Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulun opettajat on kyllä yksiä PIIIIIIIIIP!!

Vierailija
05.01.2011 |

Joudun työni puolesta tekemään yhteistyötä opettajien kanssa ja voi tsiisus että välillä palaa käämit. Opettajat ovat maailman parhaimpia vaimentamaan keskustelukumppanin sellaisella erittäin napakalla, mutta täysin irrationaalisella heitolla tyyliin "Se nyt vain on niin että tästä asiasta on turha enempää keskustella, minä tiedän parhaiten!"



Okei, ymmärrän että tuollainen käytös toimii hyvin niiden lasten kanssa, mutta aikuisten ihmisten maailmassa asioista on pystyttävä keskustelemaan erimielisyyksistä huolimatta (tai pikemminkin juuri niiden vuoksi) ja yhteistyökumppaneille ei noin puhuta!



Kiitos, että sain purkaa paineita teihin mammat :)

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"? Olen itse ollut kymmenen vuotta työelämässä ja sinä aikana tehnyt yhteistyötä satojen ja taas satojen eri aloja edustavien ihmisten, myös opettajien kanssa, eikä kertaakaan (oikeasti!) ole tullut vastaan ihmistä, jonka kanssa yhteistyö ei olisi sujunut. Kyseessä vaativat, osin erittäinkin tiukkojen aikarajoitusten puitteissa tehtävät projektit. Kun osaa käsitellä ihmisiä, on itse joustava ja tunneälykäs, ei joudu tilanteisiin, joita ap kuvaa. Ehkä olet tohtorintutkintosi myötä hieman liian teoreettisesti suuntautunut ihminen ja opettajia saattaa ärsyttää esim. se, miten vieraantunut olet koulun ja opettajan työn arkitodellisuudesta?

Vierailija
22/50 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräässä koulussa. En ollut koskaan oppinut millään muulla työpaikalla, että ihmisiä voi kehaista lämpimästi ihan siitä että he vaan tekevät oman työnsä. Tuolla koululla tuli joltain opettajalta joka viikkoa joku kiva kommentti. En aluksi osannut edes vastata mitään :) Vähitellen opin itsekin ohimennen sanomaan mukavia asioita takaisin.



Koskaan en kahden vuoden aikana kuullut että ketään olisi haukuttu selän takana. Asioista kyllä purnattiin ja joskus joku opettajapari alkoi huutaakin toisilleen, kun suuttuivat mutta silti tulivat taas pian toimeen keskenään. Jos joku käyttäytyi huonosti, saatettiin selän takana huolissaan miettiä, että onkohan sillä joku hätänä, silloinkaan ei moitittu.



Tiedän kyllä ap:n kuvaamia tilanteita, mutta ei ap:kaan kauhean fiksusti asioitaan täällä ilmaise. Olen usein törmännyt siihen, että ihmiset tulevat kouluille sanelemaan, miten joku juttu pitäisi tehdä. Siis suoraan vaan ilmoitetaan että nyt on tämmöinen ja tämmöinen eikä edes kysytä voisiko saman asian hoitaa opettajien mielestä jotenkin muuten paremmin. Tai jos opettaja on epävarma omasta osaamisestaan asian suhteen ja siksi epäröi, ei todellakaan auteta ja neuvota vaan maristaan selän takana, kun ei ne opettajat taas yhtään jousta missään.



Totta kai opettajien keskuudessa on kaikenlaisia ihmisiä. Tunnistan monta ihmistyyppiä ja tilannetta, joista tänne on laitettu esimerkkejä. Mutta toinen puoli on sekin, että vastapuolikin voi aiheuttaa sen reaktion omalla käytöksellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta vain yhdestä pk-opettajasta ja on huvittavaa, miten se esim vanhempainilloissa puhuu kuin puhuisi lapsille :) Tooosi hitaasti ja simppelit asiat käydään läpi juurta jaksaen. Mutta muuten ihana ihminen, vähän hassua tuo vain on. Aika valtava kontrasti kun itse on ollut vaikka päivän vetämässä palavereja firmoissa ja sitten "laskeutuu lapsen tasolle" vanhempainillassa :)

Vierailija
24/50 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hienoa osata kerto- ja jakokolaskut, siitä voi tuntea ylemmyyttä naapurin siivoojaa kohtaan.

Vierailija
25/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinun ammattisi on mikä? Kirjoitustyylisi oli aika aggressiivinen, toivottavasti tapasi hoitaa työtäsi ei ole samanlainen.

Vierailija
26/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tekee näin, ei kaikki varmaankaan. Edes saman ammatin edustajat eivät ole luonteeltaan samanlaisia. Kaikki terveydenhoitajat eivät ole hiljaisia hissukoita eikä kaikki kuraattorit suulaita päällepäsmäreitä. Eikä sitten varmaan kaikki opettajatkaan PIIIIIP!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki koskemaan kaikkia opettajia ja kyllä me ammatillisen puolen opet ollaan ihan eri maata :)

Vierailija
28/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen just tollasia opekollegoja! Asiat pitäis aina hoitaa just niin ku ne ite aina tahtoo eikä osata tiimityötä tai keskustella asioista. Kuvittele vaan opettajainkokoukset ja miten parikymmentä opettajaa "keskustelee" jostain asioitten hoitamisesta! Ei olla helpoin ammattikunta varmasti... Ite ku välttäisin sen, ettei musta tulis kans ajan kanssa tollanen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rotua ainakin :)

Vierailija
30/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voin kertoa, että nyt kun nyppii ja lujaa niin puran aggressioitani anonyyminä tänne nettiin. Työelämässä osaan kyllä hillitä itseni.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TKuvittele vaan opettajainkokoukset ja miten parikymmentä opettajaa "keskustelee" jostain asioitten hoitamisesta! E.

Vierailija
32/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki koskemaan kaikkia opettajia ja kyllä me ammatillisen puolen opet ollaan ihan eri maata :)


Koska teen töitä myös aikuiskouluttajien parissa. Heillä on aivan toisenlainen ote elämään. Peruskoulun opettajien ongelma tuntuu olevan se, että he ovat tottuneet olemaan se luokan auktoriteetti ja sanomaan viimeisen sanan. Eivät tunnu pääsevän siitä opettajan roolista eroon edes silloin, kun keskustelukumppanina on aivan toisen instituution koulutettu edustaja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla kun 4 koululaisen äitinä on vain positiivisia kokemuksia!!

Lapsetkin opeistaan kovasti tykkäävät! :)

Vierailija
34/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki koskemaan kaikkia opettajia ja kyllä me ammatillisen puolen opet ollaan ihan eri maata :)

Koska teen töitä myös aikuiskouluttajien parissa. Heillä on aivan toisenlainen ote elämään. Peruskoulun opettajien ongelma tuntuu olevan se, että he ovat tottuneet olemaan se luokan auktoriteetti ja sanomaan viimeisen sanan. Eivät tunnu pääsevän siitä opettajan roolista eroon edes silloin, kun keskustelukumppanina on aivan toisen instituution koulutettu edustaja...

Ja tosiasia on, että ovat kyllä siviilissäkin ihan samanlaisia. Terveisin nimimerkki Välttelen naapuriani kaikin keinoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
36/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai joku markkinointi-ihminen. Yleistyksesi ei kyllä ole realistinen.

Vierailija
37/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuspuolella? Joku puhelinhaastattelija vai? :)

Sanotaan nyt niin, että pikkaisen vaativampaa hommaa teen. Tohtorinhattu kourassa...

ap

Vierailija
38/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, mä en ainakaan jaksa olla kauhean teennäisen ystävällinen opehuoneessa silloin tällöin pyöriville kirjojen yms. kaupustelijoille. Ne muuten alkavat hullun lailla tyrkyttää ja tupata, en halua käyttää taukojani sellaiseen. Joten napakka "kiitos, ei tällä kertaa" tulee, niin kuin puhelinmyyjillekin.

Vierailija
39/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, mä en ainakaan jaksa olla kauhean teennäisen ystävällinen opehuoneessa silloin tällöin pyöriville kirjojen yms. kaupustelijoille. Ne muuten alkavat hullun lailla tyrkyttää ja tupata, en halua käyttää taukojani sellaiseen. Joten napakka "kiitos, ei tällä kertaa" tulee, niin kuin puhelinmyyjillekin.


etten kaupittele tai kaupustele mitään! Hoidan erilaisia viranomaisprojekteja koulujen kanssa ns. yhteistyössä, mutta hemmetin hankalaa se välillä on kun opettajilla ei ole alkeellisintakaan tajua siitä, kuinka aikuisten ihmisten kanssa tulisi toimia. Esimerkiksi keskustelemalla sivistyneesti asioista. Enempää työstäni en kerro.

Vierailija
40/50 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa olisi varmasti hyvin helppo tulla toimeen kaikenlaisissa projekteissa :)



t.Ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän