Saako jostain yleiseltä paikalta ottaa viherkasvin pistokkaan?
Esim. Kela, työkkäri, kirjasto, yksityinen lääkäriasema, terveyskeskus, koulu, päiväkoti jne. Onko paha jos nappaa pistokkaan mukaan ohikulkiessaan? Kun oikeastihan pistokkaista ei saisi koskaan kiittää (kansanperinteen mukaan), niin miten on? Tai onko noloa jäädä kiinni kun monessa esim. kirjastossa on kuitenkin valvontakamerat (vai onko?)?
Kommentit (21)
oli kyltti, jossa sanottiin, että näistä kasveista ei kannata nyppiä pistokkaista, kun eivät kasva sillä tavalla. Eli kai se oli vähän riistäytynyt siellä käsistä.
Itse en ikinä nyppisi kasveja julkisilla paikoilla, minusta todella moukkamaista.
Musta yleiseltä paikalta ottaminen on sama kun varastaisi.
selvästi hoidettu viheralue, ei todellakaan saa ottaa. Jos taas kyseessä on hoitamaton, vapaasti kasvava, eli luonnontilainen alua, toki saa.
Kun kansanperinteen mukaan pistokkaat pitäisikin varastaa.
eräiden etnisten vähemmistöjen kansanperinne.
Taitaa olla kyseessä
Kun kansanperinteen mukaan pistokkaat pitäisikin varastaa.
eräiden etnisten vähemmistöjen kansanperinne.
En varasta sitten, paitsi tuo yksi kyllä lupasi... ;)
http://www.huonekasvit.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=2188&sid=dba2eb0…
taidan minäkin uskaltautua :)
ottaa salaa.
Ja miettisin mistä ottaisin. Esim. koulusta, työpaikaltani olen ottanut ilman lupaa.
Kirjastosta en kehtaisi mennä ottamaan. Ihan hyvin voisin vaikka hammaslääkäristäkin ottaa, jos kukaan ei olisi näkemässä.
Mutta onhan se vähän noloa "jäädä kiinni". Usein laitoksissa on vuokrakasvit, ja periaatteessa varastamiseen verrattavaa toimintaahan tuo on.
Minä olen kyllä pöllinyt, mikäli se kasvi on näyttänyt hyvinvoivalta, ollut tarpeeksi iso ja jos olen ollut varma, että se lähtee pistokkaasta.
kaupastakin varastaa? Miten tuo oikeasti eroaa muusta varastamisesta?
Usein niitä pistokkaita kyllä saa ottaa ihan luvan kanssa, miksi ei voi vaikka kirjastossa kysyä asiallisesti, voiko kasvista ottaa pistokkaan? Minulle on jopa tarjottu pistokkaita -ja hyvin ovat kasvaneet vaikka vielä kiitinkin niistä.
kaupastakin varastaa? Miten tuo oikeasti eroaa muusta varastamisesta?
Usein niitä pistokkaita kyllä saa ottaa ihan luvan kanssa, miksi ei voi vaikka kirjastossa kysyä asiallisesti, voiko kasvista ottaa pistokkaan? Minulle on jopa tarjottu pistokkaita -ja hyvin ovat kasvaneet vaikka vielä kiitinkin niistä.
Multakin on kysytty lupaa ottaa kasveistani pistokkaita, kun olen antanut niin on sanonottu että "en nyt kiitä kun pistokkaasta ei saa kiittää, mutta hyvä kun sain ottaa tämän"
jos se johtuukin tuosta, että en sanonutkaan sanaa "kiitos"! On sen verran aikaa, etten muista kiertelinkö sen jotenkin.
Jos veisit koko kasvin ruukkuineen päivineen, se olisi varastamista. Pistokkaan ottaminen ei ole haitaksi kenellekään, ei edes sille kasville, jos et kovin isoa oksaa ota. Jos jotenkin rikolliseksi tuo pitäisi määritellä, niin ehkä se olisi korkeintaan ilkivaltaa tai vahingontuottamista sille kasville. Ei varmaan paikallispoliisia tuo kiinnostaisi :)
Itsehän olen siis ilmeisen moraaliton nainen, olen ottanut pistokkaan kouluni viherkasvista.
Jos veisit koko kasvin ruukkuineen päivineen, se olisi varastamista. Pistokkaan ottaminen ei ole haitaksi kenellekään, ei edes sille kasville, jos et kovin isoa oksaa ota. Jos jotenkin rikolliseksi tuo pitäisi määritellä, niin ehkä se olisi korkeintaan ilkivaltaa tai vahingontuottamista sille kasville. Ei varmaan paikallispoliisia tuo kiinnostaisi :)
siis tulen pihaasi poimimaan pistokkaat sopivaksi katsomistani kasveista, se ei olisi sinulle mikään ongelma? Toki kertoisin muillekin mistä pistokkaani löysin.
siis tulen pihaasi poimimaan pistokkaat sopivaksi katsomistani kasveista, se ei olisi sinulle mikään ongelma? Toki kertoisin muillekin mistä pistokkaani löysin.
kun avaus koski julkista rakennusta? Et osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi?
mutta kuvittele jos kaikki tekisivät samoin. Ei olisi paljon viherkasveja yleisillä paikoilla enää. Jos antaa itselleen luvan johonkln, antaa myös muille saman luvan.
Mistä revit jonkun yksityisen ihmisen pihaan menemisen
kun avaus koski julkista rakennusta? Et osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi?
että omistusoikeuteen tai vahingontekoon asialla ei ole mitään vaikutusta. Ihan yhtä vähän saat repiä julkisia istutuksia kuin naapureiden puskia.
että omistusoikeuteen tai vahingontekoon asialla ei ole mitään vaikutusta. Ihan yhtä vähän saat repiä julkisia istutuksia kuin naapureiden puskia.
Taidat olla vähän yksinkertainen?
Olisko ollu Jorvi, missä oli kyltti, että "ethän napsaise minusta palasta, en kasva pistokkaista" tms.
Musta yleiseltä paikalta ottaminen on sama kun varastaisi.