HAAHUT loppuviikkoon 42
Kommentit (69)
Kerttukasperi: tätäkö tarkoitit? Jos ymmärsin väärin, voitko vääntää minulle rautalangasta? Kiitos!
Neronja: älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Kuten olit toisessakin viestiketjussa saanut vastauksia aconin haamuista, muistan itsekin useaan otteeseen lukeneeni aconin haamuista, jotka ovatkin olleet ihan kunnon plussia toisilla testeillä... Odottavan aika on pitkä, mutta koita jaksaa. Toivottavasti se kunnon plussa sieltä pätkähtää. *halaa ja kaikki raajat pystyssä kestävän plussan puolesta*
Tsemppiä kaikille piinailijoille! Mikäs on nonnan tilanne? Entäs lauris ja kuutar? Tuleeko lokakuusta ennätysmäärä plussia? Peukut pystyssä bdbdbdbdbd.
ON: tänään kp29/27-???, joten kaippa täälläkin vähän piinaillaan. Tädin pitäisi tulla visiitille viikonloppuun mennessä, mikäli aiempiin terokiertoihin on uskominen. Viimeinen tero oli lauantaina... Oireista en osaa enää sanoa mitään, sillä tätikierroissa on ollut ihan raskauteen viittaavia oireita :/. Liekö kroppa edelleenkin aivan sekaisin. En tiedä. Tulisi nyt se täti, niin pääsisin taas testaamaan clomien voimaa.
Porkkana: toivottavasti kivut alkavat pian helpottaa ja vuoto vähentyä. Jos kuitenkin epäilet tulehdusta, käy tarkistuttamassa tilanne, ettei se vaivaa sinua kaiken tämän lisäksi. Koita jaksaa päivä kerrallaan.
Ulriinalle oikein mukavaa syyslomaa!
Kaikille haahuille voimia ja tsemppiä loppuviikkoon!!!
Nyt tätä haahua väsyttää, joten pakko kömpiä peiton alle. Hyvää yötä.
masunasu
Olinpa nopea tuon enterin kanssa.. =)
Olen ollut nettipimennossa pari päivää töiden takia ja nyt aamukahvia juodessani päätin tulla lukemaan kuulumisia. Täällähän on oikein piinavat tunnelmat! =) Moni elää piinaavia hetkiä.
Neronja: Mites sinun testin laita? Teitkö jo tänä aamuna sen testin?? Voi kun se olisi vahvistunut. Minua jännittää sinunkin puolesta. Peukutuksia!
Muillekin piinailijoille peukutuksia! =)
Porkkana: Ymmärrettävästi sinulla on paha olla. Tottakai sinä saat surra niin kauan kuin se vaatii ja itket silloin kun siltä tuntuu, olet sitten silloin missä tahansa. Miehesi varmasti suree omalla tavallaa myös, vaikka ei pakosti näytäkkään sinulle sitä. Teidän kuitenkin pitäisi pystyä puhumaan tapahtuneesta, jotta molemmat " pääsisitte" km:stä yli. (eihän km:stä varmaan koskaan pääse yli) Toisena päivänä tuntuu paremmalta ja toisena taas pahalta, elät ns. päivä kerrallaan surun kanssa.. (olikohan tuo oikein sanottu..?) Silloin kun minä koin km:n niin elin päivä kerrallaan, toisena päivänä itkin ja toisena päivänä nauroin. Mies ei tiennyt mitä tehdä minun kanssa..
Mutta, Porkkana, sinä saat ja täytyykin tulla tänne kertomaan itsestäsi ja tunteistasi. Muistathan tuon?? =) Erittäin paljon voimia sinulle, virtuaali ystäväni. =)
Oma napa: kp20/27-31.. Lämmöt on ollut 36,65-36,71. Tänä aamuna oli 36,68 mittasin sen kyllä pari tuntia aikaisemmin mitä yleensä.
Nyt parina-kolmena päivänä olen tuntenut alavatsassa painon tunnetta. Varsinkin tänä aamuna kun olen tuossa kävellyt niin tuntuu aikas " painavalta" . Mitähän sekin lienee tarkoittaa...? Välillä rinnat tuntuu " pinkottavilta" tai siis " isommilta" . Osasinkohan oikein selittää.. Jonain päivinä särkee päätä, mutta ei kauheasti. Parina päivänä olen ollut aikas tunneherkkä, ihan pienemmistäkin asioista on tullut itku. Ovis oli tuossa kp14 eli huomenna tulee viikko. Jossain sisimmissä " joku sanoo" , että nyt on tärppi käynyt ja tekis mieli testata, mutta sitten kuitenkin on pakko " hillitä" itseäni. Vielä täytyisi ensi viikkoon odottaa kun viitsisi testata.
Vai olisko mahdollista, että jotain voisi jo näkyä testissä? Odottavan aika on pitkä..=)
Mitenkäs muilla on torstai lähtenyt käyntiin?
Tänään itselläni vielä töitä ja sitten olisi pitkä viikonloppu vapaata, täytyy laittaa pihaa kuntoon talvea varten kun ovat sitä luntakin luvanneet satavaksi.
Nyt täytyy lähteä töihin..
Oikein mukavaa päivän jatkoa kaikille!
En oikein tiedä missä mennään...
Kaksi päivää vuoto pysyi poissa, luulin jo että nyt vihdoin ja viimein ollaan kuivilla...
Mutta ei, kun kerrankin päästiin toteuttamaan itseämme mieheni kanssa ;) alkoi vuoto jälleen n. 5h touhuilujen jälkeen. Onko muilla keskenmenon kokeneilla ollut tämmöstä? Mistä kenties johtui?
Tuntuu että kohtu ei ole vielä valmis vastaanottamaan yhtään mitään, joten kai sitä on pakko pitää taukoa yrittämisessä...
Siten että vuodottomia päiviä ehtii kertyä hieman enemmän kuin se kaksi päivää.
Mies lähti töihin, poika päiväkotiin ja mä taidan mennä takaisin nukkumaan. Flunssa verottaa voimia.
Onneksi on koulusta lomaa...
Hyvää torstaipäivän jatkoa kaikille haahuille :)
Huomenet vaan minunkin puolestani...
Porkkanan olotila on niin tuttu meille kaikille. Oikein ottaa itseänikin päähän tulla kertomaan jotain negatiivista juuri kun täällä on plussa-aalto meneillään, mutta toisaalta kertominen myös helpottaa.
Ei tule meille heinävauvaa tänäkään vuonna. Ajattelin just, et jos olis ekasta kierrosta silloin tärpännyt, heinävauva olisi tullut ja ensi heinäkuussa täyttänyt jo kaksi. Ja viimeksihän keskenmennyt raskaus olisi ollut heinävauva. Tein tänään kontrollitestin Aconilla, sunnuntainahan sain sen haamun (se muuten näkyi testissä vielä tänäänkin), mutta tyylipuhdasta negaa näytti. Olo oli kuin mäkihyppääjällä, joka mokaa telemarkin upean lennon jälkeen. Taidan jo suosiolla ruveta odottelemaan niiden tutkimusten aloittamista vuoden päästä. Palstataukoahan olen pitänyt vähän joka välissä...
(.) siis kp 26/28-34, oviksesta aikaa reilu viikko, sillä gynellä viime keskiviikkona nähtiin keltarauhasen jo tehneen työtään. Lämmöt on edelleen ylhäällä, vatsaa nipistelee, väsyttää ja rinnat on sivuilta arat, mutta kuten todettu, testi näyttää negaa haamun jälkeen. Mieliala on kans tosi maassa.
Itseäni kiduttaakseni suunnittelin jo galluppia: Kuinka kauan on viimeisestä plussastasi ja yrityksen aloittamisesta. Taidan olla kaikkein pisimpään yrittänyt ja se, jolla on kaikkein pisimpään kulunut aikaa edellisestä plussasta. Acon haamujahan olen saanut, mutta en oikein luota niihin. Ja kuitenkin gyne sanoi, ettei vielä pistä mulle lähetettä jatkotutkimuksiin. Kuitenkin täälläkin on paljon lyhyemmän aikaa yrittäneitä, joilla on jo ties mitä apukeinoja käytössä... Jotenkin musta tuntuu, että meitä sorretaan, kun esim. ensimmäistäkään verikoetta ei ole otettu eikä miehen simppoja testattu. Vaikka siis yksityisellä käytiin ja oltais oltu valmiita siitä maksamaankin.
LT:vaaka näyttää edelleen 82 kiloa. Pisteitä olen nyt noudattanut 4 viikkoa ja lähtöpainossa ollaan. Yksi selkeä ylitys on tehty kerran viikossa, muuten pysytty pisteissä. Kai tää yksikin kerta sitten riittää pilaamaan koko viikon. Tänään kuitenkin taas aerobiciä luvassa... Jos ei paino tipu niin ainakin kunto kohenee ja mä jään totaaliseen liikuntakoukkuun...
Positiivisempaa päivänjatkoa teille ja onnea piinailijoille. Toivottavasti teidän ei tarttis pudota yhtä korkealta kuin mun...
Nonna *alamaassa maja matala*
Negahan sieltä tuli ja niin puhdas ettei ole kysymystäkään. Ei ole tämä torstai kyllä toivoa täynnä ainakaan minulla. :o(
Nyt on jo pp15 joten kyllä pitäisi jo jotain testiin tulla jos olisi tullakseen. Tätiä sitten vain odotellaan. Tulisi sitten pian ettei tarvitsisi ihmetellä.
Toivottavasti muilla menee paremmin.
Koitan kömpiä epätoivon suosta ja olla masentumatta...
Swehina, sinulla on tuo vuoto kestänyt kyllä jo tosi pitkään. Voin vaan kuvitella miten ärsyttävää se on. En muista tehtiinkö sinulle kaavinta vai lääkkeellinen. Mulla on kokemusta noista kaavinnoista (3). Kunnon vuotoahan mulla ei ole kaavintojen jälkeen ollut oikeastaan ollenkaan. Välissä on ollut pari vuodotonta päivää ja sitten on alkanut tuhruttelu, jota on kestänyt ainakin 2-3 vk. Minusta siinäkin oli jo ihan tarpeeksi kestämistä. Oletko varma, ettei sinulla ole tässä välissä ollut menkat? Jaksamista sinulle! Toivottavasti pääsette pian aloittamaan uuden yrityksen!!!
Nonna, pahoittelut negasta :-(. Mä olen kyllä vähän kypsynyt noihin aconeihin. Kaksi aconia mulla on vielä kaapissa, mutta niitten jälkeen en taida kyllä tilata lisää. Ostanpahan apteekista tai sit tavaratalosta. Eli toivottavasti vika oiskin noissa aconeissa sinun kohdallasi!!! Minua todella ärsyttää puolestasi, ettei gyne ryhtynyt mihinkään jatkotoimenpiteisiin. Tiedätkö jonkun lääkäriaseman, jolla olis töissä julkisen puolen gynejä? Jos vaikka pääsisitte sellaisen kautta jatkotutkimuksiin kuten meillä kävi. Meidät ainakin otetettiin esikoisen yrittäjinä tosi vakavasti ja heti pantiin pyörät pyörimään (siinä vaiheessa yritystä oli ekan alkuraskauden km:n jälkeen vasta reilu puolivuotta). Tosi raivostuttavaa, miten teidät tuolla tavalla vain ylimalkaisesti sivuutetaan!!! )))Virtuaalihalaus sinulle(((
Kaksonen, toivottavasti teillä olis nyt tärpännyt. Kysyit, kannattaisiko jo testata. Suosittelisin kyllä, että älä testaa vielä. Jos ensi viikolla testaisit. Plussaonnea!!!
Masunasu, sinullakin on jännittävät ajat. Toivottavasti saisitte plussan!!!
Rosmariini., pahoittelut negasta :-(. Peukut on pystyssä, että seuraavassa kierrossa onnistaisi!!! Tai toivotaan, että nega muuttuisikin vielä plussaksi!!!
Oma (.) Uutta testiä en ole tehnyt enkä kyllä teekään ennen kuin su:na aikaisintaan. Eilen testasin noita pregentin ja unistepin tuloksia sillä tavalla, että kumpi näkyy selvemmin käsivarrenmitan päästä ;-). Unistep näkyy käsivarrenmitan päästäkin, mutta tuo pregent ei kyllä tahdo näkyä. Eli hcg on joka tapauksessa ainakin vähän noussut.
Tänä aamuna tuli tosi huono olo. Join heti ylösnoustuani tavalliseen tapaan aamucappuccinon. Puoli tuntia myöhemmin alkoi tulla tosi paha olo. Keitin kaurapuuron, mutta ei tahdo mennä alas. En ainakaan tuota gefilus-marjakeittoa osta toista kertaa... Jotain mulla joka tapauksessa on tuolla kohdussa tekeillä, kun noita oireita on. Täytyy toivoa, että miehen ennustus pitäisi paikkansa. Odottajissa olen jo ilmoittautunut kesäkerttuihin, mutta tunnen olevani aika synkkä tapaus. Suurin osa on kuitenkin niin positiivisella mielellä. No, ei auta kuin katsella, mitä tapahtuu.
Mitenkäs Lauris ja Purre ja oliko vielä muita piinailijoita? Toivottavasti teillä tulis selkeät plussat!!!
" Swehina, sinulla on tuo vuoto kestänyt kyllä jo tosi pitkään. Voin vaan kuvitella miten ärsyttävää se on. En muista tehtiinkö sinulle kaavinta vai lääkkeellinen. Mulla on kokemusta noista kaavinnoista (3). Kunnon vuotoahan mulla ei ole kaavintojen jälkeen ollut oikeastaan ollenkaan. Välissä on ollut pari vuodotonta päivää ja sitten on alkanut tuhruttelu, jota on kestänyt ainakin 2-3 vk. Minusta siinäkin oli jo ihan tarpeeksi kestämistä. Oletko varma, ettei sinulla ole tässä välissä ollut menkat? Jaksamista sinulle! Toivottavasti pääsette pian aloittamaan uuden yrityksen!!! "
Mun tapaus on vähän merkillinen, juu :)
16.8.05 tuli tuulimuna itseksiin ulos, ei tarvittu mitään muuta kuin kaksi kipupiikkiä ja suolaliuostippa.
Sitten vuodettiin tuohon 2.9.2005 asti normaalia? jälkivuotoa kunnes hanat aukes ihan totaalisesti. Ambulanssilla sairaalaan, housut lahkeisiin asti veressä. Sairaalassa ei ehditty edes ultraamaan, kun oli jo pakko mennä vessaan. Ulos tuli ISO, ehjä pallo joka tuntui selkeästi sikiöpussilta. En kuitenkaan ehtinyt näkemään sitä kun se jo hävisi pytyn uumeniin. Ei siis ollut mikään tavallinen hyytymä...
Lääkäri sanoikin että mahdollisesti oli sitten kaksonen. Ultrauksessa kohtu tyhjä ja vuoto loppui kuin seinään. Päiväksi. Seuraavana päivänä vuoto alkoi uudestaan ja on jatkunut tähän päivään asti.
Siis siten että toissapäivänä en vuotanut ollenkaan mutta eilen illalla vuoto alkoi sitten pienimuotoisena uudestaan kun jo varovaisesti aloitettiin uutta yritystä. Veikkaan että nämä on nyt ne menkat, mutta takuuta siitäkään ei ole.
Pyysin tänään miestä hakemaan raskaustestin, jotta voin todeta olevani HCG-hormonia vailla. Jos en ole, taas lääkäriin.
Olen siis käynyt kyselemässä lääkärissä, että miksi vuoto jatkuu mutta apua siihen en ole oikein saanut. Sanovat vain että ihan normaalia, kyllä se kohta ohi menee. Mitään vikaa ei siis löydetä.
Hmm, yksityiselle käy kohta tieni jos vielä viikonkin vuodan. Nyt odotellaan ja katsotaan mihin suuntaan tää vuoto jatkuu. Nyt on aika hiljasta vuotoo mutta jos se tästä runsaantuu niin mä juoksen yksityiselle lääkäriin.
Mitään kipuja ei ole, eikä myöskään mitään tulehtumiseen viittaavaa hajua, eikä kuumetta. Vain tämä on/off-vuoto. Muuta vaihtoehtoa ei taida olla kuin odottelu.
Kaksonen: Melkein samoissa mennään, mulla tänään kp 19 ja kovin olisi kanssa oireita. Mäkään en kyllä vielä testaisi. Onko sulla kierto säännöllinen? Mulla se muuttui säännölliseksi nyt tuon km:n myötä ja ajattelinkin testailla kun menkat ovat n. viikon myöhässä. Tuolla on aiemmasta tallessa vielä yks Predictorin testi.
Tsemppiä muillekin piinailijoille ja toivottavasti neronja se plussasi vain vahvistuu sunnuntaihin mennessä ettei tarvitsisi enää arvailla ja tihrustella. ;)
Omaa napaa:
Väsymystä riittää, nukahdin kellojen soiton jälkeen heti uudestaan ja yöllä heräsin vessaankin, mitä ei yleensä tarvi tehdä. Eilen aamulla alkoi pahoinvointi, joka laantui aamupäivästä. Tuli taas uudelleen iltasella, mutta heti kun jotain söi, niin meni ohi. Ja sitten tuli taas jonkun ajan päästä takaisin kun ei se syöminen enää vaikuttanut.
Tänäänkin aamulla oli taas tosi huono olo. Mahaa turvottaa ja rinnat ovat sivuilta kipeät. Ei vain kosketusarat vaan myös muuten hieman kipuili (vihlasi) kerran nyt tänä aamuna. En ole kuitenkaan oksentanut, mutta ihan samalla lailla on kuvottava olo kuten viimekskin kun olin raskaana tuossa kesällä.
Jotenkin on sellanen olo, että saattaisin ollakin jo raskaana, mutta en paljoa uskalla vielä toivoa. Kunhan nyt ensin selviäisi sinnekin asti että tulee testailtua. Ja kyllä suoraan sanoen ihmetyttäisi jos nyt heti ekasta yrityskierrosta tärppäisi kun piti aiemmin sitä ekaakin tärppiä odotella reilut 2 tai 3 vuotta.
Mutta tämmöstä täällä ja oikein hyvää päivänjatkoa kaikille!
Sinähän kävit Diacorissa gynellä, vai muistanko väärin... Minulla on kokemusta ainakin 4 gynestä, joista kaksi on ottanut ongelmamme vakavasti ja kaksi ovat vähätelleet tilannetta... Gyneissä on siis eroja. Suosittelisin, että varaat uuden ajan jollekin lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle. Ainakin Tom Blomqvist ja Kari Ratsula ovat hyviä. Heillä vastaanotot ainakin Alppikadun Diacorissa. Kävin myös Markku Aho nimisellä gynellä ennen esikoista. Tällöin saimme heti passituksen simppa-analyysiin ja clomireseptin kouraan ovuloimattomuuden takia. Gyne totesi tuolloin, että katsotaan muutama kuukausi ja sitten eteenpäin lapsettomuusklinikalle, jos ei raskaus ala...
Älä siis tyydy odottelemaan, vaan varaa uusi aika ja vaadi simppa-analyysi ja verikokeita (prolaktiini, kilpirauhanen jne.). Tsemppiä!
masunasu
Porkkanalle lämmin halaus! Toivottavasti saat puretuksi sydäntäsi ja ajatuksia jollekin, yksin niitä ei ole hyvä hautoa. Omalla kohdalla minulla ei oikein ole ollut ketään, jolle olisin voinut näistä omista tunteista puhua.. olen pelännyt kai alintajuntaisesti toisten mitätöintiä, kun keskenmenon jälkeen joillekin olen puhunut ja osalla on ollut varsin vähättelevä suhtautuminen asiaan. Olen ajatellutkin pitää asiat ominani ja minun pelastukseni on ollut tämä haahujengi! Kirjoittelenkin tuossa joku aika sitten yhden läheisen pariskunnan saavan jouluvauvan, uskalsivat kertoa meille vasta syyskuussa. Juuri senkään vuoksi en enää halua puhua omista asioistamme, en halua, että ihmiset alkavat muuttaa suhtautumistaan meihin. Yhä edelleenhän me ollaan me.. suhtautuminen muuttuu näköjään väkisinkin, vaikka me ei sitä haluttaisi.
Neronjalle myös halauksia, kyllä sinulla taitaa olla melkoinen salamatkustaja nyt kyydissä. Minulla oli aikaslailla pitkään niitä haamuja (aconit ei taida muuta edes antaa?), mutta kyllä minä siellä ultrassa vain näin oikean ihmisen alun, jonka sydän sykki vahvasti. Eli raskaana oltiin aconin haamuista huolimatta! Toivon oikein paljon suojelusenkeleitä, että tässä toteutuisi teidän toiveenne saada se pieni pahnanpohjimmainen. Ja kädet on oikeasti kyynärpäitä myöten ristissä, ettet tarvitse enää palata tänne vaan matkasi jatkuisi aina vain eteenpäin! Voimia näihin ensimmäisiin kriittiisiin viikkoihin, kunpa voisi tehdä aikamatkan ja olisit jo rv 12+ :)
Nonna: Tiedän miltä sinusta tuntuu! En ole varma, mutta olemme tainneet aloittaa yrityksen samaan aikaan? Itse menin viime keväänä yksityiselle, sattui niin, että samainen lääkäri on töissä myös kunnallisella puolella. Siksi asiat alkoivatkin mennä eteenpäin. Nyt huomaan, että minulle on tullut jokin ihme vaihe, haluan kokeilla vielä yhden kuukauden, ennen kuin ilmottaudun sinne tutkimuksiin..
Mene ihmeessä uudelleen tutkittavaksi, vaikka kunnallisen kautta, saat toisenkin lääkärin mielipiteen! Itse soitin viime keväänä ensin neuvolaan, jossa esitin kysymyksen onko huoleni aiheellinen. Ja sieltä ohjasivat ottamaan heti yhteyden yksityiseen (sitä kautta nopeampaa), toki kunnallisenkin kautta asiat menevät eteenpäin, mutta hieman hitaammin. Rahaahan se vaati, mutta päätimme, että haluamme lähteä eteenpäin. Syödään vaikka näkkäriä sitten. Voimia sinullekin ja uskoa tulevaan. Ihailen sinun jaksamista urheilla ja kiinnittää huomiota pisteisiin! Itse kadehdin kaikkia teitä muitakin laihistiimiläisiä, itsellä ei nyt ole voimavaroja satsata.. kunhan jotain saa suuhunsa ja nopeasti.
Kaksonen: peukutuksia sinulle!!!
Oma napa taitaa mennä samoissa kuin kaksosella..ei mitään erityistuntemuksia. Eilen poistettu viisaudenhammas (tulehtui raskaana ollessa ja sai nyt luvan lähteä!)..ei muuta mullistavaa.
Nyt lähden raksalle! Moikkulis ja voikaa hyvin!
katri72: Hei, kiva kun mennään melkein samoissa kp:ssä. Saan sinustakin piinailu kaverin. =) Tuo wannabemamikin menee samoissa, joten yhdessä piinaillaan kunnolla.
En taida kyllä vielä testailla, vaikka kovin tekeekin mieli, mutta se ei taida näyttää mitään vielä kuitenkaan. Kyllähän mulla on aikas säännöllinen kierto, jo ennen keskenmenojakin oli. Onneksi ei sekottunut km:n jälkeen, vaikka vuosin ensimmäisen jälkeen kaks-kolme viikkoa putkeen.
Itselläni löytyy noita Acon10 pari kaapista, tilasin niitä noitten ovistikkujen mukana.
Kovasti niistä täällä puhutaan nyt että tulis haamuja vaan, kun tässä oikein muistelen niin olen minäkin muuten niillä haamun saanut silloin ennen ekaa keskenmenoa.
Kun tässä nyt alkaa oikein tarkasteleen tätä omaa napaa niin huomasin tuossa että toissa päivänä ja eilen oli pientä huonoa oloa. Yleensä juon kahvia heti kun herään niin keitin kahvitkin vasta kun olin ollut hereillä reilu pari tuntia. Itseasiassa nytkin on vähän heikko-olo.. Söin kyllä pari leipää aamulla ja join kahvia, mutta jotenkin tuntuu etovalta. Kylmää vettä nyt olen juonut jo n.litran verran..
Taitaa taas tän rouvan mielikuvitus laukata ja lujaa. =)
Toivottavasti Neronja se sinun plussasi näkyisi sunnuntaina vahvempana! ;-)
Mukavaa päivän jatkoa!
Mulla on sama tilanne kuin Neronjalla. Pitkän odotuksen jälkeen vihdoin testasin eilen kp 33/(29) ja sain Aconiin (25) haalean viivan. Se ei ollut haamu niin, että sitä olisi pitänyt tihrustaa mutta hyvin vaalea.
Viime keskenmenoraskaudessa sain myös haamun, mutta testi oli Acon 10. Uskoisin olevani raskaana. Pelottaa hirveästi, mitä tulee tapahtumaan. Kun pelkää uutta keskenmenoa, ei oikein osaa nauttia tilanteesta. Täytyy vielä testailla vaikka huomena kun tuli tilattua 5 testiä netistä.
Puoli vuotta ehti tässäkin jo vierähtä viime keskenmenosta, nyt toivon parasta. Ei tässä toisaalta murehtiminen auta, se tapahtuu mikä tapahtuu...
Toivottavasti se nyt kestää ja saatte oman nyytin syliin!!!
Wbm, kiitos halauksista ja tsempityksestä! Mulla on vaan niin kamalan epäuskoinen olo tämän raskauden (hyvä että uskallan käyttää edes tuota sanaa) suhteen. Ekan km:n jälkeen olin tosi luottavainen plussattuani uudestaan. Ajattelin, että kyllä se NYT onnistuu. Toisen km:n jälkeen olin edelleen varovaisen luottavainen. Nyt ei kyllä ole pienintäkään luottavaisuuden häivääkään. Mä olen aivan varma, että oireet viikon parin sisällä loppuu ja siinä se, pieleen meni taas. Jos tästä raskaudesta jotain kehkeytyy (siis lähinnä nyt tietysti se elävä vauva), niin se on kyllä suurin piirtein maailman suurin ihme.
Mutta nyt on pakko lähteä tyttöjä pukemaan kerhoon. Tsemppiä kaikille haahuille ja pikaista plussaa!!!
Swehina: mulla myös edelleen vuotoja. Kaavinta tehtiin elokuun 25. päivä. Oikeastaan enää vaan tiputtelee, välillä enemmän joskus taas enemmän. Myös vuodottomia päiviä on välissä, mutta ilman rättiä housuissa ei uskalla olla yhtään. Suoraan sanottua v****taa...
Mutta tuohon listalta poistoon. Kukaan ei ikinä vastaa mihinkään kysymykseeni eikä muutenkaan anna mitään kommenttia MIHINKÄÄN mitä tänne kirjoitan. Ei siis kovin hyvä verstaistuki =(. Ja olen muutenkin huomannut ettei täältä sitä " tukea" saa kuin nämä ns vakkarit. Tiedä sitten lukeeko tätäkään edes kukaan...
Olen tosi pahoillani, että sulla on tuollaiset fiilikset. Kaikki viestisi olen kyllä aina lukenut. Luin myös kysymyksesi muistaakseni siitä hcg:n seuraamisesta, mutta mulla ei ainakaan ole siitä minkäänlaista kokemusta eikä tietoa. Veikkaisin, että näin on monen muunkin laita. En muista tällä hetkellä joukostamme ketään, jolla olisi ollut rypäleraskausepäily. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Toivottavasti et kuitenkaan poistu haahuista (muuta kuin tietysti plussaamalla)!!!
Onnittelut Juanita! Toivottavasti saat nauttia raskausoireista ja raskaudesta täyden ajan. Vauvaliimaa matkaan. Onnea!
Maria80: " Mutta tuohon listalta poistoon. Kukaan ei ikinä vastaa mihinkään kysymykseeni eikä muutenkaan anna mitään kommenttia MIHINKÄÄN mitä tänne kirjoitan. Ei siis kovin hyvä verstaistuki =(. Ja olen muutenkin huomannut ettei täältä sitä " tukea" saa kuin nämä ns vakkarit. Tiedä sitten lukeeko tätäkään edes kukaan..."
Kurjaa, jos et tunne saaneesi tukea täällä. Kyllä täällä viestejä luetaan, mutta aina ei ehdi tai muista kaikkia kommentoida. Itsekin tunsin aluksi, etten saanut kysymyksiini vastauksia... Vähitellen kuitenkin opin tuntemaan, kuka kukin on ja itsekin kirjoittelin enemmän. Rupesin itsekin saamaan vastauksia ja tukea. Kestää aina oman ajan ennen kuin " tutustutaan" - tuntuu pätevän näin virtuaalimaailmassa kuin " normaalissakin" elämässä ystävystyttäessä.
Täällä esitetään välillä aika hankaliakin kysymyksiä, joihin ei osata vastata. Kysymyksiä kannattaakin tehdä myös ihan omana viestinä yleisesti, jos täällä haahuissa ei osata auttaa. Keskenmenoistakin toivutaan niin eri tavalla, ettei yhtä vastausta kysymyksiin olekaan. Toisilla vuoto kestää kauan, toisilla vähän aikaa... Jos vuoto on omasta mielestä huolestuttavaa, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.
Toivottavasti maria80 luit viestini. Parhaamme mukaan täällä toisiamme tuemme. Voin toki poistaa sinut listoilta, jos niin edelleen toivot.
masunasu
On ollut vähän huonoja päiviä ja tuntuu että joka suunnalta tulee paskaa niskaan.
Soitin äsken lekurillekin, arvo ei ollut tullut kuin 3 alaspäin ollen siis nyt 6. Ja taas ensi viikolla uudestaan...
Maria, ihan hyvä että tuot tuntemuksesi reilusti esiin. Jos jolla kulla on samanlaiset ajatukset kuin marialla, niin kannattaa kertoa ihan reilusti. Ei tietenkään ole tarkoitus, että joillekin tulee paha mieli, kun muut ei huomioi tms. Maria, toivottavasti sulla tuo hcg laskis pian nollaan. Tosi keljua, että joutuu sitä vahtaamaan. Pääsettekö aloittamaan uuden yrityksen heti kun on 0 vai oliko teillä joku aikaraja siihen vielä lisäksi (vai liittyykö tuo kysymykseni just siihen, johon itse yritit täällä saada vastausta?)? Jaksamista sinulle odotteluun!
Oma (.) Puolen päivän jälkeen oli sen verran oksettava olo, että uskaltauduin tekemään niin radikaalin liikkeen, että varasin alkuraskauden ultraan ajan. Ajattelin, että saahan tuon peruttua, jos menee kesken ennen sitä. Ultra olis 11.11. ja silloin olis rv7+3. Sen olen päättänyt, että neuvolaan en kyllä soittele ennen kuin on todistettu että vauva kasvaa masussa. Viimeksihän soitin tosi varhain neuvolaan ja sain ajan peräti 6+jotain jostain syystä. Taas kerettiin paperit täytellä ja verikokeet ottaa ja ihan turhaan.
Tässä nyt siis haahuilen kahden palstan välillä. Yritän tosiaan malttaa sen testaamisen kanssa sunnuntaille. Olisi aika karmaisevaa saada taas himmeä haamu.
Pitäis mennä verkkopankkiin laskuja maksamaan, mutta en vaan meinaa millään saada aikaan...
Maria80, mulla on ollut ihan samat fiilikset alussa täällä, mutta kun olen seurannut tätä palstaa, ainakin mua on auttanut jo toisten kokemusten lukeminenkin, jota kautta voi myös ajatella omia ongelmiaan uudelta/erilaiselta/toiselta kannalta!
Sitäpaitsi, minä itse olen maailman laiskin kommentoimaan! Anteeksi jälleen kerran siitä!!
Ja jos haluut kommenttia, sun täytyy kenties HUUTAA että me omaa napaamme täynnä olevat haahut jotain kuulemme.. =) (vitsi vitsi..)
(.) Plussa päjähti sitten ruutuun. No ei se ihan niin vahva ollut kuin kontrolli viiva, mutta kuitenkin selkeästi havaittavissa.
Nyt sitten astui se pelko taas kuvaan: pelko km:stä, myöhäisemmästä km:stä, istukan toimimattomuudesta, vaikka mitkä kauhukuvat vilisevät tällä hetkellä päässäni. Tuttua varmaan monille..
Iloinen ja onnellinen olen tottakai!!
Eli km.n jälkeen ehti kulua 5 kk:tta ennenkuin onnisti. Toivottavasti nyt pysyy! * tilaa sitä vauvaliimaa, myös kaikille muille, ja paljon!*
Rv olisi hurjat 4+5 ja la 24.6..
Juhannusvauveli, jee!!!
Nyt näen jo itseni kärvistelemässä juhannuksena viimeisilläni kotona neljänseinän sisiällä suklaalevyn kanssa.. =)
Sellaista.
Pärjäilkää, ystävät !!
ps. Saanko vielä haahuilla kanssanne..?
[b][size=3][color=purple]Haahuilijat [/color][/size][/b]
[b][color=blue] Haahuilijat on keskenmenon kokeneiden kuumeilijoiden oma ryhmä. [/color][/b]
[color=fuchsia]~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~ [/color]
[color=blue][size=1][b]Aapeli_77[/b] Minä -77, mies -66, ensimmäinen toiveissa, yritys alkanut 10/04, km rv9+ 07/05.
[b]Annine[/b] minä 23, mies 24, esikoinen 4v, toista yritetty 03/04 alkaen, km 05/05 rv 7+0.
[b]Axelara[/b]
[b]Denise-84[/b] minä 21v ja mies 26v, ensimmäinen toiveissa.. yritys alkanut 08/04. keskenmeno 05/05 11+5.
[b]Enni-Maija[/b] minä -78, mies -65, esikoinen 08/04. ennen esikoista kolme km, 1. loppukesä 2002, toinen ystävänpäivänä 2003, kolmas syksyllä 2003. nyt ollaan toista toivottu 11/04.
[b]hende[/b] 32 vuotta, mies 34, asutaan Länsi-Suomessa, esikoinen toiveissa. keskenmenot 11/2004 rv 5 ja 6/2005 rv 8.
[b]Juanita[/b] Ensimmäinen pienokainen on ollut toiveissa kesästä -05. Km huhtikuu -05. Mitään ei ole sen jälkeen kuulunut. Minä olen vm -80 ja mies -77.
[b]Kaksonen76[/b] Minä 29v. ja rakas aviomieheni 32v.
Pillerit lopetin joulukuussa -03, heti tammikuussa -04 huomasin olevani raskaana joka keskeytyi rv6. Toista raskautta yritettiin lähes vuosi ja tärppi tulikin sitten -05 maaliskuussa. Tämäkin raskaus päättyi keskenmenoon rv8+, raskaus todettiin tuulimunaksi.
[b]karoli[/b] 28v ja asun Saksassa saksalaisen mieheni kanssa. Meillä on poika synt. 09/02 ja pikkukakkosen yritys aloitettu 02/04. Keskenmenoja kaksi: 11/01 (rv 9 kohdunulkoinen) ja 05/05 (rv 6+1).
[b]katri72[/b] Olen 33-v ja mies 32-v. 10-v koira. Helsingistä. Esikoisen yritys alkoi 02/02 tai -03. Elämäni eka plussa 3.7. Ultrassa 19.7. ei havaittu mitään eli kesken oli mennyt jossain vaiheessa.
[b]Kerttukasperi[/b] Olen vm -72, mies -75 ja esikoinen syntyi 11/03. Toisen yritys alkoi 04/05, plussa 07/05 ja km 08/05 (rv9+2). Asutaan Itä-Suomessa.
[b]kuutar-74[/b] Meillä yksi tyttönen, 02/03, kaksi ja puolivuotias uhmakas neiti. Pikkukakkosta yritetty n. 9 kk. Km 25.05.2005 spontaani rv 6+5.
[b]Lauris[/b] minä -77 ja mies -72 synt. Lapset, tyttö 9/-01 ja poika 6/-03, kaksi koiraa ja hevonen. Km 9/03 ja 8/05. Kolmatta yritetään. Asumme Turun seudulla.
[b]mami-74[/b] minä-75, mies-69, pojat -99 ja -02. Pohjanmaa. Kaksi keskeytynyttä keskenmenoa: 11/04 (kaavinta rv 12+5) ja 08/05 (synnytys rv 14+5).
[b]maria80[/b] minä olen vm 80 ja mies 73, lapset; poika ' 97 ja tytöt ' 99 ja ' 04, neljännelle annettiin lupa tulla 04/05. Tärppi tulikin toisesta kierrosta, mutta onnea kesti vain rv:lle 15+4, jolloin todettiin sikiön sydämen pysähtyneen.
[b] marrasmamma[/b] Itse 26 v., mies 27v. Pohjois-Savossa ollaan. Minä hoitoalalla, mies autokuski. Minulla tyttä-99 ja poika-00 aikaisemmasta suhteesta. yksi tärppi joulukuussa-04 ja km tammi-helmikuun vaihteessa rv6.
[b] masunasu[/b] minä -75 ja mies -68, tyttö 4/04 haaveilemme kovasti pikkukakkosesta. Lievä PCO. Km 3/05 rv12, tuulimuna.
[b]Minttuli79[/b] minä 26 vee ja aviomies 30 vee Porista, esikoista kovasti yritetty ja toivottu 8/2004 lähtien. Tuulimunaraskaus 7/2005.
[b]minttumaria-78[/b] olen 26v, mies 28v ja poikia 2, toinen 3v ja toinen 6v. nyt rv 14 todettiin vauvani kuolleen kohtuun.
[b]myttynen75[/b] olen 30 vuotias ja mieheni on 32. Meillä on ennestään kolme lasta, 10, 9 ja 6 vuotiaat. Km 7/05 rv 11+3.
[b]neronja[/b] Minä -69, mies -62. Lapset: 98, 00, 01, 02. Viidennen yritys aloitettu 10/03. Km:t 9/96 rv5+, 3/04 rv12+, 8/04 rv12+ ja 7/05 rv9+ (tuulimuna). Kainuusta.
[b]Niamey_85[/b] Minä 20v. ja avomies 28v. Asustetaan keski-pohjanmaalla. Ensimmäinen lapsi on toiveissa ja aloitettiin asian tiimoilta puuhastelu toukokuussa. Km 9/05 rv 6.
[b]Ninni-78[/b] minä 26 mies 28. Yritys aloitettu 01/05. Plussasin äitienpäivänä, mutta todettiin tuulimunaksi rv 9. Km 7/05, rv 5-6. Esikoinen toiveissa.
[b]nippula[/b] yrittäminen alkanut kesällä 2004 ja km 8/04.
[b]nipsunen[/b] minä 29 vee ja mies 31 vee espoosta, yksi lapsi -03 ja nyt kemiallinen/km kolme kertaa: 4/05, 5/05 ja 9/05 (kaikki tulleet n. viikko plussan jälkeen pois) ja yritystä 2/05 lähtien.
[b]Nonna-80[/b] minä 25v lastentarhanopettaja, mies 27v sovellusarkkitehti, Helsingistä, esikoinen toiveissa, ehkäisy jäi pois 10/2003, plussa 10/2004, kaavinta rv 14 12/2004.
[b]PikkuNasut[/b] minä 24 ja mies 26, pohjois-pohjanmaalta. Esikoisen yritys aloitettu 2/05, pian saatiin alulle kaksoset. Keskeytynyt km 6/05 rv:lla 10, kaavinta.
[b]pinjuska-04[/b] minä 29 v., mies 30 v. Helsingissä asustellaan. Yritys alkoi 08/03, josta seurauksena 3 raskautta: 02/04 km rv 5+5, 07/04 rv 23+6, 04/05 km rv 8+3.
[b]porkkana[/b] minä 26 v. ja avomies 28 v., lapset -02 ja -03. Km 6/05 rv10 ja 10/05 rv9.
[b]purre[/b] Ikää on 27-v ja toista lasta on yritetty tammikusta -05 asti. Keskenmeno 3/05 rv 5+5 ja sen jälkeen yksi kemiallinen raskaus 6/05.
[b]pömppö79[/b] Minä ja mieheni vm.79, esikoistyttö 01/03, tuulimunaraskaus, joka meni kesken 01/05 rv 12. Pikkukakkosta on yritetty 04/04 lähtien.
[b]pörrimöykky[/b] Minä 30v, mies 29v. Tyttö 03/04, km06/05 rv12. Pirkanmaa
[b]rosmariini.[/b] Olen vm -78 ja mies -75. Esikoistyttö syntynyt 10/04 ja km 05/05 rv 7.
[b]Samake[/b] Minä 32 ja mies 22 ;-). Esikoisen yritys aloitettu helmikuussa -05. Km 07/05.
[b]sani-74[/b] Minä 31-v, mies 37-v, lapset 01 ja 03, kohdunulkoinen 08/05.
[b]Swehina[/b] Olen 22-v ja mieheni on 26-v, meillä on 03/02 syntynyt poika. Asumme Helsingissä. Yritys aloitettiin 01/03, ja kului 2,5v ennen kuin tärppäsi 06/05. Km rv12 8/05.
[b]tammenterho[/b] Minä 26 v ja mies 27 v. Asumme Pohjois-Suomessa ja meillä on 04/04 syntynyt tyttö. Ennen tyttöä minulla oli 2 km ja nyt kakkosta yrittäessä on keskenmenoja tullut jo 3.
[b]titi75[/b] Minä-75, mies-67, vauvin yritys aloitettu 09/04, km 06/05 (rv8), km 09/05 (rv8), nyt selvitellään löytyykö hyytymistekijää. Molemmissa raskauksissa kun kuitenkin ollut asukki.
[b]toini77[/b] Olen 27 v, mies 28 ja poika on 2v. Pikkukakkonen oli haaveissa mutta raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon rv 12+ 9.5.
[b]ulriina[/b] Minä -73, mies -71, lapset (kaksoset) -98. Asutaan Keski-Uudellamaalla. Kolmannen yritys aloitettu 10/04. Km 10/00 rv7+, km 2/05 rv 9+6, km 7/05 rv5+.
[b]UusiNuppu[/b] Minä ja mies 30v. Esikoinen 06/02. Km:ja oli kolme ennen häntä. Nyt km:t 05/05 ja 08/05 rv 12.
[b]VM1974[/b] minä 30 v, mies 36 v asutaan pääkaupunkiseudulla ja ensimmäistä yhteistä yritetään. Mulla ei lapsia ennestään, miehellä 10 v tyttö. Yritetty on 10 / 2004 lähtien, km 07/2005 rv 6+3.
[b]wannabemami[/b] 28 v. Yritys alkanut 10/03. Kaksi keskenmenoa. Ensimmäinen 9/04 (rv 12) ja toinen 8/05 (rv 8+5). Naimisissa ja esikoinen haaveena..
[color=fuchsia]~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~ [/color]
[size=2][color=red]ex-haahut eli jo plussanneet!! [/color][/size]
[b]beyond[/b] plussa 3.2.2005
[b]Miisa-Eerika[/b] plussa 8.2.2005, la 19.10.05
[b]nicsu[/b] plussa 16.2.2005
[b]Valencia[/b] plussa 18.2.05, la 25.10.05
[b]Helmihippunen[/b] plussa 16.3.05, la 21.11.05
[b]_siru_[/b] plussa 18.3.05
[b]IinaMiio[/b] plussa 18.3.05
[b]Helis77[/b] plussa 21.3.05, la 17.11.05
[b]maaria73[/b] plussa 25.3, la 30.11
[b]Pilkukas[/b] plussa 27.3. LA 1.12.2005
[b]Martina[/b] plussa 28.3., la 4.12.2005
[b]Sonnette[/b]: plussa 6.4.2005, la 11.12.2005
[b]Bojo[/b] plussa 11.4.2005, la 17.12.2005
[b]tepsukenkä[/b] plussa 21.4.2005, la 17.12.2005
[b]rouva80[/b] plussa 28.4.2005, la 10.1.2006
[b]Emmasophia[/b] plussa 6.5., la 14.1.2006
[b]Elohelmi[/b] plussa 16.5.2005, la 22.1.2006
[b]unelmaelää[/b] plussa ?, la 8.2.2006
[b]henrina[/b] plussa 17.6.2005, la ?
[b]adalmiina33[/b] plussa 21.6.2005, la ?
[b]nette[/b] plussa 4.7.2005, la 14.3.2006
[b]tiitiäinen05[/b] plussa 9.7.2005, la 16.3.2006
[b]syksy79[/b] plussa 12.7.2005, la 21.3.2006
[b]Melike77[/b] plussa 17.7.2005, la 27.3.2006
[b].kati.[/b] plussa 22.7.2005, la 25.3.2006
[b]viiru-74[/b] plussa 28.7.2005, la 1.4.2006
[b]Wilkuna-72[/b] plussa 29.7.2005, la 4.4.2006
[b]Maya-76[/b] plussa 17.8.2005, la?
[b]riax[/b] plussa 11.8.05, la 20.4.2006
[b]MARU79[/b] plussa 20.8.2005, la 29.4.2006
[b]Triku[/b] plussa 20.8.2005, la?
[b]Miikuko[/b] plussa 23.8.2005, la 4.5.2006
[b]joanna04[/b] plussa 24.8.2005, la 30.4.2006
[b]coco-koala[/b] plussa 30.8.2005, la 8.5.2006
[b]Iisamaari[/b] plussa 2.9.2005, la 10.5.2006
[b]Bisquit[/b] plussa 7.9.2005, la 12.5.2006
[b]petjuska[/b] plussa 8.9.2006, la ?.5.2006
[b]Margariini[/b] plussa 14.9.2006, la ?.5.2006
[b]Zara77[/b] plussa 14.9.2005, la ?.5.2006
[b]Mauku75[/b] plussa 17.9.2005, la 26.5.2006
[b]uba-aba[/b] plussa 23.9.2005, la?
[b]Toive06[/b] plussa 30.9.2005, la?
[b]Kengu76[/b] plussa 11.10.2005, la 13.6.2006
[b]MinnaY[/b] plussa 18.10.2005, la?
[b][color=purple]Laihduttavat haahuilijat [/color][/b]
[color=blue][size=1][b]Nimimerkki:[/b] Lauris
[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI:[/b] 173cm/74,3kg; BMI 25
[b]Keinot:[/b] Sokeri, vaalealeipä ja karkit, erit. suklaa, pois. Koirien kanssa juoksua. Pienet ruoka-annokset ja useammin säännöllisesti.
[b]Tavoite:[/b] 9 kg pois
[b]Nimimerkki:[/b] maria80
[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI, vyötärö-lantiosuhde:[/b] 174/83; 27,4; 0,91
[b]Ongelmakohdat:[/b] suklaa ja muut herkut ovat heikkouteni
[b]Keinot:[/b] Herkut ainostaan viikonloppuun, kahvihetken herkkuja myös vähemmäksi sekä päivittäisten lenkkien lisäksi myös n. kerran viikossa (tai kahdessa =)) uimahalliin ja/tai kuntosalille...
[b]Tavoite:[/b] 8-15 kg pois
[b]Nimimerkki:[/b] masunasu
[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI:[/b] 178cm/87,8kg; 27,5
[b]Ongelmakohdat:[/b] liikaa herkkuja ja karkkia/suklaata, liikun liian vähän
[b]Keinot:[/b] kevennän ruokavaliota, kahvileipää vain 3-4x/vko, ei juuri muita herkkuja, liikun väh. 2x/vko ja teen vatsat ja selät väh. 5x/vko
[b]Tavoite:[/b] 10 kg pois (ihanne 15 kg)
[b]Nimimerkki:[/b] neronja
[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI, vyötärö-lantiosuhde:[/b] 160 cm/75kg; 29,3; 0,97
[b]Ongelmakohdat:[/b] syön liikaa herkkuja, liikun liian vähän
[b]Keinot:[/b] kevennän ruokavaliota, kahvileipää vain 1x/pvä, ei juuri muita herkkuja, liikun väh. 2x/vko
[b]Tavoite:[/b] 5 kg pois (ihanne 10 kg)
[b]Nimimerkki:[/b] nonna80
[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI:[/b] 171cm, 82 kg. BMI jotain 26 ja risat
[b]Ongelmakohdat:[/b] sokeri
[b]Keinot:[/b] Sokerin vaihtaminen makeutusaineeseen, vaalean leivän ja pullan syönnin karsiminen, keksit pois!!!
[b]Tavoite:[/b] ainakin se 10 pois
[b]Nimimerkki:[/b] VM1974
[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI:[/b] 169 cm, 74 kg, BMI 25,8
[b]Ongelmakohdat:[/b] herkkujen syöminen, ylisuuret ruoka-annokset
[b]Keinot:[/b] Pienennän ruoka-annoksia ja vähennän radikaalisti vaalean leivän sekä herkkujen syömistä. Makeapalaksi valitsen jatkossa vain kevyitä vaihtoehtoja, kuten rahkoja.
[b]Tavoite:[/b] 9 kg pois
[b]Nimimerkki:[/b] wannabemami
[b]Keinot:[/b] lisää liikuntaa, vähemmän herkkuja, työmatka pyörällä tai jalan
[b]Tavoite:[/b] 4 kg pois