Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasvoista tietävät auttakaa

Vierailija
03.01.2011 |

haluan pudottaa painoa 20-25kiloa.

Millaista rasvaa tulee syödä?

Rypsiöljyä käytän ruuan laitossa, mutta puuroon ja leivälle tykkään laittaa 80% oivariinia.

Täytyykö se rasva vaihtaa johonkin pehmeämpään vai jatkanko oivariinin käyttöä?

En oikein pidä margariinien ym mausta ja oivariini on kätevää kun käy myös leipomiseen ja paistamiseen.

jätän vaalean leivän pois ja vähennän perunan syömistä, lisään kasviksia, hedelmiä.

Onko riisi ja pasta ihan ok?

Jos niitäkään ei saa syödä niin mitä sitten on lounas ja päivällinen esimerkiksi?

niin ja lisäksi käyn jumpassa/salilla 3-4krt/vko

pitäisikö näillä painon alkaa tippumaan?

kiitos jos joku viihtisi valaista :)

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi ei todellakaan ole terveydelle niin vaarallista kuin gluteeniviljat joita täällä puputetaan JOKAISELLA ATERIALLA 5-7x/vrk

PAhimpana vehnä.

Että jos hiilarista tykkäätte niin jättäkää viljat totaalisesti mutta syökää riisiä :)

Ja se joka kehui pehmeitä rasvoja terveelliseksi, vositko miteenkään ajatella, että kasvirasva ei kestä mitään käsittelyä eikä kuumennusta. Prosessi jolla kasvirasva saadaan kasvita purkkiin on ihan sairas ja täynnä kemikaaleja.....

Että jos kasvirasvaa haluaa syödä niin on paras syödä sitten ihan niitä rasvaisia kasveja.

Voi on sensijaan voita ja läski läskiä vaikka missä sen paistaisit eikä siinä tarvita kummoista käsittelyä kun se kermasta voiksi tehdään.

Ja oikeasti ihmisen solut pystyvät käsittelemmään pitkäketjsuisia rasvahappoja eli eläinrasvoja/kookosöljyä.

Lyhytketjuiset aiheuttavat tulehdustilan elimistöön. JA mitäs niitä lyhytketjuisia rasvahappoja taas olikaan? Ainiin kaikki kasviöljyt........

Vierailija
22/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi kärsiä nälkää karpatessa. Herkutellakin saa, kunhan ei käytä sokeria. Tavallisen suklaan tilalle tumma suklaa ja makeiden jogurttien tilalle maustamatonta ja sen sekaan vähän marjoja.

Itse tein niin, että aloitin muutaman päivän rankemmalla karppauksella ja sitten jatkoin loppuajan hyväkarppauksella. Eli käytin marjoja ja hedelmiä kohtuudella ja tein hedelmäsokerista ja vaniljasta itselleni vaniljasokeria. Sitä laitoin teelusikallisen jogurttiin tai rahkaan ja muihin "herkkuihin". Hedelmäsokerihan on makeampaa kuin tavallinen, joten siitä teelusikallisesta tuli vähän makeuttakin.

Lisäsin ruokiin paljon kasviksia ja omalle lautaselle meni puolikkaan perunan kokoinen annos tummaa pastaa/riisiä/perunaa. Töissä näin. Kotona sitten tehtiin kasvispainotteista ruokaa lihalla, kanalla tai kalalla höystettynä.

Tässä suosikkini: uunijuurekset, eli porkkanaa, punajuurta, lanttua ja sipuli lohkotaan vuokaan. Makua antamaan pari valkosipulin kynttä ja maun mukaan jotain yrttiä (itse rakastan rosmariinia, mutta joku muu käyttäisi tinjamia). Pikkuisen jotain hyvää öljyä ja muutama pyöräytys suolaa.

Seuraksi voi laittaa uunilihaa tai kalaa.

Jos töissä syöt eväitä, niin tässä pari karppivalmisruokaa: pinaattikeitto + keitettyjä munia, Lidlin pakastekalat - ne joissa esim juusto/parsakaali kuorutus. Toki muitakin löytyy, mutta nämä ainakin itselle maistui.

Niin ja riisin korvikkeeksi ehdottomasti ohra, jos on pakko jotain laittaa. Sitäkin kohtuudella, sillä kaikissa viljoissa on hiilareita.

tosta karppaus ideasta!

oliko siinä nälkä vai saiko syödä ihan sopivasti?

Ap

tosta karppaus ideasta!

oliko siinä nälkä vai saiko syödä ihan sopivasti?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta neuvon käyttämään kunnon rasvoja. Ei mitään kevyttuotteita. Oikeaa kermaa ruoanlaittoon: Ei tarvitse lorotella litratolkulla, kun jo 1/2 dl riittää tuomaan makua siinä missä kevytkermaa saat laittaa 2-3 dl. Käytä voita ja oivariinia leivänpäälle. Tässäkin kysymys on määrästä: Ei tarvitse laittaa montaa lusikallista voita ruisleivälle kun jo pieni sipaus riittää tuomaan makua.

Käytä tervettä järkeä laihdutuksessa. Liikunta auttaa paljon ja nimenomaan esim. juoksu, uinti tai vaikka sulkkis lisää kuntoa ja kuluttaa tehokkasti kaloreita.

Itse olen tosi helposti lihovaa sorttia, mutta muutamalla keinolla olen onnistunut pitämään helposti painon kurissa: Keväisin, kesäisin ja syksyisin juoksen 3 kertaa viikossa 5-10 km lenkkejä. Talvella sen korvaa tehokas jumppa 3 krtaa viikossa sekä lisäksi lihasharjoituksia. Syön oikeaa kotiruokaa, mutta avainsana on MÄÄRÄ.

Vierailija
24/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvoista kannattaa käyttää rypsi- tai oliiviöljyä kohtuudella. Muista, että sekä kovissa että pehmeissä rasvoissa on yhtä paljon energiaa. Ja sitähän sun pitää välttää.

tässä mun perusmeny. en ole koskaan ollut lihava.

Aamupala:

Kuppi kahvia, 2 palaa ruisleipää, päälle siivu juustoa ja vähän beceliä. 1 lasi tuoremehua.

Lounas:

tumma pasta, täysjyväriisi tai peruna / vähän

kala, liha / vähän

kasvikset/ vähän

salaatti /vähän

päivällinen:

sama kuin lounas

Iltapala:

esim hapanyogurttia ja päälle marjoja tai hedelmänpaloja

valmista ruoka itse, vältä eineksiä. näillä ohjeilla laihdut varmasti, jos vaan noudatat itsekuria, etkä lankea välipaloihin.

Vierailija
25/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältähän tuli hyviä vinkkejä! :)

AP

Vierailija
26/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ruokapäiväkirjaa tuolta finelin sivuilta..:(

ap

Vierailija
27/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarjotaan potilaille 70% Keijua. Voin terveellisyyttä ei ole tieteellisesti todistettu. Nyt on vain muodikasta kyseenalaistaa virallisia suosituksia anttiheikkilöiden säestyksellä. Suomalaisten rasvan saanti on aika hyvää tasoa nykyään rasvan määrän suhteen, mutta laadussa on parantamisen varaa. Tärkeää on havaita piilorasvat esim leivonnaisissa. Mutta esim leivänpäältä ei pidä jättää rasvaa pois, eikä salaatista kastiketta. Monet vitamiinit ovat rasvaliukoisia.

Pelkkä painon pudotus ei kerro sitä, onko esim. karppiruokavalio terveellinen. Oma mummuni oli laiha, mutta kolesteroliarvot täysin pielessä, ja hän söi voita. Joskus vasta sepelvaltimoiden varjoainekuvaus paljastaa, miten ruokavalio on todellisuudessa vaikuttanut, tietenkin yhdessä muiden riskitekijöiden kanssa. Nuori karppaaja ei välttämättä törmää valintojensa seurauksiin ihan heti. Toki jos elintavat ovat muuten terveelliset, voin syönnistä ei ehkä ole niin suurta haittaa.

Vierailija
28/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä minäkin mietin, että saanko sitten tarpeeksi kaikkea hyödyllistä kun karppaa..varsinkaan kun ei ole koskaan sitä ennen tehnyt..

painonvartijoilla olen ennen pudottanut ja olis mulla se materiaali kotona, siinä ainakin saa kaikkea tarvitsemansa määrän kun pitää huolen, että tietty määrä pisteitä tulee rasvasta ym..

Ap

Vierailija
29/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

experttien apua. Ilman riittävää tietoa laihduttaminen on vaikeaa ja aika helppoa jos tietää mitä tekee.

Pudottajat on ilmainen.

Karppaajaksi musta ei ole. Mun mielestä rasvaisen lihan syönti on kuvottavaa...

Vierailija
30/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilkaisepa tätä:

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/pyramid/

siinä on nykytietämyksen mukaan aika hyvin ilmaistu mitä ja miten ihmisen tulisi syödä, ilman karppaajien hurmoksellisuutta ja muidenkin ruokauskovaisten ahdasmielisyyttä.

Tero

Vierailija
31/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jen. Eikö voi vain jättää nopeimmat hiilarit pois ja lisätä valkuaisen määrää sen sijaan ja syödä rasvat terveellisenä pehmeänä rasvana? Ja vähentää annoskokoa! Eiköhän tuolla tapaa vaivattomasti laihtuisi ilman pitkällisiä laskemisia ja kaloreiden kyttäämistä. Jäisi sekin aika vihannesten pilkkomiseen...

Karppaajista. Ainakin Heikkilän dietti on nimenomaan rasvadietti, ei proteiinidietti. Eli se että jättää hiilarit vain pääosin pois ei muuta mitään.

Koko ruokavalio pitää muuttaa ja ajattelutapa. Olennaisinta on olla pelkäämättä rasvaa. Se on vaikeaa, sillä se on iskostettu meidän päähän jo pienenä. Siis eläinrasva ei lihota -on helppo sanoa, mutta käytännössä vaikea toteuttaa.

Pitää jättää kaikki se taakse, mitä on pitänyt terveellisenä. Unohda "kevyt" proteiini. Kananrinta ja muut pahvilihatuotteet. Pää-sana on aito, eli pitää mennä ajassa taaksepäin. älä osta mitään, mitä ei ole ollut "kaupoissa" 200 vuotta sitten. Vain aitoa voita, aitoa oliiviöljyä, täysmaitoa, täysjogurttia jne. Jätä pois kaikki einekset ja kaikki valmisruoka ja kaikki jossa lukee Kevyt.

Itse en ole pystynyt jättämään kaikkia hiilareita pois, mutta tuo edellä mainittu nyrkkisääntö on hyvä. Osta myös joku kirja jossa on konkrettisia ruokaohjeita, niillä pääsee alkuun.

Vierailija
32/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin haitallisuutta ei ole tieteellisesti todistettu. Sen sijaan nopeiden hiilihydraattien osuus sydäntautiriskiin ON todistettu tieteellisesti.

Mummosi osalta voisin kommentoida, että ei tainnut olla mummosi karppaaja, vaikka söikin voita. Sitä voita puputettiin entisaikaankin puuronsilmänä, leivänpäällä ja niin edelleen, eli todella epäkarppia. Jos mummosi oli sairas, niin voisi miettiä noita hiilareita enemmänkin.

Ja japanin riisinsuosittelija suositteli myös perunaa, vaikkei se todellakaan ole mitään japanilaisten elämäntavan peruspohjaa :) eli ehdottomasti pottu pois, se on pelkkää tärkkelystä, eli nopeaa sokeria.

Finelin laskuri on nimeltään ruokakori.

http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi

Sinne syötetään päivän ruuat ja sitten voi katsoa mitä se sisälsi, ravintoaineet, vitamiinit, hivenaineet.

Uskokaa nyt tosiaan, että perunan vaihtaminen kasviksiin (ei juureksiin, jotka ovat myös tärkkelystä) ja viljan jättäminen pois ravinnosta EI tee mitään puutostiloja. Päin vastoin kasvisten osuuden kasvaessa ravinnossa laatu paranee merkittävästi.

Vierailija
33/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pudottajat.fi sivustossa käskettiin vaihtamaan kaikki tuotteet kevyt tuotteiksi ja kerma kasvisrasvavalmisteeksi..:/

Ap

Vierailija
34/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoja laihduttaa on monia. Kertomasi perusteella suosittelin sulle tommosta karppausta, jolla itse sain pudotettua aika reilusti.

Eli aluksi muutaman päivän kunnollinen karppaus, ihan karppausinfon ohjeiden mukaan ja sitten tommonen kevytkarppaus. Tarkoittaen että en todellakaan itse lisännyt rasvojen määrää. Karsin vain hiilihydraatteja ja lisäsin kasviksia.

Jos ei tunnu hyvältä, niin sitten on mahdollista toki laihduttaa niillä kevyt- tuotteilla. Itse en niistä edes tykkää, kun maistuu kaikki esanssilta. Mutta toki onnistuu niilläkin.

Sitten voit hakea apteekista allit-valmistetta tai ostaa luontaistuotekaupoista jotain laihdutusvalmisteita. Kyllä niilläkin kiloja lähtee, mutta tuskin kovin terveellisiä ovat.

Sitten voit toki laihduttaa liikkumalla.

Itse tykkäsin tosta onko se nyt sitten hyväkarppausta vai mitä. En tiedä lasketaanko sitten enää hyväkarppaukseksikaan, jos kuitenkin hiilihydraatteja syö esim hedelmien muodossa ilman että niitä erityisesti laskee?

No, sillä voin kuitenkin mainiosti ja laihduinkin.

pudottajat.fi sivustossa käskettiin vaihtamaan kaikki tuotteet kevyt tuotteiksi ja kerma kasvisrasvavalmisteeksi..:/

Ap

Vierailija
35/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutusvinkkejä kysyessä yleensä aina muutama karppaaja tulee tarjoamaan omaa ruokavaliotaan ainoaksi oikeaksi ratkaisuksi. Kannattaa pitää järki kädessä, tutustua asioihin eikä omaksua automaattisesti jotain tiettyä ruokauskontoa.

Enempää en sano, koska en halua että tästäkin keskustelusta tulee taas karppaussota. Itse olen kuitenkin sitäkin ruokavaliota kokeillut eikä se sopinut minulle alkuunkaan. Voimattomuus oli jatkuvaa ja hiilarihimo vain paheni, vaikka toisin piti käydä. Lisäksi, jos pyrkii sellaiseen ruokavalioon jossa hiilaria ei syödä juuri ollenkaan, sen noudattaminen on erittäin vaikeaa esim. työpaikkaruokaloissa tai kylässä.

Sen sijaan minäkin uskon siihen, että laihduttajien ja kaikkien muidenkin kannattaisi rajoittaa ns. huonon hiilarin eli vehnän ja sokerin määrää.

Itse laihdutin aikanaan haluamani määrän eli 15 kg käyttämällä kalorilaskuri.fi-palvelua, joka löytyy netistä. Sen käyttö oli aluksi aikaavievää, mutta jokusen viikon jälkeen tuloksena oli ns "kaloritietoisuus", jonka myötä tiedän aina suunnilleen kuinka paljon olen päivän aikana syönyt ja kuinka paljon voin vielä syödä.

Olennaisintahan ei lopulta ole se, syötkö kaura- vai ruisleipää, vaan se, että saat kulutustasi vähemmän kaloreita.

Jos sinulla ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä, miten paljon pitäisi syödä, suosittelen ehdottomasti käyttämään jotakin kalorilaskuria ja hankkimaan keittiövaa'an avuksi. Se, että esim. vaihdat kevytkerman oikeaan tai margariinin voihin ei sinua vielä auta laihtumaan.

Vierailija
36/50 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut, että ruokavalioasioissa on aina vallalla joku trendi, jota kaikki "tiedostavat" ihmiset noudattavat. Vielä parikymmentä vuotta sitten oli rasvahysteria ja kaikkia rasvoja vältettiin, sitten tuli kevyttuote- ja kasviöljybuumi, nyt paasataan ruoan "aitoudesta ja puhtaudesta."

Itse en todellakaan usko, että esimerkiksi kerma muuttuu saatanan tekosiksi sillä, että siitä vähennetään vähän rasvaa. En tarkoita kasvikorvikkeita kermalle, vaan hieman vähärasvaisempaa kermaa. Olen myöskin tietoinen siitä, että voi on teollinen tuote samalla tavalla kuin margariinikin. Ei se voi suoraan lehmän utareesta leivälle päädy. Enkä ole mitenkään vakuuttunut siitä, että monimutkainen valmistusprosessi tai "kemikaalien" käyttö valmistuksessa tekee tuotteesta vaarallisen.

Kyllä kovien rasvojen (joita siis voi ja kerma sisältävät) haitallisuus, eli yhteys sydän- ja verisuonisairauksiin kuten sepelvaltimotautiin, on todistettu.

Kovia rasvoja ei kuitenkaan tarvitse kokonaan karsia ruokavaliosta. Itsekin laitan mieluummin sipaisun voita leivälle kuin sentin margariinia, juuri maun takia. En kuitenkaan usko sen tekevän minua yhtään terveemmäksi.

On muuten olemassa kasviöljyjä, jotka soveltuvat paistamiseen rypsi- tai oliiviöljyä paremmin. Esim. avokadoöljy kestää korkeampia lämpötiloja.

Vierailija
37/50 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäpuristettua oliiviöljyä, voita, oivariinikin käy paremman puutteessa.

Pähkinöitä, kalaa, avokadoja. Ja ihan normi maitotuotteita. Ei mitään synteettisiä kasvirasvoja tai margariineja.

Hylkää kaikki nollaprosenttia sitä tai tätä light- tuotteet, koska ne ovat epäterveellisiä.

Ja muista, että paino putoaa kun kuluttaa enemmän energiaa kuin syö. Kukin voi sitten miettiä haluaako sen tehdä terveellisesti vai epäterveellisesti.

Tsemppiä!

Vierailija
38/50 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saadut kalorit/kulutetut kalorit

Vierailija
39/50 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitäkin tietysti syöt kohtuudella.

Vierailija
40/50 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisi täytyy nyt vaihtaa..olen tykännyt basmatista kun tulee nopeesti..harvoin syön muutenkin riisiä.ehkä pari kertaa kk..yleensä aina perunaa

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme