Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka ihme tekee perunamuusia pussista eikä oikeista perunoista??

Vierailija
04.01.2011 |

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen, oolannin luomu/taval. pakasteperunasta. sehän ei muuta sisällä kuin sitä perunaa, joten aivan samaan lopputulokseen pääsee, mutta nopeammin.

Kätevä tehdä lapselle yksi annos muusia, koko perheelle teen sitten perunoista pidemmän kaavan mukaan -ja syynä vain hinta, makuhan ei juuri poikkea vaikka olisi eri perunalajia.

En tiedä mikä siinä on "pahaa", jos oikaisee joskus turhia mutkia; saamme olla lapsen kanssa pidempään ulkona/hoitamassa pakollisia asioita ja kotona ruoka valmistuu nopeasti. Toisaalta kaikkeahan täällä vastustetaan ihan periaatteesta...

Vierailija
82/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole oikein ikinä oppinut tätä perunamuussin tekemisen jaloa taitoa.. sitä on niin vaikea saada käsin itse sileäksi, ettei mene liisterin puolelle..

Tekee kuka jaksaa. En jaksa itse nähdä sitä vaivaa, jos loppu tuloksesta tulee syömäkelvotonta, vaikka kuinka on keitinvettä, maitoa ja voita käytetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä on makueroa. Ehkä te ja teidän lapset ette tiedä miltä oikeat tuoreet perunat maistuu, siksi pidätte pussi/pakastemuusseista. Mutta ei ne maistu samalta.

Eikä niitä perunoita tarvitse kasvattaa itse. Ostaa vain kaupasta esim. hyviä luomuperunoita (tai muita jos kukkaro ei anna periksi), kuorii, pilkkoo, keittää ja muussaa. Aivan ihanaa. Ei ole vaikeaa ja sen osaa jokainen av-mamma. Ottakaa lapset avuksi jos haluatte olla ihan joka sekunti niiden kanssa!

Vierailija
84/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki voi olla, että sinä et sitä ymmärrä.

teen, oolannin luomu/taval. pakasteperunasta. sehän ei muuta sisällä kuin sitä perunaa, joten aivan samaan lopputulokseen pääsee, mutta nopeammin.

Vierailija
85/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole oikein ikinä oppinut tätä perunamuussin tekemisen jaloa taitoa.. sitä on niin vaikea saada käsin itse sileäksi, ettei mene liisterin puolelle..

Tekee kuka jaksaa. En jaksa itse nähdä sitä vaivaa, jos loppu tuloksesta tulee syömäkelvotonta, vaikka kuinka on keitinvettä, maitoa ja voita käytetty.

survot käsikäyttöisellä survimella, lorautat maitoa, suolaa ja voita sekaan. Se on siinä.

En ymmärrä miten edes pystyt pilaamaan noin helpon ruuan?

Vierailija
86/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 99% perunaa?

Mulla on 2 vaikeasti allergista ja pakastaminen vähentää tunnetusti allergeeneja ruoassa.

Meillä Oolannin muussi on ainoa perunamuoto joka sopii. Se kun on 100% perunaa ja ihanaa kyllä,maistuukin todella aidolle,ei ollenkaan jauheelle tai pakastetulle,sehän on jotenkin olikos se kuivapuristettua tmv?? Joku muistavampi valaiskoon... :D

Minä olen ainakin sata kertaa tehnyt vieraillekkin tätä,eikä KUKAAN ole koskaan tajunnut syövänsä "pussimuussia" ;D

Ihana tehdä samaa ruokaa vieraille ja lapsille,lapsilla kun ei ole meillä montaa vaohtoehtoa jota voivat syödä.

Hauskin oli mun täti joka ensin kehui muussin makua ja kyseli et miten saan siitä niin silkkistä,onpa hyvää jne ja sit kun näytin et tästä pussista se tuli,niin se ei enää tykännytkään mausta HAH :D:D

Mut ei se tajunnutkaan ollenkaan kun koitin selittää,et muussijauheet yms vanhan aikaiset muussivalmisteet lisäaineineen ja jauhoineen ovat AIVAN eriasia.

Vierailija
87/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis todellakin maistuu samalla tavalla vetiselle ja rakeiselle kuin kaikki pakastetut perunatuoteet (myös esim. peruna-sipulisekoitus).

No olishan se nyt törkeää käytöstä, jos vieraat alkaisivat haukkua ruoan makua tai kysellä että etkö ole viitsinyt itse tehdä... Onneksi vieraillasi on sentään käytöstavat. Ja tuo tätikin kehtasi sanoa todellisem mielipiteensä vasta sitten, kun kuuli ettet ole itse moskaa tehdnyt (=loukkaus ei osu sinuun). Sitä ennen yritti keksiä jotain hyvää sanottavaa ruoasta.

Toki ymmärrän, että teillä on terveydellinen syy syödä teollisesti käsiteltyä ruokaa (koska se pakastaminen poistaa niitä allergeeneja?).

Jos on 99% perunaa? Mulla on 2 vaikeasti allergista ja pakastaminen vähentää tunnetusti allergeeneja ruoassa. Meillä Oolannin muussi on ainoa perunamuoto joka sopii. Se kun on 100% perunaa ja ihanaa kyllä,maistuukin todella aidolle,ei ollenkaan jauheelle tai pakastetulle,sehän on jotenkin olikos se kuivapuristettua tmv?? Joku muistavampi valaiskoon... :D Minä olen ainakin sata kertaa tehnyt vieraillekkin tätä,eikä KUKAAN ole koskaan tajunnut syövänsä "pussimuussia" ;D Ihana tehdä samaa ruokaa vieraille ja lapsille,lapsilla kun ei ole meillä montaa vaohtoehtoa jota voivat syödä. Hauskin oli mun täti joka ensin kehui muussin makua ja kyseli et miten saan siitä niin silkkistä,onpa hyvää jne ja sit kun näytin et tästä pussista se tuli,niin se ei enää tykännytkään mausta HAH :D:D Mut ei se tajunnutkaan ollenkaan kun koitin selittää,et muussijauheet yms vanhan aikaiset muussivalmisteet lisäaineineen ja jauhoineen ovat AIVAN eriasia.

Vierailija
88/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö mulla painaa pää pensaaseen kun kasvatan itse perunat, porkkanat, sipulit ja tietenkin marjat? Asumme omakotitalossa jossa on 2ha tontti ja mulla kasvimaa missä kaikki kasvatan talveksi. Mansikat ja herukat keitän yleensä mehuksi ja muut marjat poimin metsästä. Meillä on lähimpään kauppaan 30´km matkaa ja en viitsi yhden pootu pussin takia sinne ajaa. Käyn töissä saman 30km pääsää päivittäin ja silti ehdin tehdä perheelle ruuan valmiiksi ennen kun kukaan kiukustuu nälkäisenä. Ja tuo 5min/2kg perunoita on helppo homma, sillä yleensä jauhoisemmat lajikkeet on isompia kooltaan. Minä ainakin arvostan kaikkea itse tehtyä ja kasvatettua koska silloin tiedän mitä lapset ja itse syön. Kyllä mekin joskus ostamme eineksiä eikä se ole kiellettyä mutta jotenkin vaan olen kasvanut siihen eetä itse tehty on parempaa.

Vierailija
89/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ne potaatit pitäisi syödä kuorineen. Suurin osa perunan vitamiinipläjäyksestä katosi jo siinä kun äitee pisti kuorimaveitsen hommiin.

Eihän se peruna ihan oikeasti ole mitään muuta kun hiilihydraattitäytettä.

Vierailija
90/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi että ei ole koskaan ollut tarvetta saada ruokaa pöytään 5 min sisällä. Kun tullaan kotiin (2 lasta, tarhassa) syödään välipala jolla saadaan pahin nälkä taltutettua ja sitten illalla syödään lämmin ruoka (ei enää iltapalaa sen jälkeen). Näin iltaruuan tekoon jää aikaa, einesten käytölle ei ole tarvetta eikä ruokaa tarvitse valita sen mukaan mikä valmistuu 5 minuutissa. En oikein ymmärrä miksi niin monilla TYÖSSÄKÄYVÄT välttämättä haluavat iltaruokansa heti viiden aikoihin ja sitten on kiire ja stressi sen takia että ruuan pitää olla nopeasti pöydässä heti kotiin tultua. Toki tulee tilanteita joissa myöhempi iltaruokailu ei onnistuisikaan, mutta onko sellaisia tilanteita joka päivä?

Lähdetään töihin 7.20, viedään lapset hoitoon, ollaan töissä klo 8-16. Sitten haetaan lapset ja mennään joko heti kotiin tai kauppaan. Kotona ollaan siis joko 16.45 jos ei mennä kauppaan, tai jopa 17.30 jos käydään marketissa.

Eli puoli kuudelta pitäisi käydä väsäämään jotain välipalaa, jotta voisi syödä myöhemmin, siis, jotain 21.30??? Kyllä minusta 1- ja 3-vuotiaalle se hieman ennen kuutta ON jo illalla... KOska menevät kahdeksalta nukkumaan ja syövät vähän ennen iltapuuron, niin ei sitä nyt voi ruokaa laittaa vasta seitsemäksi, jos lapsi käy nukkumaan jo kahdeksalta.

Miten joku voi luulla, että töissä ei tarvitse tehdä täyspitkää päivää joka päivä?! Kyllä meillä ainakin työpaikalla oletetaan, että siellä käy 5 pv/vkossa ja on neljään tai viiteen joka ikinen päivä...

Vierailija
91/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi että ei ole koskaan ollut tarvetta saada ruokaa pöytään 5 min sisällä. Kun tullaan kotiin (2 lasta, tarhassa) syödään välipala jolla saadaan pahin nälkä taltutettua ja sitten illalla syödään lämmin ruoka (ei enää iltapalaa sen jälkeen). Näin iltaruuan tekoon jää aikaa, einesten käytölle ei ole tarvetta eikä ruokaa tarvitse valita sen mukaan mikä valmistuu 5 minuutissa.

En oikein ymmärrä miksi niin monilla TYÖSSÄKÄYVÄT välttämättä haluavat iltaruokansa heti viiden aikoihin ja sitten on kiire ja stressi sen takia että ruuan pitää olla nopeasti pöydässä heti kotiin tultua. Toki tulee tilanteita joissa myöhempi iltaruokailu ei onnistuisikaan, mutta onko sellaisia tilanteita joka päivä?

Tai no tarkemmin sanottuna 5 tai 6 päivää viikossa. Mieheni on kirvesmies, ei heillä ole kaikilla työmailla mikroja missä lämmittää eväät. Nytkin on -28 asteen pakkasessa erittäin tuulisessa paikassa mökin katolla töissä. Tuossa klo 11 aikoihin kaivaa repusta leipiä ja salaattia evääksi. Ei mielestäni ole liikaa vaadittu että saa lämpimän ruoan heti kotiin saavuttuaan.

Mutta ne on nää AV-mammat jotka ei ymmärrä että on perheitä joissa ei asiat ole täsmälleen samanlaisia kuin heidän perheessään.

Vierailija
92/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa työpäivänjälkeen kuluttaa liikaa aikaa köökissä kun tykkään olla enemmän lasteni kanssa. Ihan hyvin se pussimuussikin maistuu vaikka ei tietenkään itse tehdyn veroista ole...joskus vaan täytyy osata priorisoida.

Vierailija
93/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi luulla, että töissä ei tarvitse tehdä täyspitkää päivää joka päivä?! Kyllä meillä ainakin työpaikalla oletetaan, että siellä käy 5 pv/vkossa ja on neljään tai viiteen joka ikinen päivä...

Vierailija
94/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian pitkään sekoitat jos menee liisteriksi. Joskus harvoin kun teen muusia, teen sen seuraavalla tavalla:

Kun perunat on kiehuneet kypsiksi, kaadan veden pois. sen jälkeen vatkaimen terillä survon perunoita paljon pienemmäksi. tämän jälkeen laitan voita ja lorauksen maitoa. Erittäin lyhyen aikaa hurautan vatkainta päällä, mitä nopeammin sen parempi.

Jos teillä pelätään möykkyjä muusissa ts. lapset kakistelee, survot vaan perunoita entistä pitempää terillä ennen maidon ja voin lisäämistä. Vatkaaminen tekee siitä liisteriä.

Vierailija
95/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kertaa muussina syödä, sitten perunavellinä ja lopuksi vaikka lettuja. Minä teeen 3 litran kattilan muussia, kahdelle siitä tehdään erilaisia versioita.

Vierailija
96/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittävät kääntää toistensa päät tajuamaan, että heidän vaihtoehtosa on AINA JA KAIKILLE AINOA OIKEA. Voi kuinka lystikästä!

Mutta laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan :) Meillä tehdään aina lähes kaikki ruoka puhtaista aineksista, jotka ovat sitä, mitä ovat rehellisesti, eikä jo jonkun muun käsittelemiä. Tämä on minusta ainoa oikea suunta nykyisessä ravintokulttuurissa. Mutta on ihmisiä, jotka eivät tule tätä koskaan tajuamaan. Lisäksi en voi ollenkaan ymmärtää sitä, että joku ei ehdi tehdä perunamuussia. Siinä menee reilu puoli tuntia. Ja minusta perunoiden kiehumisaika on oiva hetki valmistaa se loppuruoka. Joka ei siis ole nakit.

Vierailija
97/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittävät kääntää toistensa päät tajuamaan, että heidän vaihtoehtosa on AINA JA KAIKILLE AINOA OIKEA. Voi kuinka lystikästä!

Mutta laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan :) Meillä tehdään aina lähes kaikki ruoka puhtaista aineksista, jotka ovat sitä, mitä ovat rehellisesti, eikä jo jonkun muun käsittelemiä. Tämä on minusta ainoa oikea suunta nykyisessä ravintokulttuurissa. Mutta on ihmisiä, jotka eivät tule tätä koskaan tajuamaan. Lisäksi en voi ollenkaan ymmärtää sitä, että joku ei ehdi tehdä perunamuussia. Siinä menee reilu puoli tuntia. Ja minusta perunoiden kiehumisaika on oiva hetki valmistaa se loppuruoka. Joka ei siis ole nakit.

Kuinka lystikästä...

Vierailija
98/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvää tulee sekoittamalla Felixiä ja Mummonmuusia 50/50%. Anopilta tuli vuolaat kehut muusilaatikolleni :D

Keitetyt perunat ovat jo sopivia ruualle, en minä niitä jaksa enää möyhentää ja maustella. Ja pakastemuuseista en ole saanut maistuvia millään.

Vierailija
99/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemukset "ihanasta" itse tehdystä muusista, kotona ja koulussa. Mikään ei ollut niin ällöttävää, kuin se kökköjä sisältävä muusi, johon (ainakin meillä kotona) oli tapana laittaa vielä sipulisilppua... yööks. Mieluummin sitten keitetyt perunat kuin se kammottava itse tehty muusi. Ei ole Oolannin voittanutta...

Vierailija
100/151 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi. Lapset ovat jo syöneet klo 17 mennessä yhden välipalan iltapäivällä, joten on ihan tervettä tarjota seuraavaksi oikea ruoka. Teen ruuat valmiiksi etukäteen ja sitten vaan lämmitetään. Se Oolannin 100% perunasta oleva muusikin tulee nopsasti, meniskö 5-10 min. Niin että en oikein ymmärrä miten sinulla siihen ruuanlaittoon menisi niin kauheasti aikaa.

En oikein ymmärrä miksi niin monilla TYÖSSÄKÄYVÄT välttämättä haluavat iltaruokansa heti viiden aikoihin ja sitten on kiire ja stressi sen takia että ruuan pitää olla nopeasti pöydässä heti kotiin tultua. Toki tulee tilanteita joissa myöhempi iltaruokailu ei onnistuisikaan, mutta onko sellaisia tilanteita joka päivä?