Just, palaveria pukattiin sitten aatonaatolle 13-16.
että hyvää joulua meidän firmalta vaan! Asiakasfirma tykkää varmasti hyvää tällaisesta ajankohdasta.
Monelta teillä lähdetään töistä joulunviettoon aatonaattona?
Kommentit (25)
Itse otin liukumavapaata jo ke-to ja esim. työkaverini tekee nuo päivät etänä. Toinen työkaverini lähtee keskiviikkona puolelta päivin. Tuskin kovin montaa ihmistä meillä firmassa aatonaattona enää paahtaa iltapäivällä, kyllä ne kotiin jo lähtevät ajoissa.
Meillä siis myös tuo liukuva työaika. Aika monella vastanneista olikin kiinteä työaika tai vuorotyö yms. Liukuva työaika on eri asia, eli kyllä minä ihmettelisin jos meillä firma laittaisi palaverin tuohon aikaan... Ja tiedoks niitä liukumia kertyy kun tekee ylimääräistä työtä, jota myös se työnantaja silloin tällöin odottaa. Eli jos joustoa on työntekijältä (tai siis itse olen ylempi toimihenkilö) työnantajalle, niin pitäisi se toimia toiseenkin suuntaan.
jos joutuu tekemään töitä palkkansa eteen eikä pääse lusmuilemaan kotiin etuajassa.
Yleensä nämä aikaisemmin lähtijät ovat niitä liukuvan työajan käyttäjiä. Eli ne tunnit on kyllä tehty sisään jo aikaisemmin eikä kyseessä ole lusmuilu. Ja töitä kyllä joutunut tekemään palkkansa eteen, itse asiassa yleensä ne vaatimukset ovat aika kovat (tavoitteet asetetaan yläkanttiin ja lisäksi tulee ylimääräiset hommat).
Liukumat ovat oikeasti ylityötä, josta pitäisi maksaa ylityökorvaus
Niinhän sitä luulisi, mutta niissä korvaus ei ole rahallinen vaan ajallinen ja tunti tunnista.
Ylityö pitää sopia erikseen työantajan kanssa ja työnantajan hyväksyä se. Liukumatunteja voi itse kerryttää työtilanteen mukaan sovitun ajan puitteissa ja sopia sitten työnantajan kanssa niiden vapaana pitämisestä, jos ei työajan liukuman puitteissa niitä saa pidettyä.
Meillä firmassa siis käytetään paljon liukumia, ylityöt ovat sitten harvinaisia.
Liukumat ovat oikeasti ylityötä, josta pitäisi maksaa ylityökorvaus
Niinhän sitä luulisi, mutta niissä korvaus ei ole rahallinen vaan ajallinen ja tunti tunnista. Ylityö pitää sopia erikseen työantajan kanssa ja työnantajan hyväksyä se. Liukumatunteja voi itse kerryttää työtilanteen mukaan sovitun ajan puitteissa ja sopia sitten työnantajan kanssa niiden vapaana pitämisestä, jos ei työajan liukuman puitteissa niitä saa pidettyä. Meillä firmassa siis käytetään paljon liukumia, ylityöt ovat sitten harvinaisia.
Itse otin liukumavapaata jo ke-to ja esim. työkaverini tekee nuo päivät etänä. Toinen työkaverini lähtee keskiviikkona puolelta päivin. Tuskin kovin montaa ihmistä meillä firmassa aatonaattona enää paahtaa iltapäivällä, kyllä ne kotiin jo lähtevät ajoissa.
Meillä siis myös tuo liukuva työaika. Aika monella vastanneista olikin kiinteä työaika tai vuorotyö yms. Liukuva työaika on eri asia, eli kyllä minä ihmettelisin jos meillä firma laittaisi palaverin tuohon aikaan... Ja tiedoks niitä liukumia kertyy kun tekee ylimääräistä työtä, jota myös se työnantaja silloin tällöin odottaa. Eli jos joustoa on työntekijältä (tai siis itse olen ylempi toimihenkilö) työnantajalle, niin pitäisi se toimia toiseenkin suuntaan.