Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva imee tissiä tunnin välein, huoh..

Vierailija
14.01.2011 |

Mikä siis neuvoksi? Vauva 3,5 kk ikäinen ja syö tissiä päisällä 1-1,5h välein. Yöllä syö 2 h välein.

Vauva näyttää syövän vain suurimman nälkänsä pois alta, jonka jälkeen kiinnostut tissiä kohtaan lopahtaa ja kaikki muu ympäröivä sen sijaan kiinnostaa. Lamppu, telkkari, varjot, värit jne. Olen yrittänyt kyllästymiseen asti tarjota myös toista tissiä, ei kelpaa, alkaa vaan kamala raivoaminen. No, sitten onkin taas nälkä tunnin kuluttua. Yöllä olen pari kertaa yrittänyt tarjota toisenkin tissin, että masu tulisi täydemmäksi, mutta tuloksena vauva pulautti lähes kaiken juomansa maidon. Maha tuli vissiin liian täyteen. Näin kävi kerran myös päivällä, kun työllä ja tuskalla sain kun sankin vauvan imemään myös toista tissiä. Pulautti maidon kaaressa päälleni.

Päiväunia nukkuu pari 40 min mittaista (yksi aamupvällä ja yksi illemmalla). Iltapäivällä nukkuu 1,5h ja herää joskus jo tunnin jälkeen kamalaan nälkään. Tänään imetin 1,5 h mittaisten päikkäreiden jälkeen ja vauva jatkoikin uniaan vielä tunnin!

Onko kenelläkään ollut vastaavaa? JA mitäköhän tässä voisi tehdä. Kaverillani suht saman ikäinen ja syö tissiä 3 h välein päivällä ja vain kerran yön aikana. Toki jokainen vauva on yksilö, eikä tietenkään välttämättä meillä kuuluisikaan mennä kuten kaverillani, mutta kunhan kerroin vertailukohtana tuon seikan.

En ole väsynyt imetykseen, mutta ihmettelen vaan miksiköhän ei vauvalle kelpaa enempi maito kerralla. Vauva nukkuu yöt minun vieressä ja se toimii meillä hyvin. Saan nukuttua mainiosti, vauva nukkuu 12 h yöunet, siis herää toki 2h välein syömään. Mutta jatkaa uniaan heti syömisen jälkeen.

Kiitos aseiallisista vastauksista!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöksi tuttelia --> vähän vahvempaa! ;)

ei ilmeisesti saa tarpeeksi sinulta.

Vierailija
2/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vauvalla oli tiheän imemisenkausi. Ja silloin vauva oli illalla parhaimmillaan 5 tuntia kiinni tississä =D. Pikkusen mua väsytti! Isä toi mulle juomaa ja syötävää imetyspaikalle, että jaksoin :D. Sitten kuukauden kuluttua vauvalle tulikin imemislakko, jota kesti 2 viikkoa niin, että sain vain öisin ottamaan vahingossa puoliunissaan tissiä ja 2 kuukautta kerran päivässä nälissään kauhea huuto eikä huolinut tissiä. Mutta eipä huolinut maitoa pullostakaan, ei Tuttelia eikä lypsettyä. Oli aika raastavaa aikaa. Mutta lapsi kasvoi hyvin ja imetin häntä 1v2kk asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korviketta yöksi ja ennen noita pidempiä päikkäreitä. Ei suostu juomaan, kun noin 50 ml ja se ei riitä. Taas kun nälkä on lähtenyt alkaa pureksia tuttipullon tuttia ja maito valuu suun pielistä :D.

Ap

Vierailija
4/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöksi tuttelia --> vähän vahvempaa! ;) ei ilmeisesti saa tarpeeksi sinulta.

yöksi tuttelia --> vähän vahvempaa! ;) ei ilmeisesti saa tarpeeksi sinulta.

mikä neuvo... Hyvin sujuvan imetykseen tuttelia vaan...

Ihan normaalia että syö tiheästi, niinkuin itse olet todennut niin mahaan ei MAHDU enempää kerrallaan. Tuossa iässä meillä on myös alkanut ympäristö kiinnostaa enemmän ja pienikin häiriötekijä on katkaissut imetyshetken. No, sitten hetken päästä uudestaan, eihän siinä sen kummempaa.

Vierailija
5/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia puheeksi neuvolassa. Taitaa olla ohimenevä vaihe, en antaisi tuttelia(ei ole sen vahvempaa kuin tissimaito, joka saattaa ja yleensä onkin rasvasempaa)

Vierailija
6/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile yöllä välillä tuttia. Itse tein niin kuopuksen kanssa juuri tuossa iässä, kun nuo yötissittelyt alkoivat väsyttämään. Auttoi harventamaan ainakin tissittelyjen väliä.

En tosin suosittele tutin opettamista jatkuvaan käyttöön, meillä käytettiin jatkossakin vain unille mennessä ja tutti jäi pois 11kk iässä kokonaan.

Meillä kuopus joi myös mielellään aina yhtä tissiä ja sitten 1-2h kuluttua toista, päivisinkin näin. Aloin antamaan pikkuhiljaa kiinteitä 4kk iässä ja se rauhoittikin ainakin yöt ja selkeytti kyllä päivärytmiäkin, vaikka se kuopuksen kohdalla olikin aika hakemista melkein pari vuotta.

Vierailija
7/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta just samanlaisia. Olen ajatellut tämän kuuluvan asiaan. Toinen sentään nukkui päiväunet ja öisin kunnolla, mutta kuopuksella on ollut meno samanlaista kuin teillä.

Tuttia minäkin suosittelisin (tosin ei ole meidän kuopuksen kohdalla toiminut, ei ole suostunut sitä syömään). Korviketta en lähtisi juottamaan. Äidinmaito on ihan syystä nopeasti sulavaa ja lapsi tarvitsee sitä usein. (Korvike sulaa hitaammin, koska ei ole lapsen ruuansulatukselle optimaalista ja siksi lapsi ei välttämättä tarvitse sitä niin usein. Mutta eihän äidinmaidon korvaamisella korvikkeella ole mitään järkeä). Itse olen kokeillut antaa pumppaamaani maitoa, mutta eipä tuo auttanut (ei suostunut juomaan tai pulautti liiat maidot pois).

Se mikä meillä auttoi, oli aika. Just tuossa 3-4 kk ikäisenä on kummankin lapsen kohdalla tilanne muuttunut olennaisesti parempaan suuntaan. Vaikka ei kiinteitä ole vielä tuolloin aloitettukaan, jostain syystä ruokailuvälit on kasvaneet. (Olenkin miettinyt, kun monet mainostavat kiinteiden aloituksen 4 kk ikäisenä auttaneen, että olisiko tilanne heidänkin kohdallaan korjaantunut muutenkin). Meidän molempien lasten kohdalla siis tilanne korjaantui itsestään.

Vierailija
8/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka toivoin että yöllä edes saisin nukkua vaikkapa 2 h putkeen...

Pojat ovat nyt jo leikki-ikäisiä, toinen menee kouluun syksyllä.

Mä vaan imetin lapsentahtisesti. Ei kannata stressata ja verrata "naapurin" muksuun.

Tsemppiä imetykseen :D

Vierailija
9/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikaa pojista ei huolinut tuttia. Toinen nukkuin 40 minsan päikkäreitä ja toinen veteli jopa 2 3 tunnin sessiota päivällä.

9

Vierailija
10/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Mulla kolmikuinen ahmatti. Syö juuri samalla lailla, paitsi vetää usein överit. On muutenkin refluksilapsi ja "heittää" maitoa takaisin joka syötön välissä. Syö siis kerralla riittävästi. Aivan varmasti.

Päivisin nukkuu 3 x 1,5 h, sitten on päiviä, jolloin torkkuu 20 minuutin pätkiä ja päiviä, jolloin tuskin on hereillä lain. (Alkaa ynistä nälkäänsä 1,5 h:n jälkeen, syötän, jatkaa uniaan).

Mä oon ajatellut kokeilla 1-2 x viikossa iltakorviketta/velliä, vaikka tyhmältähän se tuntuu, kun omakin maito riittää. Korvike kuitenkin sulaa hitaammin ja ne pari kertaa kun on annettu, on nukkunut 3-4 tunnin pätkän.

Imettäisin sinuna lapsentahtisesti niin kauan kuin jaksaisin. Itsellä on vielä toinen alle kaksivuotias yöheräilijä ja omat rikkinäiset yöunet nukun nykyisin 01-08.

Toivon, että ajan kanssa helpottaa

Vierailija
11/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia todella haittaa ap:tä, hän tuskin kaipaa voi voi,sellaista se on, yritä vaan kestää-sissittelyä ja hymiöitä. Yliväsymys on vakava asia ja voi vaikuttaa vaikka sen kallisarvoisen maidon herumiseen ja sitten ollaan taas ongelmissa, vaikka erilaisissa.

Eli huvituttitarpeeseen tuttia, mutta aterioille rintaa, ja vielä niin että puolen tunnin ähräämisen, tai muun haahuilun jälkeen poikki. Jos ympäristö kiinnostaa liikaa, voit laittaa vaikka sideharson olkapääsi, rinnan ja vauvan yli niin että liian kiinnostavat näköalat muuttuvat tylsän valkoiseksi.

Vierailija
12/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivisin sitä tissiä vaan mikä ei nyt kelpaa. Muuten sulle tulee ihan eriparitissit.

Vierailija
13/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivisin sitä tissiä vaan mikä ei nyt kelpaa. Muuten sulle tulee ihan eriparitissit.

Ei ap:lla kyllä tällainen ongelma ollut...

Vierailija
14/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:lla kyllä tällainen ongelma ollut...

eikö? musta vaikutti sille ettei toinen rinta kelpaa???

Vierailija
15/22 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt yhdellä tissillä melkein kolme vuotta. Eriparisuutta ei ole tullut. Ehkä se johtui siitä, että molemmissa rinnoissa oli aina maitoa.

Vierailija
16/22 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee tilausta. Niin kait ne ennen sanoi imetystuessa. Eli tiheän imun kausi menossa. Maitoa tulee enemmän ja kun vauva kasvaa, saa kerralla enemmän menemään. Lyhyemmässä ajasssa. Sullon hyvä maidontuotanto, kun saa yhdestä rinnasta tarvitsemansa :) Näin minäkin kaksi lasta syötin. Maitoa ois riittänyt luovutettavaksikin asti.

Jatka vain noin. Kohtahan teillä on sitten edessä se "aivomyrsky"-aika, jolloin lapsen aivot kehittyy nopeasti. Silloin on yövalvomista tiedossa ;) Tai ehkä se on jo menossa ja ruokaa tarvitaan siksi niin tiheään. Sinuna jättäisin korvikkeet esim. tilanteisiin, joissa itse et ole kotona (jos on tarvis ettei saa pumpattua esim.).

Vierailija
17/22 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain vauvasi rytmi ja hänen vatsansa ei välttämättä sulattaisi enempää maitoa kerralla. Ja jos pulautteleekin ylimääräiset maidot niin viittaa siihen että saa juuri sen verran kuin kerralla pystyy syömään. Korvike voi toki antaa pidemmät yöunet, mutta sinun maitosi on luontaista vauvallesi ja korvike voisi aiheuttaa pulauttelua ja vatsavaivoja. Hyvinhän se vauva nukkuu yöllä jos aina nukahtaa uudestaan saatuaan rintaa. Nukut vaan vauvan vieressä tai kainalossa. Jossain vaiheessa kun vauva pääsee tissin makuun, niin alkaa yöllä ottamaan itselleen, niin sinun ei tarvitse edes herätä kunnolla aina:) Vauvallasi on hyvä olla vierelläsi

Vierailija
18/22 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä meillä on hyvin samanlainen meininki pojalla joka juuri tulee 4kk ikään. Tosin vasta nyt muutamana päivänä on päiväunet kestäneet yli40min, tarkemmin 1,5h jonka jälkeen nälkä ja mahdollisesti vielä jatkoa syönnin jälkeen. Yksi muutos on tullut tehtyä vajaa viikko sitten; aloin hoitamaan suihkutissi-ongelmaa uudistuneiden vatsavaivojen vuoksi, eli imetän nykyään pari-kolme peräkkäistä imetyskertaa samasta rinnasta. En tiedä onko unet sen vuoksi pidentyneet päivällä,kun nyt poika saa varmasti tuota ravitsevaa takamaitoa, mikä aiemmin saattoi jäädä saamatta, sillä syöminen tapahtui todella nopeasti ja vaihdoin rintaa joka kerta..yön unipätkiin ei ole vaikuttanut, mutta itseäni nuo rikkonaiset päivät ovatkin juuri väsyttäneet enemmän..

Vierailija
19/22 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin joskus itse kesken unien. Eli itkevä vauva toppahaalarissa rinnalle ja siitä suoraan vaunuun jatkamaan unta.

Vierailija
20/22 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ihan vain vauvaa varten -onneksi!! Vauvasi on virkeä, pirtsakka ja persoona:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi