Vauva imee tissiä tunnin välein, huoh..
Mikä siis neuvoksi? Vauva 3,5 kk ikäinen ja syö tissiä päisällä 1-1,5h välein. Yöllä syö 2 h välein.
Vauva näyttää syövän vain suurimman nälkänsä pois alta, jonka jälkeen kiinnostut tissiä kohtaan lopahtaa ja kaikki muu ympäröivä sen sijaan kiinnostaa. Lamppu, telkkari, varjot, värit jne. Olen yrittänyt kyllästymiseen asti tarjota myös toista tissiä, ei kelpaa, alkaa vaan kamala raivoaminen. No, sitten onkin taas nälkä tunnin kuluttua. Yöllä olen pari kertaa yrittänyt tarjota toisenkin tissin, että masu tulisi täydemmäksi, mutta tuloksena vauva pulautti lähes kaiken juomansa maidon. Maha tuli vissiin liian täyteen. Näin kävi kerran myös päivällä, kun työllä ja tuskalla sain kun sankin vauvan imemään myös toista tissiä. Pulautti maidon kaaressa päälleni.
Päiväunia nukkuu pari 40 min mittaista (yksi aamupvällä ja yksi illemmalla). Iltapäivällä nukkuu 1,5h ja herää joskus jo tunnin jälkeen kamalaan nälkään. Tänään imetin 1,5 h mittaisten päikkäreiden jälkeen ja vauva jatkoikin uniaan vielä tunnin!
Onko kenelläkään ollut vastaavaa? JA mitäköhän tässä voisi tehdä. Kaverillani suht saman ikäinen ja syö tissiä 3 h välein päivällä ja vain kerran yön aikana. Toki jokainen vauva on yksilö, eikä tietenkään välttämättä meillä kuuluisikaan mennä kuten kaverillani, mutta kunhan kerroin vertailukohtana tuon seikan.
En ole väsynyt imetykseen, mutta ihmettelen vaan miksiköhän ei vauvalle kelpaa enempi maito kerralla. Vauva nukkuu yöt minun vieressä ja se toimii meillä hyvin. Saan nukuttua mainiosti, vauva nukkuu 12 h yöunet, siis herää toki 2h välein syömään. Mutta jatkaa uniaan heti syömisen jälkeen.
Kiitos aseiallisista vastauksista!
Kommentit (22)
Siis mitä valittamista tuossa on? Mullakin vauva söi tosi usein, se on normaalia. Ei pieni vauva pysty tankkaamaan kuin aikuinen tuntikausiksi ruokaa.
Ei tästä asiasta kannata huolta kantaa, ole tyytyväinen kun menee hyvin!!
että vauva juo vain toisesta tissistä kerrallaan. Oli se sitten vasen tai oikea tissi. Ei siis suostu juomaan molempia tissejä "tyhjiksi". Imetyskerta kestää vain 5-10 min, sen jälkeen vauva alkaa kiinnostua ympäröivästä maailmasta liikaa eikä jaksa keskittyä syömiseen.
Pitää kokeilla yöllä tuttia. Nytkin nukahtaa tutin kanssa, päivisin käytetään tuttia tarvittaaessa (jos vauva hermostuu vaikkapa ulkovaatteita pukiessa), mutta ei tietenkään koko ajan. Yöllä vauva kyllä juo ahnaasti 2 h välein, eli vaikea kuvitella että olisi ihan pelkästään huvitutteilua. Vauva on myöskin aina ollut syntymästään asti pienikokoinen ja paino + pituus menee alakäyrillä (koko ajan kuitenkin hienosti kasvaa, tasaisesti), joten olen ajatellut, että antaa syödä niin usein kun haluaa. Varsinkin kun ei syö kerralla kovin paljoa.
Kiitos teille kaikille kommenteistanne! Eiköhän tämä tästä tasoitu jossain vaiheessa.
Ap