Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on ollut ylipainoinen ja laihtunut reilusti, niin miten menee loppuelämä? Kaloreja vahtiessa?

Vierailija
03.01.2011 |

Siis onko siinä perää, että jos on kerran ollut reilusti ylipainoinen niin helposti kilot kerääntyvät jatkossakin? Vai tuleeko painonhallinnasta sellainen automaatti, joka toimii ilman sen kummempaa panostusta?

Mietin tätä erään tuttuni takia. Hän laihtui 30 kg aloitettuaan liikunnallisemman elämän, mutta jostakin syystä hän ei halua puhua lainkaan nykyisestä suhtautumisestaan ruokaan. Ihan kuin aiheesta puhuminen olisi tuskallista. Ja miksi mua sitten kiinnostaisi tietää... ehkä olen vain niin utelias?

Kertokaa, te joilla on asiasta vankkaa tietoa, kiitos!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasvaisten maitotuotteiden ja huonojen hiilareiden vetäminen on yhtä huono asia. ->

Both the High-Fat Dairy Products and Sweets and Desserts clusters had a 1.4-fold higher risk of mortality than the Healthy Foods cluster after adjusting for potential confounders.

Vierailija
42/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paatosketju.

Mutta aloitukseen. Laihdutin 25kg pois ja en ole vahtinut syömisiäni. Mutta en koe tarpeelliseksi selittää koko ajan uteleville, mitä pistän suuhuni ja miksi voin vedellä suklaata kahvitauolla tai syödä pullan ja miksi painoni pysyy normaalina.

Syön kaikkea ruokaa ihan normaalisti ja harrastan liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden aikana olen laihduttanut n 40 kiloa, siis osissa eli laihduttanut - lihonut, laihduttanut lihonut.

Olen kokeillut painonvartijoita, keventäjiä, karppausta ym. Laihdutus helppoa, paitsi karpatessa. Mut vuoden päästä kilot tulee korkojen kera takaisin.

mulle ei karppaus sopinut tai sitten en vaan osannut. Laihduin peräti 2 kiloa, hyvä iho muuttui näppyläiseksi ja sain taiveihottumaa, ennen niin vahvat kynnet alkoivat halkeilla, eivätkä ole palautuneet.

hyvänä koin karppauksessa energian lisääntymisen ja paremman unen.

Vierailija
44/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihdutin itse 52 kg vuodessa liikkumalla & syömällä kaikkea - mutta vähemmän. Takaisin on tullut pahimmillaan kaksi kiloa, jonka olen heti karistanut pois. Eli: syö vahemmän - liiku enemmän resepti toimii ihan yhtä hyvin kuin kaikenmaailman "kuurit".

Vierailija
45/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on täysin yhdentekevää, mikä on suurelle joukolle ihmisiä terveellistä. Mieheni on laihduttanut helposti muutamat ylimääräiset kilot vähähiilihydraattisella ruualla ja samalla hänellä tulee vatsa kuntoon (noin normaalisti 99 % ajasta vatsa reistaa). Olemme miettineet, onko syy viljat (keliakia?) tai vaikkapa peruna, mutta kokeiluista huolimatta ei selviä. Vain pidempi aika tuota karppausta saa kuntoon, ja muutenkin mies voi silloin hyvin. Minä taas en kestä vähähiilihydraattista ruokaa, vaan olen todella nälkäinen ja huonovointinen. Samanlaisella ruualla siis meidän perheessä toinen voi superhyvin ja toinen huonosti. Lapset on hoikkia ja energisiä normaalilla ruualla.

No, käytännössä sitten mennään ihan normaaliruualla, ja mies kärsii vatsavaivoistaan, paljon kasviksia käytämme aina, täysjyvää jne.

Ylipäätään en ymmärrä miksi sitä omaa totuuttaan pitää pakkosyöttää toiselle, eikö voisi vaan hyväksyä, että jotkut ihmiset voi hyvin toisenlaisella ruokavaliolla kuin toiset. Jos vain kuuntelisi itseään ja omaa kehoaan!

Niin, ja alkuperäiseen aiheeseen, miehellä joskus alle parikymppisenä ollut todella reippaasti ylipainoa ja laihduttanut 60 kg puolessa vuodessa. Paino ei ole tullut merkittävästi takaisin, nyt n 90/190 ja ihan sopusuhtainen, joskus vähän paino hiipii ylöspäin, mutta saa vähän ruokavaliota muuttamalla ylimääräiset pois todella helposti, nyt liikutaan sellaisessa 5 kg haitarissa. Ei joudu miettimään lihomista, annoskokoja tms.

Vierailija
46/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että valitettavasti joutuu vahtimaan syömisiään. Jos 120 kg ihminen laihduttaa vaikka 30 kg, hänen energiankulutuksensa tulee olemaan vähäisempi (=lihoaa herkemmin) kuin sellaisen, joka on aina painanut 90 kg...

Vierailija
47/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa olen jo unohtanut mistä tämä ketju alkoi...

Selailin ketjua ja huomioni kiinnittyi karppauksen vastaisiin kommenteihin. Läpi paistoi käsitys siitä että karppaus perustuu yhteen ja samaan reseptiin kaikilla, mikä ei missään nimessä pidä paikkaansa.

Yhteistä kaikelle karppaukselle on se, että huono hiilareita pyritään karttamaan ja hiilareiden määrä päiväsää pitämään suht matalana. Ja siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuvatkin.

Karpata voi monella eri tyylillä, hedelmiä ei tarvitse hylätä, mitä joku ylempänä valitteli. Tyylejä ja ruokavalioita on niin monta kuin karppaajaakin. Ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa karpata. Vaikka jotkut ovatkin kallellaan enemmän Atkinsiin ja toiset Heikkilään, monet ovat rakentaneet karppauksesta ihan itsensä näköisen elämäntavan. Ja voivat paremmin kuin koskaan.

Yhteistä monelle nykyiselle karpille on, että ovat vuosia tapelleet virallisterveellisen ruokavalion kanssa, saamatta pysyviä tuloksia aikaan, kun taas karppaamalla ovat saavuttaneet pysyvän tuloksen.

Itse olen karppaamiseen tutustunut vasta hiljattain, mutta olen ehtinyt lukea paljon ja seurannut keskusteluja. En itse kaipaa tiedettä kertomaan minulle yhtään mitään, tiedän jo tarpeeksi. Saan ruoasta OIKEANLAISTA energiaa, laihdun ja mielialani on parempi kuin vuosiin. Painonvartijoilla olen yrittänyt laihduttaa joitakin kertoja ja aina tukahtunut tähän "kaikkea kohtuudella"-fraasiin ja sen mukanaan tuomaan runsauden pulaan, ei toimi minulle!

Ja jos joku pystyisi todellakin esittämään mitä tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja minulta jää saamatta koska en syö perunaa, riisiä tai viljoja? Ylempänä ketjussa taisi joku jo sanoa että mitään näistä EI SAISI jättää pois, koska siitä tapahtuu jotain todella pahaa?

Varmaankin täysin off topic, halusin vain esittää näkemykseni karppivastaisille keskustelijoille.

Vierailija
48/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloituksen aina ja alkavat paasaamaan hurmosuskontoaan.

Selailin ketjua ja huomioni kiinnittyi karppauksen vastaisiin kommenteihin. Läpi paistoi käsitys siitä että karppaus perustuu yhteen ja samaan reseptiin kaikilla, mikä ei missään nimessä pidä paikkaansa.

Yhteistä kaikelle karppaukselle on se, että huono hiilareita pyritään karttamaan ja hiilareiden määrä päiväsää pitämään suht matalana. Ja siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuvatkin.

Karpata voi monella eri tyylillä, hedelmiä ei tarvitse hylätä, mitä joku ylempänä valitteli. Tyylejä ja ruokavalioita on niin monta kuin karppaajaakin. Ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa karpata. Vaikka jotkut ovatkin kallellaan enemmän Atkinsiin ja toiset Heikkilään, monet ovat rakentaneet karppauksesta ihan itsensä näköisen elämäntavan. Ja voivat paremmin kuin koskaan.

Yhteistä monelle nykyiselle karpille on, että ovat vuosia tapelleet virallisterveellisen ruokavalion kanssa, saamatta pysyviä tuloksia aikaan, kun taas karppaamalla ovat saavuttaneet pysyvän tuloksen.

Itse olen karppaamiseen tutustunut vasta hiljattain, mutta olen ehtinyt lukea paljon ja seurannut keskusteluja. En itse kaipaa tiedettä kertomaan minulle yhtään mitään, tiedän jo tarpeeksi. Saan ruoasta OIKEANLAISTA energiaa, laihdun ja mielialani on parempi kuin vuosiin. Painonvartijoilla olen yrittänyt laihduttaa joitakin kertoja ja aina tukahtunut tähän "kaikkea kohtuudella"-fraasiin ja sen mukanaan tuomaan runsauden pulaan, ei toimi minulle!

Ja jos joku pystyisi todellakin esittämään mitä tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja minulta jää saamatta koska en syö perunaa, riisiä tai viljoja? Ylempänä ketjussa taisi joku jo sanoa että mitään näistä EI SAISI jättää pois, koska siitä tapahtuu jotain todella pahaa?

Varmaankin täysin off topic, halusin vain esittää näkemykseni karppivastaisille keskustelijoille.

Vierailija
49/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mielelläni lukenut enemmänkin ap:n tekstiin liittyviä kommentteja, mutta tälle polulle keskustelu eksyi kuitenkin.

Hurmoksessasi paasaat sinäkin karppeja vastaan...

Vierailija
50/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli karppaukseen ja muihin laihdutuskeinoihin, esim. painonvartijoiden pisteisiin...

Loppujen lopuksihan noissa ei niiin hirveästi ole eroa. Pisteillä periaatteessa saa syödä mitä vaan mutta vähän, mutta käytännössä esim. vehnästä ja sokerista saa sen verran paljon pisteitä, että on järkevämpää korvata ne vähärasvaisella lihalla, vihanneksilla, kasviksilla ja hedelmillä. Aika monet nollan kalorin tuotteet ovat myös nollan hiilarin tuotteita. Vaikka painonvartijoilla saa rasvasta pisteitä, ohjeissa kehotetaan kuitenkin käyttämään kasvirasvatuotteita jonkin verran. Ja kaikista helpoiten rasvaa esim. rasvaisista leivonnaisista, jotka on kiellettyjä sekä karppaajilta että Painonvartijoilta (saa niin paljon pisteitä että ei kannata syödä). Itse en ainakaan jaksa syödä niiin paljon jotain rasvaista lihaa, että siitä ihan kauheasti saisi pisteitä. Suurin ero lienee peruna ja ruisleipä, joita saa syödä aika paljon Painonvartijoilla.

Jos jättää sokerin ja vehnän kokonaan pois ja syö hyviäkin hiilareita kohtuudella (esim. yksi ruisleipä) on aika lähellä niin Painonvartijoiden, karppaajien kuin nykyisten terveysasiantuntijoidenkin suosituksia.

Vierailija
51/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähänlaiset tahot mahtavat rahoittaa syömiseen ja ruokavalion vaikutuksiin liittyviä tutkimuksia etenkin Jenkeissä? Mitäköhän merkitystä sillä saattaisi olla k.o. tutkimusten lopputuloksiin?

Karppiruokavalio kunnolla toteutettuna rajoittaa myös tehokkaasti lisäaineiden saantia (einekset, karkit, limsa ynnä muut lisäainepommit jäävät pois) Miksi mahdollisimman puhtaan, hyvistä raaka-aineista valmistetun ruoan nauttiminen on pahasta?

Vierailija
52/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihdutin itse 52 kg vuodessa liikkumalla & syömällä kaikkea - mutta vähemmän. Takaisin on tullut pahimmillaan kaksi kiloa, jonka olen heti karistanut pois. Eli: syö vahemmän - liiku enemmän resepti toimii ihan yhtä hyvin kuin kaikenmaailman "kuurit".

Minunkin pitäisi pudottaa, mutta jos noin paljon pudotan, päädyn alipainoiseksi... puolet tuosta. Miten liikuit?

Vierailija
53/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mahdollisimman puhtaan, hyvistä raaka-aineista valmistetun ruoan nauttiminen on pahasta?

jos siitä ei saat tarpeeksi jotain tarpeellisia ainesosia tai vastaavasti saa jotain liikaa. Ei siinä puhtaudet ja hyvyydet auta.

Vierailija
54/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin monikaan on _karppivastainen_, vaan enemmänkin ollaan sitä karppaukseen liittyvää _fanatismia_ vastaan.

On meinaan aika normaalia ihmiseläimelle, että kun joku tulee agressiivisesti kasvoille omien juttujensa kanssa, niin vastaus on yhtä agressiivinen. Esimerkkejä löytyy keskusteluista, joissa on kyseessä feissarit tai esim jehovantodistajat (tai puhelinmyyjät).

Vierailija
55/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mahdollisimman puhtaan, hyvistä raaka-aineista valmistetun ruoan nauttiminen on pahasta?

jos siitä ei saat tarpeeksi jotain tarpeellisia ainesosia tai vastaavasti saa jotain liikaa. Ei siinä puhtaudet ja hyvyydet auta.

Myös liika minkä tahansa syöminen, oli kuinka puhdasta/terveellistä/hyvää, on vaarallista.

Eihän vesi ole vaarallista? Eräs amerikkalainen nainen vosi olla eri mieltä, hänhän kuoli vedenjuontikisassa tässä jokin aika sitten.

Ja proteiinista toisessa ketjussa olikin Duodecimin artikkeli kopsattuna, liika saanti silläkin alistaa diabetekselle (siinä missä liika hiilarikin). Liika rasvakaan ei ole hyväksi, eikä liian suuret vitamiinimäärät.

Silti ihminen tarvitsee kaikkea noita, kohtuudella.

Vierailija
56/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi tulee näitä karppauksia ja muita pikavoittoja, millä ihmiset yrittävät sekä haukata kakkua, että säästää sitä.

Ihminen on ahmatti ja ahne ja kieltäytyminen on vaikeaa.

Nyt ollaan innoissaan kun saan syödä pekonia ja juustoa ja metvurstia ja paino laskee.

Joskus olisi hyvä kokea se nälän tunnekin.

Vierailija
57/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi tulee näitä karppauksia ja muita pikavoittoja, millä ihmiset yrittävät sekä haukata kakkua, että säästää sitä. Ihminen on ahmatti ja ahne ja kieltäytyminen on vaikeaa. Nyt ollaan innoissaan kun saan syödä pekonia ja juustoa ja metvurstia ja paino laskee. Joskus olisi hyvä kokea se nälän tunnekin.

Jaksaakohan joku oikeesti vetää sitä pekonia, meetvurstia ja juustoa hillittömiä määriä?

Kun jättää sokerin ja venhän pois, lisää kasviksien määrää ja syö kohtuullisia määriä, on jo lähellä sekä virallisia suosituksia että karppausta ja lisäksi saa vähemmän erilaisia lisäaineita.

Vierailija
58/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se valtava kiihkeys, jolla tyypit käyvät asian (ja toistensa) kimppuun. Ovat fundamentalisteja! :)

Mun kimppuun on turha käydä, en tiedä karppaamisesta mitään, eikä muiden karppaaminen tai karppaamattomuus häiritse mun mielenrauhaa.

Mutta asiaan. Monessa laihdutuskeskustelussa tuntuu unohtuvan, että ruoka on myös nautinto. Erilaiset maut, suutuntumat, rakenteet ja tuoksut tuovat puhdasta ja tärkeää mielihyvää. Syödessä ei mun mielestä pitäisi ajatella sitä laihduttamista, luopumista ja "kärsimystä", vaan hyvää ruokaa jota on syömässä.

Olin muistaakseni 14

Vierailija
59/64 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laihdutin kahdesti painonvartijoissa ihannepainoon, elämä oli pelkkää kituuttamista ja kalorinvahdintaa. Sitten ei jaksanut ja lihoi takaisin.

Sitten jätin paikkarit ja karppasin, laihduin 35 kg ja sen jälkeen jatkoin karppaamista. En laske kaloreita enkä näe nälkää. En juurikaan edes ajattele syömistä. Hyvin pärjää.

Mutta täällä vihataan karppaajia, joten kannattaa se pari kierrosta ottaa paikkareita tai muita keventäjiä ja sitten ottaa opikseen :)

Vierailija
60/64 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän on kasvissyöjä eikä karppaa - suhtautuu hyvin negatiivisesti ajatukseenkin karppauksesta.

ap

Kun laihdutin kahdesti painonvartijoissa ihannepainoon, elämä oli pelkkää kituuttamista ja kalorinvahdintaa. Sitten ei jaksanut ja lihoi takaisin.

Sitten jätin paikkarit ja karppasin, laihduin 35 kg ja sen jälkeen jatkoin karppaamista. En laske kaloreita enkä näe nälkää. En juurikaan edes ajattele syömistä. Hyvin pärjää.

Mutta täällä vihataan karppaajia, joten kannattaa se pari kierrosta ottaa paikkareita tai muita keventäjiä ja sitten ottaa opikseen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi