Kello löi jo viisi. Olen lapsesta saakka ihmetellyt miksi mökin Miinalle
ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.
Siis säkeistö kuuluu
"Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.
Taavetti ja Tiina nouskaa kannoille!"
Tänä aamuna tulin kuitenkin tulokseen, että ehkä Taavetti ja Tiina ovatkin jo reen kyydissä. He ovat esim. renki ja piika ja heitä nimenomaan pyydetään tekemään tilaa Miinalle nousemalla reestä kannoille seisomaan.
Sain siis viimein mielenrauhan tässä asiassa 30 vuoden jälkeen.
Kiitos että sain jakaa asian kanssanne :)
Kommentit (300)
pianolla kaksikätisesti:D
päästäispä porukalla laulamaan, mä voisin säestää:DD
http://www.tunturisusi.com/joulu/joulukirkko.htm
Mutta mikä onkaan se tosi tarina mökin Miinasta, Taavetista ja Tiinasta sekä Juhanista ja Liisistä...
"Ruuna virtsaa vielä, tepsuttelee pois"...
Jotenkin niin koskettavaa. Vie ihmiset aamutuimaan kirkkoon, päästää luikut ja häviää pimeyteen. Yksin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Berndt_Sarlin
Entä "salatut" värssyt?
Kello löi jo viisi, lapset herätkää!
Juhani ja Liisi, muuten matka jää.
Tässä vesimalja, silmät huuhtokaa!
Lämmin karhuntalja reessä odottaa.
(Joutuin turkit niskaan, kintaat käsihin,
Sanna vielä viskaa villahuivinkin.)
Vasta ruunan reessä silmät aukeaa.
Siin on silmäin eessä synkkä metsämaa.
Aisakello helkkää, loistaa tähdet, kuu.
Riemua on pelkkää, hymyyn käypi suu.
Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.
Taavetti ja Tiina, nouskaa kannoille!
Mäenrinteen alla talo törröttää,
Joka ikkunalla kaksi kynttilää.
Ruuna, virsta vielä tepsuttele pois!
Tällä kirkkotiellä aina olla vois!
Riemuhuuto lähti lasten huulilta:
Juurkuin jouluntähti kirkko kummulla!
Sisälläpä vasta silmät huikenee,
tänne taivahasta Korkein katselee.
Saivat paikan oman pitkään penkkihin,
sytyttivät soman haarakynttelin.
Iäks muistiin jääneet - niin ei kaunista,
kuin on urkuin äänet jouluaamuna.
Soipi virret vielä kulkiessa pois.
Sillä kirkkotiellä aina olla sois.
(San. Immi Hellén Säv. R. Raala (Berndt Sarlin)
Entäs Immi itse?
http://www.museo24.fi/?action%5B%5D=INavigation::viewArticle(1334)
Vierailija kirjoitti:
upsista
Kiitos tästä. :D
Ite olin aina ajatellut että perheen kakrut ajettiin pois vällyjen alta, mutta ne lapsethan oli Juhani ja Liisi eikä Taavetti ja Tiina. Jäi tämä koukku tajuamatta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Taavetti ja Tiina on perheen lapsia, jotka siirtyvät reen jalaksille taakse seisomaan antaen mökin Miinalle tilaa reessä
No toivottavasti noin!
Omasta suvustani on häpeäkseni kerrottava sellainen juttu, että kun isoisoenoni osti kylän ensimmäisen automobiilin, niin hän kuljetti mukanaan vain pirtutrokareita ja erikseen mainitsi, ettei mitenkään ole velvollinen tarjoamaan kyytiä kirkolle kaiken maailman mökin muijille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina tulkinnut asian niin, että koska entisaikaan elettiin sääty-yhteiskunnassa, niin pidettiin ihan oikeana ratkaisuna, että mökin Miina kulkee yksin kävellen kirkkoon, kun varakkaamat ajavat reellä.
Nykyaikainen tulkinta kai olisi, että Miina haluaa kuntoilla ja lenkkeilee paljon. Rekikyyti ei hänelle kelpaisikaan.
Tai nykyaikaisen tulkinnan mukaan Miina haluaa laihduttaa
Vierailija kirjoitti:
eikä asemansa puolesta todellakaan kelpaa rekeen. Kannoilla taas ei vanhuuttaan pysy, joten odottelee, josko siitä ohi vilahtaisi toinen, vähän alempiarvoisten reki.
Taavetti ja Tiina taas ovat renki ja piika, jotka saavat nousta kannoille, nuoria ja reippaita ja ehkä vähän huimapäisiäkin ovat. Jouluna ollaan kilttejä alempiarvoisille, mutta mökin Miina on kaiken hyvän auan ulottumattomissa. Miina tosiaan kävelee kirkolle, jos ei joku torpparireki siitä viuhahda ohi. Ja miksipä ei viuhahtaisi...
Niin, ja mökin Miinoilla ei todellakaan ole hevosia ja rekiä! Ihan turha tulkinta. Sääty-yhteiskunnassa ei hevosia ollut välttämättä edes hyvin toimeentulevilla torppareillakaan, ja Miina ei ole edes torppari.
Eivät ihmiset noin hirveitä olleet. Kyllä kyyti tarjottiin jokaiselle, jos tilaa oli.
Tulikin tämä ketju mieleen aamulla kun kuuntelin radiota.
Opettaja pyysi oppilaita piirtämään jonkun niistä joululauluista, jota oli yhdessä laulettu. Opettajan piti sitten piirroksesta arvata, mistä laulusta oli kyse. Yleensä opettaja tiesi heti -1) joulupuu on rakennettu 2) joulupukki, joulupukki jne. Mutta yhden piiroksen kohdalla opettajalle tuli black out.
Piirustuksessa oli hakkuuaukio ja siellä seisoi tyttö ja poika kannon päällä.
Oppilas itkua tuherrellen selitti, että siinähän on Taavetti ja Tiina, jotka ovat nousseet kantojen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja pyysi oppilaita piirtämään jonkun niistä joululauluista, jota oli yhdessä laulettu. Opettajan piti sitten piirroksesta arvata, mistä laulusta oli kyse. Yleensä opettaja tiesi heti -1) joulupuu on rakennettu 2) joulupukki, joulupukki jne. Mutta yhden piiroksen kohdalla opettajalle tuli black out.
Piirustuksessa oli hakkuuaukio ja siellä seisoi tyttö ja poika kannon päällä.
Oppilas itkua tuherrellen selitti, että siinähän on Taavetti ja Tiina, jotka ovat nousseet kantojen päälle.
Ihana stoori! En tiedä, onko totta, mutta voisin kuvitella, että nykylapsille laulu ei välttämättä aukea niin kuin omalle sukupolvelleni.
Minä taas olin ajatellut, että Miinan käsivoimat tai tasapaino ei enää riittäisi pitämään kiinni ja pysymään reen jalaksilla. Ja että Taavetti ja Tiina olivat erillisiä hänestä, mutta kulkivat siinä main ja heidät kykenevinä pyydettiin jalaksille.
Luin siis Malmbergin jutun, mutta en allekirjoittanut kumpaakaan hänen näkemystään. Ts. on olemassa vielä se kolmas vaihtoehto, että Taavetti ja Tiina eivät olleet Miinan lapsia, vaan tosiaan eri perheestä. (Mutta eivät reellä ajavaa perhettäkään.)
Vierailija kirjoitti:
Tulikin tämä ketju mieleen aamulla kun kuuntelin radiota.
tuliko Kello löi jo viisi radiosta?
Kuinka moni lukijoista on ollut reen kyydissä tai peräti jalaksilla? Itse pääsin lapsena jäälle rekiajelulle. Istuttiin villavällyjen alla. Nyt voin kuvitella, kuinka mukavaa Juhanilla ja Liisillä oli kirkkomatkalla, kun vielä Taavetti ja Tiina tulivat seisomaan kannoille!
Minä olen pikkulapsesta käsittänyt,että Taavetti ja Tiina ovat Miinan lapsia.Minna ei ole niin vanha,kuin jotkut ymmärtää,vaan kahden isohkon lapsen äiti.Olen ajatellut lapset noin 10-12-vuotiaiksi.Miina otetaan nimenomaan kyytiin ja lapsensa nousevat kannoille.Lauluun ei ole sovitettu sanoilla Miinan rekeen nousua,mutta minä olen ymmärtänyt sen rivien välistä.:Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.No,kyllä sen vähäjärkinenkin laulun luonteesta ymmärtää,että Miina otetaan kyytiin ja samaan hengenvetoon kehoitus:Taavetti ja Tiina,nouskaa kannoille.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pikkulapsesta käsittänyt,että Taavetti ja Tiina ovat Miinan lapsia.Minna ei ole niin vanha,kuin jotkut ymmärtää,vaan kahden isohkon lapsen äiti.Olen ajatellut lapset noin 10-12-vuotiaiksi.Miina otetaan nimenomaan kyytiin ja lapsensa nousevat kannoille.Lauluun ei ole sovitettu sanoilla Miinan rekeen nousua,mutta minä olen ymmärtänyt sen rivien välistä.:Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.No,kyllä sen vähäjärkinenkin laulun luonteesta ymmärtää,että Miina otetaan kyytiin ja samaan hengenvetoon kehoitus:Taavetti ja Tiina,nouskaa kannoille.
Ei ei, ei ne mitään Miinan lapsia ole, ihan omituinen tulkinta sulla. Tuskin puhuttaisiin vain Miinan kulkemisesta jos siinä olisi koko perhe talsimassa.
Muistan kun olin kuusivutias, kaikki sisarukset oli jo koulussa ja aika tuli pitkäksi, kun ei ollut samanikäisiä leikkitovereita pienellä kylällä. Opettelin sitten ulkoa tämän joululaulun vanhasta aapisesta. Laulelin sitä äidille ja kyselin, menikö oikein. Itse tulkitsin sanat niin että Miina kävelee kirkolle ihan omasta tahdostaan ja ne Taavetti ja Tiina otettin kyytiin ihan kohteliaisuudesta, jos oli vaikka pidempi matka.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 09:22"]
Mistään ei käy ilmi, että Miina olisi raihnainen mummo. Hänhän voi olla vaikka nuori, voimakas ja kestävä urheilijanainen.
[/quote]
Tosiaan! Se että asuu mökissä ei vielä tee mummoksi. Miina saattoi olla vaikka minkälainen fitnessmimmi.