Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saimme kutsun ystäväperheen lapsen synttäreille.

Vierailija
15.01.2011 |

Tyttö täyttää 13 vuotta (joo, ja äiti järjestää hänelle mummo-kummi-sukulaissynttärit!) ja kysyin sitten että mitä toiveita tällä lapsella on synttärilahjan suhteen.

Äiti sanoi että ei mitään toiveita. Mutta koska tytölle pitää ostaa uusi ulkoilupuku ja muita vaatteita, niin voisimme antaa kuulemma rahaa siihen tarkoitukseen.

Uskomatonta. Siis uskomatonta siksi, että perheellä ei tosiaankaan ole pulaa rahasta, paremmin heillä on asiat kuin meillä.

Ja joo, tuntuu älyttömältä mennä näille synttäreille, en ole kuullut että kukaan tuon ikäisille mitään sukulaissynttäreitä pitää. Äiti itse ilmoitti jo vuosia sitten että enää ei pidetä tällaisia aikuissynttäreitä lapselle vaan ainoastaan kaverisynttäreitä. Mutta nyt kai sitten ahneus taas iski.... huooh.....

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallaan poyydettiin rahaa vanhemmille, ei lapselle. Eiko edelleen pitaisi olla vanhempien velvollisuus elattaa lapsensa ja siihen kuuluu lapsen vaatehankinnatkin. Jos lapsella on synttarit, kuuluisi kai lahjakin antaa lapselle, ei vanhemmille.

Vierailija
2/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e:n arvoinen lahjakortti valitsemaasi/teinin valitsemaan kauppaan on ihan ok.

Rahaa en antaisi, enkä koskaan pyytäisi, koska siinä ei voi olla että raha menee juuri sille osoitettuun tarkoitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan antanut kenellekään rahaa lahjaksi, enkä anna. Osittain siksikään, että itse olen ollut aina suht vähävarainen (ja lahjan saattaa löytää melko edullisestikin, mutta rahaa ei voi antaa esimerkiksi 7e20senttiä...)

Mutta enemmänkin siksi, että minusta lahja on lahjan antajan idea ilahduttaa lahjan saajaa, ja hän saa keksiä sopivan tavan.

Jos annan rahallista "tukea" esimerkiksi aikuiselle lapselleni, vaikkapa maksan hänelle jossain tiukassa paikassa yhden sähkölaskun tai vastaavaa, en anna seteleitä enkä siirrä tilille rahaa.

Vierailija
4/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida pitää kovinkaan paljon näistä ihmisistä, joita kutsut "ystäviksi", etkä heidän tyttärestään. Raha-asioistaan tunnut kuitenkin olevan hyvin perillä.

Miten tarkkaan itse olet pitänyt kiinni päätöksistä, jotka teit vuosia sitten, ap?

Sen sijaan että

a) osallistuisit lahjaan äidin toiveiden mukaan

b) keksisit synttärisankarille kivan lahjan

pistät nokkasi pystyyn ja olet menemättä. Ystävyyttä, tosiaan.

Vierailija
5/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt tyttö vai poika vai siltä ja väliltä?

Voisit jo lopettaa ja antaa olla LAURIinan ja mennä aamupalalle.

Porvoossa nämä synttärit, eikö? ;)

Vierailija
6/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivetta ole mikään pakko toteuttaa! minusta rahan pyytäminen on hieman mautonta. voitte ostaa vaikka jotain kivaa hänelle, tuon ikäiselle tytölle löytyy niin paljon kaikkea ihanaa.

Kirjat on aina hyviä lahjoja, just lahjakortti vaikka H&M:lle, elokuvaliput, jos tykkää askarrella niin vaikkapa fiskarsin muumisakset tai lahjakortti askarteluliikkeeseen, jos ei muuta niin vaikka oma rahapuu, jota saa hoitaa itse..?

Vierailija
7/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli provo tai ei, en tiedä ketään 13v joka ilahtuisi synttäreinään siitä että äidille annetaan rahaa että voi ostaa ulkoilupuvun???

Synttäreillä kuuluu saada omia lahjoja tai omaa tuhlaamisrahaa (eri asia jos säästää johonkin, vaikka kitaraan).

Vanhempien tehtävä on vaatettaa lapsi.

Vierailija
8/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme muutamankin kerran osallistuneet lasten (tosin pienempien) talvihaalari- ja -kenkäkassoihin. Rahat on tiukoilla perheissä joissa pieniä lapsia, tietysti ystävät ja kummit silloin auttavat! Samalla lailla me olemme ehdottaneet omien lasten kummeille vastaavaa. Kukaan ei ole loukkaantunut.

Lastemme serkku säästää rahaa ajokorttiin. Hän tienaa meillä ajoittain lastenvahtina, mutta pyysi myös rahaa lahjaksi taannoin. Tietenkin annoimme, roudaa meitä sitten kun on se ajokortti, kun meillä ei ole :)

Se on sitten ihan omassa valinnassa antaako rahalahjan lisäksi jotain muuta, hekilökohtaisempaa muistoksi merkkipäivästä.

26(?)

Toivetta ole mikään pakko toteuttaa! minusta rahan pyytäminen on hieman mautonta. voitte ostaa vaikka jotain kivaa hänelle, tuon ikäiselle tytölle löytyy niin paljon kaikkea ihanaa.

Kirjat on aina hyviä lahjoja, just lahjakortti vaikka H&M:lle, elokuvaliput, jos tykkää askarrella niin vaikkapa fiskarsin muumisakset tai lahjakortti askarteluliikkeeseen, jos ei muuta niin vaikka oma rahapuu, jota saa hoitaa itse..?

Vierailija
9/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sankari tyttö vai poika? Päättäisit sen ap ennen keksittyä tarinaa.

Vierailija
10/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivahan tuttuja on tavata. Nykyään käydään kylässä harvoin spontaanisti, joten kutsut on kivoja. Meidän molempien suvussa on vierailtu kaikki synttärit täysi-ikäiseksi asti. Ja lapsia on molempien suvussa aikas monta. Niin ja aikuiset lisäksi aina silloin tällöin. Raha on näissä ollut aika sivu asia.

Vierailija
11/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on turhaa krääsää jo aivan riittämiin, on ekologisempaa antaa lahja rahana (vaikkapa 5e) kuin alennusmyynnistä halvalla ostettuna krääsänä. Itse esitän yleensä toiveen, että ei tarvitse tuoda lahjaa tai kierrätyslahjakin kelpaa. Sukulaisilta toivon rahaa, jos kysyvät. Ja olemme hyvin toimeentulevia, mutta haluan välttää turhaa kuluttamista!

Vierailija
12/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin tytölle suoraan ja kyselin lahjasta. Sovimme että lahjakortti H&M:lle olisi hänelle mieluisin.

Saa sitten valita koruja tai muita mieltymyksensä mukaan. Eli sinne siis heti huomenissa :)

ap

Vierailija
13/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme muutamankin kerran osallistuneet lasten (tosin pienempien) talvihaalari- ja -kenkäkassoihin. Rahat on tiukoilla perheissä joissa pieniä lapsia, tietysti ystävät ja kummit silloin auttavat! Samalla lailla me olemme ehdottaneet omien lasten kummeille vastaavaa. Kukaan ei ole loukkaantunut. Lastemme serkku säästää rahaa ajokorttiin. Hän tienaa meillä ajoittain lastenvahtina, mutta pyysi myös rahaa lahjaksi taannoin. Tietenkin annoimme, roudaa meitä sitten kun on se ajokortti, kun meillä ei ole :) Se on sitten ihan omassa valinnassa antaako rahalahjan lisäksi jotain muuta, hekilökohtaisempaa muistoksi merkkipäivästä. 26(?)

En ikinä itse kehtaisi pyytää ystäviltä/kummeilta osallistumista tuollaisiin ihmeellisiin talvihaalari- ja kenkäkassoihin enkä kyllä toisaalta edes ikinä osallistuisi sellaisiin...

Vanhemmat ovat aivan itse velvollisia ostamaan lapsillensa vaatteet !

Vierailija
14/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin 18v asti (vanhin lasteni serkku on 18). Ja varmaa ihan niin kauan kuin teini asuu kotona ja minusta tämä on täysin normaalia. Lastenkutsut loppuu tuossa 11-12v tienoilla

Vierailija
15/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että saitte asiat kondikseen :-) Mukavia juhlia!

Vierailija
16/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa ihan viisikymppisiltä. Tuosta rahan toivomisesta on tullut maan tapa. Lahjathan pitäisi antaa lahjomisen ilosta, ei siksi, kun joku jotain tiettyä odottaa.

Vierailija
17/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin tytölle suoraan ja kyselin lahjasta. Sovimme että lahjakortti H&M:lle olisi hänelle mieluisin.

Saa sitten valita koruja tai muita mieltymyksensä mukaan. Eli sinne siis heti huomenissa :)

ap

oletko ajatellut,millaista summaa teini mahdollisesti ajattelee mielessään..?

vai puhuitko jo hänen kanssaan,että "koruihin"?

Vierailija
18/38 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli provo tai ei, en tiedä ketään 13v joka ilahtuisi synttäreinään siitä että äidille annetaan rahaa että voi ostaa ulkoilupuvun???

Synttäreillä kuuluu saada omia lahjoja tai omaa tuhlaamisrahaa (eri asia jos säästää johonkin, vaikka kitaraan).

Vanhempien tehtävä on vaatettaa lapsi.

Minä sain synttärilahjaksi aikoinaan lumilautasetin. 1/3 maksoin itse, ja loput sain sukulaisilta synttärilahjaksi. Ja olin 15v!

Nyt sitä taas huomaa kuinka mielettömän ihana ja tiivis suku meillä on sekä äidin että isän puolelta. Kaikki ihan oikeasti välitämme toisistamme. Ei juolahtaisi mieleenkään ihmetellä 13 vuotiaan synttäreitä tai raha lahjatoivetta jos jotain arvokasta ollaan ostamassa.

Kuvottavia tollaset APt.

Vierailija
19/38 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi olisi sanonut toiveekseen leidi gagan levyn ja siihen olisit sit laittanut pari kymppiä, miten se eroaisi? Toivehan se ulkopukukin on, eikö? Mistä muutenkaan tarkkaan tiedät heidän tahatilanteensa? Jos menee isoon velkaan suurin osa tuloista vaikka?

Jos et halua mennä niin älä mene.

Vierailija
20/38 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosiaan ala rahoittamaan tuttavaperheen teinin vaatehimoja!!!!!

törkeä rahastuksen maku.