Miten ihmiset ennen lisääntyivät?
Nykyisin naiset eivät muka pysty synnyttämään ilman kivunlievitystä. Miten ihmeessä ennen synnytettiin kun ei ollut epiduraalia? Minäkin olen synnyttänyt ja yhdessä synnytyksessä sain ilokaasua (joka ei tosin mitään auttanut). Muissa en saanut sitäkään. Sattuihan se avautumisvaihe ihan helkutinmoisesti, mutta ei siitä pakoonkaan päässyt. Ovatko naiset nykyisin heikompia kuin ennen?
Kommentit (47)
Saanko mä kipulääkettää jos joku hullu potkasee kiveksille (sattuu saman verran), Ainiin piti kysyä, mites napanuora leikattiin ennen jossakin kivikaudella tai jolloin, milloin ei ollut mitään teräviä veitsiä, tai jotain, eikö se olisi aika hankalaa/kivuliasta?
Suomessa oli peristeistä synnyttää saunassa. Lämpimässä saunassa lihakset olivat rennompia ja sauna oli helppo pestä ennen ja jälkeen synnytyksen. Myös lämmintä ja kylmää vettä oli välillä viilentämään, välillä lammmittämään äitiä. Tämä on ollut loistava kivunlievityskeino. Mutta kyllä niitä lapsia ja äitejä kuolikin tuollaisissa oloissa. Yksi mitä maailmalla on kritisoitu on se, että Suomessa synnytyksiä kiirehditään ja sairaaloissa ei ole yhtä hyvinä keinoja naisen mennä välillä esim kylpyyn/saunaan/suhikuun luonnollisella tavalla helpottamaan oloaan. Myös synnytysasennoissa olisi parantamisen varaa.
80- luvulla epiduraalin sai joissakin paikoissa. Mutta vain hyvällä tuurilla ja päivystysaikaan ja jos lääkäri oli vapaana sitä antamaan. Minä en sellaista saanut eikä silloin osattu oikeastaan edes odottaa. Oli selvä asia, että synnytys sattuu.
Ainakin minun isoäitini on kertonut, että kun hän sai lapsena 1920-luvulla pikkusisaruksia, niin hänen äitinsä meni saunaan, vietti siellä aikaa muutaman päivän, tuli sitten takaisin uusi vauva kainaloissa ja jatkoi normaalia elämäänsä. Kun isoäiti sitten kysyi niistä vauvoista, että mistä ne on olettu, niin hänen äitinsä oli vain todennut, että "Saunan lauteiden altahan niitä tuollaisia märisijöitä (eli vauvoja) väkisin elämään otetaan".
Kyllä kivunlievitystä on annettu jo pitkään. Sanotaan, että Kuningatar Victoria poltteli marijuanaa tms. kuukautis- ja synnytyskipuihin.
Mun mummoni taas meni steriloitavaksi, koska muuta lääkettä synnytyskammoon ei ollut silloin 40-luvulla (eka synnytys traumatisoi, sitten ehkäisy petti ja joutui synnyttämään toisenkin kerran, sen jälkeen nips ja naps).