Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarjoatko lapsellesi raittiin joulun, ei alkoholia aikuisille?

Vierailija
24.12.2010 |

Meillä ei joulupöydässä ole kuin limuja ja mehuja. Eikä koko jouluna mitään alkoholipitoista nautita. Tällaisia olivat omanikin lapsuuden joulut ja niistä jäi niin ihanat muistot. Samanlaisista jouluista nauttivat omanikin.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
24.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin viettää tämän joulun täysin ilman ihan itsekin. Lapseni nyt tuskin välittäisivät, vaikka konjakin kahvin kanssa nauttisinkin mutta nyt ei itsestä tuntunut siltä. Joten tipaton joulu meillä:D

Vierailija
42/141 |
24.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuntuu päässä jo yksi lasi ja kolmesta olisin jo kunnon hiprakassa...mutta meitä on moneen junaan.

Itse en koskaan juo lasten aikana. Muistan omasta lapsuudesta, miten muutaman kaljan jälkeen vanhemmat haisivat lapsen nenään pahalle ja puhe muuttui erilaiseksi. Se oli mielestäni pelottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
24.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenvetona 42 ensimmäistä vastauksesta....

11 raitista joulua

19 juodaan hyvin vähän ja sivistyneesti esim. puoli lasia viiniä tai vähän vähemmänkin. Pulloa ei kumminkaan juoda loppuun asti.

2 ottaa kunnolla, esim. kolme lasia viiniä tai 'pikkasen' kossua.

10 yleistä vastausta, kertomatta omasta joulusta.

Vierailija
44/141 |
24.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumaan juotiin puoliksi pullo valkkariglögiä (12%). aamulla herätys jo klo 7. Mielestäni lapsillamme on raitis joulu, koska he eivät mitenkään huomaa tätä naukkailuamme.

Vierailija
45/141 |
24.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pukin tuloa oli glögitarjoilu, lapsille ilman terästystä. Nyt on pikkuiset nukkumassa ja sukulaiset kotimatkalla, teinit omissa huoneissaan yläkerrassa lahjojensa kimpussa. Ja me miehen kanssa saunottiin rauhassa, pitkän kaavan mukaan. Kuohari lauteilla ja kohta maistellaan syksyn satoa: mustaherukka-ja lakkalikööriä ja katsotaan hyvä leffa.

Tuskin lapset missään vaiheessa edes huomasi että aikuiset otti alkoa. Kaikilla viinilasit (myös lapsilla mutta niissä vettä) pöydässä ja aika hulina päällä.

Tuntui että lapsilla meni lujempaa kuin aikuisilla ;)

Että voi herrajestas taas kun pitää erotella: joko raitis tai känniörvellysjoulu!

Vierailija
46/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi saunaoluet niille aikuisille, jotka saunoivat + glögiä ruokaa odotellessa ja jälkiruokaviiniä sitä halunneille.

Kukaan ei ollut humalassa, ei edes hiprakassa. Hyvän ruuan kanssa vaan nyt kuuluu myös kunnollinen viini (porofileen kanssa kiva chianti, kalojen kanssa chardonneyta jne).

Näin oli omassa lapsuudessanikin ja niistäkin jouluista jäi ihanat muistot :).

(Suoraan sanottuna: minusta se, että alkoholi jouluna mielletään känniksiksi aikuisiksi kertoo aikas paljon ihmisestä. Mun suvussani humalassa olo on noloa ja juhlapöydässä on aina ollut viiniä.)

Vierailija
47/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pöydässä olleista viineistä kuin jälkiruokaviinistä keskusteltiin :), niitä maisteltiin jne.

Kaksi vanhinta lasta on täysi-ikäisiä, eli saavat myös viiniä jne ja esim. jälkiruokaviiniä tarjottaessa juteltiin siitä, minkä lämpöisenä se on tapana tarjota, tuoksuteltiin, maisteltiin ja vertailtiin mielipiteitä mausta.

Ihan hirveää kännäämistä siis ;-D

Vierailija
48/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuun illalla ja lahjakossut naamaansa:)

Tänään on perheissä paljon krapulaista porukkaa, mutta moni ei kehtaa myöntää sitä.

Raitis joulu-kampanja on saanut aikaiseksi sen, että mammat piilottelee miestensä juomisia jouluna.

Vierailija
49/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä 4 kk ikäisen lapseni kummitäti on tulossa hoitamaan poikaa tänään,kun isi ja äiti lähtevät vähän tuulettumaan. Oon ehkä ihan kauhea äiti,kun noin pienen jätän hoitoon ja vielä jouluna, mutta tää on ainoo päivä piiitkään aikaan kun poika saa hoitajan ja mä 4 kk kotona pojan hoitaneena tarvitsen nyt tuulettumista ollakseni taas ainakin seuraavat 4 kk vähän parempi äiti. :D

Vierailija
50/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ploa erikoisolutta, 1 punaviini ja valkkarista melkein puolet, eli ei hiprakoita.

Tänään on sitten tarjolla se valkkarin puolikas ja glögiä, kaksi oluttakin vielä on.

Lapsuudessani alkoholia ei käytetty kotona ollenkaan, isäni oli alkoholisti ja reissuuiltaan kun kotiutui, sen huomasi jokainen, eikä mitenkään iloisesti. Itselläni oli alkoholin kanssa ongelmaa parisen vuotta sitten, meinasi riistäytyä käsistä, sitten oli pakko punnita elämä uudestaan.

Haluan, että lapseni oppivat, että alkoholia voi ja saa käyttää kohtuudella.

Vierailija
51/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join lasin valkoviiniä ruuan kanssa ja mieheni joi kaksi saunaolutta. Eli selvä joulu, vaan ei raitis. Myös kaikki muut paikalla olleet aikuiset ottivat alkoholia hyvin vähän. Toiset ottivst ruuan kanssa viiniä, joku ehkä oluen ja illalla viimeiseksi maistoivat lahjaksi saatua hyvää viskiä.

Vierailija
52/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vanhassa kodissani. Ei kyllä milloinkaan muulloinkaan. Muistoja muistojen joukossa. Ei siinä ollut mitään ihanaa.

Itse juon kyllä alkoholia joulunakin. Punaviiniä, klökiä ja kahvia plöröllä.

Vierailija
53/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi selvä äiti pitää lasten olon turvallisena, vaikka isi kiskoo olutta ja punkkua kaksin käsin.

Vierailija
54/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna ei saanut juoda pisaraakaan alkoholia. Mutta kieli pitkällä vanhemmat odotti tapaninpäivää ja sen jälkeistä aikaa, jolloin sai taas vetää kaksin käsin. Siksi mua aina naurattaa nää kaksinaismoralistit täällä. Jos av olisi ollut äitini aikana, niin hänkin olisi täällä pröystäillyt alkoholittomalla, anna lapselle raitis joulu-billshitilla.

Meidän perheessä alkoholi kuuluu juhliin, mutta kotioloistani johtuen meillä tiedetään rajat. Jotenkin tämä keskustelu on ihan absurdi, koska meille viini on ruokajuoma juhlissa. Tuskin kukaan juo ruuan kanssa 3 lasia enempää vettä tai maitoakaan?

Minusta tuntuu, että tällaisten ketjujen aloittajilla on iso ongelma alkoholin käytön suhteen ja siksi pitää täällä julistaa raitista jouluaan. Niin muuten munkin mutsi teki. Varmasti koko kylä tiesi, että meillä ei juoda jouluna. Mutta ne 363 päivää siinä ympärillä oli eri juttu...

Vierailija
55/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuun illalla ja lahjakossut naamaansa:)

Tänään on perheissä paljon krapulaista porukkaa, mutta moni ei kehtaa myöntää sitä.

Raitis joulu-kampanja on saanut aikaiseksi sen, että mammat piilottelee miestensä juomisia jouluna.

Oltiin autolla vanhempieni luona ja kun tultiin kotiin, laitettiin lapsi sänkyyn, juotiin teetä, syötiin pari palaa suklaata ja mentiin nukkumaan.

Mies joi illan mittaan lasillisen punkkua, äitini seuraksi. Isäni ei juo mitään osin sydänlääkkeiden takia, mutta ei sitäkään ennen juonut pisaraakaan vuosiin. Normaalisti minäkin otan lasin, mutta nyt join mineraalivettä.

Vierailija
56/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauttiko mun vanhemmat alkoholia vaiko eivät. Kännissä en ole heitä kuitenkaan koskaan nähnyt.

Itse join eilen ruoan kanssa lasillisen punaviiniä. Tunnenko siitä syyllisyyttä? En.

Vierailija
57/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 aikuista, 6 ploa erikoisolutta, 1 punaviini ja valkkarista melkein puolet, eli ei hiprakoita. .

Nimittäin tuossa määrässä on yhteensä ainakin 16 ravintola-annosta alkoholia, eli 4 annosta/naama. Jos neljästä annoksesta ei tule edes hiprakkaa, niin on alkoholia totuttu juomaan liikaa. Tai sitten ei vaan myönnetä että on oltu hiprakassa.

Tässä vähän suuntaa antavaa taulukkoa, mistä käy ilmi mitä se hiprakka tarkoittaa.

ANNOS

TUNTEMUKSET

KÄYTTÄYTYMINEN

( keskimäärin )

1-2

0,2 -0,4

kasvot punertuvat

lämmön ja hyvänolon tunne

puheliaisuus

impulsiivisuus

rentoutuneisuus

virhesuoritukset lisääntyvät

3-5

0,5-0,9

hyväntuulisuus lisääntyy

arvostelu-, toiminta- ja

päätöksentekokyky

alkavat heiketä

estot ja itsehillintä heikkenevät

reaktionopeus hidastuu

Vierailija
58/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupöydässä oli pullo punaviinia (jota juomassa minä, mieheni sekä minun vanhempani). Koko pullo meni, mutta eipä siitä nyt paljon tullut neljälle aikuiselle.

Myöhemmin illalla joulusaunan jälkeen lapset sai limpparit ja äiti omenasiiderin ja isi oluen. Olisi sitä kai limunkin voinut ottaa, mutta kun siideri minusta vaan maistuu paremmalta.

Myöhemmin illalla lasten mentyä nukkumaan otin mukillisen valkoviiniglökiä.

Humalassa lapseni eivät ole nähneet minua koskaan.

Vierailija
59/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nuo kaikki vedettiin kaksin käsin ryystäen yhteen putkeen? No, ymmärrän kyllä että alkoholivammaiset ajattelee noin.

Meillä saunaoluet juodaan päivällä saunan yhteydessä. Ne on ehtineet palaa jo pois ennen ruokailua. Ruokailukin meillä kestää pari tuntia, joten valkkarikin on hävinnyt ennen ruokailun loppumista.

Joissakin kodeissa toki vedetään valmislaatikot alumiinivuoista vartissa ja jouluateria on siinä...

Vierailija
60/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia kului ehkä sen 4 annosta per henkilö, paitsi tietysti heillä jotka olivat autolla liikkeellä. Siis aikaahan tässä kului kuitenkin aika monta tuntia, ja väitän että kukaan lapsi ei tässä kärsinyt "hiprakassa" olevista aikuisista.

Meillä hyvät ja tarkoitusta varten valitut viinit kuuluvat juhla-ateriaan. Humalassa ei ollut kukaan. Paitsi mies ehkä jonkin verran sitten kun lapset olivat jo menneet nukkumaan. Ei hänkään örveltänyt eikä rähissyt, oli vaan vähän juopunut. Minä en ollut.