Katsokaa tänään Silminnäkijä! Jehovan todistajien uhreja haastatellaan.
Kommentit (234)
ja ihmiset kokevat asiat eri tavoin
joka uskonnossa on ns kiihkoilijoita, ja persoonia jne
en nähnyt kyseistä ohjelmaa, valitettavasti...
mutta tunnen jehovantodistajia ja kyllä ovat hyväsydämisiä ihmisiä
tulevat toimeen kaikkien kanssa
auttavat, tukevat heikkoja ja sairaita, myös ei uskovia
eli en kyllä ihan heti usko, et hylkäävät lapsensa
ehkäpä nuo lapset itse eivät halua olla tekemisissä, kun ovat hyljänneet uskontonsa ?
toki raamatussa kehotetaan poistamaan KATUMATON pahantekijä keskuudest, eli seurakunnasta
ei perheestä
raamattu sanoo, että huonseura turmelee hyvät tavat, ja kehottaa olemaan toisten uskovien kanssa
eli parempi olla enemmän niiden kanssa joilla sama usko
mutta ei estä olemasta esim koulussa muidenkin lasten kanssa
eli asia esitetty väärin, ja ainahan ne luopiot haluaa nimenomaan tulla esille ja halveerata tosi uskovia, tuoda heidät huonoo valoon
eli kyllä voi ja saa keskustella muidenkin kanssa, ja omaa lastaaan ei saa hylätä
mutta väärintekoja ei tarvitse hyväksyä,
että tarvitaan narsisti/mielisairas johtaja joka kerää ympärilleen epävarmoja ihmisiä, joiden ajattelukyky pikkuhiljaa sumenee "ainoan oikean totuuden" edessä. Niin kauan kuin ihmiset saa nauttia johtajan armopaloista he ovat etuoikeutettuja- jos et miellytä/mielistele johtajaa- saat epäinhimillisen rangaistuksen- kuten hylkäämisen (joka pohjimmiltaan tarkoittaa kuolemaa esm laumaeläimelle, ihmislapselle). Jumalan kanssa tällä systeemillä ei ole mitään tekemistä, vaan se on ihmisten mielensairautta ja mielivaltaa. Onhan näitä nähty läpi historian ja aika ajoin paljastuu edelleen. MUka jumalan nimissä toimitaan.
KUkaan tervejärkinen, vastuullinen ihminen ei tuollaiseen suostu- vaikka toisaalta- läheisten hylkääminen on niin kauhea vallankäytön keino, että moni saattaa menettää järkensä.
Ei kai ne Jehovan todistajat mitään pakkokäännytyksiä harrasta? Vai olenko käsittänyt väärin. Itse kai nämä ihmiset ovat lahkoon liittyneet ja ovat todennäköisesti ymmärtäneet sen säännötkin. Ja sieltä on näköjään mahdollista erotakin, joten en vain tajua mikä tässä on se ongelma.
Suomessa saa liittyä mihin hyvänsä yhteisöön jäseneksi halutessaan, esim. Jehovan todistajiin, Mensaan, Persuihin. Jos myöhemmin eroaa tai erotetaan, ei ole enää jäsen, ja on aika lapsellista on jälkeenpäin valittaa miten mälsiä ne muut jäsenet ovat. Happamia, sanoi kettu.
mutta aivopesua. Tutustupa vähän aiheeseen ja tule sitten vasta kirjoittelemaan mielipiteitä. Tässä ketjussa jo mainitusta veljesseura.orgista ja sen keskustelupalstalta löytää tietoa siitä, miten todistajat toimivat.
ehkäpä nuo lapset itse eivät halua olla tekemisissä,
tippa linssissä olivat kun lapset eivät ole koskaan nähneet isovanhempiaan
KATUMATON pahantekijä tarkoittanee ihmistä jolla on omat erilaiset mielipiteet tai vakaumus- eikä painostuksesta huolimatta halua olla uskonlahkossa mukana. Mutta eikös kaikilla silti ole yhtäläinen ihmisarvo ja oikeudet- huolimatta vakaumuksesta tai mielipiteistä?
Kyllä, myös siinä tapauksessa että lapseni valitsisivat toisin!
Itse asiassa, eniten rakkauttahan kaipaakin kaikkein syntisin.
Turhaan ketään painostamalla tai pakottamalla yrittää uskomaan saada. Se on totuus ettei oikeasti onnistu. Ja mitä merkitystä on pakotettuna kuulua johonkin yhteisöön, koska Jumalan edessä vain sydämen uskolla on merkitystä.
Pelastumisen kannalta ihan sama siis, elääkö jossain yhteisössä vain järkisyistä tai pakotettuna, vai eroaako.
t. se vl
Ei kai ne Jehovan todistajat mitään pakkokäännytyksiä harrasta? Vai olenko käsittänyt väärin. Itse kai nämä ihmiset ovat lahkoon liittyneet ja ovat todennäköisesti ymmärtäneet sen säännötkin. Ja sieltä on näköjään mahdollista erotakin, joten en vain tajua mikä tässä on se ongelma. Suomessa saa liittyä mihin hyvänsä yhteisöön jäseneksi halutessaan, esim. Jehovan todistajiin, Mensaan, Persuihin. Jos myöhemmin eroaa tai erotetaan, ei ole enää jäsen, ja on aika lapsellista on jälkeenpäin valittaa miten mälsiä ne muut jäsenet ovat. Happamia, sanoi kettu.
mutta aivopesua. Tutustupa vähän aiheeseen ja tule sitten vasta kirjoittelemaan mielipiteitä. Tässä ketjussa jo mainitusta veljesseura.orgista ja sen keskustelupalstalta löytää tietoa siitä, miten todistajat toimivat.
Näitä on nähty lähipiirissä. Ei varmaan kaikki jehovat- jossain siellä ovat varmaan ne sydämelliset tyypit, jotka haluavat uskoa olevansa oikealla asialla- mut kyllä mun kokemus on aika surkea.
Ei kai ne Jehovan todistajat mitään pakkokäännytyksiä harrasta? Vai olenko käsittänyt väärin. Itse kai nämä ihmiset ovat lahkoon liittyneet ja ovat todennäköisesti ymmärtäneet sen säännötkin. Ja sieltä on näköjään mahdollista erotakin, joten en vain tajua mikä tässä on se ongelma.
Suomessa saa liittyä mihin hyvänsä yhteisöön jäseneksi halutessaan, esim. Jehovan todistajiin, Mensaan, Persuihin. Jos myöhemmin eroaa tai erotetaan, ei ole enää jäsen, ja on aika lapsellista on jälkeenpäin valittaa miten mälsiä ne muut jäsenet ovat. Happamia, sanoi kettu.
Kyllä minäkin olen tietoinen tästä 'aivopesusta', en vaan voi käsittää, että sen 'uhreilta' poistetaan kaikki vastuu omasta ajattelustaan. Ei kaikkea ole pakko uskoa minkä uskonveljiltä tai keneltä tahansa kuulee. En tajua millainen laumasielu ei osaa itse ajatella ollenkaan. Jos minulle joku väittäisi, että Jumala vaatii minua hylkäämään lapseni, saattaisin kyllä nyökytellä, mutta en asiaa voisi mitenkään todeksi uskoa enkä sitä arkielämässä tekisi.
Uskoisin että ongelmat johtuvat juuri siitä, että osa ihmisistä ei kykene itsenäiseen ajatteluun vaan ottavat kaiken aina kirjaimellisesti. Minä uskoisin, että jos olisin jonkun uskonnon kannattaja, valitsisin siitä parhaat palat ja jättäisin huonot huomiotta. Itse asiassa tunnen yhden jehovan todistajan, joka joskus sanoi minulle, että hänen uskonsa johtava ajatus on Uusi Testamentti ja rakkaus. Eli hänkin jättää huomiotta Raamatun ikävämmät osat ja jos joku asia Raamatussa ei ole rakkauden periaatteen kanssa yhteensopiva, se jätetään huomiotta. Minusta tämä on ihan loogista, ja uskon, että moni muukin näennäisesti hihhuli kuitenkin priorisoi sitä hihhulipropagandaa niin ettei vaan kiinnitä huomiota älyttömämpiin sääntöihin.
Vai olenko käsittänyt väärin. Itse kai nämä ihmiset ovat lahkoon liittyneet ja ovat todennäköisesti ymmärtäneet sen säännötkin. Ja sieltä on näköjään mahdollista erotakin, joten en vain tajua mikä tässä on se ongelma.
Näimpä! Näyttää vain olevan niin, ettei eroaville saisi tulla minkäänlaista mielipahaa ainakaan siinä tapauksessa, jos kysessä on uskonnollinen yhteisö. Tällä hetkellä uskonnot eivät ole muotia, vaan homous, seksi, ja moniavioiset liitot yms.
Ja en ole JT.
Näyttää vain olevan niin, ettei eroaville saisi tulla minkäänlaista mielipahaa
Tokihan on ihan kohtuullisen kokoinen mielipaha se, että menettää koko perheensä, ystäväpiirinsä, kaiken ja saa terapeutin sohvalla rakentaa palasista uuden elämänsä.
ja ihmiset kokevat asiat eri tavoin
joka uskonnossa on ns kiihkoilijoita, ja persoonia jne
en nähnyt kyseistä ohjelmaa, valitettavasti...
mutta tunnen jehovantodistajia ja kyllä ovat hyväsydämisiä ihmisiä
tulevat toimeen kaikkien kanssa
auttavat, tukevat heikkoja ja sairaita, myös ei uskoviaeli en kyllä ihan heti usko, et hylkäävät lapsensa
ehkäpä nuo lapset itse eivät halua olla tekemisissä, kun ovat hyljänneet uskontonsa ?toki raamatussa kehotetaan poistamaan KATUMATON pahantekijä keskuudest, eli seurakunnasta
ei perheestä
raamattu sanoo, että huonseura turmelee hyvät tavat, ja kehottaa olemaan toisten uskovien kanssa
eli parempi olla enemmän niiden kanssa joilla sama usko
mutta ei estä olemasta esim koulussa muidenkin lasten kanssaeli asia esitetty väärin, ja ainahan ne luopiot haluaa nimenomaan tulla esille ja halveerata tosi uskovia, tuoda heidät huonoo valoon
eli kyllä voi ja saa keskustella muidenkin kanssa, ja omaa lastaaan ei saa hylätä
mutta väärintekoja ei tarvitse hyväksyä,
Omasta kokemuksesta olen oppinut, että asioissa on aina vähintäänkin kaksi puolta.
Tuo ohjelma antoi todella julman kuvan, mutta vastasiko se todellisuutta koko jt-yhteisön kannalta, niin epäilen vahvasti.
t. vl
Vai olenko käsittänyt väärin. Itse kai nämä ihmiset ovat lahkoon liittyneet ja ovat todennäköisesti ymmärtäneet sen säännötkin. Ja sieltä on näköjään mahdollista erotakin, joten en vain tajua mikä tässä on se ongelma. Suomessa saa liittyä mihin hyvänsä yhteisöön jäseneksi halutessaan, esim. Jehovan todistajiin, Mensaan, Persuihin. Jos myöhemmin eroaa tai erotetaan, ei ole enää jäsen, ja on aika lapsellista on jälkeenpäin valittaa miten mälsiä ne muut jäsenet ovat. Happamia, sanoi kettu.
Näimpä! Näyttää vain olevan niin, ettei eroaville saisi tulla minkäänlaista mielipahaa ainakaan siinä tapauksessa, jos kysessä on uskonnollinen yhteisö. Tällä hetkellä uskonnot eivät ole muotia, vaan homous, seksi, ja moniavioiset liitot yms. Ja en ole JT.
Alunperin tässä oli kyse siitä että vanhemmat hylkäävät omat lapsensa jos eivät koe samaa uskonnollista yhteyttä kuin vanhempansa. Että rakkaus herra jehovaan on suurempaa kuin rakkaus omiin lapsiin. Siinä se pimieä kohta on. Että jos ajattelet itse- niin ok- sulta menee koko sun lähipiiri. Aika rankkaa-eikä voi mitenkään verrata mensaan tai persuihin.
Voisin kuvitella että tilanne on eroavilla rankka; heideän persoonassaan on jotakin mikä ei kelpaa yhteisölle- ja silloin on valittava joko oman sydämensä kuunteleminen tai alistuminen. Ja alistuminen itsensä vastaisiin oloihin pirstoo ihmisen mielenterveyttä sekä fyysystä terveyttä. Että eiköhän ole aika rankkoja "eloonjäämnistaisteluja" noilla eronneilla. Ja kun valitset elämän- menetät kaikki läheisesi. Ja tämä nimenomaan välittyi siitä ohjelmasta. Kaikki ollaan jumalan luomia, noin uskonnollisesti ajatellen- miksi jumala haluaisi että hänen luomistyönsä tulos tuhoaisi itsensä?
Ilman muuta ko. yhteisössä on erilaisia ihmisiä. Seurakunnissa on eroja myös paikkakunnittain.
Itse olen jt-perheestä, jossa toteutettiin täydellinen hylkääminen, kun minut erotettiin 13-vuotiaana. Muutin sen jälkeen nuorisokotiin. Nyt olen 30-vuotias, enkä enää miellä että minulla olisi vanhempia, vaikka he elävätkin. En odota että he olisivat kanssani tekemisissä. En minäkään halua olla heidän kanssa tekemisissä. Kartan jt:a ihan itse, minua ei siis tarvitse karttaa :o)
Ystäväni jt-perhe eri paikkakunnalla on taas tyystin erilainen. Heidän koko seurakuntansa on avomielisempi kuin minun lapsuuden seurakuntani. Erotettuihin perheenjäseniin pidetään edelleen yhteyttä ja rakastetaan ilman ongelmaa.
Eilisen ohjelman haastatellut tulevat näistä seurakunnista ja perheistä, jossa käytännöt ovat kovemmat.
Jos joskus tulee mieleen säälitellä ihmiskunnan kohtaloa, voisi käväistä lukeamassa tämän ja saada muistutuksen siitä, että mitä vähemmän on ihmisiä, sitä vähemmän on tilaisuuksia käyttää liian suuren aivokapasiteetin ja totaalisen uskonnollisen järjenpimenemisen yhdistelmää, ja sitä vähemmän on täysin turhaa inhimillistä kärsimystä.
Vai olenko käsittänyt väärin. Itse kai nämä ihmiset ovat lahkoon liittyneet ja ovat todennäköisesti ymmärtäneet sen säännötkin. Ja sieltä on näköjään mahdollista erotakin, joten en vain tajua mikä tässä on se ongelma. Suomessa saa liittyä mihin hyvänsä yhteisöön jäseneksi halutessaan, esim. Jehovan todistajiin, Mensaan, Persuihin. Jos myöhemmin eroaa tai erotetaan, ei ole enää jäsen, ja on aika lapsellista on jälkeenpäin valittaa miten mälsiä ne muut jäsenet ovat. Happamia, sanoi kettu.
Näimpä! Näyttää vain olevan niin, ettei eroaville saisi tulla minkäänlaista mielipahaa ainakaan siinä tapauksessa, jos kysessä on uskonnollinen yhteisö. Tällä hetkellä uskonnot eivät ole muotia, vaan homous, seksi, ja moniavioiset liitot yms. Ja en ole JT.
Alunperin tässä oli kyse siitä että vanhemmat hylkäävät omat lapsensa jos eivät koe samaa uskonnollista yhteyttä kuin vanhempansa. Että rakkaus herra jehovaan on suurempaa kuin rakkaus omiin lapsiin. Siinä se pimieä kohta on. Että jos ajattelet itse- niin ok- sulta menee koko sun lähipiiri. Aika rankkaa-eikä voi mitenkään verrata mensaan tai persuihin.
Voisin kuvitella että tilanne on eroavilla rankka; heideän persoonassaan on jotakin mikä ei kelpaa yhteisölle- ja silloin on valittava joko oman sydämensä kuunteleminen tai alistuminen. Ja alistuminen itsensä vastaisiin oloihin pirstoo ihmisen mielenterveyttä sekä fyysystä terveyttä. Että eiköhän ole aika rankkoja "eloonjäämnistaisteluja" noilla eronneilla. Ja kun valitset elämän- menetät kaikki läheisesi. Ja tämä nimenomaan välittyi siitä ohjelmasta. Kaikki ollaan jumalan luomia, noin uskonnollisesti ajatellen- miksi jumala haluaisi että hänen luomistyönsä tulos tuhoaisi itsensä?
Minä olin kirjoittanut tuon lainauksen "Niimpä!..." Kyllähän tuo ohjelma antaa kuvan jo liian rankoista kärsimyksistä inhimillisesti ajateltuna, mutta epäilen ettei tuossa nyt tullut esille ihan koko totuus. Kertomukset ovat yksipuolisia ja perustuvat vain neljään perheeseen, joista yhdessä tuota hylkäämistä ei ollut tapahtunut. Siitäkin jo siis näkee että kaikki eivät hylkää, vaan on perhekohtainen juttu ainakin osittain.
Useamman kerran on mainittu että rakkaus omiin lapsiin tulisi olla suurempaa kuin rakkaus Jumalaan, Jehovaan tms, mutta Raamatun mukaanhan niin ei saisi olla, vaan juuri Jumalaa tulisi rakastaa ja paljätä YLI KAIKEN. Se on varmaan suurimmalle osalle kaikkein vaikeinta koko uskossa.
Ihan samaa tapahtuu kyllä ilman uskontoakin. Jotkut vanhemmat hylkäävät lapsensa siksi kun niistä ei tullutkaan mitään erityistä, tai vielä pahempaa, koska lapsi on esim. alkoholisoitunut.
Ja jos rehellisiä ollaan, en mitenkään voi uskoa että edes jehovan todistajat oikeasti hylkäisivät lapsiaan muuta kuin joissakin poikkeustapauksissa (jotka sitten päätyvät telkkariin), vaikka lapsi ei himouskovainen olisikaan. Ihmisiä ne JT:kin ovat, ja eihän sitä kukaan oikeasti kontrolloi
pitävätkö he lapsiinsa yhteyttä vai ei. Se on niitä omantunnonkysymyksiä tämä eristäminenkin.
Toinen asia on se, että tyhmyys tuntuu olevan tässä maailmassa huolestuttavan yleistä. Voi olla että totinen JT olisi valinnut jonkun toisen tyhmyyden ellei olisi löytänyt tuota lahkoa. Minä en menisi tuomitsemaan suoralta kädeltä koko lahkoa, koska osa jäsenistä voi olla ilman yhteisöä aivan tuuliajolla, alkoholisteina, Nokian palkkalistoilla, tai muuten häiriintynyt.
Ilman muuta ko. yhteisössä on erilaisia ihmisiä. Seurakunnissa on eroja myös paikkakunnittain.
Itse olen jt-perheestä, jossa toteutettiin täydellinen hylkääminen, kun minut erotettiin 13-vuotiaana. Muutin sen jälkeen nuorisokotiin. Nyt olen 30-vuotias, enkä enää miellä että minulla olisi vanhempia, vaikka he elävätkin. En odota että he olisivat kanssani tekemisissä. En minäkään halua olla heidän kanssa tekemisissä. Kartan jt:a ihan itse, minua ei siis tarvitse karttaa :o)
Ystäväni jt-perhe eri paikkakunnalla on taas tyystin erilainen. Heidän koko seurakuntansa on avomielisempi kuin minun lapsuuden seurakuntani. Erotettuihin perheenjäseniin pidetään edelleen yhteyttä ja rakastetaan ilman ongelmaa.
Eilisen ohjelman haastatellut tulevat näistä seurakunnista ja perheistä, jossa käytännöt ovat kovemmat.
Pakko kai sitten uskoa, että tuota kuitenkin tapahtuu ihan oikeasti ja vielä lapsillekkin. :(
Sinulla on ollut äärettömän julma ja rankka kohtalo, mutta osaat suhtautua asiaan kuitenkin noin fiksusti!
Millaisia vanhempasi olivat ennen tuota erottamista? Mietin vain, oliko syy hylkäämiseen sinun vanhemmissasi, paikallisessa yhteisössä vai missä.
Toivon vilpittömästi elämääsi kaikkea hyvää!
t. vl
kyllä nuo lapset itse hylkäävät vanhempansa, erottuuaan todistajista
lapset eivät kestä kuulla totuutta ja eivät näe tai halua myöntää tehneensä jotain väärin
ja toditajathan uskovat raamattuun ja elävät sen mukaan, eli esim ns `pelkkä esiaviollinen seksi``
on syntiä, jonka takia erotetaan seurakunnasta, jos ei henkilö kadu ja tee korjauksia elämässään, eli esim lopeta avoliitossa oloa tms
valtaosa ihmisistä kuuluu evlut kirkkoon, jonka jäsenenä voi olla kuka vaan teki mitä vaan, esim murhamiehet raiskaAJAT, LAPSEN HYVÄKSIKÄYTTÄJÄT, VARKAAT JNE JNE
kaikki on sallittua KUNHAN MAKSAA KIRKOLLISVERONSA, sekö on sitten oikein teidän mielestä?
perhe ei tietenkään saa hylätä koskaan lastaan, veljeään, äitiään jne
täytyy auttaa, etenkin hairahtunut ihminen tarvitsee apua ja tukea
mutta usein on niin ettei henkilö hALUA APUA JA TUKEA, KOSKA ëi halua luopua pahoista tavoistaan, ja siksi ihan itse alkaa karttamaan läheisiään
todistajat ei tuomitse ketään, kukin tekee oman vapaan tahtonsa mukaan
ja see tekojensa mukaan sitten viimeisenä päivänä tuomion
jumala on armollinen
ei kukaan tiedä kuka pelastuu, kuka ei,
voi olla olevinaan hyvinkin harras uskovainen, muttei ole sitä sydämestään toinen taas on sydämestään, muttei kuulu seurakuntaan
eli se pelastuu joka uskoo ja tekee jumalan tahdon
luomakunnassa hylkää poikasiaan "jumalan" tähden. Se on ihmisten keksintöä. Se juuri on pimeää että vajaavainen ihminen julistaa jumalan vaativan moisia. Hänellä ei ole siitä mitään todistetta, muuta kuin toisen vajaavaisen ihmisen kirjoittamat sanat. JOtka jokainen voi tulkita tasan miten vaajavaisella ihmismielellään kykenee. MInä taas ymmärrän asian niin, että ihmisellä on maan päällä ensisijaisesti vastuu inhimillisyydestä koko luomakuntaa kohtaan. Sen voi ymmärtää ihan itse omalla sydämellään vaikka katsoessaan pientä lasta. Tai eläimiä- kuinka ne huolehtivat toisistaan- usein paljon inhimillisemmin kuin itsekäs, itsensä kaiken yläpuolelle kohottanut ihminen.
Aivan varmasti on olemassa suht inhimillisiä jehovantodistajia, mutta olen myös nähnyt sitä julmaa puolta. JOillakin on täysi työ pitää itsensä kasassa. Siksi kaikki mahdollinen, paitsi se jumalan ääni pitää torjua kaikin mahdollisin keinoin. Voi jehovaparkoja jos maailmanlopun tullen heidän julma jumalansa toteaakin että ymmärsitte pöljät väärin- teidän olisi maan päällä pitänyt huolehtia lähimmäisistänne- ja paratiisin ovi ei aukenekaan..? KUka tietää?
Vai olenko käsittänyt väärin. Itse kai nämä ihmiset ovat lahkoon liittyneet ja ovat todennäköisesti ymmärtäneet sen säännötkin. Ja sieltä on näköjään mahdollista erotakin, joten en vain tajua mikä tässä on se ongelma.