Huomenna käynnistyskontrolli ja jännittää :/
Huomenta!
Laskettu aika tuli ja meni ja nyt on jo menty 11pv yli. Viime viikolla varattiin neuvolasta käynnistyskontrolli, mikä nyt tietysti ei vielä tarkoita että se huomenna käynnistettäisi, mutta jännittää silti ihan kamalasti.
Olisin niin halunnut että tämä ensimmäinen raskaus käynnistyy ihan luomusti, mutta aika epätodennäköiseltä se tuntuu, vaikka viime yö on taas nukuttu todella huonosti kun joka paikkaa on särkenyt, supistanut ja jomottanut.
Peloittaa senkin takia niin älyttömästi, kun on lukenut kaikkia kauhutarinoita siitä, millainen tuo käynnistys on. Tosi monesta paikkaa on saanut lukea, miten supistuksen alkaa välittömästi ja TODELLA kivuliaina, eikä useissa tapauksissa ole edes ehditty kipua lievittämään, kun asiat on edennyt niin nopeasti.
Millaisia kokemuksia teillä kenellä synnytys on käynnistetty?
Kiitos jo valmiiksi!
Ja hyvät uudetvuodet :)
Kommentit (32)
toisin kuin jos kotona ensin tuntikausia kärvistelisit. Mulla on käynnistetty kaksi kertaa. Toisella kerralla syntyi kolmantena päivänä ja toisella neljöntenä ekan cytotec-tabletin annosta eivät tosin olleet noin pitkälle yli aikaisia. Ne päivät sitten vaan rentouduin ja nautin vikoista "vapauden" päivist' romaania lukien ja tv:tä katsoen sairaalan täysihoidossa kotona oli siis jo lapsia, joten osasin moisesta nauttia täysillä :-)
Niin onko mahdollista pyytää tuota epiduraalia jo etukäteen, niin olis sitten valmiiksi puudutettuna, ennenkun noi hirmuiset tuskat alkaisi?
jotenkin vaan pelottaa aika tavalla se, että jos se etenee tosi nopeasti ja tuskat on ihan kamalat, eikä saa mitään puudutuksia..
Noh, eipä synnytyksen kuulukkaan mitään kivutonta lastenleikkiä olla... Mutta silti, kukapa itseään haluaisi kiduttaakkaan..
Ap
Mulla tosiaan kesti käynnistäminen neljä päivää. Supistukset alkoivat yhtäkkiä ja puolentoista tunnin kuluttua vauva oli maailmassa. Sitä ennen ei ollut pienintäkään supistusta. Olisi se tietysti ollut vähän tyhmää kiskoa koko ajan kipulääkkeitä sen neljän päivän ajan =D
Niin onko mahdollista pyytää tuota epiduraalia jo etukäteen, niin olis sitten valmiiksi puudutettuna, ennenkun noi hirmuiset tuskat alkaisi?
jotenkin vaan pelottaa aika tavalla se, että jos se etenee tosi nopeasti ja tuskat on ihan kamalat, eikä saa mitään puudutuksia..
Noh, eipä synnytyksen kuulukkaan mitään kivutonta lastenleikkiä olla... Mutta silti, kukapa itseään haluaisi kiduttaakkaan..
Ap
Mulla tosiaan kesti käynnistäminen neljä päivää. Supistukset alkoivat yhtäkkiä ja puolentoista tunnin kuluttua vauva oli maailmassa. Sitä ennen ei ollut pienintäkään supistusta. Olisi se tietysti ollut vähän tyhmää kiskoa koko ajan kipulääkkeitä sen neljän päivän ajan =D
Eipä tullut tuonlainen lainkaan mieleen!
Olenpa taas viisaampi :)
Kiitos :)
Ap
koska vauva ei enää kohdussa kasvanut. Sain iltapäivästä pienen tabletin. Sillä ei ollut paljon vaikutusta, pientä jomotusta selkään vain. Siirryin synnytyssaliin koska vauvan sydänäänet laskivat. Lääkäri puhkaisi kalvot ja sen jälkeen alkoi supistuksia tulla oikein kunnolla! Kärvistelin supistusten kanssa siihen saakka kunnes olin 5cm auki, sitten sain epiduraalin. Ei sattunut enää mihinkään ja oli oikein hyvä olo. Ehkä 5minuuttia epiduraalin laiton jälkeen lääkäri päätti että leikataan vauvan sydänäänien laskun takia. Että näin meni minun kaynnistys..
Ihan jo siitäkin syystä, että käynnistetyt synnytykset päätyvät sektioon tuplasti useammin kuin itsestään käynnistyneet. Epiduraali (liian aikaisin) voi vielä entisestään haitata kohdunsuun aukeamista.
Mulla (jolla siis eka kauhukäynnistys rv 41+6) yritettiin ensin käynnistää cytotec-tableteilla (3 päivää ilman tulosta), sitten puhkaistiin kalvot mutta ei edelleenkään supistuksia. Vasta reilu oksitosiinitiputus sai (taukoamattomat) supistukset aikaiseksi.
Tokassa ja kolmannessa pyysinkin sitten, että eivät puhkaise kalvoja ollenkaan. Vasta ponnistusvaiheessa puhkaistiin, jotta lapsi tuli ulos. Se lapsivesi todellakin pehmentää ja vaimentaa supistuksia, joten jos mahdollista älä suostu kalvojen puhkaisuun.
Niin onko mahdollista pyytää tuota epiduraalia jo etukäteen, niin olis sitten valmiiksi puudutettuna, ennenkun noi hirmuiset tuskat alkaisi? jotenkin vaan pelottaa aika tavalla se, että jos se etenee tosi nopeasti ja tuskat on ihan kamalat, eikä saa mitään puudutuksia.. Noh, eipä synnytyksen kuulukkaan mitään kivutonta lastenleikkiä olla... Mutta silti, kukapa itseään haluaisi kiduttaakkaan.. Ap
Ihan jo siitäkin syystä, että käynnistetyt synnytykset päätyvät sektioon tuplasti useammin kuin itsestään käynnistyneet. Epiduraali (liian aikaisin) voi vielä entisestään haitata kohdunsuun aukeamista.
Mulla (jolla siis eka kauhukäynnistys rv 41+6) yritettiin ensin käynnistää cytotec-tableteilla (3 päivää ilman tulosta), sitten puhkaistiin kalvot mutta ei edelleenkään supistuksia. Vasta reilu oksitosiinitiputus sai (taukoamattomat) supistukset aikaiseksi.
Tokassa ja kolmannessa pyysinkin sitten, että eivät puhkaise kalvoja ollenkaan. Vasta ponnistusvaiheessa puhkaistiin, jotta lapsi tuli ulos. Se lapsivesi todellakin pehmentää ja vaimentaa supistuksia, joten jos mahdollista älä suostu kalvojen puhkaisuun.
Niin onko mahdollista pyytää tuota epiduraalia jo etukäteen, niin olis sitten valmiiksi puudutettuna, ennenkun noi hirmuiset tuskat alkaisi? jotenkin vaan pelottaa aika tavalla se, että jos se etenee tosi nopeasti ja tuskat on ihan kamalat, eikä saa mitään puudutuksia.. Noh, eipä synnytyksen kuulukkaan mitään kivutonta lastenleikkiä olla... Mutta silti, kukapa itseään haluaisi kiduttaakkaan.. Ap
AP
tarvittavasti auki. Varmaan 4-5cm. Liian aikaisin saatu voi pysähdyttää synnytyksen etenemisen.
eka synnytys oli TODELLA HELPPO.. kaikki kivut pientä selkäsärkyä... synnytystä vauhditettiin kalvojenpuhkaisulla ja sit sain epiduraalin... toinen synnytys oli helvettiä.. supistukset alko pe iltana ja sit yöllä menin sairaalaan ja menin osastolle yöksi. Aamulla supparit loppu ja ne mainas laittaa mut kotiin.. sain kuitenkin jäädä ja illalla tuli takas kovat supistukset... sit ne päätti et puhkaistaan kalvot (lapsivesikin oli vihreää sitte... sain myös epiduraalin joka lopetti supistukset kokonaan.. noh sit laitettiin oksitosiinitippa... ja sit ei menny kauaa ku neiti syntyi... KOLMAS KÄYNNISTETTY SYNNYTYS OLI HELVETTIÄ... lähes tasan vuosi sitten jouduin siis sisään sairaalaan raskausmyrkytyksen takia sunnuntaina 27.12.2010... aamulla 28.päivä laitettiin kohtuu cytotec... päivällä toinen.... sit alkoi pieni jomotus selässä.. ne eivät sitten ilta seitsemältä laittaneet kolmatta ettei tulis liian raju synnytys...noh meni reilu tunti kun vedet meni itestään ja samana hetkenä iski aivan järkyttävät tuskalliset supparit ja niitä tuli 2min välein heti... pääsin nopeesti synnytyssaliin... pyysin heti epiduraalia, mutta kätilö totesi et eihän me nyt vielä voida kun tunti sit kohtu oli vast 1cm auki.. noh tutki tilanteen ja olin jo 6cm auki.. tilas heti puudutuksen EPUDURAALIN... arvatkaa ehtikö se vaikuttaa... anestesia lekuri oli just menny huoneesta ulos kun sanoin kätilölle et tää tulee nyt...ei meinannu sitäkään uskoo, kunnes sil tuli kiire laittaa hanskat ees käteen. No terve neiti syntyi vauhdilla 2min ponnistusvaihe. Koko synnytys 1h50min... kivaa tossa oli kyllä et se oli nopeesti ohi...
nuo edellä mainitut pitkät käynnistykset jatkuivat kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla, mutta hyvin hallitusti. Kalvojen puhkaisu tehdään synnytyssalissa, joten siellä sitä sitte maattin valmiina tippa kädessä odottamassa supituksia ja epiduraalin sai heti kun tarvi - ehti siinä tietty muutaman supparin kärvistellä ilokaasun avulla kunnes oli tarpeeksi auki ja homma meni molemmilla kerroilla mukavasti loppuun saakka.
toisin kuin jos kotona ensin tuntikausia kärvistelisit. Mulla on käynnistetty kaksi kertaa. Toisella kerralla syntyi kolmantena päivänä ja toisella neljöntenä ekan cytotec-tabletin annosta eivät tosin olleet noin pitkälle yli aikaisia. Ne päivät sitten vaan rentouduin ja nautin vikoista "vapauden" päivist' romaania lukien ja tv:tä katsoen sairaalan täysihoidossa kotona oli siis jo lapsia, joten osasin moisesta nauttia täysillä :-)
nuo edellä mainitut pitkät käynnistykset jatkuivat kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla, mutta hyvin hallitusti. Kalvojen puhkaisu tehdään synnytyssalissa, joten siellä sitä sitte maattin valmiina tippa kädessä odottamassa supituksia ja epiduraalin sai heti kun tarvi - ehti siinä tietty muutaman supparin kärvistellä ilokaasun avulla kunnes oli tarpeeksi auki ja homma meni molemmilla kerroilla mukavasti loppuun saakka.
Mulla jo täällä ehti elämä vilistää silmien ohi ja taju oli lähellä lähteä :D
Luulis nyt että jotain olis tuolla kohdunsuulla jo tapahtunut, kun on sen verran usein tässä viikon sisään supistellut, ja sen verran kivuliaasti.. Noh, huomennahan tuo selviää...
Ap
Olin tuolloin auki yhden sentin. Vauva syntyi kolme tuntia myohemmin ja mua ei sattunu koko synnytys lainkaan :)
Kaks lasta ja molemmille oli sovitut käynnistyskontrollit.Molemmat lähtivät tulemaan itsestään edeltävänä yönä eikä siis tarvittu käynnistystä!
Kai sitä jotenkin rentoutui, kun tiesi että aamulla täytyy kuitenkin lähteä sairaalaan.
Oonkin nauranut,et kun kolmonen tulee,niin varataan se käynnistyskontrolli heti.Tietääpähän silloin koska vauva syntyy!