Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka ihme tekee perunamuusia pussista eikä oikeista perunoista??

Vierailija
04.01.2011 |

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittävät kääntää toistensa päät tajuamaan, että heidän vaihtoehtosa on AINA JA KAIKILLE AINOA OIKEA. Voi kuinka lystikästä!

Mutta laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan :) Meillä tehdään aina lähes kaikki ruoka puhtaista aineksista, jotka ovat sitä, mitä ovat rehellisesti, eikä jo jonkun muun käsittelemiä. Tämä on minusta ainoa oikea suunta nykyisessä ravintokulttuurissa. Mutta on ihmisiä, jotka eivät tule tätä koskaan tajuamaan. Lisäksi en voi ollenkaan ymmärtää sitä, että joku ei ehdi tehdä perunamuussia. Siinä menee reilu puoli tuntia. Ja minusta perunoiden kiehumisaika on oiva hetki valmistaa se loppuruoka. Joka ei siis ole nakit.

Kuinka lystikästä...

Vähän tämä on nyt mennyt kyllä hymistelyksi. Jotain vääntöä tarttis saada :)

Vierailija
102/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen ihmeellinen kone keittiössä kuin jääkaappi... Sinne voi edellisenä iltana nopeasti kuoria kilon tai pari perunoita odottamaan pilkottuina (kypsyvät pieninä paloina nopeammin) seuraavaa päivää vaikka samalla, kun lapset syövät iltapalaa, joskus voivat näin isompina jopa osallistua kuorimiseen, siinä tulee mukavasti keskusteltua päivän tapahtumista ja vietettyä yhteistä aikaa. Jos seuraavana päivänä ei ehdi keittää pottuja, niin olen joskus jopa keittänyt ne edellisenä iltana valmiiksi, toisinaan jopa soseuttanut. Itse työhön kuin tossa kuluu ihan minimaalisen vähän aikaa, perunat voi kyllä kiehua samalla kuin tekee muita juttuja. Hyvää tulee kun maustaa oikein, ja halpaakin on :)

En kuitenkaan tuomitse ketään, kuka mieluummin pussimuusia syö ja tekee, jokainen taplaa tavallaan... Kiire ei kuitenkaan hyvällä etukäteisvalmistelulla mielestäni ole mikään syy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemukset "ihanasta" itse tehdystä muusista, kotona ja koulussa. Mikään ei ollut niin ällöttävää, kuin se kökköjä sisältävä muusi, johon (ainakin meillä kotona) oli tapana laittaa vielä sipulisilppua... yööks. Mieluummin sitten keitetyt perunat kuin se kammottava itse tehty muusi. Ei ole Oolannin voittanutta...

Vieläkin tekee pahaa kun ajattelen sitä mummon ja äitin tekemää perunamuusia missä oli pehmeitä sipulinpaloja. Kun ne luiskahtaa kurkusta alas. hyi stana. Tuon vuoksi olen saanut niin kauhean kammon perunamuusille, etten syö sitä ikinä. En itse tehtynä, enkä pussista.

Vierailija
104/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin teen! Ainakin kerran viikossa tai parissa tulee tehtyä. X-tra muusi sekä mummon muusi sopivat meidän muksujen makuun;)

Pitäiskö tehdä oikein galluppia siitä, että MINKÄ merkkinen muusi se parasta on:)?

Vierailija
105/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pakastealtaista saa sellaisia perunoita mistä te niitä muuseja teette =) Aina oppii uutta, seuraavalla kauppareissulla ainakin katson millasia ne ovat. Pussimuusista tosin olen tietonen.

No mutta tämä johtunee varmaankin siitä että meillä on perunat tulleet aina omasta maasta.

Vierailija
106/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pakastealtaista saa sellaisia perunoita mistä te niitä muuseja teette =)

http://www.oolannin.fi/fi/tuotteet/erikoisperunat/perunasoseaines_400_g/

Ei tuo nyt minusta niin kauhea synti ole että siitä pitäisi näinkin pitkä ketju av:lle kirjoittaa :)

Vierailija
107/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee hyvää kun laittaa muusin sekaan esim. pakastepinaattia ja pikkasen vaikka voita niin avot! Maistuu lapsiperheessä lihapullien tai kalapuikkojen kanssa.

Vierailija
108/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin iltaruuan tekoon jää aikaa, einesten käytölle ei ole tarvetta eikä ruokaa tarvitse valita sen mukaan mikä valmistuu 5 minuutissa. En oikein ymmärrä miksi niin monilla TYÖSSÄKÄYVÄT välttämättä haluavat iltaruokansa heti viiden aikoihin ja sitten on kiire ja stressi sen takia että ruuan pitää olla nopeasti pöydässä heti kotiin tultua. Toki tulee tilanteita joissa myöhempi iltaruokailu ei onnistuisikaan, mutta onko sellaisia tilanteita joka päivä?

monesti itse olen ollu kotona vasta kuudelta, joskus myöhempäänkin, kyllä tosiaan on tilanteita joissa on saatava ruokaa heti.

ja pussijutut, pakasteet einekset jne on hyviä just sellaisiin tilanteisiin ettei ehdi/muista käydä kaupassa, ja ruoka-aika on jo käytännössä mennyt kun olet kotona.

käytän ihan hyvällä omalla tunnolla noita valmisjuttuja, hätävarana, en joka päivä. kuitenkin tein kaikki jouluruoat itse, täytekakut, pullat, kastikkeet todella monen ruoan valmistan alusta alkaen itse, en kiillota sädekehää, joten voin todella myöntää että pussimuusia on tälläkin hetkellä kuiva-ainekaapissa ihan siltä varalta jos vaikka sairastun, eikä mies ehdi kauppaan :)

Vierailija
109/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän ihan hyvällä omalla tunnolla noita valmisjuttuja, hätävarana, en joka päivä. kuitenkin tein kaikki jouluruoat itse, täytekakut, pullat, kastikkeet todella monen ruoan valmistan alusta alkaen itse, en kiillota sädekehää, joten voin todella myöntää että pussimuusia on tälläkin hetkellä kuiva-ainekaapissa ihan siltä varalta jos vaikka sairastun, eikä mies ehdi kauppaan :)

Olen se joka ei tiennyt pakastemuusia olevan. Mutta joskus nälkä kotiin tullessa on jo niin kova että on saatava jotain ja nopeasti. Ei silloin aleta mitään hirvenkäristystä enää vääntämään. Joskus ennakoiden tosin teen seuraavanpäivän ruuan valmiiksi edellisenä päivänä.

Vierailija
110/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä kuka edes viitsii lapselleen tarjota valmismuusia, kun OIKEA muusi valmistuu ihan yhtä nopeasti ja vaivattomasti ja on paljon parempaa. Ajatelkaa edes lapsianne te laiskat äidit!

Vierailija
111/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja pikaruokaahan muussi on muutenkin. Kuorin 2kg pussillisen perunoita 5 minuutissa ja pilkon pieniksi kattilaan kiehumaan. Vartin päästä ne saa jo muussata. Sinä aikana ehtii juuri tehdä jotain lisuketta muussille.

kun pilkko ne pieneksi niin ei siinä kauaa mene kun saa jo muussata. En koe että muusin teko on työlästä ja aikaa vievää. Kauemmin menee tehdä hyvä kastike.

Vierailija
112/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä kuka edes viitsii lapselleen tarjota valmismuusia, kun OIKEA muusi valmistuu ihan yhtä nopeasti ja vaivattomasti

ohje?

Vierailija
113/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se nyt ihan oikeesti niin kauan mee kun valmista on puolituntia on varmaan realistinen aika, kun peruna muuttuu valmiiks muusiks.

meillä on 7 henkinen perhe, et varmaan menee pienempi aika jos pienemmälle sakille tekee. ja sit ihan oikeesti jos on todella kiireinen niin ne potut voi kuoria ja pilkkoo valmiiks jo muutama päivä aikaisemmin. mä nään aina vaivaa ruoan tekemiseen, koska silloin se tulee halvemmaks ja maistuu paremmalta :)

Vierailija
114/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostamaton ruoka on ympäristöystävällisempää. Muussin kohdalla tätä periaatetta ei ole vaikea noudattaa, koska se on niin nopea tehdä (neljälle hengelle ei tarvita niin paljon perunoita, että niiden kuorimiseen ja pilkkomiseen menisi iäisyys).

Muissa ruuissa helppous kyllä joskus voittaa ekologian.

Vierailija
115/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se nyt ihan oikeesti niin kauan mee kun valmista on puolituntia on varmaan realistinen aika, kun peruna muuttuu valmiiks muusiks.

Vierailija
116/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sihen aikaan kun nyt syövät puuron?

Meillä tullaan kotiin joka päivä 17.30 tienoilla (ilman kaupassakäyntiä), syödään nopeasti jotain pientä ja iltaruoka on n. klo 19. Lapset menee nukkumaan n. klo 20.30.

Lähdetään töihin 7.20, viedään lapset hoitoon, ollaan töissä klo 8-16. Sitten haetaan lapset ja mennään joko heti kotiin tai kauppaan. Kotona ollaan siis joko 16.45 jos ei mennä kauppaan, tai jopa 17.30 jos käydään marketissa.

Eli puoli kuudelta pitäisi käydä väsäämään jotain välipalaa, jotta voisi syödä myöhemmin, siis, jotain 21.30??? Kyllä minusta 1- ja 3-vuotiaalle se hieman ennen kuutta ON jo illalla... KOska menevät kahdeksalta nukkumaan ja syövät vähän ennen iltapuuron, niin ei sitä nyt voi ruokaa laittaa vasta seitsemäksi, jos lapsi käy nukkumaan jo kahdeksalta.

Miten joku voi luulla, että töissä ei tarvitse tehdä täyspitkää päivää joka päivä?! Kyllä meillä ainakin työpaikalla oletetaan, että siellä käy 5 pv/vkossa ja on neljään tai viiteen joka ikinen päivä...

Vierailija
117/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Lidlin on ainoa mitä käytämme, tosin ketjun perusteella Oolanninkin muusia voisi kokeilla. Minä inhosin pussimuuseja, ja en edelleenkään pidä esim. Mummon muusista tai muista, mutta tuo Lidlin on oikeasti hyvää. Olimme parisen vuotta sitten tuttavien kanssa laskettelemassa, ja heillä oli mukana Lidlin pussimuusia (teimme itse yhden tuuan/päivä mökillä) koska teimme nopeita ruokia. Olin kuolla että ei pussimuusia, mutta YLLÄTYIN kun maistoin, maistui ihan hyvältä :)

Ja siitä eteenpäin on meiltäkin Lidlin pussimuusia löytynyt, syömme ehkä n. kerran kuussa, ja tosiaan silloin kun kaipaamme jotain "pikaruokaa". Muusissa ei ole edes suolaa, eli sen voi maustaa itse suolalla/yrteillä ja oma valinta laittaako rasvatonta- vain täysmaitoa, margariinia vai voita etc. Ja kyllä; muusia teemme myös n. kerran kuussa itse, minusta nämä kaksi eivät poissulje toisiaan. Ja vaikka 30min saisi perunat kuorittua ja keitettyä ja muusiksi survottua, niin tuo puoli tuntia on usein liikaa. Pussimuusi valmistuu hetkessä, veden voi keittää vedenkeittimellä ja maidon mikrottaa kuumaksi, ja kyleen esim. eilisen kastikkeen jämät tai valmiina ostettu savukalaa, niin ruoka on n. 5 minuutissa lautasilla.

Vierailija
118/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes osaisi tehdä itse muussia.

Vierailija
119/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. kerran kuussa siis syömme pussimuusia ja n. kerran kuussa myös perunoista tehtyä muusia, eli molempia syömme :)

Vierailija
120/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan sama määrä aterioita kuin muillakin: teillä on kotona ruoka + iltapala, meillä tavallaan toisin päin eli ensin pala ja vasta sitten ruoka. Jos tullaan myöhään kotiin on se pala syöty muualla ja kunnon ruoka on jotain valmiina olevaa itse tehtyä joka vaan lämmitetään.

Me haluamme syödä mahdollisimman monipuolista, terveellistä ja ennen kaikkea HYVÄÄ ruokaa. Ja kun se on ollut tyyli jo monta vuotta, niin ne "valmis 5 minuutissa, sekoita vaan pakastevihannekset, nakkipalat ja perunasuikaleet ja mausta"-tyyppinen ruoka vaan maistuu ankealta ja suoraan sanottuna pahalta. Yleensä ruuan aktiiviseen valmistukseen menee meillä arkisin n. 20-30 min, mutta joskus tehdään sellaista ruokaa mikä saa sen lisäksi hautua.

Siksi. Lapset ovat jo syöneet klo 17 mennessä yhden välipalan iltapäivällä, joten on ihan tervettä tarjota seuraavaksi oikea ruoka. Teen ruuat valmiiksi etukäteen ja sitten vaan lämmitetään. Se Oolannin 100% perunasta oleva muusikin tulee nopsasti, meniskö 5-10 min. Niin että en oikein ymmärrä miten sinulla siihen ruuanlaittoon menisi niin kauheasti aikaa.