Ostaako joku oikeasti ruokaa, vaatteita ym. pikkutavaraa LUOTOLLA?
Itse en ole ikinä käyttänyt korttini luotto-ominaisuutta. Saattaisin käyttää sitä johonkin isoon hankintaan, kuten huonekaluihin, mutta että suklaapatukkaan?
Mitä te ostatte luotolla ja miksi?
Kommentit (72)
tiukoilla ollaan, tosiaan. Muutaman tonni visa-lasku ei ihan kauheasti mua paina. Toki tilanne ei olisi tämä, jos en olisi aikoinani saanut perintöä... ja ostanut sillä asuntoa. Nyt säästän kesämökkiä varten, ja uupuu enää 90.000 euroa...
täällä myös maksellaan milloin mitäkin luotolla. Eikä siksi, ettei käyttötilillä olisi tarpeeksi rahaa. Luottokortillahan saa ns. korotonta rahaa maksuajan muodossa - toki itse maksamme kaiken aina laskun eräpäivänä, enkä siis kerrytä luottokunnalle korollista luottoa, mutta silti. Mies myös tankkaa työmatka-autoilulleen aina polttoaineet luottokortilla: ehtivätpä matkakorvaukset ainakin joka kerta tulla tilille ennen kuin ne tarvitsee maksaa.
On myös paljon muita hyviä etuja. Esim. OP-Visa-korttiin sisältyy automaattisesti ns. ostoturva. Tämä vakuutus on voimassa 180 päivää ostohetkestä, kun kortissa on plussa-ominaisuus ja kun osto maksetaan Visa-ominaisuudella K-Plussa-verkostossa. Muussa tapauksessa Ostoturva on voimassa 90 päivää. Tämä on tosi kätevä isojen ostosten (esim. huonekalut, kodinkoneet tms.) kanssa.
Ja jälleen esim. nyt joulukuussa Stockan kortissa olevalle Masterille sai muutaman kuukauden ajan korotonta maksuaikaa: helpottaa varmasti monen tiukilla olevan kotitalouden joulukulujen hoitamista kun ei tarvitsekaan maksaa kaikkea heti vaan vasta muutaman kuukauden päästä.
En käytä luottokorttia. Mitä pahaa siinä on että tili tyhjenee reaaliajassa? Eipähän ole velkaa.
Minusta on kivaa kun kuukauden vaihtuessa ei tarvitse enää murehtia menneistä ostoksista.
Tää on kyllä tosiaan peri-suomalainen tapa tämä luottokortilla maksamista vältteleminen ja sen ihmetteleminen. Ihan uskomatonta että länsimaisessa "sivistys-valtiossa" joku voi ajatella yhtä mustavalkoisesti kuin ap. Suorastaan moukkamaista pikkusieluisuutta.
Ensinnäkin, jo se, että ylipäätään saa luottokortin ja voi maksaa ostoksiaan sillä, on jonkinlainen merkki tyypin rahankäyttötaidoista. Ne käteisellä ja pk:lla maksavat kun todennäköisemmin ovat niitä luottotiedottomia reppanoita, jotka ei edes luottokorttia saisi hakemuksistaan huolimatta.
Toisekseen, eihän nykyään edes voi tietää, kummalla, debitillä vai creditillä, ostaja ostoksensa maksaa, kun on lähes kaikkialle jo tulleet nämä omatoimiset sirukortti-systeemit. Tämän vuoksihan ei enää tarvitse joka kerta kaupan kassalla kiekaista "pankkipuolella" tai "luotolla". Mistä sinä siis tiedät, millä se suklaapatukka siinä sun edessä maksetaan?
mistä kukaan voi tietää mitä maksan firman kortilla ja mitä omalla. Firman kortilla voin maksaa ruokaa, joskus jopa vaatteita, laukun, tietokonetarvikkeita, Tiimarissa, postissa, lounaalla, harvoin illallisella, hotellissa jne.
Olen töissä firmassa, joka tekee tv-ohjelmia, joten melkein mitä vain pitää joskus ostaa tuotannolle.
Ei sillä ole mitään tekemistä sivistyksen kanssa jos ei halua luottokorttia käyttää. Eikä luottokortin omistaminen ole mikään merkki rahankäyttötaidoista.
Olen töissä firmassa, joka tekee tv-ohjelmia, joten melkein mitä vain pitää joskus ostaa tuotannolle.
Taidat olla provo. Minkälaisia summia vetelet omaan taskuun? Kodistatteko laskut jollekin projektille ja läpilaskutetaanko nämä vielä sitten joltain asiakkaalta?
tiukoilla ollaan, tosiaan.
Se johtuu vain siitä ettet ymmärrä kassavirtaa, mutta olisi helppo korjata.
minä ostan Visalla, mutta saan sillä vaan maksuaikaa ja maksan kerralla laskun. En siis käytä korollista luottoa...
mikä on LUOTOLLA?? minä ostan Visalla, mutta saan sillä vaan maksuaikaa ja maksan kerralla laskun. En siis käytä korollista luottoa...
Tätä ei vielä kukaan ollutkaan tuonut esiin. Hieno uusi näkökulma tähän asiaan. Voisitko kertoa lisää?
on ihan hyvä juttu. nytkin meillä yli 100 000 pistettä. Niillä saa hyvin hotelleja kesälomareissulla. Säästö se on pienkiin säästö=)
Miksi tarvitaan maksuaikaa jos tilillä on rahaa?
Kysehän on ihan peruskassavirroista. Nykyisellä inflaatiotasolla jokaisen aikuisen ihmisen tulisi tiedostaa edes minimaalisesti miten rahan kanssa tulisi käyttäytyä jos sen joskus tahtoisi tuottavan jotakin.
Miksi tarvitaan maksuaikaa jos tilillä on rahaa? No sä voit vaikka sillä tilillä käytännössä 0-korolla makaamassa olevalla rahalla ostaa hyvätuottoisia osakkeita, pitää niitä sen kuukauden ajan ja myydä pois voitolla, jonka jälkeen maksat sitten kuukauden peruselämisestä tulleet luottokorttiostoksesi kerralla pois ja kääräiset vielä hyvät rahat taskuusi tai uusia sijoituskohteita varten.
Toki olisit voinut tyylillesi uskollisena käyttää peruselämiseesi "oikeaa" rahaa ja tyhjentää tilisi, jolloin joustoa talouteesi ei olisi tullut, etkä olisi saanut tuottoa rahoillesi. Tilanteesi olisi siis +-0. Comprende?
Jatkokysymyksenä voisin esittää, miksi ottaa asuntolainaa esim. sijoitusasuntoa tai omaa asuntoa varten, jos tilillä on rahaa? No esim. verohelpotusten ja -vähennysten vuoksi. Se on ihan järkevää ja vapauttaa samalla ne tilillä olevat rahat tuottoisampiin mahdollisuuksiin.
Taidat olla provo. Minkälaisia summia vetelet omaan taskuun? Kodistatteko laskut jollekin projektille ja läpilaskutetaanko nämä vielä sitten joltain asiakkaalta?
Tottakai ne läpilaskutetaan!
Jokaikiseen veloitukseen pitää olla KUITTI ja merkintä mikä tuotanto. Jos olen asiakkaan kanssa lounaalla tai illallisella, siihenkin pitää olla asiakkaan nimi ja firma. Saan siis ehkä ilmaisen lounaan tai illallisen 20 kertaa vuodessa. Työni on hyvin stressaavaa, joten pieni hinta.
Saisin potkut välittömästi, jos ostaisin yhdenkin asian itselleni. Se mitä tapahtuu esim. kuvauksissa naarmuuntuneille kengille, onkin eri asia, mutta romua tai ei sopivaa en ota. Meillä on romua ihan omastakin takaa.
Saan siis ehkä ilmaisen lounaan tai illallisen 20 kertaa vuodessa. Työni on hyvin stressaavaa, joten pieni hinta.
Tästä sain jo ihan eri käsityksen kuin aikaisemmasta tekstistä. Tuohan on ihan normaali tapa.
Ajattelin kyllä lähinnä niitä suklaapatukoita. Jos tilillä makaavaa rahaa ei aio käyttää tuottoisasti, vaan ihan peruselämiseen, niin +-0 on parempi vaihtoehto kuin velkaantuminen.
Esittämäsi kassavirtajuttu on kyllä ihan asiaa.
joka korvaa luottokortilla ostetun tavaran rikkoutumisen ilman mitään omavastuuta (kotivakuutuksessahan on omavastuu). Pieni etu, mutta ihan ok sellainen. Kerran meillä on jo tullut käyttöäkin tälle.
Muuten ns. pisteitä saa Amexin lisäksi ainakin Dinersiltä myös, ja erilaisia luottokortteihin liittyviä etuja on monia muitakin. Yleinen etu on toki se, että luottokorttifirma kantaa riskin esim. lentoyhtiön tai matkatoimiston konkurssitapauksessa, tai minkä hyvänsä firman, josta ostetaan palvelu tai tavara ilman, että sitä heti saa itselleen.
joka korvaa luottokortilla ostetun tavaran rikkoutumisen ilman mitään omavastuuta (kotivakuutuksessahan on omavastuu). Pieni etu, mutta ihan ok sellainen. Kerran meillä on jo tullut käyttöäkin tälle.
Samaa kuuluu myös Nordean silver-masteriinkin. Ehdottomasti kannattaa kaikki kodinkoneet ja elektroniikka ostaa tällä, mikäli arvoa yli 100 euroa. Vahingossa rikkoituneiden laitteiden lisäksi vakuutus korvaa vielä takuuajan jälkeen toimimasta lakanneita laitteitakin parhaimmillaan viiteen vuoteen asti.
Itselläni on luottokortti, ei kertaakaan käytetty. Luottotietoni ovat tallella (talovelat ym. otettuna ja kohta pois maksettuna), tulotkin reilut parisen tonnia/kk. Elämme mielestäni leveästi. Mun mielestä n. 15000€ luottokorttivelat kertoo vain holtittomasta rahankäytöstä ja siitä et on pakko näyttää kaikille et on millä mällätä. Esim. hävettäs viedä kummilapselle velkaa lahjaksi, vaikkakin nyt tavaran muodossa, maksamatta se kuitenkin on anto hetkellä. Ainoat "yllättävät" pakolliset menot johon luottokorttia käyttäisin olisi sairaalahoidon ja lääkkeiden kustantaminen itselleni tai jollekkin muulle perheenjäsenelle. Tai jos auto hajoaisi ja joutuisin sen korjaamaan vähän isommalla summalla. En tiedä jos toimin näin, niin kait mä oon sit muiden silmissä luottotiedoton reppana, koska mulla on kokoajan käytettävissä muutakin kuin velkarahaa. Mut tietysti ainakaan minä en työllistä velkaneuvojia, mut on se hyvä ettei tämäkään ammattinimike kuole sukupuuttoon.....
luotolla vaikka sillä on tilillä rahaa ihan vaan sen takia, että luotolla saa bonukset.
Ylipäänsä ulkona syöminen maksetaan visalla. Lasku toki maksetaan kuun lopussa.