Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kello löi jo viisi. Olen lapsesta saakka ihmetellyt miksi mökin Miinalle

Vierailija
22.12.2010 |

ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.

Siis säkeistö kuuluu

"Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.

Taavetti ja Tiina nouskaa kannoille!"

Tänä aamuna tulin kuitenkin tulokseen, että ehkä Taavetti ja Tiina ovatkin jo reen kyydissä. He ovat esim. renki ja piika ja heitä nimenomaan pyydetään tekemään tilaa Miinalle nousemalla reestä kannoille seisomaan.

Sain siis viimein mielenrauhan tässä asiassa 30 vuoden jälkeen.

Kiitos että sain jakaa asian kanssanne :)

Kommentit (300)

Vierailija
81/300 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkkoon. Kirkolla voipi olla baarikin auki.

Vierailija
82/300 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen tulkinnut asian niin, että Miina asui lähellä kirkkoa ja hänen ohitse ajettiin reellä vasta hiukan ennen kirkkoa, kirkon jo ollessa näkyvillä.

Sen sijaan tuota "joka ikkunalla, kaksi kynttilää", olen todella miettinyt.. Se kun sopisi itsenäisyyspäviään, ei jouluun.

Ehkä tämä laulu onkin itsenäisyyspäivälaulu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/300 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme eskarissa esittäneet laulua joulujuhlissa ja Miina aina vanha huiviin kääriytynyt mummeli jolle reessä istuvat vielä vilkuttavat ohi mennessään. En ole kehdannut työkavereille kertoa säälistäni Miinaa kohtaan kun "käsikirjoitus" näytelmään tehty jo aikoja sitten...

Vierailija
84/300 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä laulu lauletaan, en aio osallistua. Nousen seisomaan ja pidän hiljaisen hetken.

Tuntuu niin pahalta Miinan puolesta. Aion myös reklamoida asiasta kirkkoherran virastoon.

Laulu syrjii mummoparkaa.

Vierailija
85/300 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on pakko nostaa kun en oo vieläkään varma saiko se mökin Miina kyydin vai ei.

Yksi joka kans aina pohtii tätä ja näkee silmissään Vanhan vaivaisen Miina- muorin tarpovan kirkolle umpihangessa luuvalon runtelemilla kintuilla kun ei voi rekireitillä kulkea ettei jää säätyläisten reen alle

Vierailija
86/300 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2010 klo 20:24"]

tehtiin tilaa rekeen, kun Taavetti ja Tiina komennettiin reen kannoille seisomaan.

[/quote]

Näin minäkin sen olen ajatellut!

Vierailija
87/300 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miina, Taavetti ja Tiina kulkivat kävellen tiellä ja lapset T&T pääsivät reen jalaksille. Vanha Miina-rukka jätettiin tarpomaan tienposkeen.

Vierailija
88/300 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielikuvissa sama kuin jollain toisella: Miinalla oli kirkkoon vain kolmen kilometrin matka ja Miina taittoi taivalta potkukelkan kanssa. Siksi kyytiä ei tarjottu eikä se ollut tarpeenkaan. Taavetti ja Tiina sen sijaan olivat siinä samoilla paikkeilla jalkaisin matkassa, ja heitä pyydettiin jalaksille kyytiin. Muutenkin nuorempina olivat jalaksille sopivan reipasta väkeä. Tuskin Miina olisi sinne jalaksille halunnutkaan, se on vanhalle / aikuiselle ihmiselle turhan huimapäistä kyytiä.

Vierailija
89/300 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin kuvittelin aina että sitä mökin Miinaa vaan osoiteltiin sormella reen kyydistä ja T&T pääsi jalaksille. Miksi?? mutta tosiaan jos sillä olikin potkukelkka. vai oliko Miina "potkukelkka"? mökin Miina jota käytiin polkemassa ja siksi vähän sormella osoiteltiin että siinä sekin kirkolle kulkee, parka. syntejä tunnustamaan pääsee mutta tuskin taivaaseen. mummoni kulki aikanaan reellä kirkkoon n 10km ja kertoili joskus vuonna -78 kun olin pieni, että totta nämä tarinat on! mummo oli kyllä arvokas leski ja kun pojat kasvoivat ja hankkivat ajokortin ja auton niin pääsi autonkyydillä sormella osoittelemaan!

tuskin nukun ensi yönä :(

Vierailija
90/300 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon selvästi ollut pienenä huomattavasti yksinkertasempi tapaus kuin suurin osa täällä vastailleista... Mä nimittäin ajattelin, että Miina tarpoo siellä hangessa, ja jotenkin sen kunniaksi perheen lapset Taavetti ja Tiina nousevat tien sivuun kannoille (siis puun kannoille!) ikään kuin tervehtimään Miinaa :DD viisas lapsi olin, looginen ajattelukyky katossa

Vierailija
91/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina jostain syystä ajatellut (ehkä Mauri Kunnaksen Koiramäkeä liikaa lukeneena), että Taavetti ja Tiina ovat perheen (siis sen ensimmäisen, jossa on äiti, isä ja lapset Juhani ja Liisi) renki ja piika, ja pääsevät isäntäväen kyydissä kirkkoon, mutta kun Miina nähdään tienposkessa ja otetaan kyytiin, pitää piikaväen nousta reen jalaksille. 

Meidän päiväkodissa ja alakoulussa aina Miina pääsi kyytiin...

Mutta se ei selvinnyt, miksi Miina vei kahden aikuisen (T&T:n) paikan...

Vierailija
92/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:15"]

Olen aina jostain syystä ajatellut (ehkä Mauri Kunnaksen Koiramäkeä liikaa lukeneena), että Taavetti ja Tiina ovat perheen (siis sen ensimmäisen, jossa on äiti, isä ja lapset Juhani ja Liisi) renki ja piika, ja pääsevät isäntäväen kyydissä kirkkoon, mutta kun Miina nähdään tienposkessa ja otetaan kyytiin, pitää piikaväen nousta reen jalaksille. 

Meidän päiväkodissa ja alakoulussa aina Miina pääsi kyytiin...

Mutta se ei selvinnyt, miksi Miina vei kahden aikuisen (T&T:n) paikan...

[/quote]

Just kun alkoi olla sellainen olo, että tää mysteeri on selvinnyt, niin sä tuut tommosen CSI-kommentin kanssa.

Mitä enemmän mietin, niin kyllä ne Taavetti ja Tiina on Miinan lapsia. Ja että kirkkoon ei ole enää tuossa kohtaa edes kovin pitkä matka. Että Miina kävelee...

Vierailija
93/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen aina tulkinnut ton niin että ne lapset tekee reestä käsin havaintoja matkan aikana. lähellä kirkkoa huomataan tuttu Miina menossa kirkolle, jalan tottakai koska hän asuu niin lähellä. Taavetti ja Tiina taas reellään saavuttivat lasten reen joten todetan että nouskaa kannoille, tulkaa perässä mennään yhtä matkaa...

Näin täällä tulkittu itsekseen lapsesta asti :D

Vierailija
94/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2010 klo 08:11"]ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.

Siis säkeistö kuuluu

Tänä aamuna tulin kuitenkin tulokseen, että ehkä Taavetti ja Tiina ovatkin jo reen kyydissä. He ovat esim. renki ja piika ja heitä nimenomaan pyydetään tekemään tilaa Miinalle nousemalla reestä kannoille seisomaan.

[/quote]

Ihanaa että miinakin otetaan kyytiin:D:D:D

Vierailija
95/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina aatellut että mökin Miina menee reellä ja pyytää lapsia että "hei, nouskaas kannoille niin tekin saatte kyydin ja hauskan ajelun!" :)

Vierailija
96/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään ei käy ilmi, että Miina olisi raihnainen mummo. Hänhän voi olla vaikka nuori, voimakas ja kestävä  urheilijanainen.

Vierailija
97/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena mullakin oli semmoinen käsitys, että Miina oli köyhä mökkiläinen, joka kulki kävellen. Ehkä mysteerin selitys onkin juuri tuo, että Taavetti ja Tiina ovat Miinan lapsia ja heitä pyydetään nousemaan kannoille, Miina terveenä aikuisena jaksaa kyllä kävellä. Ei rekeen enää mahdu. Se on jo aika täynnä, kun on koko perhe kyydissä eikä tilaa ole kuin kannoilla.

Vierailija
98/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakuuttunut siitä, että Miina on itse liikkeellä reellä myös. Tosin koska puhutaan kulkemisesta eikä ajamisesta, niin asian laidan täytyy olla niin, että hän on ryöstänyt Poutun lihatalon omistajan hevosen aikapäivää sitten, mutta hevonen on oikutteleva, oikea vanha kaakki. Hevonen sai osansa ydinlaskeumasta ja sille kasvoi kolmas silmä, mutta takapuoleen. Miinan vanha naama ei sitä miellytä ja siksi se oikuttelee.

Tämä synti on aikapäivää sitten annettu anteeksi ja on siis kaikkien yleisessä tiedossa, joten tähän ei laulussakaan kiinnitetä sen suurempaa huomiota ja tarinointia menneistä. Keskitytään vaan hyvään fiilikseen ja ehkä hieman hihitellään, kun on niin hassun näköinen tuo Miina menopeli. Oli oikeaa riemun raikaa jos Miina otti jalaksille lapsia. Sitä odotettiin koko kevät, kesä ja syksy. Taavetti ja Tiina olivat tällä kertaa onnekkaita.

Vierailija
99/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä! päivän naurut. Kiitos!

Vierailija
100/300 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 02:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.12.2010 klo 08:11"]ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.

Siis säkeistö kuuluu

[/quote]

Ihanaa että miinakin otetaan kyytiin:D:D:D

[/quote]

Miina pienellä alkukirjaimella. Toivottavasti kukaan ei astunut miinaa...n.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän