Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppui jouluhössötys. Katso pysäyttävä kuva :(

Vierailija
22.12.2010 |

Vielä varoitus, kuva voi vaikuttaa sinuun vahvasti.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1379.snc4/163148_15844265…

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui tosi pahalta nähdä tuo, varsinkin kun itsekin olen asunut kehitysmaassa ja siellä ollessani mietin aina, miten hyväosainen olen. Ihan hävetti välillä. Se pääsee aina välillä unohtumaan kun on tänne länteen palannut. Asun tällä hetkellä yhdessä Euroopan suurimmista metropoleista, ja kun näkee ökyrikkaita ihmisiä, tulee väkisin kateelliseksi. Sitten kun näkee tuollaisen kuvan, tai muistelee omaa aikaa kehitysmaassa, muistaa miten helkkarin hyväosainen sitä on. Vaikkei olekaan luksusautoja ja -laukkuja=)

Hauskaa ja välittävää joulua kaikille=)

Vierailija
2/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan Kevin Carterin Sudanissa vuonna 1993 ottama kuva. Kuvan tytön kohtalosta ei ole tietoa.

Arvasin muuten jo ennen linkin avaamista, mistä kuvasta oli kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeättekö itseänne vai mitä?

Minä häpeän munattomien afrikkalaismiesten puolesta, jotka eivät saa osaa auttaa maitaan ulos köyhyydestä.

Vierailija
4/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku auttaa näitä kotimaan, omien kauupunkiemme ja kyliemme ja naapurustojemme lapsia, joilla on moniongelmaista taustaa.

Sinä, jonka kaveri käy kanssasi drinksulla ja jättää lapsensa kotiin yksin siksi ajaksi, voisitko ehdottaa että ensi kerralla menisit heille kun sinulla olisi tuoda tuliaisoluttakin. Veisit vain vähän ja kun olet heillä, voisit purkaa keittiöstä pahimmat hometiskit siinä ohimennen samalla. Rupattelisit mukavia ja selittäisit miten ihanaa seuraa kaverisi on, että otetaan uusiksikin. Näin ottaisit tavaksi vähän käydä säännöllisesti ja auttaa ihan perussiisteydessä, kuunnella huolia, ehkä vähän olla lastenkin tukena ja turvana, kenties joskus lapsenvahtina. Siinä voi omat drinksullakäynnit jäädä joskus väliinkin, mutta ainakin saat autettua yhden perheen lapsia.

Niin, tässä kohtaa se jolla tilanne olisi realistinen ja kuvailuni kaltainen ,ajattelee että "hittojako mä jonku läävästä, ongelmista, hometiskeistä ja sotkuista, saati että vahtisin ilmaseks lapsiansa, hyväksihän se mua vaan käyttäis ja lunttuais ite baareissa kahta kauheammin ja meille en ilmaiseksi ota niitä haisevia huonokäytöksisiä mukuloita hoitoon, kasvattakoon itte penikkansa jos niitä on pitäny hankkia." "Sossu niistä saa huolehtia, kai joku olisi jos tehny tarhasta ilmon ja käyhään niillä se perhetyöntekijä, että en kyllä ala sekaantua, käyn vaan vähän drinksulla seuran vuoksi jne. jne.."

Näinhän siinä voisi käydä, se toinen ilahtuisi ja alkaisikin käyttää hyödykseen tilannetta. Mutta entäs sitten, siitä huolimatta ne kyseiset lapset saisivat jotain, mitä vanhemmillaan ei ole antaa ja mitä ei edes rahalla voi ostaa, huolenpitoa ja turvaa, mallia tavoista ja aikuisen huomiota. Entä sitten, kävisikö siinä auttajalle huonosti tai veisikö se koko elämän? Ei varmasti ja ainakin ihan varmasti voisi pääosin ilmaiseksi auttaa hädänalaista lasta. Kyseisellä lapsella ei ehkä olisi nälkäkuolema tunnin päässä eikä korppikotkaa vieressä odottamassa, mutta kymmeniä pelon värittämiä yksinäisiä öitä, väkivaltaisia äidin "uusia miehiä", ehkä joukossa joku "lasaten rakastajakin" ja ties mitä. Tällaiselle lapselle jo tieto siitä että on joku kelle soittaa, paikka johon päästä, aikuinen jolle kertoa, olisi kultaa kalliimpi ja kantaisi pitkälle ja estäisi monta haavaa ja arpea jotka aikanaan voivat aiheuttaa omien lasten kasvatuskyvyttömyyttä, elämänhallintaongelmia, henkisiä sairauksia, kenties rikollisuutta ja väkivaltaisuutta. Ei voi tietää mikä on se pieni korvaamaton hetki, jonka varassa lapsi välttyy marginaalitilanteessa mielen hajoamiselta ja sairaalta tulevaisuudelta. Olisiko esimerkiksi nyt vapautetulla koulupojan aikaisemmin surmanneella ollut lapsena sellainen hetki, jossa joku olisi voinut pienellä vaivalla estää mielen sairastumisen ja murhaa ei olisi tapahtunut. Välittämällä tekisimme naapurustostamme ja kaupungistamme niin paljon turvallisemman ja myönteisemmän meille kaikille, mutta myös omille ja toistemme lapsille.

Mutta paljon helpompaa on tietysti ottaa se 2€ ja pudottaa se lippaaseen mielessä se kuinka auttaa lasta välttämään korppikotkan ruuaksi joutumisen. On siitä hiven apuakin, mutta kyllä se tekona on enemmän hyvän oman tunnon ostamista kuin vastuun kantamista itselleen vieraasta lapsesta tai oikeasti jonkun auttamista sanan varsinaisessa merkityksessä.

Vierailija
5/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta systeemi ei muutu, ennen kuin ottavat itse ohjat käsiinsä.

Ja siihen on annettu mahdollisuuksia jo vuosikymmenten ajan.

Niin kauan kun Afrikan tietyt valtiot keskittyvät diktaattoreiden hyvinvointiin ja sotakaluston ylläpitoon ja sisällissodan tai minkä tahansa muun sodan jatkumiseen, tämä valitettava ja aivan järkyttävä tilanne ei muutu.

Afrikkaan on syydetty kehitysyhteistyörahoja miljoonia miljoonia miljoonia euroja ja dollareita, mutta mitään muutosta ei tapahdu.

Asiat muuttuisivat, jos kyseisten maiden päättävät tahot niin haluaisivat.

Mutta kun ei.

Enkä ole empatiakyvytön, annan vuodessa noin 300 euroa hyväntekeväisyyteen. Mutta Afrikkaan en enää rahojani anna, ennen kuin siellä otetaan omaa vastuuta asioista.

Minä annan kahdelle kummilapselle Afrikassa ja kyllä ne järjestöt ainakin tekevät tarkkaa tiliä siitä mihin rahat on käytetty. Yleensä kouluihin ja niihin liittyviin ravintoprojekteihin. En ole kyynistynyt yhtään.

Vierailija
6/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä lahjoitan 100e vuodessa niin kyllä mä koen auttavani useampaa kuin muutamaa. Veikkaan että hallintokuluineenkin autan ainakin sataa nälkäistä. Ehkä vain sillä yhdellä aterialla, mutta onpahan taas yksi ateria saatu. Jos sata muutakin lahjoittaisi saman verran niin se olisi jo 100 ateriaa sadalle ihmiselle.

Olen Plan-kummi, mutta mieluiten haluaisin ottaa ihan oman kummilapsen ja huolehtia hänestä ja hänen perheestään niin tietäisin että hänellä on varmasti kaikki hyvin.

Vierailija
7/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa miksi tahdot ruokkia ihmisiä, joille riittäisi ruoka ihan hyvin jos vain a.) eivät pukkaisi lasta maailmaan vuoden välein, b.) ottaisivat vastuun perheensä elättämisestä ja c.) tekisivät töitä hiki niskassa kuin suomalaiset sodan jälkeen? Olen aika varma että samalla kun sinä säälit afrikkalaista, haukut pystyyn suomalaisen köyhän joka saa elantonsa sossusta. Touhu on kuitenkin loppujenlopuksi aivan samaa, hieman eri nimellä: sinä maksat niin sossun asiakkaan kuin afrikkalaisenkin ateriat, halusit tai et.

Vierailija
8/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei afrikkalaisten enää tarvitsisi huolehtia itse edes siitä ruoan saamisesta pöytään!! Tyhmä länsimaalainen kustantaa senkin.

Vierailija
9/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä häpeän munattomien afrikkalaismiesten puolesta, jotka eivät saa osaa auttaa maitaan ulos köyhyydestä.

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa. Munattomat afrikkalaismiehet ovat myös jollain tavalla aivottomia syistä, joihin heillä itsellään ei ole ollut paljonkaan vaikutusvaltaa.

Vierailija
10/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulta ainakin löytyy 300 euroa vuodessa paljon helpommin kuin ne lukemattomat tunnit, joita jonkun sosiaalitapauksen auttamiseen menisi. Ei sillä ettenkö auttaisi sosiaalitapaustakin jos sellainen kohdalle sattuisi. En vain tunne yhtään.

Vierailija
11/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin jo arveltiin. Katsokaapa pikseleitä linnun ympärillä.

Vierailija
12/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku auttaa näitä kotimaan, omien kauupunkiemme ja kyliemme ja naapurustojemme lapsia, joilla on moniongelmaista taustaa. Sinä, jonka kaveri käy kanssasi drinksulla ja jättää lapsensa kotiin yksin siksi ajaksi

Itse käyn pari kertaan vuodessa drinksulla. Oma perhe vie niin paljon aikaa, että en ehdo alkaa näitä sosiaalitapauksia metsästää. Eli eipä siinä ole vaihtoehtoa, kuin lykätä rahaa keräykseen niin koti kuin kansainväliseenkin apuun.

Vierailija
13/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan Kevin Carterin Sudanissa vuonna 1993 ottama kuva. Kuvan tytön kohtalosta ei ole tietoa.

Vierailija
14/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimainen ruokavalio ja elämäntapa vaikuttavat maailman nälkäisten ja yksipuolisesti syövien tilanteeseen monin eri tavoin. Useissa tutkimuksissa onkin todistettu, että muuttamalla yhteiskuntien ja maailmankaupan toimintamalleja, saataisiin monia aliravitsemukseen ja köyhyyteen liittyviä ongelmakohtia ratkaistua.

Maailmassa esimerkiksi tuotetaan tällä hetkellä jo niin paljon viljaa, että tasaisesti jaettuna viljasta riittäisi 3 500 kcal jokaiselle maailman ihmiselle. Arviolta noin 40 % maailman viljasadosta käytetään kotieläinten rehuviljana, eikä ihmisten ruokkimiseen sitä taloudellisista syistä voida käyttää (Lappe ym., 2000). Tietenkään ei voida sanoa, että pelkästään valtaisa länsimaalaisten lihansyönti tai maidonjuonti aiheuttaisi maailman nälänhätää, mutta niin kauan, kun on kannattavampaa myydä tai käyttää vilja eläinten kasvattamiseen, ei maailman viljasato tule kaikkien ruokkimiseksi riittämään, varsinkin kun eläintuotteiden kulutus on tasaisessa kasvussa ympäri maailman.

Vierailija
15/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että linkin takaa paljastuisi kuva jossa pienet nälkiintyneet lapset väsäävät pienillä verisillä sormillaan muovileluja meidän muksuille. Sitä olisin varmaan pysähtynyt miettimään, mutta tuota en ymmärrä. siis miten se liittyy jouluun, ja miksi minun pitäisi kuluttaa jouluni miettien nälkäänäkeviä?

tuo on se tilanne siellä joka päivä.

Vierailija
16/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa. Munattomat afrikkalaismiehet ovat myös jollain tavalla aivottomia syistä, joihin heillä itsellään ei ole ollut paljonkaan vaikutusvaltaa.

Yksikään Afrikkkalainen maa ei ole enää Eurooppalaisten hallinnassa, joten, afrikkalaisten asiat ovat juurikin afrikkalaisen munattoman miehen käsissä.

En todellakaan häpeä itseäni siitä, että afrikkalaiset ovat saamattomia

Vierailija
17/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin jo arveltiin. Katsokaapa pikseleitä linnun ympärillä.

Minusta on aivan sama vaikka kuva olisi maalattu vesiväreillä. Kuva herättää ja ihan varmasti siellä korppikotkat pyörivät nääntyvien ihmisten ympärillä vaikka kukaan ei olisikaan ottamassa kuvaa. Ihan ihmeellisiin asioihin toiset kiinnittää huomiota, ei tässä nyt kyse mistään pikseleistä ole tai siitä että onko kuva aito (vaikka ilmeisesti aito se on).

Vierailija
18/60 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noiden pitää syytää niitä lapsia maailmaan? Kun se nääntyminen on niin yleistä niin eikö luulis jo jokaisen tietävän että lapsella edessä kurja elämä, joten miksi tehdä niitä kymmeniä lisää kuolemaan...

Vierailija
19/60 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun herätit...

Vierailija
20/60 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro ensin mitä siinä on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä