Kello löi jo viisi. Olen lapsesta saakka ihmetellyt miksi mökin Miinalle
ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.
Siis säkeistö kuuluu
"Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.
Taavetti ja Tiina nouskaa kannoille!"
Tänä aamuna tulin kuitenkin tulokseen, että ehkä Taavetti ja Tiina ovatkin jo reen kyydissä. He ovat esim. renki ja piika ja heitä nimenomaan pyydetään tekemään tilaa Miinalle nousemalla reestä kannoille seisomaan.
Sain siis viimein mielenrauhan tässä asiassa 30 vuoden jälkeen.
Kiitos että sain jakaa asian kanssanne :)
Kommentit (300)
ja antaa lapsilleen nyt nimeksi Taavetti, Tiina ja Tapani?
Ei se voinut olla Taavetti, sillä:
totuutta me emme tiedä!
Oikeastaan toivoisin tuolle Tenu-Topille, aviottomalle lapselle ja hyljeksitylle kulkumiehelle onnellista loppua. Vaikka hänen nilkkansa vääntyikin rytäkässä loppuiäkseen väärään asentoon, hän pystyi silti hyvin avustamaan siellä vaivaistalossa ja syksyisin kuokkimaan ylös niitä perunoita Taavetin farmilla.
Lähiseudun lapsia hän hauskuutti tökkimällä omenoita alas puiden ylimmiltä oksilta ja koppaamalla niitä tuohivirsuunsa. Siihan jalkaan kun ei enää tavan tennari passannutkaan.
Öisin hän hauskuutti Miinaa tekemällä vaivaistalon ulkohuussin takana rakkauden tekoja ja puhumalla kieltä, jota vain toinen elämän kourima pystyi ymmärtämään.
Sen verran takaraivossa omatunto kolkuttaa, että kyllä joulukirkkoon on mentävä vanhasta muistista. Yhteisössä ny karsaasti katsovat Miinaa. "Kävele sinä kelvoton".
Koska sitä rekeä veti vain yksi hevonen. Mä olen lapsesta asti surrut sitä että ruuna sai ensin juosta kiireellä kirkkoon ja sitten värjötteli siellä pakkasessa monta tuntia kun väki oli kirkossa. Ja sitten kylmiltään heppa joutui juoksemaan kilpaa kirkosta kotiin. Se että reki olisi vielä poimittu täyteen väkeä on mulle liikaa! En kestä!
että Taavetti ja Tiina ja Miina ovat kaikkea sekalaista jengiä mitä poimitaan kyytiin sieltä tienposkesta. Eivät siis T&T:kaan ole talon omaa väkeä
miinan kohtalosta on kyllä vaikea sanoa, ei varmaankaan edes nouse kyytiin koska rekeen ei mahdu ja ei uskalla vanhana ihmisenä mennä sinne "kannoille" eli reen jalaksille
Ja sitten kylmiltään heppa joutui juoksemaan kilpaa kirkosta kotiin. Se että reki olisi vielä poimittu täyteen väkeä on mulle liikaa! En kestä!
kunhan Taavetti ensin tajuaa että on olemassa sellaisia maatalouskoneita joita tilataan Wiipurin Wiljelykonewalmistamosta ja tuotanto moninkertaistuu. Ei hetken rauhua!
Öisin hän hauskuutti Miinaa tekemällä vaivaistalon ulkohuussin takana rakkauden tekoja ja puhumalla kieltä, jota vain toinen elämän kourima pystyi ymmärtämään.
Varmaan pian liuta pikku-Miinoja pyörii helemoissa.
Varmaan pian liuta pikku-Miinoja pyörii helemoissa.
Mutta onhan sitä vanhemmillakin naisilla oikeus onneensa ja Miinan kohtaloksi nyt koitui nämä huussintauspanot.
joka haluaa osoittaa syrjiville seurakuntalaisille olevansa yhtä oikeutettu joulukirkkoon kuin muutkin! Hylkiön seuraa karttavat Taavetti ja Tiina kulkevat rivakasti kävelevän Miinan edellä minkä ehtivät yrittäen pitää riittävää välimatkaa. Miinan virsut narskuvat uhkaavasti hangella. Onneksi ohi kulkeva perhe näkee Taavetin ja Tiinan ahdingon ja poimii heidät rekeensä.
Onneksi ohi kulkeva perhe näkee Taavetin ja Tiinan ahdingon ja poimii heidät rekeensä.
ja saavat myöhemmin tästä kiitoksena kutsun P.E. Svinhufvudin järjestämiin itsenäisyyspäivän juhliin
Onneksi ohi kulkeva perhe näkee Taavetin ja Tiinan ahdingon ja poimii heidät rekeensä.
ja saavat myöhemmin tästä kiitoksena kutsun P.E. Svinhufvudin järjestämiin itsenäisyyspäivän juhliin
ja jättävät nuo vanhoilliset porskuttamaan sinne hankeen. Tästä ei ole voinut sen aikaisessa laulussa kertoa, joten tarinaa on vääristelty niin että lesbo-Miina jäisi korpeen kylmissään. Totuus on salattu meiltä näihin päiviin asti.
Tajusin heti otsikosta, mitä olit ihmetellyt, mutta mulle se ei ollut koskaan tullut mieleenkään. Mutta on se hyvä, että Miina sai kuin saikin sen kyydin. :)
perhe muuttaa Amerikkaan ja löytää uuden kodin Walnut Grovesta, missä Vihtorin serkku on töissä sahalla.
joutuu työttömäksi ja koko suku häädetään hellahuoneesta ja kaikki näkevät nälkää. Tapani annetaan adoptioon paikalliseen porvariperheeseen ja muut palaavat Suomeen. Tiina kuolee keripukkiin matkalla Atlantin yli. Miina menettää järkensä ja joutuu vaivaistaloon.
Taavetti porskuttaa, nostaa mökin uuteen kukoistukseen ja viljelee perunoita joiden ensimmäiset siemenperunat toi taskussaan Amerikoista.
Taavetin pojantyttärenpoika ilmoittautuu Kadonneen Jäljillä USA -ohjelmaan ja suku yhtyy uudestaan siellä "Family Treen" juurella!
Taavetin pojantyttärenpoika ilmoittautuu Kadonneen Jäljillä USA -ohjelmaan ja suku yhtyy uudestaan siellä "Family Treen" juurella!
Ja Taavetin jälkeläiset, nykyiset perunakeisarit Suomesta eivät edes tienneet että heillä on sukulaisia Amerikoissa, sillä kukaan ei enää muistanut Tapani-reppanaa joka annettiin aikoinaan pois perheestä.
Voi jälleennäkemisen riemua! Voi perunaruokareseptien vaihtamisen iloa, oi mullan tuoksua entisessä kotimaassaan!
siksi sitä ei pyydetä kyytiin ja sehän on mökillinen kun ison talon reki pyyhältää ohi! Köyhät menköön omilla kyydeillä.
Julistan taman AVn ihanimmaksi ketjuksi.
Ja olen myos Miinan puolesta onnellinen etta paasi kyytiin.
Ps, itse veikkaisin miinan olleen 34 v
ainakin alkuperäisessä suomennuksessa joka oli Wanhassa virsikirjassa vuodelta 1899. Ilmeisesti taas on virsiä ja lauluja uusittu.
josta muistaa että miksi minä täällä käyn! Olette ihania :D
Oma tulkinta tähän vielä, tätä esitettiin päiväkodissa joulujuhlassa, ja en kyllä muista mitä Miinalle tapahtui. Mutta hämärä aavistus on, että silloinkin Miina olisi otettu kyytiin... Jotenkin tuntui oikealta se tulkinta. Ihan kuin olisin kuullut aiemminkin tuon, että kun on joulu niin mökin Miinalle tehdään reessä tilaa...