LAKIMIES vastaa kysymyksiin
Kommentit (41)
Hinta riippuu millainen on näyttö ja kiistääkö joku näytön. Erityisesti hinta riippuu siitä, kuinka paljon lakimiesapua tarvitaan. 2000 eurolla selviää, jos ei mene riitelyksi.
Jos on avioehto, ei tehdä omaisuuden ositusta lainakaan. Tehdään vain omaisuuden erottelu. Kumpikin pitää oman omaisuutensa ja yhteiseksi katsottava jaetaan 50-50.
Mies on hommannut yhteisen asianajajan, voinko luottaa häneen että hän pitää myös minun puoliani? Miehellä kun tuntuu olevan niin kiire osituksen teossa, että se epäilyttää. Hän haluaa puolet talosta kun se tulee myyntiin. pitäisikö tehdä paperi, että saan asua lapsen kanssa kodissamme sen aikaa, ettei mies heitä nimmärin jälkeen pihalle? Tuntuu olevan niin hätä sen mun nimikirjoituksen suhteen nimittäin. Mitä tehdä? kun mies uhkailee kaikella mahdollisella?
Mielestäni sinun pitäisi ottaa oma asianajaja.
- uhkailu rasittaa sinua henkisesti
- kiire
- ei ositusta, jos avioehto
- omat epäilyksesi
Asianaja ei välttämättä pidä puoliasi, sillä osapuolet voivat sopia keskenään asioista ja lakimiehen tehtävä on vain edistää sopua. Hän voi siis ilman omantunnon tuskia esittää sinulle epäedullisen sopimuksen. Jos suostut, niin asianajaja on toiminut OK, vaikka sopimus olisi sinun kannaltasi epäedullinen. Vaikka tekisit minkä tahansa sopimuksen, niin sinua ei voida häätää kodistasi kuin oikeuden päätöksellä. Avioeroprosssissa tuomioistuin voi päättää, kumpi saa jäädä asumaan ja kuinka pitkäksi aikaa. Taloa ei pysty myymään, jos sinä jäät sinne asumaan. Älä laita nimeäsi mihinkään paperiin painostuksen alla.
Anna minulle ammatinvalintaneuvoja:)
Mitä ei, mikä kannattaa... Missä itse olet töissä (en lukeny koko ketjua..)
t. oik. yo
Meillä tarkoitus siirtää lasten tileille sen verovapaan lahjoituksen verran aina kolmessa vuodessa ja kuulin, että tästä täytyy tehdä lahjakirja. Millainen muodoltaan täytyy lahjakirjan olla? Täytyykö olla todistajat? Entäs miten toimitaan, jos siirtää pienemmän summan kuukausittain ja siitä tulee kolmessa vuodessa juuri alle lahjaveroton summa = miten merkitään lahjakirjaan pikku hiljaa kerrytetty summa?
Virpi
Pystyykö mieheni isän uusi vaimo (varsinainen kiero siivelläeläjä) kikkailemaan asiansa niin, että kun mieheni isä kuolee, tämä uusi vaimo saa kaikki ja mieheni ja hänen veli jäävät nuolemaan näppejään.
Kyseessä on varsinainen haukka, joka on kiero kuin korkkiruuvi, muttei kuitenkaan mikään järjenjättiläinen.
Mieheni ei voi keskustellä isänsä kanssa tällaisista asioista, kosk mieheni isä ei yksinkertaisesti suostu edes keskustelemaan.
Oletettavissa on, että mieheni isä on todellakin se joka ensimmäiseksi siitä perheestä lähtee. Ikäeroa hänellä ja uudella vaimolla 10 vuotta.
t:sivusta seurannut miniä
lakiosaansa, joka on puolet heille tulevasta perinnöstä..
olenko lain mukaan velvollinen vanhempieni kuoltua esim. metsänhoidollisiin toimenpiteisiin tai voidaanko minun olettaa olevan perillä eu:n maan- ja metsänhoitoasioista? (En tee maalla ja metsällä mitään joten kyseisessä tilanteessa aikoisin myydä ne) Entä voivatko vanhempani testamentissa tms. määrätä, että minun on pakko pitää omistuksessani maat ja metsät?
Lahjoituksesta kannattaa aina laatia lahjakirja, josta ilmenee että kyseessä on nimenomaan lahjoitus eikä ennakkoperintö. Lahjakirja on vapaamuotoinen. Todistajat olisi hyvä olla, mutta jos niiden hankinta tuntuu kiusalliselta, niin lahjakirjan voi laatia ilman todistajiakin tässä tapauksessa. Useasta lahjoituksesta voi tehdä aina uuden lahjakirjan tai sitten allekirjoituksen ja päiväyksen lisäämäällä voi lisäyksen tehdä yhteen ja samaan asiakirjaan. Muisattehan että voitte lahjoittaa verovapaasti kumpikin vanhemmista erikseen alle 3400.
Miehesi isän uusi vaimo saa avio-oikeuden perustella puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Lopusta miehesi isä voi päättää testamentiilla. Miehesi saa kuitenkin aina lakiosansa.
Metsän omstajana kannattaa olla selvillä metsän hoidosta ja metsäverosta. Vanhemmat voivat testamentissaan määrätä lakiosan ulkopuolisesta omaisuudesta ja rajoittaa vaikkapa myyntiä.
Voiko kunta määrätä yhtiömuodon....siis onko toiminimellä vai esim avoin yhtiö. Kiitos.
Paljonko testamentin laatiminen juristin avulla suunnilleen maksaa?
Ihminen päättää itse, missä yritysmuodossa haluaa yrittäjyyttä harrastaa, toiminimellä tai avoimena yhtiönä. Kunta voi päättää, että käytääkseen yhtiön palveluja yhtiöltä edellytetään jotain yhtiömuotoa.
Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan.
Tätä juuri tarkoitin että jos yhtiön perustamiseen tarvitaan kunnan lupa niin voivatko he lain puitteissa vaatia jonkun yhtiömuodon.
http://www.laki24.fi/asiakirjat/pepe/testamentti.pdf
Asiakkaan tahdon kirjaaminen testamentiksi. Sisältää testamenttiasiakirjan laatimisen ja todistelun. 150 ¿.
Siis selvennän että jos yhtiöltä vaaditaan kunnan hyväksyntä ennen toiminnan aloittamista niin ....voivatko he vaatia jonkun muun kuin toiminimen....Meillä pientä erimielisyyttä kunnan kanssa..
Ovat kyllä palkkansa ansainneet. Hädän tullen kyllä osaa sitäkin ammattikuntaa arvostaa...
t. nro 7