Oudot jouluperinteet around the world...
Kertokaa outoja jouluperinteitä, joihin olette törmänneet. Voivat olla myös Suomesta.
Ranskassa joulunaika näkyy tivolimeininkinä kaupungilla. Ilmestyy huvipuistohärveleitä katukuvaan, on ongintaa, hattaroiden myyntiä jne.
Kommentit (41)
ulkomaalaiset miehet, jotka nauravat milloin millekin suomalaiselle tavalle, perinteelle tai muulle asialle, jota Suomessa on. Ja viittaan nyt siihen ummetuslapseen, jonka äiti kysyi, saisiko lapselleen tukea Kelalta siihen (jonkun mies nauroi) ja nyt tälle aattojuhlinnalle (taas nauretaan).
Suomalaisille ei saa naureskella mutta on ihan OK etta suomalaiset nauravat muille ja lisaksi nimittelevat rumasti.
eka joulu Ruotsissa tulossa, ja jo nyt ovat kyselleet onko Kalle Ankas julafton tuttu, meidän on kuulemma PAKKO nähdä se :)
Silloin kun olin itse lapsi, niin tuli se muuten monena vuonna peräkkäin Suomenkin telkkarista jouluna.
ääreen jouluaattona kl. 15 katsomaan Aku Ankan joulutervehdystä. Tämä on vuosi vuodelta sama, lopussa Samu Sirkka laulaa sen laulunsa ja kaikki toteavat että Nu är det jul. Siis kaikki, nuoret ja vanhat ja siltä väliltä, vuodesta toiseen.
Täällä myös joulupöydässä kuuluu olla kinkun lisäksi lihapullia, prinssinakkeja ja outoa vellovaa uunimunakasta. Jälkiruoaksi on kauhea Ris à la Malta, joka on kermaan keitettyä ja mandariinilla maustettua löysää riisipuuroa. Nuo lihapullat ja prinssinakit muuten toistuvat kaikissa vuoden juhlatilaisuuksissa, pääsiäisestä juhannukseen ja jouluun.
Ruotsalaiset myös juhlivat adventtiaikaa koko joulukuun, mikä onkin oikein mukavaa. Suuret määrät valoja ja koristeita otetaan esiin ensimmäiseksi adventiksi ja niistä nautitaan pitkään. Adventtikynttelikkö on joka kodissa, neljä kynttilää joita sytytetään sitä mukaan kun neljäs adventti lähestyy. (Isäni luuli että säästän kynttilöitä kun oli vain yksi sytytetty joulukuun alussa!) Lucia on iso juhla jota vietetään kaikkialla.
Joulumusiikki on useimmiten duurissa!
Kaikin puolin joulunaika on täällä mukavaa, seurallista aikaa jolloin tavataan tuttuja. Jonkinlainen välimuoto Suomen hartaan ja esim. brittien kaupallisen ja nopeasti ohi menevän pyhän välillä.
jouluruoka on muutoin ihan ok (kalkkunat ja uunijuurekset ja ruusukaalit) mutta en ole kyllä ikinä ymmärtänyt mikä virka on Yorkshire puddingilla. Sellainen rasvassa paistettu taikinamöhkäle joka ei juuri edes maistu milleen :D Mieltäisin sen ennemmin leipäosastoon kuin ruokalautaselle.
Niin ja onhan sitä muulloinkin kuin jouluna.
Ekana vuonna briteissä mulle tarjottiin mince pie jouluna niin sanoin etten voi ottaa kun olen kasvissyöjä :D :D
Muutaman sellaisen kokenut ja oli kyllä kova ikävä kotiin. Paukkumakeisten hatuista sen sijaan tykkäsin, ne oli kiva lisä muuten helposti pönöttävään juhlaan.
Kataloniassa jouluseimeen kuuluu olennaisena osana Caganer, kakkaava hahmo. Tuo kai onnea ja hyvää satoa tulevalle vuodelle. Näin joulun aikaan caganeria saa monessa eri muodossa, Hello Kittystä Messiin, perinteinen on kakkaava mies punainen hattu päässä.
Kataloniassa jotenkin tykätään kakka-asioista :-D
ainakin muutama vuosi sitten ostettiin leipomosta täytekakku jouluksi:) Noh, eihän Japani ole kristitty maa, mutta toisaalta eikös se sopisi Jeesus-lapsen synttäreiden kunniaksi ihan hyvin?:)
aika perinteisin jenkkiläisin jouluhärpäkkein ja kynttilöin, vaikka perhe olisi buddhalainen, ruuat on kyllä thaikkuruokia.
Itse olen viettänyt kaksi joulua Australiassa, Sydneyssa ja Bondi-beachilla. Joulua vietettiin picnic-tyylisesti rannalla.
ja lahjatkin jaetaan silloin. Outoa:-)
Ja lahjatkin pitäisi oikeasti jakaa vasta loppiaisena. Eikö ne alkuperäiset lahjojat tulleet vasta silloin?
Itse olen viettänyt kaksi joulua Australiassa, Sydneyssa ja Bondi-beachilla. Joulua vietettiin picnic-tyylisesti rannalla.
mammat perheineen joulupicnicille Hietsuun =) Mennäänkö jo aattona vai vasta joulupäivänä? Vai miten olis jouluyö?
Koska silloin yöllä se vuosi vaihtuu. Mun ulkomaalainen mies nauraa aina näille aatonjuhlille, joululle ja juhannukselle. Se haluaa aina viettää myöös itsenäisyyspäivän aattoa ja äitienpäivän aattoa:-)
Koska silloin yöllä se vuosi vaihtuu. Mun ulkomaalainen mies nauraa aina näille aatonjuhlille, joululle ja juhannukselle. Se haluaa aina viettää myöös itsenäisyyspäivän aattoa ja äitienpäivän aattoa:-)
meillä sama, ihmettelee miksi aina aattona juhlitaan. ja uutena vuotena uuden vuoden paraatit ym on silloin uudenvuoden päivänä.
erikoisiin perinteisiin tulee nyt mieleen yks jouluaatto, mun entisessä au pair perheessä sillon oli isot bileet naapureille ja sukulaisille. ei mitään jouluun liittyvää siis. sitte joulupäivän aamuna lahjat ja myöhemmin jouluillallinen.
tämä on siis erikoinen suomalaiseen jouluun verrattuna.
Belgiassa ja Hollannissa (ja saattaa olla joissain muissakin maissa) Joulupukkia paljon tarkeampi lapsille on Siterklaas (St Nicholas). Han tuo lapsille lahjat 6 pva joulukuuta.
Joulupukille on sukua myos ulkonaon suhteen, taitaa olla etela-Euroopassa asuva veli :-) . Tulee Espanjasta hoyrylaivalla ja apuna hanella on Zwarte Pietit (mustat-petet). Miten ihanan epakorrektia poliittisesti. Aikuisille Sinterklaas ei tuo mitaan – on pelkastaan lasten juttu.
Ei tama nyt niin kummallista ole, mutta erilaista kuin Suomessa.
Meille passaa hienosti. Hollantilaisten sukulaisten kanssa juhlitaan Sinterklaassia ja lapset saavat lahjoja. Jouluksi menaan Suomeen ja siella tulee Joulupukki . Tama ei aiheuta mitaan hammennysta edes lapsissa (4v ja 7v)- aivan selva juttu aikin puolin …
perunasalaattia ja nakkeja tarjolla. Ihan kuin meillä vappu. Siis perheissä ihan, lahjat kyllä jaettiin myös aattona.
perunasalaattia ja nakkeja tarjolla. Ihan kuin meillä vappu. Siis perheissä ihan, lahjat kyllä jaettiin myös aattona.
Uudessa-Seelannissa on joulukuuset ja vehkeet esillä suunnilleen marraskuusta asti ja joulu loppuu kuin seinään heti Tapanina. Kuuset ulos ja koristeet kaappiin heti aamusta, kun meillä taas Tapani on vielä ihan validi joulupäivä. Aattona käydään ensin kirkossa ja sitten mennään naapuriin grillaamaan ja ryyppäämään ja laulamaan joululauluja. Joulupäivänä lahjojen avaamisen jälkeen mennään taas kavereille grillaamaan, ryyppäämään ja lillumaan uima-altaassa tai vaihtoehtoisesti rannalle harrastamaan samoja aktiviteettejä.