Uskotteko itse olevanne hyviä isovanhempia aikanaan?
Hesarin mukaan isovanhemmat auttavat.
Maailma, arvot, käyttäytymismallit ja -tavat, ja lasten kasvatusperiaatteet ja -välineet muuttuvat.
Uskotteko itse olevanne ajan tasalla isovanhempina, vai oletteko oudosti, tähän maailmaan kelpaamattomasti käyttäytyviä, lapsia väärin hoitavia isovanhempia?
Kommentit (9)
En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut pikkulapsista. Hyvä kun omani sain hoidettua. En tietenkään voi vielä ennustaa, mikä ääni on kellossa sitten, kun lapsenlapsia oikeasti on, mutta juuri nyt tuntuu että ei enää koskaan.
Se Hesarin juttu oli aika asenteellinen, ikään kuin eläkeiän alkaessa olisi vain 2 vaihtoehtoa eli joko sulkea maailma pois ympäriltään tai ryhtyä ilmaiseksi lapsiperheen kotiavuksi. Minusta mahdollisuuksia on enemmän eli vihdoinkin on todella aikaa ystäville ja puolisolle. En usko, että haluan enää siinä vaiheessa aikatauluttaa eloa vaikka kuuden lapsenlapsen harrastusten mukaan vaan mieluummin elän hitaasti, nautiskellen ja tapaan lapsenlapsia satunnaisesti.
Kokisin olleeni huono äiti, jos omat lapseni eivät viitsisi lapsiaan hoitaa ja kasvattaa.
isovanhempi ja samoin vaimoni.
Itse vartuin 8 henkisessä perheessä ja asuimme 27 neliön omakotitalossa. Vanhempani ovat olleet raittiita ja kaikki me 6 sisarusta myös jotka olemme jo kaikki noin 50 vuotiaita puolin ja toisin. Mitään suurempia riitoja ei ole koskaan ollut ja arvot ovat olleet aina kunnossa.
Minulla on kaksi ihanaa lasta ja poika on 18 v ja tyttö 15 v ja mitään murrosikäongelmia ei ole koskaan ollut. Lapset kulkevat mukanamme kun menemme vieraisille ja Uutta Vuotta otimme vastaan tuttavaperheen luona raittiina.
Itselläni ei ole kuin 27000 € velkaa ja on tarkoitus tukea lapsiani kun he kerran ovat maailmalla ja tarjota apu kun he haluavat matkustaa niin katsomme heidän mahdollisia lapsia.
En voisi kuvitellakaan olevani huono isovanhempi kun siihen ei ole mitään syytä.
Eli todennäköisesti miniät vastaavat, että ei, käytän liikaa rahaa matkustamiseen ja omaan hauskanpitoon sen sijaan että antaisin rahat heille. Omat lapset arvostanevat sitä, että en tuppaudu koteihinsa ja elämäänsä, vaan annan elää rauhassa virheineen kaikkineen. Lastenlapset eivät ainakaan tule kärsimään siitä, että kasvatan heitä väärin tai tungen täyteen sokeria, koska pyrin olemaan kanssaan vain muutaman tunnin kyläilyjen verran ja silloinkin noudatan tarkasti lasten vanhempien ohjeita eli todennäköisesti en tee mitään, jotta en tee väärin.
On muuten ihan eri asia olla 2 lapsen isovanhempi kuin saada 20 lastenlasta.
Eli todennäköisesti miniät vastaavat, että ei, käytän liikaa rahaa matkustamiseen ja omaan hauskanpitoon sen sijaan että antaisin rahat heille. Omat lapset arvostanevat sitä, että en tuppaudu koteihinsa ja elämäänsä, vaan annan elää rauhassa virheineen kaikkineen. Lastenlapset eivät ainakaan tule kärsimään siitä, että kasvatan heitä väärin tai tungen täyteen sokeria, koska pyrin olemaan kanssaan vain muutaman tunnin kyläilyjen verran ja silloinkin noudatan tarkasti lasten vanhempien ohjeita eli todennäköisesti en tee mitään, jotta en tee väärin. On muuten ihan eri asia olla 2 lapsen isovanhempi kuin saada 20 lastenlasta.
niimpä.
Vanhemmillani on jo yli 20 lastenlasta ja siinä myös lasten lasten lapset. Ja hyviä ovat jaksaneet olla ja myös vaimoni vanhemmat ovat hyviä.
Minulla itsellä siis 2 omaa lasta ja ei kannata sekoittaa niitä kirjoituksestani lastenlapsiin.
mutta meillä isovanhemmat todellakaan eivät auta, eivät koskaan hoida meidän lapsia. Toiset välimatkan ja raihnaisuuden vuoksi, toiset päinvastoin "nuoruuden" ja työ- sekä harrastuskiireen vuoksi.
On mahdollista että tämä etäinen isovanhemmuus jatkuu myös meidän kauttamme, sillä minä ainakin toivon muuttavani jonnekin lämpimämpään ilmastoon sitten eläkkeellä. Silloin varmaan näkisimme omia lapsenlapsiamme suunnilleen yhtä usein kuin meidän lapset nyt näkevät omiaan.
mutta meillä isovanhemmat todellakaan eivät auta, eivät koskaan hoida meidän lapsia. Toiset välimatkan ja raihnaisuuden vuoksi, toiset päinvastoin "nuoruuden" ja työ- sekä harrastuskiireen vuoksi. On mahdollista että tämä etäinen isovanhemmuus jatkuu myös meidän kauttamme, sillä minä ainakin toivon muuttavani jonnekin lämpimämpään ilmastoon sitten eläkkeellä. Silloin varmaan näkisimme omia lapsenlapsiamme suunnilleen yhtä usein kuin meidän lapset nyt näkevät omiaan.
annetaan lapsia?
Kun tänne synnytään niin silloin vanhemmat hoitaa ja vartutaan aikuiseksi ja siis lapsuus - aikuisikään tulon väli on omaa aikaa ja kun itselle syntyy lapset niin silloin ei enää ole lupaa ajatella itsekkäästi itseään vaan pitää tajuta, että avioliittoon mennessä ja lapsia saadessa on itsenäisyys mennyttä ja lasten ehdoilla eletään loppuelämä.
Onko ihmiset tyhmiä kun eivät tätä tajua?
Jos ei halua lapsia vastuulleen ei pidä mennä naimisiin vaan elää sitä vapaata elämää yksin ja juhlia senkun kerkiää vapaasti.
Lakatkaa poraamasta sitä, että ei isovanhemmat tai vanhemmat katso teidän lapsiaan. Olette niistä itse vastuussa.
eli lastenlasten kanssa tehdään oikeita töitä, mitään kuljetus- ja harrastuspalvelua tuskin aion järjestää. Ja yökylään saa tulla, kun osaa itse käydä yöllä pissalla eikä pelästy sitä, että on yksin kotona.