Silloin kun minä olin pieni...
Vesimeloneissa oli kunnon tummat siemenet sisällä ja niistä pystyi tekemään koruja...
Kerro omasi.
Kommentit (113)
minä olin pieni
- juostiin ilman kenkiä pitkin metsiä ja peltoja
- ostettiin kauppa-autosta tarrapurkkaa, hopeatoffeeta ja sitä tikkaria missä oli purkka sisällä. kesäisin ostettiin sitä jätskiä missä oli niitä rakeita, jotka räiskyi ja poksui suussa.
-talvella luisteltiin järven jäällää ja hiihdettiin kouluun
Rakennettiin majoja metsään ja seikkailtiin siellä
Ostettiin irtokarkkeja kiskalta
Katsottiin Dallasia ja Dynastiaa
saattoi vieraita ilmestyä pihaan ihan ilman puhelinsoittoa, sukulaiset viipyivät kesälomalla useammankin viikon, leikittiin paljon ulkona ja kouluun käveltiin tai pyöräiltiin oli keli mikä tahansa.
Kesäillat juostiin pihoilla ja talvisin leikittiin tuikkista lähimetsässä..kotiin ei tahtonut kukaan ennen kuin oli pakko...
Karkkipäivä oli oikeesti vain lauantaisin ja limua sai saunan päälle ehkä sen 0,3 L pullon puoliksi äidin kanssa eikä 1,5 L joka toinen päivä.
Sen ajan kebab oli grillin kebakot jotka lämmitettiin mikrossa. Roskaruoka tarkoitti lihapiirakkaa grilliltä.
Televisiosta tuli napakymppi,dallas,tupla tai kuitti,luontoillat oli hauskoja kuunnella..
Kun oltiin tuhmia soiteltiin aikuisten treffilinjoille ja esitettiin aikuista..
Joululahjaksi toivottiin meikkipäätä..
Jos oli kaverille asiaa poljettiin pyörällä pitkin kyliä kaveria etsimässä tai huudettiin ikkunan alla...pyörässä ei ollut vaihteita mutta hyvin pääsi eteenpäin.
Ehkä joitain asioita toivois takasin omalle lapselleen...
Suositut tutit, joita lapset (ainakin tytöt) keräsivät. Niitä oli montaa eri kokoa ja erivärisiä.
aivokalvontulehdusepidemian takia kouluissa. (niitä tutteja kun tuli nuoleskeltua)
-Avainta kuljetettiin kaulassa "narussa"
-Ostettiin irttareita kiskalta
-leikittiin ulkona, eikä tietokoneista ollut tietoakaan meidän perheessä, tai oli mutta lapset ei niillä tehneet mitään.
-kerättiin trolleja ja "tutteja" joita oli eri kokoisia ja ihanan värisiä
ja pihalta huudettiin "aitii tuu ikkunaan, taalla huutaa...". Ostettiin irtokarkkien lisaksi lauantaisin salmiakkijauhetta, naapurin kaupungin vuokratalossa asui lapsia joiden koko suun ymparys oli rohtunut jatkuvasta salmiakkijauheen syomisesta... Lauantaina tuli myos Lassie ja Happy Days telkkarista, ja niita katsottiin kavereiden luona. Iltapaivat oltiin koulun jalkeen kavereiden kanssa kotona, paistettiin itse pizzaa tai kaytiin ostamassa lihapiirakoita tai pasteijoita ruuaksi. Leikittiin radanvarren kallioilla, missa oli myos asunnottomia alkoholisteja, ja maanalaisissa autotalleissa. Kun kaupunginosassa murhattiin nainen, lahdettiin kavereiden kanssa jaljittamaan murhaajaa (ei onneksi loydetty).
- markka oli iso raha
- oli vielä pinna-mehujäätä
- 5 pennin nallekarkit
- ei kaukosäätimiä telkkareissa
- kuunneltiin nuorten sävellahjaa ja rockradiota ja äänitettiin c-kasetille
- sain kaakaota aina kun olin sairaana, mitä ei tapahtunut usein
- elektroniikkapelit oli hitti
- lapsia peloteltiin vesinäkillä
- hypättiin välkällä vistiä, olin siinä haka :)
hyviä muistoja, vaikka olenkin avioeroperheen lapsi ja äiti oli/on alkoholisti :)
oli ISOJA ja ihanan voimakkaan makuisia ja ne maksoivat 5 penniä/kpl.
mentiin kun oli joku kohokohta (esim. koulun päättäjäiset), ja Viola-sulatejuusto tuli lasiin pakattuna.
pieni pussi, jossa salmiakit oli yhtenä möykkynä ja siitä niitä irroiteltiin..nam
esim. mandariineja oli vain joulunaikaan ja vesimelonia kesäisisin/syksyisin
ommeltiin vaatteet itse tai äiti ompeli.
Ohjelmat tuli n. klo 18 - 24.
Televisiota tuli katsottua todella vähän.
Puhelimet olivat pöytäpuhelimia, niihin vastattiin jos kotona oltiin.
Kukaan ei kysellyt missä olet, miksi et vastaa.
Telkkarista tuli kunnollisia lastenohjelmia, ja c-kasettisoittimesta kuunneltiin lastensatuja.
Kavereita haettiin ovelta.
Aku Ankalla ei ollut tietokonetta.
pieni, minulla oli nimikkolehmä, jonka selkään kiipesin navetassa...siellä oli turvallista makoilla ja halata lehmää...iso mutta lempeä lehmä, jonka vatsan alikin sai mennä ja jonka kaulan alla oli ihanan pehmeä "heltta"... Että semmoisia lemmikkejä meillä maalaislapsilla oli.
-kilkatti avain kaulassa
-haettiin irttareita kiskalta
- rakennettiin majoja metsään
-kerättiin pulloja jotta sai lisää irttareita
-koko kylä kasvatti ja komensi luontevasti muidenkin lapsia eikä kukaan ottanut nokkiinsa :D
itseasiassa mentiin kotiin tai oltiin pihalla sen ajan kun kaveri söi, ei ollut itsestään selvää että kavereiden ruokaillessa vieraatkin olisi syötetty.