Mihin yleensä pohjautuu lapsen suosio tai epäsuosio ikätovereiden keskuudessa?
Kommentit (54)
Urheilullisuus (erityisesti pojat) ja sosiaaliset taidot toimia ryhmässä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2010 klo 19:29"]
luo helposti melkoisen kaveripiirin. Osaa ennakoida ja vetää "oikeasta narusta". Tästä taidosta on takuulla hyötyä aikuiselämässä, ei siis ollenkaan huono juttu. Vaikka onkin aika raadollista.
Eräs tuntemani ala-asteikäinen poika on varsinainen gentlemanni aikuisten edessä, Pokkuroi ja puhuu mukavia, mutta ikävä kyllä mässäilee toisten vahingoilla, esim. vetää hiljaisempia mukaan vain saattakseen heidät vaikeuksiin ja esittää sitten sankaria ja pelastajaa. Nauttii itse aiheutetuista kriiseistä, joihin hän "sattumalta" tulee aina auttajaksi. Puhuu pahaa toisista selän takana minkä ehtii. On saavuttanut mm. vanhempiensa 100% luottamuksen, joten esim. rikkoo toisten lasten tavaroita (vanhemmat eivät tätä usko, kun lapsi on nii-in pidetty ja kohtelias).
Mutta omaa ison kaveripiirin.
Takuuvarma menestyjä myöhemmällä iällä.
[/quote]
HYI HITTO.
Millasia kasvattajia ne sen vanhemmat oikein on?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2010 klo 09:18"]
saattavat jäädä ilman kaveria, koska eivät osaa kiusta ja manipuloida muita samalla tavalla kuin ryhmänpaine vaatii :(
[/quote]
Hyi vittu, jos täällä ei enää reiluudella ja rehellisyydellä pärjää niin ihme on.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2010 klo 09:18"]
saattavat jäädä ilman kaveria, koska eivät osaa kiusta ja manipuloida muita samalla tavalla kuin ryhmänpaine vaatii :(
[/quote]
Hyi vittu, jos täällä ei enää reiluudella ja rehellisyydellä pärjää niin ihme on.
[/quote]
Ei pärjää. Jo pienestä asti pitää hallita ihmisillä ja ihmissuhteille pelaaminen. Etenkin tytöillä. Jos kuvittelet että voit pysyä siitä sivussa , olet luuseri joka surutta pelataan ulos. Välinpitämättömyys siitä, millaisen vääristymän kehittyvälle nuorelle se kenties loppuiäksi aiheuttaa, kylmää. Kohautellaan vaan hartioita, voi voi onpas ikävää, mutta ei voi mitään enkä halua koska mulla menee paremmin eikä mua kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:42"]
Mun tyttö on kiltti,rauhallinen ja hyväkäytöksinen. Jo tarhassa tuli viestiä hoitajilta tytön hyvästä käytöksestä ja sosiaalisuudesta. Eskarista hoitajat sanoivat edelleen että suosittu tyttö,etenkin poikien keskuudessa;)...pari hyvää kaveria on myös tytöissä. Tyttö on kyllä aika nätti myös myös muitten mielestä mutta saattaa väliin olla aika ujokin,jännittää kovasti monia asioita.
[/quote]
mun tyttöä kuvailtiin ihan samoilla sanoilla. Paitsi tuo ilmeisesti tärkein poikajuttu. Viidennellä luokalla samat määritelmät muuttui negatiivisiksi. Koska tytöt hyljeksi niin pojat keksi kaikenlaisia 'hauskoja' nimityksiä. Sen jälkeen kaikki oli menetetty. Ja monet aikuiset tulee ensitapaamisen jälkeen kysymään, että noin kaunis ja upea tyttö, onhan mallitoimistossa. No ei, koska uskoo, että on ruma tyhmä huonompi kuin muut kiitos eräiden. Nyt on poikaystävä, joka kuulema edelleen on epäuskoisen voiko noin kaunis tyttö oikeasti rakastaa häntä. Kyllä voi, koska ulkonäöllä ei ole merkitystä, tyttö tietää että sydän ja aitous on tärkeintä.
[/quote]
Valehtelet.
Minulla on sellainen noin kymmenenvuotias sukulaistyttö, joka on luonteeltaan kuin aurinko. Mahdotonta keksiä mitään pahaa sanottavaa, koska on niin luonnonlapsi. Tieteellisestikin hänellä on varmasti neutraalein mahdollinen ulkonäkö siten, ettei siinä ole mitään vikaa, mutta ei myöskään ole liian kaunis että provosoisi jotakuta. Hänessä on asioita, joita ei kaupasta ostamalla saa. Ehkä takuuvarmin resepti olla kaikkien ihmisten suosiossa.
Minun poikani on myös ollut sellainen, jonka kavereita ovat vähän kaikki. Hän on rauhallinen ja kotiinkin on sanonut, ettei jaksa enempää kuin kaksi kaveria kerrallaan.
Yleensä ne, jotka ovat hyviä urheilussa tai hyviä laulajia, ovat suosittuja. Maaseudulla taitaa vähän vieläkin olla, että mitä isommasta talosta, sitä halutumpi kaveri.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:42"]
Mun tyttö on kiltti,rauhallinen ja hyväkäytöksinen. Jo tarhassa tuli viestiä hoitajilta tytön hyvästä käytöksestä ja sosiaalisuudesta. Eskarista hoitajat sanoivat edelleen että suosittu tyttö,etenkin poikien keskuudessa;)...pari hyvää kaveria on myös tytöissä. Tyttö on kyllä aika nätti myös myös muitten mielestä mutta saattaa väliin olla aika ujokin,jännittää kovasti monia asioita.
[/quote]
mun tyttöä kuvailtiin ihan samoilla sanoilla. Paitsi tuo ilmeisesti tärkein poikajuttu. Viidennellä luokalla samat määritelmät muuttui negatiivisiksi. Koska tytöt hyljeksi niin pojat keksi kaikenlaisia 'hauskoja' nimityksiä. Sen jälkeen kaikki oli menetetty. Ja monet aikuiset tulee ensitapaamisen jälkeen kysymään, että noin kaunis ja upea tyttö, onhan mallitoimistossa. No ei, koska uskoo, että on ruma tyhmä huonompi kuin muut kiitos eräiden. Nyt on poikaystävä, joka kuulema edelleen on epäuskoisen voiko noin kaunis tyttö oikeasti rakastaa häntä. Kyllä voi, koska ulkonäöllä ei ole merkitystä, tyttö tietää että sydän ja aitous on tärkeintä.
[/quote]
Valehtelet.
[/quote]
?????????????????
Avoin ja puhelias lapsi saa paljon kavereita.
Vaikka lapsi olisi tosi mukava ja muut huomioon ottava, mutta hiljainen, niin on vaikea saada kavereita.
pitää osata pyörittää muita, ja manipuloida piiloagressiivisella tavalla. Pitää osata kiusata oikeita uhreja, niin että omalle piirille syntyy me-henki, joka on sit "mun puolella". Pitää myös olla joka suhteessa keskiverto: ulkonäössä, arvosanoissa, lahjakkuudessa, sosiaaliluokassa jne. Ei liian hyvä eikä liian huono. EIkä missään tapauksessa liian erilainen.
Avoin ja puhelias lapsi saa paljon kavereita.
Vaikka lapsi olisi tosi mukava ja muut huomioon ottava, mutta hiljainen, niin on vaikea saada kavereita.
saanut hyviä ystäviä vaikka onkon ollut hiljainen. On kuitenkin muilta sosiaalisilta taidoiltaan hyvä-
ei sitä aina tarvi olla suuna ja päänä saadakseen ystäviä.
Joskus myös raha ja oikeat suhteet.
ovat ystävällisiä ja kohteliaita sekä aikuisille että koulukavereille. Ja tietysti jos on hyvä huumorintaju niin se vetää puoleensa muita. Yksin jäävät yleensä arat, hiljaiset tai liian "nokkavat" lapset. t.Ope
ovat ystävällisiä ja kohteliaita sekä aikuisille että koulukavereille. Ja tietysti jos on hyvä huumorintaju niin se vetää puoleensa muita. Yksin jäävät yleensä arat, hiljaiset tai liian "nokkavat" lapset. t.Ope
epävarmoja ja sosiaalisesti taitamattomia.
ominaisuuksista.
Pitää osata hankkia kavereita, monet manipuloimalla ja määräilemäällä. Hiljaisia ja ujoja saa helposti mukaan "mun puolelle".
Hiljainen ja arka lapsi voi olla muuten tosi mukava, mutta kun ei itse ota kontaktia, niin jää helposti ilman kaveria. Toki saa esim. 1-2 kaveria, mutta ei ujo lapsi kyllä suosittu ole kaveripiirissä. Siis sellainen jolla on monta kaveria.
luo helposti melkoisen kaveripiirin. Osaa ennakoida ja vetää "oikeasta narusta". Tästä taidosta on takuulla hyötyä aikuiselämässä, ei siis ollenkaan huono juttu. Vaikka onkin aika raadollista.
Eräs tuntemani ala-asteikäinen poika on varsinainen gentlemanni aikuisten edessä, Pokkuroi ja puhuu mukavia, mutta ikävä kyllä mässäilee toisten vahingoilla, esim. vetää hiljaisempia mukaan vain saattakseen heidät vaikeuksiin ja esittää sitten sankaria ja pelastajaa. Nauttii itse aiheutetuista kriiseistä, joihin hän "sattumalta" tulee aina auttajaksi. Puhuu pahaa toisista selän takana minkä ehtii. On saavuttanut mm. vanhempiensa 100% luottamuksen, joten esim. rikkoo toisten lasten tavaroita (vanhemmat eivät tätä usko, kun lapsi on nii-in pidetty ja kohtelias).
Mutta omaa ison kaveripiirin.
Takuuvarma menestyjä myöhemmällä iällä.
sanoo paljon. so pitää olla itsevarmuutta tehdä aloitteita ja mennä mukaan, iloinen ja hyvä keksimään leikkejä. sellaisilla on kamuja.
ei kiusaajilla ja aggressiivisilla ole kavereita kuten joku ylempänä väitti. sellaiset on usein yksinäisiä.
myös arat ja epävarmat jää helposti yksin tai varakaverin asemaan.
Kaverit ja ystävät ovat asia erikseen. Suosituilla paljon kavereita, ei niin kingeillä enemmän YSTÄVIÄ. Sinne parhaaseen A-ryhmään kun ei kuitenkaan mahdu kuin se 25% luokasta. Ei mahdu vaikka kuinka änkisi. Parempi profiloitua muuten ja yläasteella kun nämä sankarit ovat naamailleet siellä omassa kuplassaan, voi näyttää närhenmunat. Oikeasti näille "suositulle" hiukan naureskellaan tietyissä piireissä. Eivät vsin oikein itse hiffaa.