Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjoatko lapsellesi raittiin joulun, ei alkoholia aikuisille?

Vierailija
24.12.2010 |

Meillä ei joulupöydässä ole kuin limuja ja mehuja. Eikä koko jouluna mitään alkoholipitoista nautita. Tällaisia olivat omanikin lapsuuden joulut ja niistä jäi niin ihanat muistot. Samanlaisista jouluista nauttivat omanikin.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa varmasti kaytetaan viinia. Siella se kuuluu normaaliin arkeen, enka voisi kuvitellakaan etta tallaisia "jos juot lasillisen tai pari jouluna, et hallitse juomistasi" keskusteluja loytyisi. Suomalaiset on tosiaan vasta opettelemassa normaaliutta alkoholin kaytossa. Ei siita sauna ja kossu lauantai-iltana ajasta viela niin kauaa ole...

Eli siis väität ettei muissa maissa käytetä viiniä tai olutta jouluna? Oooookei!

Vierailija
102/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun katsoo kommentteja tyyliin "join 3 puolen litran olutta jouluaattona, mutta humalassa en ollut". Jos ei tule humalaan 1,5 litrasta olutta, niin on syytä huolestua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ja on juhlapäivinä aina aikuisille punkkua. Eipä lapset siitä kärsi jos näkee meidän juovan lasilliset joskus.

Vierailija
104/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori jos sun perheessa on vedetty niita kaljoja kaksin kasin jouluaattona. Traumansa kullakin...

kun katsoo kommentteja tyyliin "join 3 puolen litran olutta jouluaattona, mutta humalassa en ollut". Jos ei tule humalaan 1,5 litrasta olutta, niin on syytä huolestua.

Vierailija
105/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaattona ei ole sama kuin jouluaattona peräjälkeen! Voi juoda saunassa klo 14 yhden. Ja illalla ruuan kanssa toisen klo 17. Ja lahjojen avaamisen jälkeen kolmannen klo 21.

EIKÄ varmasti ole humalassa.

Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
106/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanpa:

Join klo 16 ensimmäisen 0,5 oluen saunassa. Seuraavan taisin avata n. 17:30 ja kolmannen sit n. klo 19. Olinko kännissä, en tosiaankaan. :)

-Se viestin kirjoittaja

Vierailija
107/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi syytä huolestua jos 6 tunnin aikana tulee humalaan 1.5 litrasta olutta.

Itse join saunaoleuen n. klo 16 ja klo 18 oluen ruuan kanssa. Klo 20 join vielä yhden, olin siis teoriassa koko ajan ajokunnossa.

Nyt pitää oikeasti muistaa, että maksa polttaa keskimäärin yhden ravintola annoksen kahdessa tunnissa. Eli tuossa minun tapauksessa kun join tuon kolmannen klo 20 niin tuosta ensimmäisestä ei ollut mitään jäljellä ja toisestakin korkeintaan vähän höyryjä...

Saa näitä asioita ihan järjelläkin ajatella. SUOMESSAKIN ON ABSOLUTISMIN ALKOHOLLISTIN VÄLISSÄ ERI ASTEISIA ALKOHOLIN NAUTTIMISTAPOJA.

Vierailija
108/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa on täysin NORMAALIA, jouda lounaalla lasi viini ja ajaa takaisin töhin... Normaali perhe (ranskalainen) illallinen tuttavaperheen kanssa niin neljälle aikuiselle on varattu pari pulloa viiniä, jos mukana on murrosikäisiä niin hekin nauttivat viiniä.

Suomessa nyt vaan ei ymmärretä, että alkoholia voi nauttia myös kohtuudella. On muitakin vaihtoehtoja kuin ei olleenkaan ja perseet...

Vierailija
109/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois tutkijoille materiaalia. Alkupäässä ketjua ihmiset vielä vienosti sanoivat juovansa puoli lasillista viiniä. Myöhemmät rohkaistuneena, myöntävät juoneensa siinä viinin ohessa myös saunaoluet, siiderit, terästetyt glögit, konjakit, snapsit, kuohuviinit tai jälkiruokaliköörit. Kaikki on tarkkaan mitattu ja kelloitettu. Kukaan ei ole ollut hiprakassa, humalasta nyt puhumattakaan. Ja alkoholia on oikeasti juotu vain lasten vuoksi, että lapset oppivat kuinka sivistyneesti juodaan. Toisaalta lapset eivät ole edes juomista huomanneet.

Alkoholisteja löytyy vastaajien lapsuuden kodista, muttei missään tapauksessa yhdenkään vastaajan omasta kodista, vaikka puhtaan alkoholin käytön määrä on räjähtänyt yhdessä sukupolvessa.

Myönnän, että sarkastisesti luen näitä juomisten määriä. Tiedetiistaissa oli juuri ohjelma jossa ihmiset pitivät ruokapäiväkirjaa. Laboratoriotesteillä todistetiin että päiväkirjan pitäjät oikeasti valehtelivat saamansa energian määrän 30-50% vähemmäksi kuin oikeasti söivät. Täsäkin ketjussa voi tissuttelijoiden juomien määrään vapaasti lisätä sen 30-50 prosenttia, joka meni kurkusta alas ihan huomaamatta.

Vierailija
110/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä 4 kk ikäisen lapseni kummitäti on tulossa hoitamaan poikaa tänään,kun isi ja äiti lähtevät vähän tuulettumaan. Oon ehkä ihan kauhea äiti,kun noin pienen jätän hoitoon ja vielä jouluna, mutta tää on ainoo päivä piiitkään aikaan kun poika saa hoitajan ja mä 4 kk kotona pojan hoitaneena tarvitsen nyt tuulettumista ollakseni taas ainakin seuraavat 4 kk vähän parempi äiti. :D

Meillä juuri 4 kk ikäinen tyttö, joka on toinen lapsi, ja minä taas kauhistelen, miten aika rientää liian nopeasti, ja kohta jo iso tyttö, enkä raaski lähteä mihinkään :) Jaksaisin katsella kaunokaista 24/7 ihastuneena, mutta on onneks muutakin touhua, niin en ihan sekoa onnesta. Esikoisen kanssa aika tosiaankin kului jotenkin verkkaisemmin... Mukavaa tuulettumista teille :)

Vierailija
111/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle pisti silmään, että nämä puolilasiaviiniä laskevat sentilleen, paljon ottavat, ettei mene minkään rajan yli ja silti väittävät, ettei alkoholi ole heille ongelma:)

Ois tutkijoille materiaalia. Alkupäässä ketjua ihmiset vielä vienosti sanoivat juovansa puoli lasillista viiniä. Myöhemmät rohkaistuneena, myöntävät juoneensa siinä viinin ohessa myös saunaoluet, siiderit, terästetyt glögit, konjakit, snapsit, kuohuviinit tai jälkiruokaliköörit. Kaikki on tarkkaan mitattu ja kelloitettu. Kukaan ei ole ollut hiprakassa, humalasta nyt puhumattakaan. Ja alkoholia on oikeasti juotu vain lasten vuoksi, että lapset oppivat kuinka sivistyneesti juodaan. Toisaalta lapset eivät ole edes juomista huomanneet.

Alkoholisteja löytyy vastaajien lapsuuden kodista, muttei missään tapauksessa yhdenkään vastaajan omasta kodista, vaikka puhtaan alkoholin käytön määrä on räjähtänyt yhdessä sukupolvessa.

Myönnän, että sarkastisesti luen näitä juomisten määriä. Tiedetiistaissa oli juuri ohjelma jossa ihmiset pitivät ruokapäiväkirjaa. Laboratoriotesteillä todistetiin että päiväkirjan pitäjät oikeasti valehtelivat saamansa energian määrän 30-50% vähemmäksi kuin oikeasti söivät. Täsäkin ketjussa voi tissuttelijoiden juomien määrään vapaasti lisätä sen 30-50 prosenttia, joka meni kurkusta alas ihan huomaamatta.

Vierailija
112/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhallisen ja iloisen joulun jossa tarjolla on kotikaljaa,kaljaa ja viinejä aikuisille. lapsille maitoa ja mehua.

ei ole koskaan kukaan juonut itseään humalaan. hauskaa on mutta ruoka ja lapsen leikit pääosassa meillä.

Vierailija
113/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on eka raitis jouluni viiteen vuoteen. Tiedän, mitä alkoholismi on ja mitä se tekee lapselle.

Minä olen juomatta siksi, että en osaa ottaa kohtuudella. Mutta en kyllä ymmärrä tällaista suvaitsemattomuutta. Jos ihminen ei ole alkoholisti, hän voi mielestäni juoda lasin viiniä ja terästettyä glögiä ihan lapsiperheessäkin.

Luulen, että täällä puhuvat ne, jotka eivät itse ole alkkiksia. Meillähän on vain kaks vaihtoehtoa: pilata toisten joulu kännäämisellä tai olla raivoraittiina. Teillä muilla asia ei ole näin mustavalkoinen. Nauttikaa kohtuudella! Peace!

Vierailija
114/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka puhtaan alkoholin käytön määrä on räjähtänyt yhdessä sukupolvessa.

Puolet totta. TILASTOIDUN alkoholin käyttö on räjähtänyt. Korpikuusen kyynelen, "koti"kaljan ja sahdin juomista ei ennenvanhaa juuri tilastoitu, kuten ei tilastoida nykyäänkään!! Juuri oli juttua aamulehdessä kuika nykyään pontikan keitostakin on tullut katoava kansan perinne. Enää ei viittitä kotipolttaa ja kun ei viittitä niin ei myöskään osata --> päädytään tilastoidun alkoholin käyttöön.

Täsäkin ketjussa voi tissuttelijoiden juomien määrään vapaasti lisätä sen 30-50 prosenttia, joka meni kurkusta alas ihan huomaamatta.

Oliko tästäkin juttua tiedetiistaissa vai yleistätkö oma alotteisesti? Jos yleistät mihin tutkimukseen moinen perustuu?

Toisin kuin ruuan syömistä (otinko nyt ison vai keskisuuuren perunan) niin alkoholin kulutusta on helppo mitatta. 3 tölkkiä olutta on täsmälleen 3 tölkkiä. Toki asia vaikeutuu esimerkiksi juhlissa kun tarjolla on boolia (otinko puolilasia vai melkein koko lasillisen ja kuinka vahvaa booli oikeasti oli...)

Vierailija
115/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa kukaan ei koskaan juo humalaan asti. Kumminkin Suomesta löytyy puoli miljoonaa alkoholin suurkuluttajaa. ;-) Sitten kun puhutaan existä omista tai appivanhemmista, löytyykin älytön määrä ihmisiä jotka ei hallitse juomistaan ja pilaavat lasten joulun. Mutta yksikään äiti ei itse käytä liikaa alkoholia, ja vaikka käyttäisikin niin ei se ole lapsia haitannut....

samaa meinasin kirjoittaa mutten jaksanut... Veikkaan että ainakin puolet näistäkin yhden öasin juojista on jossakin vaiheessa pikkuhiprakassa tai enemmässä...

etta naa palstat jotenkin yksi yhteen edustaa Suomen kansaa? Eikohan ne suurkuluttajat ole kiireisina suurkuluttamassa, sensijaan etta ehtisivat olla netissa? ;-)

Ja kylla, on mahdollista (ei toki kaikilta onnistu) etta kayttaa alkoholia maltillisesti eika orvella. Muttei ehka Suomen maaperalla...

Vierailija
116/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samalla tavalla kuin nykyään arvioidaan taxfree juomat tilastoituun alkoholinkulutukseen.

Vierailija
117/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vihjailla, miten lasillinen oli oikeastaan viisi pulloa.

Kerroin (ei suomalaiselle) miehelleni tästä ketjusta ja hän totesi noista "aah uuh annan raittiin joulun lapsille" , että mitä ihmeen juntteja siellä palstoilla oikein on.

Että onko joulu joku hiton erikseen mainittava suoritus, johon pitää pinnistellen pyrkiä hokien mantraa "annan raittiin joulun, annan raittiin joulun, annan raittiin joulun" ja sitten lasketaan tunteja, että joulu on ohitse. Ja perheen naukkailuun taipuvaiset kädet hioten miettii, että hitto jos hakisikin puita liiteristä, niin voisko jo nyt ottaa pikku tömpsyt? Ei kai ne huomaa, jos ihan vain yhden kulauksen minttuviinaa ja pastillin perään.

Vierailija
118/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä join kaksi lasillista punaviiniä ja isäkin taisi juoda ainakin yhden oluen :D

Vierailija
119/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa lopettaa yhteen viinilasiin. Jos joskus mies on ostanut viiniä ruualle niin kyllä juon pikkuhiljaa illan mittaan koko pullon. Näin käy silloin tällöin, ehkä kerran kaksi kuussa. Itse tietoisesti yritän aina välttää viinin juontia ruuan kanssa, koska se karkaa usein käsistä. Samasta syystä en suostu siihen, että ruuan kanssa jouluna otettaisiin viiniä tai juotaisiin alkoholipitoista glögiä. Nyt olen raskaana ja silloin en juo yhtään tippaa.

Tähänkin ketjuun varmasti vastaa vain ne, joilla alkoholinkäyttö ei ole ongelma. Silti on tuhansia perheitä, joilla alkoholi aiheuttaa monenlaisia ongelmia.

Vierailija
120/141 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulläe pisti silmään, että nämä puolilasiaviiniä laskevat sentilleen, paljon ottavat, ettei mene minkään rajan yli ja silti väittävät, ettei alkoholi ole heille ongelma:)]

ja jättää sen siihen, niin paras se on silloin olla täsmällinen, eikä sinne päin. Itse en snapsittele enkä juo terästettyjä, jos päivän mittaan naukkailee, tulee ainakin mulle univaikeuksia ja huono olo seuraavaksi päiväksi. Ei krapulainen välttämättä, mutta vetämätön.

Vetämätön olen nytkin, mutta raskaus väsyttää ja eilen tuli mentyä nukkumaan vasta klo 23.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi