Olenko ainut, jonka mielestä nuo "toisenlainen lahja" jne.
ovat aivan surkea lahja ja typerä idea? (Poikkeuksena tietysti jos lahjan saaja nimenomaan toivoo lahjoituksia itse valitsemalleen kohteelle)
Minusta se on aivan sama asia kuin jos minä lahjoittaisin kysymättä ystäväni rahoja hyväntekeväisyyteen! Jos tahtoo avustaa jotain kohdetta miksei sitä voi tehdä ihan vilpittömästi omista rahoistaan, eikä jättää toista ilman lahjaa ja sitten jeesustella hyvällä teolla?
Ja ei, lahjojen saaminen ei ole tässä minulla ideana vaan se kieroutunut ajatus tuollaisen toiminnan taustalla.
Kommentit (131)
Jos on budjetoinut muille lahjarahaksi vaikka 500 euroa niin ei muuta kuin käyttää siitä 200 näihin vuohiin yms. säästyy 300 euroa+lisäksi ei tarvi omaa rahaa laittaa hyväntekeväisyyteen.
Lisäksi saa pyhimysrenkaan päälaelle.
ja se ei ole ostaja eikä lahjan "kohde", varsinkaan sen "saaja".
mun mielestä myös se on ok, jos saaja tällaisen haluaa.
olen itse pyytänyt toisenlaisia lahjoja omien lahjojen sijaan, sellaisilta ihmisiltä joiden on omasta mielestään pakko minulle jotain antaa, mutta eivät osaa itse keksiä mitään järkevää.
Minulle ei tarvitse antaa mitään, ja on hienoa jos annat rahaa tarvitseville. Sillä ei kuitenkaan tarvitse erikseen tulla kehumaan ja väittää sitä lahjaksi...
tavaraa kun tahtoo kaikilla olla jo liikaakin. Ja kuitenkin haluaisi muistaa ihmisiä jotenkin. Tuosta tulee hyvä mieli kaikille, sellaista lämmintä joulun tunnelmaa.
Mä olen joskus antanut toisenlaisen lahjan, jos ei ole ollut hajuakaan siitä mitä antaisi. Siis jos lahjan saajalla on jo kaikkea, niin olen lahjoittanut sellaiseen kohteeseen, jonka tiedän olevan hänen sydäntään lähellä. Ja jos itse saisin joskus toisenlaisen lahjan, olisin todella mielissäni.
Minulle ei tarvitse antaa mitään, ja on hienoa jos annat rahaa tarvitseville. Sillä ei kuitenkaan tarvitse erikseen tulla kehumaan ja väittää sitä lahjaksi...
apua annan ja minkä firman kautta.
Juuri tätä hain takaa!
ap
halutaan olla hyviä ihmisiä itsensä vuoksi ja verhotaan se lahjan antamiseksi toiselle. Voihan sitä lahjoittaa muutenkin hyväntekeväisyyteen ja vaikka antaa sen normaalin lahjankin tai olla antamatta. Mutta ei siinä sitä saajaa kyllä ajattele vaan lähinnä itseään, ostaa hyvää omaatuntoa itselleen.
Eri asia jos lahjan saaja on nimenomaan toivonut toisenlaista lahjaa.
enkä onneksi ole yksin. Perustelen mielipiteeni ihan vain sillä, että meillä länsimaisilla ihmisillä on tavaraa paljon enemmän kuin mitä oikeasti tarvitsemme. Minä haluan muistaa läheisiä ihmisiä lahjalla, mutta en turhalla tavaralla. Se, että antaa hyvän kiertää ei mielestäni voi olla kieroutunutta. Pienten asioiden myötä maailma muuttuu paremmaksi, ONNEKSI!
tavaraa kun tahtoo kaikilla olla jo liikaakin. Ja kuitenkin haluaisi muistaa ihmisiä jotenkin. Tuosta tulee hyvä mieli kaikille, sellaista lämmintä joulun tunnelmaa.
Esim. tarjoutua lapsenvahviksi, auttamaan jossain yms.
Mutta hei, siitähän ei saa sitä hyvän ihmisen leimaa itselleen.
Millä perusteella olen "deekun ex-anopin" kaltainen tai "itsekäs ja kypsymätön tollo"? Miten tuollaisen päätelmän voi tehdä tästä aloituksesta?
Jos on budjetoinut muille lahjarahaksi vaikka 500 euroa niin ei muuta kuin käyttää siitä 200 näihin vuohiin yms. säästyy 300 euroa+lisäksi ei tarvi omaa rahaa laittaa hyväntekeväisyyteen. Lisäksi saa pyhimysrenkaan päälaelle.
Jos ostan lahjoja vaikkapa 700 eurolla ja sen lisäksi annan toisenlaisia lahjoja 40 eurolla, ostan pari lahjaa joulupuukeräykseen samalla summalla, miten ihmeessä SÄÄSTÄN?
Mielipiteesi kertoo sinun ahneudestasi enemmän kuin mistään muusta.
halutaan olla hyviä ihmisiä itsensä vuoksi ja verhotaan se lahjan antamiseksi toiselle. Voihan sitä lahjoittaa muutenkin hyväntekeväisyyteen ja vaikka antaa sen normaalin lahjankin tai olla antamatta. Mutta ei siinä sitä saajaa kyllä ajattele vaan lähinnä itseään, ostaa hyvää omaatuntoa itselleen.
Eri asia jos lahjan saaja on nimenomaan toivonut toisenlaista lahjaa.
Hyvä omatunto ja kaikki hyvä löytyy ihmisen sisältä - ei ulkopuolelta.
t. nro 13
haluaisi enkä toisellakaan laittaisi "toisenlaista lahjaa". Itse voisin mieluusti lahjoittaa rahoja valitsemaani kohteeseen. Sen sijaan lahjan antajana minusta tuntuisi, että annan lahjan saajalle vain "kuitin" ja varsinaisen lahjan saa se joku muu jossain muualla.
kukaan ei saa tietää sitä ja ei kehu sinua. Mutta kun annat sen lahjana, saat sädekehän pääsi päälle.
Eli olen samaa mieltä niiden kanssa, että antakaa lahjoituksia (minäkin annan eli maksan joka kuukausi spr.lle ja luovutan verta), mutta älkää naamioiko niitä lahjoiksi.
Vai tykkäisitkö lahjasta, että "luovutin verta, siinä sinulle joululahja"
enkä onneksi ole yksin. Perustelen mielipiteeni ihan vain sillä, että meillä länsimaisilla ihmisillä on tavaraa paljon enemmän kuin mitä oikeasti tarvitsemme. Minä haluan muistaa läheisiä ihmisiä lahjalla, mutta en turhalla tavaralla. Se, että antaa hyvän kiertää ei mielestäni voi olla kieroutunutta. Pienten asioiden myötä maailma muuttuu paremmaksi, ONNEKSI!
Sinä varmaan et olisi tyytyväinen lahjan antamaan tavaralahjaankaan, kun ei se ole sopivaa väriä, kokoa, sarjaa jne...
Minusta myös sen toisenlaisen lahjan pitäisi jotenkin sopia lahjan saajalle, niin hassulta kun se nyt tässä kirjoitettuna näyttää.
Minusta olisi parempi, jos ostaisi vain jonkin toisenlaisen lahjan, eikä osoittaisi sitä kenellekään erityisesti. Siis vaikka niin, että "Olen laittanut joulukorttirahani XXX hyväntekeväisyyteen" tai "Perheemme aikusten puolesta olen muistanut XXX:ää YYY:n järjestämässä kampanjassa"
Eiku juu, ehkä itsekäs doku ex-anoppi ei myöskään arvostaisi.