16-vuotias tuleva äiti vastailee kysymyksiin jonkin aikaa :)
Haluaisitteko kysyä nuorelta äidiltä jotakin? :) vastailen mielelläni!
Kommentit (71)
mut ihan normaalilla hygienialla menty, en nyt tiedä miten sitä tehostaa vois. Mutta jos ollut useampi vuosi kissoja ennen lasta niin on hyvin todennäköisesti saanut ton toksoplasmoosin tietämättään eikä siitä enää ole vaaraa. Tätä vaan yleensä hysterisoidaan ja kissoja annetaan pois raskausaikana sillä perusteella.
t. se 4 kissan omistaja
toksoplasmoosin tartuntariskin takia.
Apua oonko mä nyt epäkypsä äidiksi kun on kissoja neljä? t. kolmikymppinen äiti ja odottaja
Jos on, oletko tietoinen riskeistä liittyen raskauteesi?
Tulitko muka oikeasti neljännellä panolla raskaaksi?
heh no ei teilla sitten peitto paljoa ole heilunut jos neljannella panolla posahtaa, eli juu minakin veikkaan vahinkoa :D anteeksi..
itse tulin raskaaksi vasta vuoden yrittamisen jalkeen 18v :P
toivotan kuitenkin onnea! olet nuori ja jaksat varmasti paljon paremmin kuin 30v mammat jotka taalla itkee kuinka rankkaa se on ku purjo-liisa herailee 2h valein :)
vaikka luulevat olevansa niin aikuisia ja kypsiä ja valmiita äidiksi. Eivät ole. 10 vuoden päästä ajattelet täysin erilailla.
Ei ole kaikki ninin mustavalkoista, pitäshän nyt vanhemman äidin se tietää!
t. Äiti 26v ja ekani sain nuorempana kuin ap,hui!
miten aiotte hoitaa perheenne talouden jos sinä olet koulussa ja miehesi kotona? aiotko imettää vauvaasi? tiedätkö esim. mikä on kiintymyssuhde tai millainen on suomalainen rokotusohjelma - millainen on yleistietämyksesi vauvoista? aiot varmaan lukion jälkeen opiskella vielä jotain, lukiostahan ei ainoana koulutuksena ole mitään hyötyä. minkälaista ikäeroa olet suunnitellut lapsillenne, vai jääkö tämä ainoaksi? oletko joku uskovainen? viettävätkö muut nuoret ystäväpiirissäsi ihan normaalin nuoren elämää, ts. käyvätkö bilettämässä? Onnea koko perheelle! t. 1-vuotiaan äiti 20v
Aika lapsellista...
nämä "fiksuimmat" kommentit tulevat näiden 30+ mammojn suusta, eipä uskois... Sääliksi käy.
ja nyt on poika 9kk ja minä 17v. Ja kyllä olen lapseni huoltaja, kun joku sitä kyseli voiko alaikäinen olla huoltajana.
Mutta paljon onnea teille! :)
Rankkaa saattaa ainakin alku olla, meidän pojalla oli 3-4kk koliikki ja nyt allergioita :S
Olette todellakin teinipari. Eikä tilaisuuksia sen harrastamiseen ole ollut vai miksi niin? Eikä tuoreesa suhteessa kertoja yleisimmin ole lähes päivittäin???
Haluaisitteko kysyä nuorelta äidiltä jotakin? :) vastailen mielelläni!
Kuka on lapsen isä? Miltä tuntuu olla äiti?
sun ei tarvtise välttämättä ottaa opintolainaa, kun olet vielä alaikäinen. Yli 21 -vuotiaan on pakko se ottaa, toimeentulotukea ei myönnetä.
Ja voithan käydä lukiota myös kotoa käsin, jos saat osan tehdä itsenäisesti.
Oletko ottanut selvää erilaisia kerhoista PK -seudulla ? Nuorille äideille on toimintaa.
Kaikki varmasti järjestyy.
Typerää kun jotkut kyselevät tyyliin: tiedätkö, mikä on rokotusohjelma... Miksi tuollaisia pitäisi tietää ennenkuin on edes synnyttänyt ? Kyllähän niihin neuvolassa opastetaan.
Ei se ole mikään hyvän äitiyden mittari, tiedätkö jotakin rokotusohejlmasta ja vauvoista.
Opit kyllä.
Onnea odotukseen. Olet nuori mutta vauvaa ei voi enää perua, on elettävä sen mukaan, mitä on nyt:)
t. puolivuotiaan 21 -vee äiti.
Täällä toinen nuorena lapsensa saanut.
Ensimmäinen syntyi kun olin 16,5 vuotta. Mieheni oli 18-vuotias, juuri opintosna päättänyt.Merkonomiksi opiskelin tuolloin, ja jatkoin vauvan syntymän jälkeen opintojani iltaisin ja etänä.
Toinen vauva syntyi tasan 2 v. myöhemmin. Olin silloin juuri valmistunut ja työelämään päässyt. Asuntokin ostettiin:)
Nyt olen 21v ja odotan kolmatta, ja viimeistä lastamme. Minulla on oma firma, ja elämä porskuttaa hyvin eteenpäin.
Tiedän että meillä on ollut onnea. Harvalla nuorena yhteen mennyt pari kuitenkaan kestaa pikku-lapsivaihetta ihan tuosta noin vain.
Onneksi mieheni on ollut vastuuntuntoinen ja huolehtiva isä ja aviomies.
Nyt ollaan onnellisia, mutta kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ja missä olemme vaikka 10-vuoden päästä.
TOdella nuorena lapsensa tehneen elämästä ei kukaan tee todellakaan helpompaa, joten tietynlainen itsensä kovettaminen on hyvä juttu. Ei kannata loukkaantua kaikesta mitä ihmiset laukoo, jokainen elää elämäänsä ja virheitä sattuu ja tapahtuu, ja suurin osa opitaan kantapään kautta:)
Onnea tulevaan:)