16-vuotias tuleva äiti vastailee kysymyksiin jonkin aikaa :)
Haluaisitteko kysyä nuorelta äidiltä jotakin? :) vastailen mielelläni!
Kommentit (71)
ole maistanut tupakkaa, onko se jokin vaatimus nuorelle vai?
ap
ole maistanut tupakkaa, onko se jokin vaatimus nuorelle vai?
ap
tiesit, että asumme kalliossa? :o
ap
Jos on, oletko tietoinen riskeistä liittyen raskauteesi?
Ei kannata kertoa liikaa itsestään, sillä tunnistettavuus suurenee koko ajan, mitä enemmän itsestään kertoo, vaikka asiat olisivatkin pieniä.
Toivotan onnea äitiyteen.
ap
Apua oonko mä nyt epäkypsä äidiksi kun on kissoja neljä?
t. kolmikymppinen äiti ja odottaja
pahimmassa tapauksessa otan opintolainaa.
ap
[/quote]
miten aiotte hoitaa perheenne talouden jos sinä olet koulussa ja miehesi kotona?
aiotko imettää vauvaasi?
tiedätkö esim. mikä on kiintymyssuhde tai millainen on suomalainen rokotusohjelma - millainen on yleistietämyksesi vauvoista?
aiot varmaan lukion jälkeen opiskella vielä jotain, lukiostahan ei ainoana koulutuksena ole mitään hyötyä. minkälaista ikäeroa olet suunnitellut lapsillenne, vai jääkö tämä ainoaksi?
oletko joku uskovainen? viettävätkö muut nuoret ystäväpiirissäsi ihan normaalin nuoren elämää, ts. käyvätkö bilettämässä?
Onnea koko perheelle!
t. 1-vuotiaan äiti 20v
Mä en nyt oikein ymmärrä miksi imettäminen ja hyvä äitiys aina liitetään yhteen?
Ja miksi pitäisi raskaana olevan tai vauvaa suunnittelevan opiskella tietoa jostain kiintymyssuhteesta (joka normi-ihmisillä tulee luonnostaan) ja ROKOTUSOHJELMASTA suomessa??
Eiköhän noi asiat tule tutuiksi sitten kun on niiden aika. Ja mikä helvetin YLEISTIETÄMYS VAUVOISTA? Jokainen vauva(kin) on persoona, eikä loppupeleissä mikään yleistietämys tee sen autuaammaksi.
Ikävää jos sinun on pitänyt nuoren ikäsi vuoksi yrittää tollaisilla asioilla päteä ja todistella olevasi kypsä ja hyvä äiti.
Mut jokainen toki tyylillään, toivottavasti Ap:lla perheineen menee kaikki hyvin! :-)
Juulia haittaa. En millään pahalla tarkoita.
nimeni on juulia
ap
Julianne?
Juuliaa haittaa. En millään pahalla tarkoita.
nimeni on juulia
ap
Julianne?
minä olin 16-vuotias kun tulin raskaaksi, raskaus oli toivottu..
olin pitkään jo halunnut lasta, ja rakastan poikaani ylikaiken.
nyt olen 17v..
saan kuukaudessa, 440€ vanhempainrahaa, 100e lapsilisää, ja 120€ omia elatusmaksuja, plus miehen tulot..ja hyvin pärjätään.
Ei tällasia kukaan kysy vanhemmilta äideiltä, eikä edes muille kuulu. Etkä sinä 20v äiti nyt niin kovin paljon vanhempi ole.
t. 34v äiti
aiotko imettää vauvaasi?
miten hoidatte talousasiat kun sinä olet lukiossa ja mies kotona?
olettekohan miettineet kuitenkaan ihan loppuun saakka?
Väitinkö jossain että olen paljon vanhempi? Nimenomaan mainitsin ikäni, jotta tulisi selväksi etten ole paljoa vanhempi, enkä tuomitse häntä iän perusteella.
Ja mitä tulee kysymyksiin, niin en todellakaan kysyisi näitä tuntemattomalta nuorelta tai vanhalta äidiltä sillä ne eivät kuulu minulle. AP nyt kuitenkin aloitti ketjun nimeltä 16v äiti vastailee kysymyksiin - ja oletin että silloin saa kysyä!
Ja kukaan ei ole liittänyt imetystä hyvään äitiyteen, se nyt oli yksi kysymys muiden seassa. Olen huomannut että monesti nuoret äidit eivät imetä vauvojaan, ja siksi kysyin.
Anteeksi mutta minusta on vastuutontaalkaa tekemällä tekemään vauvaa epävarmaan tilanteeseen ja suunnitella perheen elävän opintolainalla. Mielipiteensä kullakin!
Yksi kysymys vielä: kuka on lapsen virallinen huoltaja niin kauan kun äiti on alaikäinen? Voiko alaikäinen siis olla huoltaja, vaikkei itsekään vielä ole itsensä huoltaja? Onko lapsen isällä kenties yksinhuoltajuus niin kauan kun äiti täyttää 18? Mitä jos isäkin on alaikäinen?
t. parjattu äiti 20v joka ei tunne tarvetta todistella tai haukkua, kysyi vain kun otsikossa näin ohjeistettiin :D
pahimmassa tapauksessa otan opintolainaa. ap
Mutta tota siis, en onnittele siksi että olet/olette itsekin lapsia.
Et vaan pysty antamaan lapsellesi sitä mitä voit antaa vaikkapa 10 vuoden päästä.
toksoplasmoosin tartuntariskin takia.
Apua oonko mä nyt epäkypsä äidiksi kun on kissoja neljä? t. kolmikymppinen äiti ja odottaja
ap