Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua häiritsee suunnattomasti se, että maalla voi ottaa naurettavan vähän asuntolainaa.

Vierailija
03.01.2011 |

Olen syntynyt Suomen kalleimpaan maaplänttiin, Helsinkiin. Täällä on koko suku, kaikki ystävät, koulut, harrastukset, työpaikat, koko elämä.

Olen 30v ja omistan omistusasunnostani 12%, loput on pankin. Pankin kanssa ollaan naimisissa lähes eläkeikään asti, koska asunto maksoi reilusti yli 300 000. Ja ihan tavallinen asunto viisihenkiselle perheelle täällä Helsingissä, ei todellakaan mikään lukaali.

Tuli tuosta 30v-ketjusta mieleen, että aika monella on asuntolainaa enää muutama vuosi jäljellä. Joko on perintöä, ovat menneet miljonäärin kanssa naimisiin tai asuvat hyvin kaukana Helsingistä.

Katselin etuovesta asuntoja. 100-200 000 saa ihan mitä vaan maalta. Helsingistä ei mitään. Siis perheasuntoja, hikisiä yksiöitä kyllä.

Miksi, oi miksi, piti syntyä tänne? Miksen voinut syntyä jonnekin ihan pieneen kuntaan maailman selän taakse???

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa hikinen 1000 neliön tontti maksaa 150 000 euroa.

Tampereelta 15 minuuttia saa puolen hehtaarin tontteja parilla kympillä, siihen oma uusi talo pitkästä tavarasta sadalla tonnilla. On luontoa ympärillä eikä tarvi haistella Hesan saasteita

Vierailija
22/70 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se hesan kämppä säilytä arvonsa paremmin kuin talo pohjois-suomesta. Asun perheeni kanssa vuokralla kasvavalla alueella, 6000 asukkaan kunnassa, ja omakotitaloja ei ole tarjolla kuin muutamia/vuosi, ja alle 200 tuhannen ei saa minkäännäköistä eikä kuntoista omakotitaloa. Ja täällä maksetaan kalliimpaa hintaa esim myös ruokakassin sisällöstä ja polttoaineen hinnasta puhumattakaan. Ja lapset kun haluaa lähteä opiskelemaan niin maksanpa niille vuokra-asunnon esim sieltä hesasta vaikka halvempi olis kotona asua mutta kun ei ole kouluja missä opiskella.

Tässäpä turhan ruikuttajalle miettimistä vähäksi aikaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vertailette Ouluun ja Rovaniemeen, ne on kaupunkeja eikä maaseutua.

Ap:n aloitus koski maalla asuvia.

Tulukaapa tänne Kainuun korpeen, teällä on halapoja tonttie van huvitukset on vähissä. 150 kilometrie on lähimpään markettiin ja elokuvateatteriin muista puhumattakaa. Iliman ommoa autoa ei peäse mihinkää ja pittää toevoa, että raskisivat viikonloppunahi aurata tiet lumesta.

Että suhteellista kaikki :)

ja käyn se minnäi siellä isolla kirkolla joskus oopperata jos teatteriahi kahtomassa :)

tää oli provo siltäosin

Vierailija
24/70 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ihmiset, joilla asuntolaina on melkein tai kokonaan maksettu ovat niitä onnekkaita, jotka ovat syntyneet 60-luvulla tai 70-luvun alkupuoliskolla ja PYSTYNEET ostamaan ensiasuntonsa silloin, kun hinnat olivat matalat. He ovat ilmaiseksi hyötyneet asuntojen hintojen karkaamisesta käsistä ja saaneet joka kerralla myydessään monta kymmentä tuhatta rahaa ilmaiseksi.

Me taasen (vm 78 ja 76) valmistuimme vuonna 2003 ja ostimme ekan oman asunnon Espoosta v. 2004, jolloin hinnat olivat jo lähes huipussaan. 2 vuoden asumisen jälkeen asuntomme hinta oli noussut ruhtinaalliset 4000 euroa... :-)

Espoossa meillä olisi ollut mahdollisuuksia saada lainaa 4h+k kerrostaloasuntoon tai rivariin. Miehelle kuitenkin järjestyi töitä täältä Pirkanmaalta, muutimme pieneen kaupunkiin ja ostimme omakotitalon 225000 eurolla. Sama talo Espoossa maksaisi ainakin tuplat.

SIlti meillä on jälkellä asuntolainaa vielä 160000 euroa... En tajua miten olisimme kovin paljon enemmän voineet maksaa, nytkin kuukausierä on 1300e ja korot tosi alhaalla...

senkus myy vaan kerta toisensa jälkeen, silloinhan sitä voittoa saa. ikävä kyllä aika moni joutuu välillä myös ostamaan, joten siihen ne voitot sitten hupenikin.

Vierailija
25/70 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa hikinen 1000 neliön tontti maksaa 150 000 euroa.

Tampereelta 15 minuuttia saa puolen hehtaarin tontteja parilla kympillä, siihen oma uusi talo pitkästä tavarasta sadalla tonnilla. On luontoa ympärillä eikä tarvi haistella Hesan saasteita

Varastetusta tavarasta hämärätyövoimalla isin tontille, ehkä.

Vierailija
26/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös syntynyt helsinkiin olen ns moniosaaja osaan eri ammatteja, mutta kuka niistä hyödyn saa onkin eri asia. Suomi valitettavasti saa mitä ansaitseekin, Helsinkini on muuttunut niin ettei sitä enää kodikseen tunne, tekee pahaa nähdä rakkaassa paikassa itsekeskeisiä tulijoita ja ihmisten virallistettu ryöstämistä. Muuttaisin vaan mikään ei tunnu miltään....

Vierailija
27/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattunut syntymään Tom Cruisen adoptio- tai biologiseksi lapseksi, eikä ees Mika Häkkinen oo mua siementänyt. Siis niin köyhäilyä.

Miksi, oi miksi synnyin Suomeen keskelle ei-mitään ja aivan tuntemattomien vanhempien armoille.

Siis jos sinä aapee tuolla tavalla ajattelet kaikista asioista - siis siten että se mitä muilla on, on sinulta itseltäsi pois - niin sääliksi käy.

Pankin kanssa olen minäkin naimisissa, mutta asuinpaikkakuntani olen valinnut Ihan Itse. Eikä muistakaan ratkaisuistani (esim. ammatinvalinnasta) auta syyttää vanhempia tai ketään muitakaan. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
28/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisihenkiselle perheelle on ihan oma elintasovalinta. Tuonkokoiselle perheelle saa asunnon paljon halvemmalla Helsingistäkin.

Vierailija
29/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 000 -> ihan etuovi.com:ista.

Tässä yksi esimerkki (peruspalvelut myös lähellä):

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/se…

Ja täältä ajaa Treen keskustaan 15-20-minuutissa.

Toki 40 000 ei ole ihan sama kuin 20 000, mutta melko edullista kuitenkin. Siksi mekin täällä asumme.

Vierailija
30/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa muuten ottaa kantaa koto ketjun aiheeseen. Kai mä oon vähän väsynyt;)

Vain harva pystyy muuttamaan Köhnäjärvelle, josta on 200 km lähimpään yli 5000 asukkaan "kaupunkiin"

Vierailija
31/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän ketjun ainoa, joka ymmärtää ap:ta :-) Ja kiroan samaa asiaa!

t. kolmannen polven "tsadilainen", joka ei vaan voi hylätä kaikkeia sukulaisia tänne.

Vierailija
32/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli palkka sama kuin virkasiskolla Helsingissä (hänellä työmatkaan kuluu tunti suuntaansa kaupungin sisällä).

Ja toden totta, samanlaista työtä tehdään, samanlaista elämää eletään teattereineen ja kahviloineen. Minulla ja perheelläni on varaa isoon (yli 500 neliötä) omakotitaloon, pariinkin kesämökkiin ja sijoitusasuntoon (ne ovat siellä pääkaupungissa, niitä surkeita yksiöitä, joista saa vuokraa yli 1500 e/kk).

Minä valitsin näin. Sinä valitsit toisin.

Vierailija
33/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-FM, Helsinki, palkka 2000 e/kk

Vierailija
34/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toden totta, samanlaista työtä tehdään, samanlaista elämää eletään teattereineen ja kahviloineen. Minulla ja perheelläni on varaa isoon (yli 500 neliötä) omakotitaloon, pariinkin kesämökkiin ja sijoitusasuntoon (ne ovat siellä pääkaupungissa, niitä surkeita yksiöitä, joista saa vuokraa yli 1500 e/kk).

Minä valitsin näin. Sinä valitsit toisin.

Mutta minä valitsin näin, sinä valitsit toisin.

Vierailija
35/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ne ovat siellä pääkaupungissa, niitä surkeita yksiöitä, joista saa vuokraa yli 1500 e/kk).

Vierailija
36/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toden totta, samanlaista työtä tehdään, samanlaista elämää eletään teattereineen ja kahviloineen. Minulla ja perheelläni on varaa isoon (yli 500 neliötä) omakotitaloon, pariinkin kesämökkiin ja sijoitusasuntoon (ne ovat siellä pääkaupungissa, niitä surkeita yksiöitä, joista saa vuokraa yli 1500 e/kk). Minä valitsin näin. Sinä valitsit toisin.

Mutta minä valitsin näin, sinä valitsit toisin.

Vierailija
37/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollinen ero taitaa olla parisen sataa bruttopalkassa.

Paljonkos ne palkat siellä maalla on sitten pienempiä? -FM, Helsinki, palkka 2000 e/kk

Vierailija
38/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ne ovat siellä pääkaupungissa, niitä surkeita yksiöitä, joista saa vuokraa yli 1500 e/kk).

Vierailija
39/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset muuta?

Yleistäen kyllä helsinkiläisillä on paljon korkeampi kynnys muuttaa kuin muilla suomalaisilla. Ei jotenkin osata ollenkaan kuvitella, että voisi edes muuttaa. Maalla asuville on lähes itsestäänselvyys, että muutetaan esim. opiskelemaan ja työn perässä.

Mutt mitä asunnon hintoihin tulee, niin maalla myös tulot ovat pienemmät ja työpaikkoja vähemmän.

Vierailija
40/70 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4H+K-asunnon

Mikä sinua estää muuttamasta muualle? Muillakin on kotiseudulla ystävät ja suku ja silti muuttavat esimerkiksi työn perässä toiselle puolelle Suomea tai jopa ulkomaille asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi