Tuleva morsian kaipaa kipeästi neuvoja kokeneemmilta..
Eli olen menossa naimisiin ja minulla itselläni ei ole mitään kokemusta häistä. Eli en ole edes koskaan ollut vieraana. Nyt suunnittelu ei sujukkaan nin hyvin kuin oletin. Eli toivoisin teiltä mielipiteitä ja ehdotuksia hääpäivämme kulkuun. Olen itse pyöritellyt eri vaihtoehtoja mutta tästä ei taida tulla mitään, olen aika tumpelo näissä asioissa.
Tässä siis kaikki mitä häihin on suunniteltu joten voisitteko auttaa hääpäivän kulun suunnittelussa. Eli mikä mihinkin ja milloin ?
Kiitos jo etukäteen vastaajille :)
Vihkiminen kirkossa klo.14.15 - 14.45
juhlapaikka lähellä kirkkoa autolla sinne ajaa noin. 15 minuutissa, pääsee myös helposti yleisillä.
Juhlapaikalla ruoka buffet muodossa.
Alkupala, pääruoka, hääkakku,kahvi
häätanssi,tuttavaa esittää laulun, yksi puhe,onnittelumalja.
Tässä kaikki mitä häihimme tähän asti on suunniteltu. Olisiko teillä lisäideoita ja se että mihin järjestykseen nämä sekä osaisiko joku vielä arvioida että kauanko näihin kuluisi aikaa suunnilleen?
Kommentit (42)
Ei sen tarvitse olla kaaso tai bestman.
Voit myös kysyä jostain harrastuspiiristä tai muista tuttavista jotakuta supliikki-ihmistä.
Jos ei kukaan muu halua pitää puheita, voisi sulhanen pitää puheen morsiamelle. Ja morsian sulhaselle.
Juhlan aluksi odottakaa, että vieraat ovat paikoillaan pöydissä. Sitten seremoniamestari kilistää lasia ja kuuluttaa "Hyvä juhlaväki, toivotetaan tervetulleiksi herra ja rouva se-ja-se". Soitetaan pari ekaa tahtia häämarssia. astutte sisään, hääväki nousee ylös ja taputtaa.
Olen nyt ollut parissa häissä, joissa tuota alkuseremoniaa ei ole tehty. On jotenkin pöljä olo, kun hääpari vain vilahtaa ikäänkuin salaa omalle paikalleen ilman, että kukaan huomaa. Eikä ihmiset yleensä huomaa, jos ei erikseen huomauteta.
Jos haluatte lisää ohjelmaa, niin mielestäni on olleet tosi kivoja ne esitykset häissä, jotka on koottu hääparin valokuvista. On skannattu kummankin lapsuus- ja nuoruuskuvia ja sitten poimittu digikuvia yhteisistä tapahtumista. Tämän voitte tehdä itsekin. Sitten kerrotte vähän lapsuudestanne, harrastuksistanne, missä tapasitte, missä kosittiin, jne.
Näin häävieraat oppivat tuntemaan paremmin myös sen osapuolen, joka ei kuulu omaan sukuun.
kaikki ruuat yhteen pötköön, niin ei ne juhlat silloin voi kauan kestää. Kukaan ei jaksa juhlia vielä kuutta tuntia, jos ei sinä aikana saa mitään syödäkseen.
Meidän häät meni niin, että ruoka oli tuossa viiden maissa, kahvit seitsemältä (sisälsi muutakin kuin hääkakun, eli pullaa, piparia, muuta kakkua. Ysin maissa oli vielä iltapala. Ja kyllä tuollainen tahti on ihan yleinen.
Jos kaikki ruuat on samassa kattauksessa, niin ensinnäkään niitä ei jaksa syödä, jolloin hääkakkua pystyy ottamaan vain minipalasen enää, kun se on viimeisenä tarjolla. Ja toisaalta sitten vatsa alkaa kurnimaan yhdeksän maissa, kun ihmisen kroppa nyt vaan on rakennettu niin, että se vaatii säännöllistä tankkausta, eikä riitä, että kerran päivässä vedetään iso satsi.
Mutta toisaalta juhlapaikalle saapumisen jälkeen on ihan mukavaa, jos ruokailu alkaa varsin pian. Kaikilla on kuitenkin kulunut edellisestä syömisestä jonkin aikaa, kun kotona on syöty, sen jälkeen pukeuduttu juhlatamineisiin, siirrytty vihkikirkkoon, oltu vihkiäisissä, siirrytty juhlapaikalle ja kuunneltu siellä vielä tervetulot ja jopa juhlapuheet. Suurimmalla osalla on tuossa vaiheessa edellisestä syömisestä aikaa 5 tuntia, joten ruuan tarjoilua ei ole syytä viivyttää. Mutta sitä voisi tosiaan venyttää niin, että kaikki ei olisi tarjolla kerralla.
jos pelkäätte, että vieraat pitkästyvät. Me oltiin kerran häissä, missä oli karaokelaitteet, ja kyllä tykättiin, vaikka en edes muista laulettiinko itse lainkaan. Mutta siis ihmiset tykkäsivät laulaa ja viihtyivät karaoken parissa pitkälle aamuyöhön.
Aika monella on noita karaokelaitteita. Varmasti jollain teidän tutullakin on lainata, kun vain kyselette kaikilta.
1. se että kuvittelin että ihmiset tutustuvat toisiinsa häissä = ei pidä paikkansa.
Tutut lähekkäin ja tee pöytäjärjestys.
Olen itse istunut pöydän kulmassa kun kaikki meni istumaan pareittan, jättivät yhden paikan väliin, jolloin vikat pariskunnat joutuivat erilleen.
Oli tosi ikävä pyytää tuntemattomia ihmisiä siirtymään 1 paikka toiseen suuntaan, oli niin vaikeaa ja kysyttiin miksi.
2. otettiin halvempi bändi.
Siis tuossa, että jätetään jonnekin keskelle pöytään yksi yksittäinen paikka väliin. Kun yleensä paikat on kuitenkin aika tarkkaan laskettu, niin kenen ne väliinjättäjät kuvittelevat tulevan siihen istumaan. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa, että pöydät täytettäisi jossain järjestyksessä.
Mutta koska tuota tapahtuu paljon, niin aina kannattaa varata muutama ylimääräinen istumapaikka, vaikka olisi kuinka tiukkaa tilan kanssa. Jos nimittäin saliin sattuu ehtimään viimeisenä jokin lapsiperhe, jossa lapset ovat 4 v ja 6 v, niin ei se perhe voi istua jonnekin yksittäisille paikoille, vaan kyllä niiden on ainakin vähintään kaksi vierekkäistä paikkaa aina löydettävä. Ja tuosta on kyllä jonkinlainen vastuu juhlien järjestäjälläkin.
Ap:lla on niin pienet häät tulossa, että tuo nyt ei varmasti teillä muodostu minkäänlaiseksi ongelmaksi. Tuli tuosta yhdestä viestistä mieleen tämä asia ihan vain yleisellä tasolla.
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, eli sori jos tulee samoja.
Vihkiminen, sitten siirtyminen juhlapaikalle. Te olette ottamassa vieraita vastaan, he onnittelevat sisään tullessaan (lähisuku ensin), kirjoittavat nimensä vieraskirjaan ja jättävät lahjat oven lähistöllä olevalle lahjapöydälle.
Pöytiin istumisen jälkeen ensin juhlapuhe ja onnittelumalja, sitten hakemaan alkuruuat.
Sen jälkeen laittaisin tuon lauluesityksen ja sitten pääruoka. Pääruuan jälkeen on hyvä jättää vähän tyhjää (wc/tupakkatauko, johon vieraiden ja wc-tilojen määrästä riippuen kuluu ainakin naisilta yllättävän kauan).
Sitten ottaisin tanssin ja tanssin jälkeen kun ruoka on ehtinyt hieman laskea, niin on kakkukahvin vuoro.
Kakkukahvin jälkeen sitten vapaamuotoisempaa ohjelmaa (onko kaaso&bestman suunnitellut jotain leikkejä, onko vieraiden tarkoitus tanssia?) ja ihan vapaata seurustelua.
Ajan kulumista on hankala arvioida. Vierasmäärä vaikuttaa paljon. Pöytiin asettautuminen tai ruuan hakeminen sujuu ihan eri ajassa 10 tai 100 vieraalta. Kannattaa kysyä apuja aikataulun arviointiin juhlapaikalta/pitopalvelulta. He ovat todennäköisesti järjestäneet häitä aiemminkin ja osaavat kertoa kauanko esim. ruokailuun yleensä varataan aikaa.
Omissa häissämme ohjelma oli pöydissä, mutta ilman kellonaikoja. Sitä suosittelen teillekin. Näin vieraat tietäisivät esim. odottaa lauluesitystä alkupalan jälkeen (eivätkä siinä välissä karkaa sinne vessa/tupakkatauolle), mutta kukaan ei tiedä ollaanko aikataulusta edessä/jäljessä.
Ei sen tarvitse olla kaaso tai bestman. Voit myös kysyä jostain harrastuspiiristä tai muista tuttavista jotakuta supliikki-ihmistä. Jos ei kukaan muu halua pitää puheita, voisi sulhanen pitää puheen morsiamelle. Ja morsian sulhaselle. Juhlan aluksi odottakaa, että vieraat ovat paikoillaan pöydissä. Sitten seremoniamestari kilistää lasia ja kuuluttaa "Hyvä juhlaväki, toivotetaan tervetulleiksi herra ja rouva se-ja-se". Soitetaan pari ekaa tahtia häämarssia. astutte sisään, hääväki nousee ylös ja taputtaa. Olen nyt ollut parissa häissä, joissa tuota alkuseremoniaa ei ole tehty. On jotenkin pöljä olo, kun hääpari vain vilahtaa ikäänkuin salaa omalle paikalleen ilman, että kukaan huomaa. Eikä ihmiset yleensä huomaa, jos ei erikseen huomauteta. Jos haluatte lisää ohjelmaa, niin mielestäni on olleet tosi kivoja ne esitykset häissä, jotka on koottu hääparin valokuvista. On skannattu kummankin lapsuus- ja nuoruuskuvia ja sitten poimittu digikuvia yhteisistä tapahtumista. Tämän voitte tehdä itsekin. Sitten kerrotte vähän lapsuudestanne, harrastuksistanne, missä tapasitte, missä kosittiin, jne. Näin häävieraat oppivat tuntemaan paremmin myös sen osapuolen, joka ei kuulu omaan sukuun.
Mutta koska tuota tapahtuu paljon, niin aina kannattaa varata muutama ylimääräinen istumapaikka, vaikka olisi kuinka tiukkaa tilan kanssa.
Minä kyllä tekisin ennemmin plaseerauksen. Kaikille siis nimilapullinen oma istumapaikka. Sen jälkeen väki voi vaihdella paikkoja keskenään jos haluaa, etenkin loppuillasta, mutta plaseerauksella voi varmistaa että tutut pääsevät istumaan vierekkäin.
Ja plaseeraa toisensa tuntevat ihmiset vierekkäin/lähekkäin. Ihmiset tutustuvat kyllä uusiin ihmisiin vapaaehtoisesti jos haluavat, älä pakota siihen. Sekoittelemalla tutut ja tuntemattomat aiheutat vain kiusallisen tunnelman. Juhliin mennään kuitenkin paitsi juhlimaan uutta avioliittoa, myös tapaamaan muita tuttuja/sukua.
Minä ajattelisin aikataulun menevän esim. näin:
14.15 Vihkiminen alkaa
14.45 Siirtyminen juhlapaikalle
15.30 Ihmiset saapuneet, löytäneet paikkansa. Te suoritatte sisääntulon. Onnittelut (jonossa, jokainen vieras käy onnittelemasa teidät) ja maljannosto
16.00 Alkupalat
16.45 Astioiden keräys (Meillä pitopalvelu toivoi, että blokkaamisen aikana ei olisi ohjelmaa)
17.15 Puhe
17.25 Pääruoka
18.30 Astioiden keräys
19.00 Ohjelmaa, esim valokuvaesitys. Sen jälkeen ns. vapaata seurustelua pitempi pätkä. Sen aikana kaikki ehtivät käydä vessassa ja tupakalla ja saatte mahd. venähtäneen aikataulun kiinni.
19.45 Kakkukahvit
20.30 Astioiden keräys
21.00 Lauluesitys
21.10 Lauluesityksen jälkeen voisitte pitää toisillenne pienet puheet. Hyvä pituus on n. 5 min. per puhe.
21.20 Häävalssi -> Ilta jatkuu tanssin ja vapaan seurustelun merkeissä.
Jos keksitte jotain, loppuiltaan voi vielä keksiä jonkin ohjelmanumeron, mutta ilta ei mielestäni välttämättä kaipaa sitä, jos vieraat viihtyvät jutellen keskenään. (Istutaanhan kavereiden kanssa iltaakin usein tunteja ilman sen kummempia ohjelmanumeroita.)
Lähellä kotiinlähtöä voitte halutessanne vielä tarjota pientä iltapalaa, mutta se ei mielestäni ole välttämätön.
Aikataulua ei tarvitse eikä kannata noudattaa orjallisesti, mutta runko on hyvä olla mietittynä. Sitä tarvitsee myös pitopalvelu. Aikataulussa pitää huomioida mm. se, että pelkkä ruokien hakeminen vie tovin ja myös sille viimeiselle pitää antaa aikaa syödä rauhassa.
Mielestäni ette välttämättä tarvitse seremoniamestaria, vaan voitte myös itse johdatella ohjelmaa eteenpäin. Laittakaan pöytiin ohjelma jolloin vieraat osaavat odottaa seuraavaa tapahtumaa (ilman kellonaikoja tietysti). Kertokaa perheelle etukäteen, että tulevat onnittelemaan kun asetutte tiettyyn paikkaan onniteltaviksi. Muut vieraat seuraavat automaattisesti. Te otatte ruokaa ensin, joten voitte samalla kuuluttaa että nyt on päivällinen katettu, tervetuloa hakemaan ruokaa. Jne. Mukavinta tietysti on jos seremoniamestarin saatte, mutta menee se ilmankin.
Jos viimeisen ohjelman jälkeen näyttää että tunnelma lässähtää, lähtekää jatkoille. Todennäköisempää on, että joudutte väkisin kantamaan ihmiset ulos kun kello on 24.
Netistä löytyy hyviä häitten järjestäjän muistilistoja, joista voi luntata mitä kaikkea pitäisi huomioida etukäteen ja milloin ne kannattaa järjestää. Hääfoorumeilta saa myös ideoita erilaisiin leikkeihin jos niistä pitää.
Muistakaa joku kiva vieraskirja! Sitä on mukavaa selata jälkeenpäin. Siis sellainen johon kirjoitetaan muutakin kuin nimi.
Tuon vieraskirjan voi myös ajatella yhtenä "ohjelmanumerona" kun vieraat käyvät kirjoittamassa pitkin iltaa vapaina hetkinä ja voivat lueskella samalla muiden kirjoituksia. Sitä kannattaa myös mainostaa illan mittaan että kaikki muistavat käydä kirjoittamassa.
Pitopalvelulta saa tosiaan hyvin apua aikataulun laatimiseen. He tietävät parhaiten, paljonko ruokien ottamiseen/syömiseen menee teidän hääporukalta aikaa ja kuinka paljon tarvitsevat aikaa blokkaamiseen tai muuhun.
Suosittelisin myös, että jäätte sinne hääpaikalle, kyllä ihmiset siellä viihtyy.. Kokoatte vaan ohjelman niin väljästi, että ohjelmaa on koko illaksi.
Jos halukkaita esiintyjiä (puheiden pitäjiä, soittajia, laulajia, tanssijia, taikureita tai jotain muita esiintyjiä) ei ole lähipiirissä, niin voittehan itse miettiä jotain ohjelmanumeroita. Hääsivuilla on useita vinkkejä. Itse pidin leikeistä häissä, mutta se on makuasia, toiset eivät voi sietää niitä. Minusta hääpariaiheinen tietokilpailu on aika helppo järjestää ja yleensä hauska. Eli kysymykset jaetaan pöytiin ja pöydät kilpailevat joukkueina toisiaan vastaan. Silloin tulee helposti pöytiin keskustelua, vaikka vieraat eivät niin hyvin toisiaan tuntisikaan. Toivottavasti joku tuttu suostuisi seremoniamestariksi, sillä jonkun täytyy vetää juhlat ja teille itsellenne helpompaa, jos teidän ei sitä itse tarvitse tehdä. Jos kavereissa ei löydy ketään joka suostuisi, niin miten vanhemmista tai sisaruksista joku? Onpa nuivaa porukkaa, jos ei tuon verran voi kaverin puolesta tehdä..
Hyviä neuvoja osaatte antaa :)
Olemme nyt sopineet että varaamme juomaa juhlapaikalle ja jäämme sinne. Jos sitten jostain syystä tunnelma lopahtaa niin siirrymme muualle jatkoille. Ainahan sieltä voi lähteä pois. Mutta toivottavasti ei tarvitse.
Ohjelmaa emme varmaankaan järjestä sen enempää ja yksi syy on jo se että meistä tuntuu kurjalta jo ajatuskin jos joudumme kaiken ohjeman järjestämään itse vieraillemme ja huolehtia heidän viihtymisestään. Ja edelleen on vain yksi puhe jonka pitää isäni sillä esim. kaaso eikä muutkaan ole halukkaita puheita pitämään. Kaaso ei muutenkaan ole oikein innostunut kaason tehtävistä vaikka silloin kaasoksi pyydettäessä toisin antoikin ymmärtää.. ja bestmania miehelläni ei ole vieläkään. Joten meidän on varmastikkin aivan turha ainakaan polttareita odottaa elemme niitä sitten itse järjestä :/
Tuo veraskirja esimerkki oli tosi kiva ja sen varmasti toteutammekin. Lapsuuden kuvia meistä emme oikein voi esittää sillä miehestäni ei ole ainuttakaan kuvaa lapsuuden tai edes teinivuosien ajoilta. Seremonia mestarin olen meille löytänyt ja hän lupasi hoitaa tätä ohjaamista juhlapaikalla.
Kaikki vieraat oikeastaan tuntevat toisensa tai ainakin ovat nähneet vähintäänkin muutaman kerran. Pöytäjärjestyksen olimme suunnitelleet niit että kaikille on varmasti muutama täysin tuttu samassa pöydässä.
Mutta kyllä se nyt taitaa olla niin että ohjelma numeroiksi jäävät ainoastaan nuo jo aikaisemmin kertomani.
Emmekä aijo mieheni kanssa käyttää sitä päivää siihen että viihdytämme vieraitamme keksimällä heille tekemistä.
Kiitos näistä aikataulu esimerkeistä. Niistä on jo paljon apua, nyt pystyn jo hieman hahmottamaan että kauanko menee mihinkin aikaa.
Kiitos vinkeistä ja lisää saa laittaa...
T: AP
Eli ansin alkupala ja sitten korjataan pois jne....
T. AP
Jotain tekemistä olisi kuitenkin hyvä olla varattuna, ettei ihmisillä ole tylsää. Meillä on ollut tapana keksiä paljon väliohjelmia, joita on sitten käytetty tarpeen mukaan, kun vieraat alkaa näyttää elämäänsä kyllästyneeltä.
Yksissä häissä toteutettiin vieraskirja niin, että kaikista vieraista otettiin onnittelujonossa valokuva, jotka joku nopeasti tulosti valokuviksi ja liimasi kansioon. Siihen viereen sai sitten kirjoittaa onnittelusanansa tai vaan allekirjoituksen, jos ei muu huvittanut. Ja taas oli kivaa puuhaa!
Minä taas en usko, että kovin paljon ohjelmaa tarvitaan. Ehkä kuitenkin enemmän kuin yksi puhe, yksi lauluesitys ja häävalssi.
En oikein ymmärrä, miksi morsiuspari ei voi suunnitella itse ohjelmanumeroita? Miksi pitäis olla joku muu suunnittelemassa niitä? Nehän on morsiusparin juhlat. Totta kai isäntäparin tehtävä on omissa juhlissaan viihdyttää vieraita. Tai siis luoda puitteet viihtymiselle. (Sille ei voi tietenkään mitään jos joku on silti naama mutkalla.) Mutta sikäli en ymmärrä ajatusta ettei hääpari olisi vastuussa vieraitten viihtymisestä, että vieraita vartenhan ne juhlat järjestetään. Muutenhan pari voisi juhlia avioitumistaan ihan kahden.
Ei sen ohjelman silti tarvitse olla yhtä tykitystä niin että joka välissä on joku spektaakkeli. Vieraat ovat kuitenkin tottuneet, että häissä on jotain ohjelmaa ja odottavat sitä.
Ehkä tekisin kuten edellinen ehdottaa, eli miettisin vaikka varalle jonkun jutun jonka voi vetää läpi jos näyttää tarpeelliselta.
Ja suosittelen oikeasti puheiden pitämistä morsiusparille. En ymmärrä, miksi itse juhlakalut ovat todella usein sanomatta sanaakaan häissään. Siis sillä tavalla yhteisesti kaikille. Tai jos tuntuu vaikealta keksiä itse jotain sanottavaa, voi vaikkapa lausua itse valitsemansa runon tms.
Minä en ole muutenkaan ymmärtänyt, miksi häissä näytetään jotain vauvakuvia morsiusparista. Miten se heidän suhteeseensa liittyy? Koostakaa esitys suhteenne aikana otetuista kuvista. Tässähän on puoli vuotta aikaa ottaa lisääkin kuvia jos häät ovat kesällä.
Mutta miten ihmeessä miehestäsi ei ole OLLENKAAN kuvia lapsuudesta ja nuoruudesta?
32
Ja mitähän ihmeellistä siinä on.
Hänellä on ollut todella rankka lapsuus ja nuoruus. Ei ole oikeastaan koskaan ollut ketään joka kuvia ottaisi ja ne vähät mitä joku joskus otti päätyivät kaatopaikalle virnaomaisten puolesta. Että näin...
t. AP
mallikkaasti vähemmälläkin suunnittelulla. Kaikkein tärkeimmäksi minä olen kokenut kunnon seremoniamestarin (tai mestarit) jotka kertovat hääväelle mitä seuraavaksi tapahtuu, ja esimerkiksi järjestää vieraat onnittelujonoon, ohjaa lahjapöytään sekä näyttää pöytäkartan, jos olette tehneet istumajärjestyksen. Sellainen höttöaika tapahtumien välissä on sinänsä huono, että vieraat tylsistyvät, lapset riehaantuvat ja jollakin alkaa olla jo armoton nälkä ja jano, ja siinä on sitten oma hommansa saada se hajaantunut porukka taas kokoon.
Varaa aikaa vapaalle seurustelulle, sillä vieraat ei ehkä ole nähneet toisiaan pitkään aikaan. Ota tämä huomioon myös istumajärjestelyssä; jos jokaisella on oma istumapaikka eikä missään sellaista vapaata seurustelutilaa, jossa istahtaa rupattelemaan, niin osa ihmisistä ei koskaan saa jutella rauhassa muiden vieraiden kanssa. Laita tutut ihmiset aina samoihin pöytiin, huolehdi että lapsiperheet on pöydän päissä lähellä vessaa, ulko-ovia ja ruokapöytää jne. perusasiat.
Mutta kiitos muistutuksesta :)
T. AP
Mutta onhan se harvinaista, ettei ole ollenkaan kuvia, siksi syy kiinnosti. Ja sehän on vain hyvä asia, että rikkinäisen lapsuuden ja nuoruuden eläviä ei lopulta ole kovin paljon.
Olen kuitenkin iloinen, jos minustakin (32) oli tippa apua häidenne valmistelussa. Toivon ja toivotan teille ihania häitä. Ja vielä ihanampaa avioliittoa!
Nyt jo mieleni on paljon rauhallisempi ja ehdin vielä varmasti nauttimaan itse järjestelyistäkin. :)
Olen vain luonteeltani todella epäitsekäs ja häissäkin mietin ensimmäisenä että mistä vieraat pitäisivät ja miten heidät saisi viihtymään. Meinasin jopa muuttaa hääkakun kun yksi vieraista sanoi että kakustamme ei varmaan moni pidä että on kurjaa sitten jos jää syömättä. Kunnes minulle nyt oikein kolahti tuo kun täällä joku sanoi että hääpari ei ole vastuussa kaikkien vieraiden viihtyvyydestä. Ja niinhän se on me järjestämme siis sellaisen päivän mistä itse pidämme ja sitä ruokaa mistä itse pidämme ja muille saa sitten vain kelvata. Enhän minäkään mene syntymäpäiville olettaen että siellä on vain sitä mistä minä pidän.
Mutta siis kiitos vielä kerran kaikille vastauksista :)
T. AP