Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset ennen lisääntyivät?

Vierailija
14.01.2011 |

Nykyisin naiset eivät muka pysty synnyttämään ilman kivunlievitystä. Miten ihmeessä ennen synnytettiin kun ei ollut epiduraalia? Minäkin olen synnyttänyt ja yhdessä synnytyksessä sain ilokaasua (joka ei tosin mitään auttanut). Muissa en saanut sitäkään. Sattuihan se avautumisvaihe ihan helkutinmoisesti, mutta ei siitä pakoonkaan päässyt. Ovatko naiset nykyisin heikompia kuin ennen?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei muka selviä ilman jotain, on sanonta. "En pärjäisi ilman miestäni", ei tarkoita että kuolisin konkreettisesti jos hän lähtee. "En selviäisi ilman autoa tai siivoojaa", ei myöskään tarkoita että kuolla kupsahtaisin ilman niitä. "En olisi pärjännyt ilman kivunlievitystä". Samma sak.

Eri asia on että jos ei tarvitse pärjätät ilman niin miksi turhaan? Otan päänsärkyynkin lääkkeen, ei se tee minusta huonompaa ihmistä, vai kuinka?

Vierailija
22/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä umpisuolenleikkauksestakin selviäisi ilman nukutusta jos sitä ei olisi. Ainakin osa selviäisi. Joten miksi emme lakkauttaisi kipulääkkeitä ja nukutusta ihan joka puolelta, kun kyllä joku aina selviäisi? Siten voisimme erotella jyvät akanoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako siitä jonkun diplomin jos ei ota kivunlievitystä, tai jonkun palkinnon tms? Miten se käytännössä näkyy elämässä että on kärsinyt kovemman kivun, jalostaako se jotenkin?

Parempi äiti, mitä enemmän kärsii synnyttäessään. Palkinnoksi tästä voi kertoa muille äideille että en tarvinnut kipulääkitystä kun revin perseeni verille puoli kuolleena kun olen niin kova mamma.

Hah, oikeesti, naurettavaa, jos on konsteja ja mahdolisuus saada vaihtoehtoja kivunhallintaan, miksi, hemmetissä niitä ei käytetä, tai jos itse ei käytä, niin saahan niitä toiset käyttää. Kai se on se uskomus että olen parempi äiti kun muut, ainakin se paistaa joistain läpi.

Vierailija
24/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin epiduraali oli muistaakseni jo joissain tapauksissa saatavissa. Joissain sairaaloissa päivystysaikana ja jos anestesialääkäri sattui olemaan vapaana. Eli juuri kukaan sitä vielä tuolloin ei saanut eikä edes tajunnut haluta. Minulla oli pirullisen kivulia, mutta onnekseni nopeahko synnytys. Ilokaasumaskia tungettiin naamalle. Siitä tuli vaan pökkyrä, mutta kipu ei hellittänyt yhtään. Muistan vielä kun viereissä salissa joku nainen huusi niin että seinät tärisi. Huusin kyllä minäkin jossain vaiheessa. Mutta sellaista synnyttäminen oli. Ei sitä muuksi kuviteltukaan.

Vierailija
25/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä umpisuolenleikkauksestakin selviäisi ilman nukutusta jos sitä ei olisi. Ainakin osa selviäisi. Joten miksi emme lakkauttaisi kipulääkkeitä ja nukutusta ihan joka puolelta, kun kyllä joku aina selviäisi? Siten voisimme erotella jyvät akanoista.

ei kai kukaan kunnon äiti sellaisia käytä? Ja mitä sitten, vaikka infektiotauteihin kuolikin ennen paljon enemmän ihmisiä, karsiutuupahan jyvät akanoista.

Vierailija
26/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako siitä jonkun diplomin jos ei ota kivunlievitystä, tai jonkun palkinnon tms? Miten se käytännössä näkyy elämässä että on kärsinyt kovemman kivun, jalostaako se jotenkin?

Parempi äiti, mitä enemmän kärsii synnyttäessään. Palkinnoksi tästä voi kertoa muille äideille että en tarvinnut kipulääkitystä kun revin perseeni verille puoli kuolleena kun olen niin kova mamma. Hah, oikeesti, naurettavaa, jos on konsteja ja mahdolisuus saada vaihtoehtoja kivunhallintaan, miksi, hemmetissä niitä ei käytetä, tai jos itse ei käytä, niin saahan niitä toiset käyttää. Kai se on se uskomus että olen parempi äiti kun muut, ainakin se paistaa joistain läpi.

No pakkohan sitä on joidenkin jollain päteä, kun ei ole muutakaan saavuttanut elämässä. Suodaan heille se ilo.

Vierailija
27/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin epiduraali oli muistaakseni jo joissain tapauksissa saatavissa. Joissain sairaaloissa päivystysaikana ja jos anestesialääkäri sattui olemaan vapaana. Eli juuri kukaan sitä vielä tuolloin ei saanut eikä edes tajunnut haluta. Minulla oli pirullisen kivulia, mutta onnekseni nopeahko synnytys. Ilokaasumaskia tungettiin naamalle. Siitä tuli vaan pökkyrä, mutta kipu ei hellittänyt yhtään. Muistan vielä kun viereissä salissa joku nainen huusi niin että seinät tärisi. Huusin kyllä minäkin jossain vaiheessa. Mutta sellaista synnyttäminen oli. Ei sitä muuksi kuviteltukaan.

ja vielä aikaisemmin ei ollut edes mitään sairaaloita, ei synnytyslääkäreitä, neuvoloita tai muutakaan. Aika heikko olet kun et synnyttänyt yksin metsämökin pihassa.

Vierailija
28/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulumattomia asioita. Synnytys on luonnollinen tapahtuma.

Vierailija
29/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. sen perusteella mitä omista isoisovanhemmista tiedän, niin olivat vanhuksia jo siinä 60-vuotiaina, siis sellaisia loppuunkuluneita vanhuksia. Rankka fyysinen työ kulutti nopeasti loppuun.

ja huonommassa fyysisessä kunnossa myös, ennen tehtiin kovaa työtä. Hyvinvointivaltion myötä toki lapsikuolleisuus on laskenut, mutta niin on samaa vauhtia noussut saamattomuus ja heikkous- pitäkäämme nyt hauskaa :)

Vierailija
30/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäluonnollista on se että se on pieni.

kuulumattomia asioita. Synnytys on luonnollinen tapahtuma.

Vierailija
31/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmoista osaa kaivata mitä ei ole. Jos taivaasta olisi tipahtanut epiduraali näiden kunnon entisaikojen mammojen eteen, niin kuinkahan moni olisi siitä kieltäytynyt? Kyllä osa olisi ollut onnensa kukkuloilla.

Vierailija
32/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli silloin kultaisella 80-luvulla muitakin lievityksiä kuin ilokaasu, mm. itse olen syntynyt 70-luvulla ja äitini sai synnytyksessä useamman kerran "kipupiikin" eli kipulääkettä injektiona.

Kivunlievitystä on käytetty synntyyksessä kautta historian aina viinasta eetteriin ja kloroformiin. Luuleetko joku tosissaan etä entisajan naisilla oli jotenkin erilainen kipukynnys? Kivunlievitykseen on aina pyritty, ainoa ero on siinä ettei ennen ollut keinoja.

Vierailija
33/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta puhe olikin luonnollisuudesta. Synnytyskipu on luonnollista, samoin korkea lapsikuolleisuus.

Eipä se kivunlievitys oleellisesti lapsikuolleisuuteen ole vaikuttanut.

Vierailija
34/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äiti sai epiduraalin. Aiemmin on vissiin kivunlievityskonsteiss aollut enemmän paikallista vaihtelua.

Vierailija
35/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutaan synnytyskivuista syntiinlankeemuksen seurauksena, samoin Raamatussa usein rinnastetaan synnytyskivut johonkin todella vaikeaan ja raskaaseen. Mihinkään miehen kokemaan kipuun ei Raamatussa viitata samalla tavalla. Siitä voisi päätellä, että aika kauan ihmiskunnan historiassa synnytyskipuja on pidetty raskaina ja vaikeina.

Kun nykyään ollaan kerran valmiita käyttämään tavalliseen päänsärkyynkin pillereitä, niin miksi sitä synnytyskipua ei sitten saisi yrittääkään lievittää?

Itse olen käyttänyt ilokaasua, en epiduraalia, mutta kiitollinen olen, ettei ole tarvinnut ilman mitään synnyttää. Ei muuten, mutta en usko, että kipu tuo mitään positiivista tuohon tilanteeseen.

Vierailija
36/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä niin, että pitkän aikaa eurooppalaisessa historiassa joka kolmas nainen kuoli synnnytyksen aiheuttamiin komplikaatioihin ja kyllä kipu sekä lisää komplikaatioita että äitien kuolleisuutta sellaisiinkin komplikaatioihin, jotka kunnon kivunlievityksen kanssa ehkä ei vielä tappaisi, koska kipu voi aiheuttaa esimerkiksi sydänkohtauksen, hengitysvaikeuksia ja yleisesti vaan syö voimia, jotka siihen komplikaatiosta selviämiseen.

Vierailija
37/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset ennen lisääntyivät?

Nussimalla.

Vierailija
38/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se kivunlievitys oleellisesti lapsikuolleisuuteen ole vaikuttanut.

on laskenut sekä lapsikuolleisuuden että synnytyskivun määrää. Joo, on luonnollista, että synnytys sattuu, jos ei saa lievitystä, mutta ei siitä vielä voi päätellä, että sen pitäisi olla niin.

Vierailija
39/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa ihan naiskysymyksiin liittyvää antropologiaa, silmät kyllä avautuu.

Synnytyksistä jäi myös usein pysyviä vaurioita, hedelmättömyyttä ja vaikkapa fisteleitä.

Esim. sekä oma isoäitini, äitini että minä itse oltaisiin kaikki heitetty veivimme ekassa tai tokassa synnytyksessä ilman lääketieteen apua. (Niin, no jos isoäiti olisi kuollut niin ei olisi ollut äitiä eikä minua tietenkään edes kuolemaan, heh...)

Primitiivisissä oloissa muuten synnytetäänkeskimäärin huomattavan paljon pienempiä vauvoja - usein sellaisia parikiloisia - ja naiset voi olla aika kovassa kunnossa fyysisesti (paitsi jos ovat kovin aliravittuja), niin että se puolestaan auttaa. Verrattuna meihin autoilijoihin jotka puserramme olemattomilla vatsa- ja lantionpohjalihaksilla noita nelikiloisia jönttejämme. :D

Kautta maailman sivu on kärsitty. Nyt sitä vaan osataan helpottaa. Turha näillä jutuilla on ruveta pätemään.

Vierailija
40/47 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1974 OYKSissa ja äitini sai epiduraalin. Minulla on 3 60-luvulla syntynyttä sisarusta ja äitini totesi joskus, että jos 60-luvulla olisi jo ollut epiduraali, niin meitä sisaruksia voisi olla paljon enemmän :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän