Lapsiperheen jouluruuat?
Moi
Kertoisitteko jouluaterianne herkut, mitä alle kouluikäisenne syövät joulupöydässä kinkun ja laatikoiden lisäksi? Jotenkin tuntuu, että nuo perinteiset eivät uppoa jälkikasvuumme ja syöminen sellaista nyrhimistä ja maha täyttyy jälkiruuilla...
Ehdotuksista iloinen :O)
Äitee vm. 74
Kommentit (27)
Sitten vasta siinä teini-iässä ovat alkaneet nauttia muista jouluherkuista. Lasten makuaisti nyt vaan on erilainen aika pitkäänkin kuin aikuisten.
syövät silliä, graavikalaa ja savukalaa sekä näiden lisäkkeenä olevia keitettyjä kananmunia.
Minä paistan pieniä lihapullia, joista taatusti pitävät. Pienempi tykkää sienisalaatista, isompi vihersalaatista.
Arvelen, sttä meillä se kaikki muu paitsi laatikot ja kinkku tekevät kauppansa.
Jälkiruokana meillä on vain juustoja, pähkinä&hedelmäsekoitusta ja suklaata. Näistäkin kaikki maistuvat lapsille.
..kiitos kuitenkin.
Kysymys oli RUUASTA.
perunamuusia/perunoita, kalaa, lihapataa, punajuurisalaattia.
Meillä ei varsinaisesti mitään jälkiruokaa ole kun tulee sitä jouluruokaa syötyä niin runsaasti. Sitten illan mittaan syödään erilaisia herkkuja ihan sen mukaan mikä kenellekin maistuu.
joten en oikein osaa auttaa. Ehkä lihapullia voisi kokeilla tai makaroonilaatikkoa, niiden perinteisten lisäksi?
hirvipaistia, perunoita, rieskaa. Eiköhän noilla saa mahan täyteen.
No sehän on se perinteinen ruskea kastike tms. kinkulle, joka minun vanhempieni joulupöydästä on uupunut useimmiten! Sehän se tippuu varmasti lapsille!
- Kiitos vastauksista, sain pari ideaa :O)
huomannut ettei lapsille oikein ruoka maita ennen kuin pukki on käynyt ja paketit avattu joten meillä nykyään kunnon jouluruoka syödään vasta illalla.
lapset syövät joulupöydästä kinkkua, perunalaatikkoa ja porkkanalaatikkoa. Eivät paljon muuta. Ja näitäkin sitten syövät minkä syövät. Minä en jouluna ala niuhottamaan kasvatusasioissa. Muutoin olen kyllä tarkka ruokakäyttäymisestä ja muustakin käyttäytymisestä.
Joulu on kuitenkin joulu, jolloin en niuhota. Ei se pelkkä joulu hyvää kasvatusperustaa murenna. Joskus voi vetää vähän löysemminkin :) On kaikilla mukavampi mieli kun alkaa änkyröimään ja taistelemaan tahtoikäisten ja esimurkun kanssa syömisasioista - tai muustakaan jouluna.
Rosollin teen raitoina, lapset valitsevat siitä mieleisensä ainekset (käytännössä kaikkea muuta paitsi sipulia).
Vihreä salaatti maistuu lapsille myös (salaattia, kurkkua, viinirypäleitä, juustoa, pähkinöitä).
Yksi lapsemme tykkää kalaruuista, joten lämminsavulohi ja graavit kalat uppoavat.
ja vaatii sen 10 maistamiskertaa vähintään että rupeaa kelpaamaan. Ei meillä lanttulaatikkoa tms ole ollut vuoteen... Minulle asia on ihan ok enkä aio häntä jouluna piinata, syö mitä syö. Perunoita ja lihaa nyt ainakin.
Pahinta on mummolareissut joulun aikaan. "miten se ei syö, miksi ei kelpaa, on se nyt omituista kun ei kelpaa. Syö!"
ja vaatii sen 10 maistamiskertaa vähintään että rupeaa kelpaamaan. Ei meillä lanttulaatikkoa tms ole ollut vuoteen... Minulle asia on ihan ok enkä aio häntä jouluna piinata, syö mitä syö. Perunoita ja lihaa nyt ainakin.
Pahinta on mummolareissut joulun aikaan. "miten se ei syö, miksi ei kelpaa, on se nyt omituista kun ei kelpaa. Syö!"
ei kuulosta kivalta mummolareissulta. Sais ne mummelitkin joskus miettä, mitä kannattaa siinä lapsen kuullen jankuttaa. Ei ainakaan hyvää tee tuommoinen painostaminen mummon taholta...
kelvannut karjalanpaisti ja perunat.Teini-ikäiset ovat pikkuhiljaa oppineet laatikoitakin syömään ja ne syö myös kinkkua.4v ei syö kinkkua.
kun pöydässä on kinkkua, perunaa, lihapullia, savukalaa, vihreää salaattia ja herneitä. Eli ihan perusruokaa :) Niitä syö kaikki, muita jouluruokia menee sitten vaihtelevasti.
Meillä lapset maistaa kaikkia jouluruokia ainakin kerran. Enempää kuin pikkunokare ei ole pakko syödä mitään. Maha täyttyy näistä pienistä annoksista sekä isommista annoksista kinkkua, kalkkunaa, kaloja, perunaa, kastiketta jne. On siellä paljonkin, mitä lapset syö mielellään. Ja loppu mahasta täytetään herkuilla, riisipuurolla, kiisselillä jne. Joulu on kerran vuodessa vaan, joten ihan sama, jos pari-kolme päivää menisi huonommillakin eväillä.
ne joulupöydät mummolassa.
-No miksei se lanttuloora nyt maistu. Ei ole kasvatettu tarpeeksi. Kyllä sitä nyt pitää lipeäkalaa maistaa. Ihme lellimistä ja nirsoilua. Ei muuta kuin pistelet suuhusi sillisalaatin.
Muistan, kuinka itku silmässä ja oksennus kurkussa yritin syödä ja olla mieliksi, ettei äidin tarvitse hävetä minua.
Vieläkään en silti tykkää lipeäkalasta, enkä sillisalaatista. Lanttulaatikkoa saatan jo syödä.
Ruoskaa vain lapsille. Niitä ei saa jouluna lelliä ja laittaa sellaista, mistä tykkäävät. Kuriin kasvatus ennen kaikkea.
kinkkua, lohta, piimäjuustoa, joku juusrosalaatti, sienisalaatti ja laitan erikseen pojalle ihan tavallista perunamuusia kun ei laatikoista pidä.
Kaikkea aina maistaa urheasti mutta kun ei vielä pidä niin ei pidä, ei siitä numeroa tehdä, syö mitä syö.
pari päivää vuodessa,syökööt vaikka paljasta perunaa ja päälle piparkakkuja,ihan sama.Eipä tästäkään kannata ressata!
ei kuulosta kivalta mummolareissulta. Sais ne mummelitkin joskus miettä, mitä kannattaa siinä lapsen kuullen jankuttaa. Ei ainakaan hyvää tee tuommoinen painostaminen mummon taholta...
sen syöminen on jotenkin korostetun tärkeää. Yritän rääkäistä ne hiljaiseksi niin että lapsi ei ole kuulemassa. Toisessa mummolassa "ongelman" tekee toiset lapsenlapset jotka syö niiin reippaasti ts ei yhtään sen enempää mutta ne osaa sotkea lautasen semmoiseksi sotkuksi että aikuiset ei tajua että mitään ei mennytkään alas.
Päiväkodissa oli syönyt jouluaterialla ja olin siitä tosi ylpeä :)
Öö... en tiedä mutta mun mielestä lapsetkin syö sitä mitä on tarjolla, jollei ole allergioita. Ei tarvii paapoa. Jälkiruokaa saa sitten kun on syöty kunnon ruoka, sen kai pitäis olla ihan normikäytäntö?