Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta raskausajan painoa seurataan neuvolassa suhteettoman tarkasti

Vierailija
10.01.2011 |

Tuntuuko kenestäkään muusta, että neuvolassa kiinnitetään painonnousuun suhteettoman paljon huomiota - siis verrattuna siihen, että fokus pitäisi olla vauvan hyvinvoinnissa ja äidin tukemisessa raskausaikana, ja näistä ainakin omassa neuvolassani puhutana aika vähän?

Odotan toista lasta rv 27 ja paino noussut 6 kiloa, joten mielestäni ihan normaali painonnousu. Kaikki veriarvot ym ja oma kuntoni ovat ok, ja minua nyppii suunnattomasti, että painoa kommentoidaan joka kerta aivan kuin se olisi se kaikkein tärkein pointti koko neuvolakäynnissä. Mä koen että koko neuvolakäynti on yhtä pakkopullaa - onhan mulla vaaka kotonakin, ja tiedän tasan kuinka paljon painan.

Koska minulla on ollut täysin vääristynyt suhde syömiseen (jonka olen korjannut yksityisellä ravintoterapeutin kanssa) niin olen ehkä keskimääräistä herkempi siihen että täysin vieraat ihmiset (minulla on joka kerralla ollut eri terkkari) kommentoi ja ällistelee asiaa, joka minusta on aika intiimi.

Olenko mä siis yliherkkä, vai tuntuuko jostakusta muustakin, että neuvolan terkka sais osoittaa yhtä suurta mielenkiintoa muihinkin raskausajan asioihin kuin vain painoon?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja terkaa oli kauhuissaan: "1000 g viikossa, pahapaha!" ja seuraavalla "muista nyt syödä kunnolla"... Vaikka nettona tuo kk meni täysin normaalisti.

:D Mitenköhän noiden oma ruoansulatus toimii? Ei varmaan paino heilahtele vuorokauden aikana ollenkaan? Kilohan selittyy ihan sillä onko sattunut juuri syömään, käynyt paskalla tms.

Vierailija
22/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta terkoilla ei aina ole mitään kykyä katsoa kokonaisuutta. Minullakin neuvola on ollut eri aikoihin päivästä ja kun painoa katsotaan kahden viikon välein, heittoa tulee. Yhdellä kerralla oli tullut 2 kg kahdessa viikossa, seuraavalla taas ei yhtään. Ja terkaa oli kauhuissaan: "1000 g viikossa, pahapaha!" ja seuraavalla "muista nyt syödä kunnolla"... Vaikka nettona tuo kk meni täysin normaalisti.

Neuvolan th:lla ei ole ilmeisesti kovin hyvä kyky käsittää kokonaisuuksia, vaan hän on tottunut syöttämään luvut taulukkoon ja elämään niiden mukaan, ajattelematta sen enempää. Minulla paino vaihtelee helposti pari kiloa päivän aikana, jos punnitsee esim. aamulla aikaisin ja illalla päivällisen jälkeen.

Minäkin peräänkuuluttaisin enemmän kokonaistilannetta kuin yksittäisestä pikkujutusta keuhkoamista; jos veriarvot, virtsa-arvot, verenpaine, sokerit jne. ovat kaikki kohdillaan, ei turvotuksia eikä muitakaan kremppoja tai oireita, ei painonnousu silloin ole merkki mistään hälyttävästä. Toki lihominen ei ole terveellistä, mutta kumpi sitten on oikeasti pahempi? Äidin paino nousee raskausaikana 15kg mutta hän voi loistavasti ja on onnellinen vai se, että äidin paino pysyy ihanteellisena mutta hän on masentunut ja stressaantunut jatkuvasta tarkkailusta ja huomauttelusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon seuranta kuuluu normaaliin raskauden seurantaan kuten joku edellä jo kommentoi ja painon lasku/nousu hitaasti/nopeesti voi kertoa paljon raskauden kulusta. On varmasti totta että meitä terkkojakin on moneen junaan ja joku kauhistelee ja joku ei olkaansa kohauta. Joskus terkan myös vaikea löytää oikeat sanat kommentoimaan koska asiakkailla niin erilaiset näkymykset/tunteet että mitä saisi kommentoida ja mitä ei. Itselläkin kävi niin että oma raskausajan terkka tuntui itselle vieraalta tai jopa raskaalta, ei kyllä komeasta ylipainostani mitään kommentoinut, mutta toivoisin et kaikki ymmärtäs jättää huonot kommentit omaan arvoonsa tai juuri miettivän et sanoko toi nyt oikeesti pahasti vai reagoinko itse liikaa. Jos terkka asiaton vois aikuinen ihminen olla rohkee ja sanoo terkalle et sun sanominen nyt loukkas! Yleisesti hoikilla/normaalipainoisilla tulee raskausaikana kiloja ehkä enemmän kuin jo valmiiksi ylipainoisilla, mutta jokaisen raskaus silti erilainen ja joillakin juuri toiste päin. Itse olen reilusti ylipainoinen ja molemmissa raskauksissa tullut +10kg, lopussa oikein kunnon nousu viikkotasolla (turvotukset ym) mutta kaksi viikkoa synnytykstä niin olen ollut jo samassa painossa ennen raskautta, sikäli onnekas! Tsemppiä nyt vaan ja omaa ajatusta peliin, typerät kommentit toisesta korvasta ulos samantien! Itse pyrin olemaan hienotunteinen ja hyvin hyvin harvoin on oikeesti mitään ihmeellistä kommentoitavaa asiakkaan painosta :) hyvä niin!

Vierailija
24/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa minulla oli ihanan maalaisjärkinen terveydenhoitaja. Kaikkeen suhtautui jalat maassa, maalailematta kauhukuvia. Eipä minulla mitään ongelmia kyllä raskaudessa ollutkaan. Painoa taisi tulla 16-17 kiloa raskauden aikana mutta siihenkin terveydenhoitaja vain sanoi, että nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja. Että ei kannata huolestua. Itse siis kannoin tästä enemmän huolta kuin terveydenhoitaja.

Nyt odotan toista viimeisilläni ja terkka on matkan aikana valitettavasti vaihtunut. Mitään häikkää ei tässäkään raskaudessa ole ollut. Paino on noussut jotakuinkin samaa tahtia kuin ensimmäisessä raskaudessa mutta tässä raskaudessa on vedetty stressiä milloin liiasta painonnoususta, milloin muka liian isosta sf-mitasta (mikä on mennyt ehkä 1-2 cm yli keskikäyrän, milloin sokeriarvoista (jotka ovat olleet hyvät), milloin on kaivamalla kaivettu raskausmyrkytyksen oireita jne.

Olenkin miettinyt, että onneksi tämä ei ole eka raskauteni. Nyt tiedän kokemuksesta mikä on normaalia ja mikä ei eli olen pystynyt jättämään nämä terkan kouhotukset omaan arvoonsa mutta on ne neuvolareissut silti olleet välillä aika raskaita.

Olen myös sanonut, että voi olla että meidän välillä ei kemiat pelaa. Että jotenkin tulkitsen kaiken hänen sanomisena jotenkin väärin. Tosin ihan kaikkea vastuuta en tästä aio ottaa. Kyllä hänellä on myös jotenkin tyyli, joka hakemalla hakee kaikesta jotain häikkää. Tosin joku muu ei ehkä ottaisi sitä niin vakavasti.

Summa summarum, terveydenhoitajissakin on eroja. Mutta myös ihmisten välisissä kemioissa on eroja.

Jos kohdalle sattuu ihminen, jonka kanssa ei natsaa ja hän muutenkin on vielä sitä sorttia, että nipottaa ns. turhaa, niin ei ne neuvolakeikat mitään nautintoja ole.

Vierailija
25/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihoin ekalla kerralla 22kg, toisella 20kg ja nyt kolmannella alkaa olla +25kg täynnä. Kertaakaan painonnousuun ei ole kommentoitu mitenkään ikävään sävyyn enkä itsekään ole asiasta stressannut. Yksikin terkka totesi että hän on väärä ihminen saarnaamaan painosta kun itsekin lihoi 30kg odottaessaan kaksosia (ja kyseessä tosi lyhyt nainen!).

Vierailija
26/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolleni terkkari jakso joka kerta vikistä painon noususta tai laskusta tai ylipäänsä vaan painosta. Mulle taas mun terkkari ei oo koskaan sanonu just mitään, päin vastoin oon ite vähän stressaillu ku raskausajan diabetes -diagnoosi on niskassa, vaikkei mulle oo tullu ku se 13kg painoa ja lähtöpaino oli normaali. Sf:llä mennään kyllä koko ajan käyrän yläreunoilla, mut siitäki terkkari kommentoi, että mulla muksu selvästi tykkää majailla ihan tossa mahanahkassa kiinni, mikä venyttää sit mahaaki isommaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi