Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unen tarve aikuisella. Paljon TE nukutte vuorokaudessa?

Vierailija
12.01.2011 |

Itse tunnen tarvitsevan nin kovasti unta. Yöllä nukun noin 7-8h ja siihen päälle päiväunet 2h. Vkonloppuisin nukun noin 14h/vrk.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 tuntia unta tarvitsisin, mutta harvoinpa noin paljon saa nukkua. Ennen sai edes lomilla ja viikonloppuna univelkaa pois, mutta nyt kun on pieniä lapsia, turha kuvitellakaan...

Vierailija
22/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee vuodenajan mukaan. Kesällä nukun selvästi vähemmä, sillä herään yleensä siinä kuuden maissa, vaikka ei olisi mitään tarvetta nousta niin aikaisin. Kun syksy ja pimeä aika koittaa, nukun aamulla selvästi pidempään. Tänä aamuna esim. heräsin kahdeksalta. Mutta viime yö ei ollut ihan keskimääräinen, sillä nukuin ensin parisen tuntia, sitten kirkas kuutamo herätti minut (kuuhullu!) ja valvoin lähes kolme tuntia, ennen kuin nukahdin uudelleen. Arvelisin, että sellaiset 7-9 tuntia on aika tavallinen. Jos menee pidempään, niin sitten olen tokkurassa koko päivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me miehen kanssa rakastetaan niin paljon omaa aikaa, että nukkumaan mennään yleensä vasta noin 00:30. Aamulla herätään 7-8 välillä. Vähän lasten mukaan. Kouluikäisellä alkaa koulu aina ysiltä, joten se ei rajoita aamuja.  Herätyskello soittaa kuitenkin kahdeksalta, jos ei siihen mennessä ole herätty.

Eli unta tulee 6,5-7,5 tuntia. Nukkuisin kyllä enemmän, mutta en oikeasti ehdi. Lasten mentyä nukkumaan 21 jälkeen teemme miehen kanssa kumpikin pakollisia töitä (siis palkkatyöhön liittyviä) tunnin tai pari. Yhdentoista maissa vietetään sitten rentoutusaika ja katsotaan digiboksilta joku tunnin telkkuohjelma, joka mahdollisesti tuli alkuillasta tai ysiltä, jolloin tehtiin töitä.

Vierailija
24/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun paljon. En osaa sanoa, paljonko. Normaali määrä unta työpäivänä on 9 tuntia, mutta se on liian vähän, koska perjantaina olen aivan naatti. Viikonloppuna nukun sitten enemmän, noin 12 tuntia molempina päivinä.

Viimeksi äitikin ihmetteli, kuinka nukun niin paljon ja niin sikeästi. Hän kävi jopa kuuntelemassa, hengitänkö, kun en liikkunut pitkään aikaan. Olimme kahdestaan lomamatkalla.

Äidin huomio vähän yllätti ja huolestutti. Oma perheeni on tottunut siihen, että "äiti yleensä nukkuu".

Minulta on otettu verikokeet moneen kertaan eikä syytä suureen unen tarpeeseen ole toistaiseksi löytynyt. Kun lehdessä oli juttu, että pitkään nukkuvat elävät lyhyemmän elämän ja että pitkäunisuus on terveysriski, ostin sen numeron. Lehdessä lukikin, että nukkuminen itsessään tuskin on terveysriski, vaan että taustalla on luultavasti muita syitä, jotka tulisi selvittää. Siis että pitkäunisuus on oire jostakin eikä itse syy.

Vierailija
25/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen 10 tuntia että jaksan tehdä mitään. Yleensä kuitenkin arkena ehtii nukkua vain 8 tuntia.

Vierailija
26/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen unta n. 9-10 tuntia yössä. Vähemmälläkin pärjään mutta en hyvin. Arkisin nukkumaan n. 21.30 ja ylös 6.15

Vierailija
27/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran jestas kuinka paljon te aikuiset ihmiset nukutte?! Keskimäärinhä ihminen tarvitsee n. 8h ja juuri oli juttua että yli tuon nukkuvat ovat vaarassa sairastua joihinkin sairauksiin. Olen kolmen lapsen äiti ja nukun n. 7h, tai 7h olisi se ihanne ja riittävä mutta harvoin saan sen verran. Monesti vaan 6h. Tosin ihan omasta syystä. En halua mennä nukkumaan aikaisin koska muuten omaa aikaa ei jäisi paljon yhtään. Joudun kuitenkin heräämään melko aikaisin lasten takia.

Vierailija
28/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-9h vuorokaudessa. 

Kun oli pieni lapsi niin tuli nukuttua vielä enemmän, 10-11h yössä kun ei ollut mitään tekemistä.

Vierailija
29/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9h vähintään saatava unta viikolla, jos menee useana yönä alle sen, alan olla ihan tokkurassa. Päiväunet on otettava sitten. Viikonloppuisin/lomilla nukun 10-12h. Jos nukun liian vähän, alkaa äkkiä näkymään naamasta, jotenkin rupsahtaneen näköiseksi muuttuu :D Ikääkin on jo hitusen vaille 38v että ei ole iän myötä unentarve vähentynyt. Lapset on isoja, 17v ja 11v, heistä nähden saan vedellä päiväunia ja pitkät yöunet, nukkuhan hekin pitkään.

Vierailija
30/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun klo 20-05 tai joskus kuuteen, eli 9-10 tuntia yössä. Tykkään siitä, että aamulla herää virkeänä ennen kellon soittoa, ja teen kaikki kotityöt ja suihkussa käynnit aamulla ennen kuin lapset heräävät.  En ole toistaiseksi jäänyt mistään paitsi sillä, että menen noin aikaisin nukkumaan, eikä minua stressa yhtään jättää sotkuja keittiöön yötä vasten tms - kuka niitä nyt siellä yöllä näkisi kuitenkaan? ;)

Vierailija
31/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 tuntia on se määrä, millä pärjään ilman päiväunia. Päikkärit tahtova venyä taasen monen tunnin mittaisiksi.. Viikonloppuisin tulee nukuttua 11 - 12 tuntia. Välillä tuntuu, että elämä on yhtä nukkumista. Ja joo - sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa :(

Vierailija
32/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin nukun 00-03.30 välisen ajan yleensä. Joskus nukahdan tunnin aiemmin. Herätessä olen puolikuollut. Iltavirkku ja pitkät työmatkat ja epäsäännölliset vuorot. Viikonloppuisin nukun 7-10h yössä ellei ole töitä tai menoja. 

Kaikkeen tottuu. :) 

Vierailija
33/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 12:44"]

Liikaakin voi nukkua. Ota d-vitamiinia 100mg! Itse nukun 6 tuntia viikolla (liian vähän), mutta tarvitsisin 8. Viikonloppuna pe-la ja la-su nukun ainakin tuon 8. Univaje on tuhoisaa terveyden ja suorituskyvyn kannalta, joten yritän, että jatkossa saisin viikolla edes tuon 7 tuntia yössä.

[/quote]

Tosissasi meinasit, että ihminen tarvitsee 4000 d-vitamiinitablettia päivässä?!? Nyt kyllä liioittelet.

Vierailija
34/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvisin vähintään sen 8-9h, mutta kiitos ihanan työni, en saa kuin 4-6h yössä. Viikonloppuna sitten tulee nukuttua enemmän.

Vierailija
35/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2011 klo 18:49"]

mutta en tällä hetkellä voi nukkua niin paljon. Uhmis ja vauva estävät, mikä näkyy väsymyksenä.

[/quote]

Sinulla on joku sairaus. Ihminen Ei tarvitse 10 tuntia nukkumista vuorokaudessa

Vierailija
36/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun 9-10 tuntia. Jos menee vähemmäksi niin on pakko ottaa iltatorkut kun väsyttää niin hirveesti!

Vierailija
37/54 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2011 klo 19:31"]

sinäkin saisit periaatteessa unta 9 tuntia, jos menisit lasten kanssa yhtä aikaa nukkumaan. Hyvä ettet tarvitse niin paljoa unta niin ehdit nauttia omastakin ajasta.Mä tarvitsen paljon unta (siis todella tarvitsen), ja valitsen mieluummin nukkumisen kuin mitään sellaista, mitä ei oikeasti tarvitse saada illalla tehtyä. Omalla kohdallani olisi aivan älytöntä ensin valvoa ja sitten valittaa väsymystä - sama kuin seisoisin jääkaapin vieressä valittamassa nälkää.:)

[/quote]

Jaa, kaikkien lapset kun ei nuku yötä putkeen. Meillä 1v menee nukkumaan yleensä viimeistään klo 21. Sitten mä käyn suihkussa, siivoilen sun muuta. Ei ole mahdollista mennä samaan aikaan nukkumaan, mikäli haluan esim. sinne suihkuun. Pääsen nukkumaan yleensä aikaisintaan klo 22. Jos menen aikaisemmin niin jotain jää tekemättä, ja inhottaa herätä aamulla sotkuiseen taloon tai tukka rasvaisena.

Sitten lapsi herättää yössä pari kertaa, ja esim. viime yönä hän aloitti jatkuvan heräilyn klo 5:30. Olin itse mennyt nukkumaan 22:30, joten olin ehtinyt nukkua 7 tuntia. Tuon jälkeen en enää saanut nukuttua, vaikka nousimmekin vasta 7 jälkeen. Tein vain parhaani, että lapsi nukkuisi pidempään, ja niin hän onneksi nukkuikin, joskin jatkuvasti heräillen. Ei se ole aina mikään "oma valinta" että nukkuu tarpeeksi! Helvetti!

[/quote]

Ei sitä lasta tarvitse olla koko ajan nukuttamassa. Siinähän pyörii itse. Kyllä se lapsi nukahtaa itsekkin ajan kanssa

Vierailija
38/54 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tällä hetkellä voi nukkua niin paljon. Uhmis ja vauva estävät, mikä näkyy väsymyksenä.

Vierailija
39/54 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt syitä. Olen väsynyt elämäntilanteeseeni ja kärsin jatkuvasta kiputilasta. En ole enää töissä ja työkykyni (jokapäiväinen meneminen töihin) taitaa olla mennyttä.

Vierailija
40/54 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä arkisin 22-05. Viikonloppuisin nukun vähän enemmän,yleensä 23-7