Mistä apua kun ei enää oikeasti jaksa?
Olen menettänyt lyhyen ajan sisällä kaksi minulle rakasta ihmistä, mieheni ja äitini. Tästä huolimatta olen koittanut olla urhea ja jaksaa jo lastenkin takia, vaikka jokainen päivä on ollut tuskaa eikä oikeasti jaksais yhtään mitään.
Omaan sukuuni minulla (lukuunottamatta isääni ja edesmennyttä äitiäni) ei ole mitenkään hyvät välit emmekä siis ole olleet tekemisissä enää vuosiin. Isäni asuu meillä, koska hän ei sairauksiensa takia pysty enää yksin asumaan, mutta hän ei myöskään halua mihinkään palvelutaloon. Tosin nyt olen harkinnut sitäkin, koska voimani ovat niin lopussa eikä apua tunnu saavan mistään, kun ei ole rahaa.
Mieheni suku sen sijaan asuu osa täällä Suomessa, mutta kaukana meistä ja osa ulkomailla, heistäkään ei siis kauheasti ole apua.
Olen pyytänyt apua neuvolasta, sieltä on tarjottu vain hoitopaikkaa 3v ja 5v lapsillemme, mutta se ei kauheasti auta, koska minulla on myös kaksoset, jotka ovat nyt 4kk ikäisiä ja lisäksi kaksi koululaista.
Lasten kanssa on nyt muutenkin paljon raskaampaa tai siltä ainakin tuntuu, koska 3v ja 5v ovat alkaneet heräillä öisin isänsä kuoltua, 3v ei myöskään enää puhu, tämä puhumattomuuskin alkoi isänsä kuoleman jälkeen.
En enää tiedä millä jaksan päivästä toiseen, voimat on täysin loppu ja apua näyttää olevan mahdoton saada kun ei ole rahaa palkata esim. hoitajaa.
Kommentit (25)
tehdään tästä juttu mediaan, iltalehteen tms. Saadaan sossuun hieman vauhtia. Ei ihmistä voi jättää tuollaiseen jamaan. Olen freelancer ja voisin tehdä jutun itse, jos asut lähellä. Jos et, saat varmasti jonkun muun tekemään.
Voimia.
mutta varulta vielä...
Olethan soittanut kuntanne päivähoitovastaavalle, ja kertonut teidän tilanteenne? Luulisin, että voisitte saada kunnallisen lastenhoitajan kotiinne, kun on neljä hoidettavaa. Muutamia vuosia sitten sai hoitajan kotiin jo kolmelle lapselle.
Kaikkea hyvää toivon sulle
päiväsairaala- jossa saa keskusteluapua
jas lähetteen kelan psykoterapiaan, jos täytät kelan kriteerit
jos asut pk-seudulla soita 09-4711 hus vaihde
ps VOIMIA ap
Toinen kanava voisi olla seurakunta; vaikka uskontoa vierastaisitkin, niin siellä diakoniatyö voi auttaa hädässä.
Soita vielä kerran neuvolaan ja yksinkertaisesti kerro ettet millään jaksa ilman lisäapua; kyllä noin vaikeassa tilanteessa jostain on pakko löytyä apua.
Julkisuus on sekin yksi väylä hakea apua, mutta rankka tapa sekin. Kansanedustajalle/kunnan/kaupunginjohtajalle kirjoittaminen voisi sekin ehkä saada rattaisiin vauhtia.
Toivon että sinulle löytyy jostain apua; olet liian raskaan taakan saanut kannettavaksesi.
Missä ap asut, suunnilleen? Mulla olis aikaa auttaa, ihan vapaaehtoisena vaan. Olen äiti-ihminen ja lapsi aika iso jo..