Loukkaannutko, jos et saa mieheltäsi joululahjaa? (ev)
Kommentit (48)
Matkustetaan joulunviettoon lentäen, joten on turha kuljetella tavaraa edestakaisin.
Tavaroita ostetaan silloin kun niitä tarvitaan. Yleensä kumpikin ostaa itse itselleen mieluisat, mutta joskus voidaan ostaa toisellekin, ei välttämättä "lahjaksi" kuitenkaan.
Itse en ainakaan ole saanut krääsää sitten lapsuusvuosien, kaikki mitä olen saanut on tullut käyttöön. Lisäksi läheskään kaikki ei ole ollut uutta, on tullut mm. tarpeellisia taloustavaroita, perintökoruja, 100 v vanhoja astioita... Kirjoja ja leffoja tulee joo, mutta toisaalta itse olen sellainen että jaksan hinkata mieluisia uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, eivät siis jää yhteen luku/katselukertaan. Sellaisille joilla on jo kaikkea on annettu mm. leffalippuja, ruokalahjoja jne.
Lapsi saa lahjoja periaatteella hauska ja hyödyllistä, on tullut piirustuspaperia ja vesivärit, (minun vanha) nukkekoti + kalusteita, luistimet ja sukset...
Lähes kaikki tavara mitä lahjoiksi ostetaan, on krääsää eli tarpeetonta, ja sitä ilman voisi aivan hyvin elää. En esim. ymmärrä mihin ihminen tarvitsee viittä yöpaitaa (yleinen lahjaidea), joka vuosi uuden korun jne.
Koko joululahjarumba on osa isompaa kulutusyhteiskuntahärdelliä, jossa ihmiset voisivat oikeasti miettiä tarvitsevatko mitä hankkivat itselleen ja vielä paremmin tarvitsevatko muut mitä hankin heille. Mikään ei ole epäitsekkäämpää kuin antaa lapsilleen lahjaksi maapallo, jolla he pystyvät vielä elämää, kymmenennen myrkyllisen muovilelun sijaan.
Mukavaa, jos sinulla on mies, jonka kanssa voi tehdä arasta asiasta sopimuksen. Minulla ei sellaista ole.
Mieheni on vakuuttunut siitä, että joululahjat tuottavat pelkkää pettymystä. Hän itse lapsena luuli vanhempiensa osaavan lukea ajatuksia ja siksi ajatteli, että vanhemmat tahallaan ostivat hänelle tavaroita, joita hän ei halunnut, sen sijasta, että olisivat ostaneet hänen haluamiaan tavaroita. Tästä on jäänyt hänelle elinikäinen trauma, mutta tuntuisi variksen ampumiselta haulikolla laittaa hänet monen vuoden terapiaan tämän takia.
Vain oman lapsensa hän uskoo tuntevansa niin hyvin, että voi ostaa tälle lahjoja. Hän siis ostaa lahjoja vain ja ainoastaan ainokaiselleen, ei minulle, äidilleen, sisarelleen eikä kenellekään muulle, koska hän ei halua aiheuttaa meille kärsimystä.
Hänen kanssaan on ihan turha neuvotella ja sopia lahjoista. Perususkomus on liian vahva. Hänen mielestään lahjat ovat yksinkertaisesti PAHOJA.
Ei kaikki ole niin yksinkertaista nähkääs. Meitä on monilla tavoilla keskeneräisiä täällä, vaikka ihan terveen kirjoissa kuljetaan :)
ei voi sitten yhdistää? Aika rajoittunut maailmankuva sinulla.
Minä saan yleensä jouluna aina sellaisia lahjoja, että huomaan miehen kuunnelleen minua ja tuntee minut.
Toki olisin voinut ostaa nämä tavarat itsekin, mutta minusta on ollut hienoa, että mies seuraa elämääni ja harrastuksiani niin paljon, että on perehtynyt niihin ja tietää, mitä tarvitsen.
Silti vietämme hyvin tunnelmallista ja lämmintä joulua.
Vähän omituinen ajatus kyllä, että mies olisi lahja...
Ylläri, että joku nyt ei taas tajunnut kuvainnollista kieltä. Tarkoitus oli vain viestiä, että yhdessä vietetty tunnelmallinen joulun laatuaika kelpaa meille lahjoja paremmin.
Mitä joku sanoi taas lahjasta eleenä, niin mielestäni se kyllä edellyttää sitä, ettei lahjojen ostelu ole antajalle pakkopullaa. Itselleni se sellaista ja monille tutuilleni on, siksi on helpompaa nauttia yksinkertaisesta joulusta ilman krääsää, jota suurin osa lahjoista vääjäämättä on. Mikseivät muut eleet kuin konkreettiset lahjat kelpaa enää ihmisille?
Sanoin, et meidän vastasyntyneessä on mulle tarpeeksi lahjaa:)
Sanoi, et jotakin kuusen alle laitettavaakin haluaa mulle antaa:)
Luultavasti sitten saan uuden kameran kun vanha takkuilee ja mies tietää sen.
Esimerkiksi itse en saa yöpaitaa. Lapsena sain viimeksi :)
Nykyään en käytä yöpaitoja ollenkaan ;)Korua olen toivonut tänä vuonna ensimmäistä kertaa. En tiedä saanko.
Itse taidat olla yksinkertainen kun et ymmärtänyt esimerkkejäni. En tarkoittanut että jokainen saa JUURI noita lahjoja, duh. On helppo alentua ajattelemaan että "no yksi lahja minulle ei ole keltään pois" kun tämä voidaan vetää isompaan mittakaavaan ja nähdä mikä krääsävuori siitä syntyy, jos jokainen saa joka vuosi n+1 lahjaa ja silti vielä valitetaan ettei se ole tarpeeksi.
Aikuiset ehkä pysyvät vielä kohtuudessa, mutta lapset saavat huolestuttavan mallin jos pitää saada kymmenittäin lahjoja joka vuosi monessa eri juhlassa.
Mielestäni ihmisten pitäisi tyytyä vähempään ja luopua vanhoista kaavoista, joita noudatetaan vuodesta toiseen vain siksi että niin on aina tehty. Hankkikaa nyt edes palveluita yms. lahjaksi. Harmi että näin taitaa harvemmin olla vaan lahjat ovat edelleen pääasiassa konkreettista materiaa, joiden tekeminen tuhlaa maapallon resursseja, sanokaa mitä sanotte.
Vaikeaa se mäköjään on kiihkokuluttajan katsoa itseään peiliin.
ostanut minulle uusia uimalaseja viime jouluna:)
Tiesi vanhojen jo olevan kuluneet ja halusi ostaa minulle uudet lahjaksi kun tiesi niitä minun tarvitsevan.
Ele oli minusta hieno, koska mieheni ei ymmärrä periaatteessa kilpauinnin päälle mitään, eikä ole siitä kiinnostunut.
Toki olisin voinut ne ostaa itse ja sanoa miehelleni, että "rakkaani, lämmin tunnelma kanssasi riittää, minä ostan itse lasini"
Mutta jotenkin mieltäni lämmitti, että mies oli ottanut selvää eri valmistajien laseista ja ominaisuuksista ja oli ostanut minulle hyvät uimalasit.
Nykyään en käytä yöpaitoja ollenkaan ;)Korua olen toivonut tänä vuonna ensimmäistä kertaa. En tiedä saanko.
Itse taidat olla yksinkertainen kun et ymmärtänyt esimerkkejäni. En tarkoittanut että jokainen saa JUURI noita lahjoja, duh. On helppo alentua ajattelemaan että "no yksi lahja minulle ei ole keltään pois" kun tämä voidaan vetää isompaan mittakaavaan ja nähdä mikä krääsävuori siitä syntyy, jos jokainen saa joka vuosi n+1 lahjaa ja silti vielä valitetaan ettei se ole tarpeeksi.
Aikuiset ehkä pysyvät vielä kohtuudessa, mutta lapset saavat huolestuttavan mallin jos pitää saada kymmenittäin lahjoja joka vuosi monessa eri juhlassa.
Mielestäni ihmisten pitäisi tyytyä vähempään ja luopua vanhoista kaavoista, joita noudatetaan vuodesta toiseen vain siksi että niin on aina tehty. Hankkikaa nyt edes palveluita yms. lahjaksi. Harmi että näin taitaa harvemmin olla vaan lahjat ovat edelleen pääasiassa konkreettista materiaa, joiden tekeminen tuhlaa maapallon resursseja, sanokaa mitä sanotte.
Vaikeaa se mäköjään on kiihkokuluttajan katsoa itseään peiliin.
Nykyään en käytä yöpaitoja ollenkaan ;)
Korua olen toivonut tänä vuonna ensimmäistä kertaa. En tiedä saanko.
On tietysti hyvä puhua kulutushysteriasta ym. mutta sitä on turha sitoa joka perheeseen ja lahjaan. Se, että toivoo miehen ostavan lahjan, ei tarkoita hillitöntä lahjavuorta ylipäätään. Yksinkertaistat vain itsesi, jos haluat jumittua tähän kaavaan.
Meillä lahjoista varmaan n. 50% on kirjoja :) Joku voi tietysti ajatella kirjankin olevan krääsää. Me emme ajattele. Kirjat ovat meillä kovassa käytössä ja tarpeen vaatiessa ne voi hyvin kierrättää eteenpäin :)