Tarjoatko lapsellesi raittiin joulun, ei alkoholia aikuisille?
Meillä ei joulupöydässä ole kuin limuja ja mehuja. Eikä koko jouluna mitään alkoholipitoista nautita. Tällaisia olivat omanikin lapsuuden joulut ja niistä jäi niin ihanat muistot. Samanlaisista jouluista nauttivat omanikin.
Kommentit (141)
hän ei jättänyt edes saunakaljaa pois vaikka kuinka yritin maanitella.
kyllä myönnän juovani välillä kunnolla,mutta en silloin kun lapset on kotona..tässä usean päivän aikan on tuo yksi punkkupullo tarkoitus puoliksi miehen kanssa lipitellä ettei mene pilalle=)
hän ei jättänyt edes saunakaljaa pois vaikka kuinka yritin maanitella.
Ihan tavallisten, hyvätuloisten perheiden teinit ja nuoremmat käy meillä kylässä ja kyllä heiltä kuulee aika paljon näitä viikonloppujen ja joulujen tarinoita, miten niitä vietetään.
Olen aina ihmetellyt jouludokuja, vaikka olisi mitkä tulot, niin jollain lailla se tinttaaminen on junttia.
Meillä juodaan vinkkua, mutta glögiä ei terästetä koskaan, snapseja ei juoda - joskus joku sukuun naitu saattaa erikseen haluta ja se on OK mutta poikkeus. Vanhempani kyllä tuijottaisivat silmät pyöreinä, jos alkaisin konjakkia itselleni kaatelemaan aterian jälkeen.
Meillä on ollut ehkä sitten jonkun mielestä tekopyhänä hyveenä sekä ruoassa että juomassa se, että tarjolla on kaikkea, mutta rohmuaminen, kaksin käsin juominen/syöminen on tyhmyyden ja sivistymättömyyden merkki.
"Suomessa arvioidaan olevan noin 250 000 alkoholiriippuvaista ja 250 000 alkoholin suurkuluttajaa, jotka kuuluvat riskiryhmään. Tämä ryhmä käyttää noin puolet Suomessa juodusta alkoholista"
Suomessa kulutetun alkoholimäärän mukaan se on aika epätodennöistä
On meillä joskus ollut viiia ruokajuomana, nyt ei ollut sitäkään, koska lähdettiin haudoille vasta ruuan jälkeen. Omassa lapsuudessani joulut ei todellakaan olleet raittiita, isä ja mahdolliset jouluvieraat joi välillä liikaakin. Äiti ei onneksi koskaan. Joulu on lasten juhla ja meillä siihen ei kuulu alkoholi paria viinilasillista enempää.
Suomessa kulutetun alkoholimäärän mukaan se on aika epätodennöistä
olen siis osunut jokseenkin ainoaan sukulais- ja tuttavapiiriin koko Suomessa, jossa käytetään vain vähän alkoholia.
Aika uskomaton tuuri minulla. Jostain syystä mun on puolestani vaikea uskoa tätä. Sitäpaitsi emmehän me vain keskenämme tapaa, joten vaikka olisimmekin koko maan ainoita, niin kyllä sentään aika moni ihminen edes mun tuttavapiirini ihmisiin törmää muuallakin.
t. 78
jos vänkäävät kauhuissaan ettei aikuinen voi juoda aattopäivän aikana 4 annosta alkoholia ja olla selvä! Voi apua.
Jos on noin sekaisin, parempi tosiaan itse lisäksi olla ottamatta.
Huomaa, ettei oo mitään tajua mikä on lapsen katseltavaksi vahingollista juomista. Se ei ole 4 annosta vuorokaudessa.
en ymmärrä miten joku saa sivistyenen juomisen perusteltua itselleen hiprakkatissutteluksi(ja kyllä, yksi annos ruoalla, toinen jälkiruoaksi, kolmas lahjoja avatessa, neljäs saunassa, viiden saunan päälle, kuudes kun lapset saa nukkumaan jne.. on sitä tissuttelua mistä tulee hiprakkaan), kun mitä sivistynyttä siinä muka on? Eikös sivistynyt ole se joka on ihan selvinpäin ja terävänä, kun muut vähän rentoutuu ja juo itsensä "seurallisemmaksi" ja "hyväntuulisemmaksi"(ja ei taatusti fiksummaksi).
Minä uskon että osa ihmisistä osaa juoda kohtuudella, mutta en ymmärrä miksi sitä pidetään niin ihanteellisena joulunviettotapana joissain piireissä. Meidän piireissä pidetään raittiutta ihanteellisena ja sivistyneenä, ei kännäämistä, eikä edes sitä hiprakkaruoka-/saunajuomatissuttelua.
Miten niin ONTUVAA vertauskuvaa?
Pointti on siinä että voin olla juomatta jos haluan!
Voitko olla itse ilman kinkkua? Onko SINUN joulu pilalla ilman kinkkua? Itse lähdit tähän: ei viina tee joulua minulle hauskaksi. SINÄ väität niin. Se on sinun pään sisänen ongelma toi viina, minulle yhdentekevää. Voin juoda yhden, paljon tai jättää juomatta.
Otan lasillisen jos haluan tai jätän väliin.
Juon hallitusti jos tekee mieli ottaa lasillinen.
Juon kahvia jos niin haluan tai teetä tai otan konjakkia kaveriksi.
Saan minä juoda lasillisen jos haluan.
Pystyn lopettamaan yhteen tai kolmanteen.
En puhu itseäni pussiin: juon jos haluan ja jätän juomatta jos en halua juoda.
Hauskaa osaan pitää ilman alkoholia, eikä minusta yhden tai kahden koko illan aikana nauttima alkoholi määrittele sitä että tarttee alkoholia voidakseen pitää hauskaa. Minulla olisi ollut hauskaa ilman saunaolutta tai ilman hyvää viiniä, itse juon maitoa/vettä ruualla jos en juo olutta tai viiniä.
Jos haluan niin vetäsen vaikka kännit tai sitten en juo mitään pitkään aikaan. Mene sinä itseesi, rasisti.
T: suurperheen äiti (72)
72 viimeisin vastaus kertoikin aika paljon kyseisen ihmisen luonteesta, joten en enää ollenkaan ihmettele, että siellä kiskotaan viiniä ja olutta vähän joka välissä "sivistyneesti" ja sitten sammalletaan että ei ollenkaan onneksi hiprakassa vaan ihan sivistyneitä eurooppalaisia.. :D :D
alkoholi on ollut tabu ja siitä on tehty jokin kammottava paholainen, juovat eniten tultuaan teini-ikään.
Tissuttelu ja tissuttelu..
Onko se tissuttelua jos juo koko päivän ja illalla on kännissä ISOSTA MÄÄRÄSTÄ johtuen?
Vai
Onko se tissuttelua jos juo koko päivän aikana yhden esim. 5 h välein? Siis määrältä vaikka 4 annosta?
Jos juo 4 annosta parissa tunnissa niin aika hyvässä on, ei ajokuntoinen kuten kaveri jolla elimistö on polttanut alkoholin jos tissutellut asiallisesti.
Ei ole "sivistynyttä juomista" jos ei juo. Tässä ei puhuta vaden juomisesta! Vaan JUOMISESTA.
Jos ei juo, niin se ei tarkoita ETTEI JUO EDES VETTÄ! :D
T. 72
väitän että tuo on niiden kohtuudella juovien keksimä hieno fakta, mikä antaa heille syyn juoda lasten läsnäollessa.
Tarkotus olikin että ymmärrät LUONTEENI! :D
Että juon oluen, siis YHDEN oluen ravintolassa eroaa siitä että juon ravintolassa seuraavalla kerralla vaan maitoa ruualla.
Plus se että lapset menee mummolaan ja juon koomat.
Osaan pitää hauskaa joka tyyliin!On hienoa että huomaat tässä eron! ;)
-Se, että sinä et osaa juoda ja tuomitset ne jotka juo yhden jouluna kertoo sinun luonteesi.
Kyllä voin jättää juomatta jos haluan ja pitää hauskaa. On minun oma valinta juoda muutama jos haluan.
Eilen oli hauska joulu, otettiin muutama, ajoin kotiin, en sammaltanut ja poliisille olisin toivottanut hauskaa joulua sen jälkeen kun olisin puhaltanut mittariin ja jatkanut turvallista matkaa kotiin!
72
etta jos googlaat sanat noel ja alcool [joulu ja alkoholi], ei loydy juuri muuta kuin resepteja ym. Kun googlaat joulu ja alkoholi, tulee suomalaisten OUTO suhtautuminen alkoholiin esiin. Juuri tallaista av:n tekopyhaa menoa oli minun lapsuudenkodissani, jossa vanhemmat oli alkoholisteja.
Siksi kai ma tiedankin rajani ja sen, etta sita alkoholia voi ottaa juhlissa ja ruuan kanssa, kun on varma etta osaa laittaa korkin kiinni kun tarvitaan. Minusta ainakin on noloa olla hiprakassa muiden nahden, joten juominen jaa todellakin viinista nauttimiseen, ei paihtymiseen.
Ymmarran myos, etta kaikilla ei nain ole. Mua lahinna saalittaa ihmiset, joille alkoholi on niin valtava peikko, etta omaa raitista joulua pitaa julistaa pyhimyksen lailla turuilla ja toreilla:
Otti vielä ruuan jälkeen yhden lasillisen viiniä ja yhden viskiannoksen. Tuollainen määrä ei näy hänessä mitenkään. Ei tuolla karkaa mopo koskaan käsistä, jos ollaan kotona lasten kanssa, vaikka alkoholia löytyy asunnosta useita litroja, jää viinipullokin juomatta loppuun. Minä join vain 2 cl viiniä ruuan kanssa, koska olen raskaana.
Molemmat ollaan toisenlaisissa tilanteissa, ja kun lapset eivät ole paikalla, sellaisia, joille viina maistuu hyvin, mutta lasten seurassa ei olla koskaan kännissä, vaikka ruokajuomana tai vieraiden seurassa voikin olla satunnaisesti viiniä tai olutta tarjolla. Meidän kymmenenvuotias kysyi tästä huolimatta kerran, olenko ollut koskaan kännissä...
mutta raitis siinä mielessä ettei humalahakuista käytöstä ole, vaan viini on ruokajuoma siinä missä vesikin. Joimmen yhdet lasilliset sampanjaa alkupalojen kanssa, pääruoalla lasin viiniä ja jälkkärin kanssa kuplivaa lasi. Ruokapöydässä isuimme toista tuntia, alkupalat tarjoilin olohuoneessa ennen pääruoan laittamista pöytään ja jälkkärikin syötiin lahjojen avaamisen jälkeen.
Eli siis väität ettei muissa maissa käytetä viiniä tai olutta jouluna? Oooookei!
join ruuan kanssa oluen. Juon sitten illalla saunassa toisen ja kuohuviinin avaamme, kun lapset menevät nukkumaan. En näe tässä mitään ongelmaa. Lasten kanssa pelaillaan, ulkoillaan ja touhutaan. Kännissä ei olla.