Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua kun ei enää oikeasti jaksa?

Vierailija
16.12.2010 |

Olen menettänyt lyhyen ajan sisällä kaksi minulle rakasta ihmistä, mieheni ja äitini. Tästä huolimatta olen koittanut olla urhea ja jaksaa jo lastenkin takia, vaikka jokainen päivä on ollut tuskaa eikä oikeasti jaksais yhtään mitään.

Omaan sukuuni minulla (lukuunottamatta isääni ja edesmennyttä äitiäni) ei ole mitenkään hyvät välit emmekä siis ole olleet tekemisissä enää vuosiin. Isäni asuu meillä, koska hän ei sairauksiensa takia pysty enää yksin asumaan, mutta hän ei myöskään halua mihinkään palvelutaloon. Tosin nyt olen harkinnut sitäkin, koska voimani ovat niin lopussa eikä apua tunnu saavan mistään, kun ei ole rahaa.

Mieheni suku sen sijaan asuu osa täällä Suomessa, mutta kaukana meistä ja osa ulkomailla, heistäkään ei siis kauheasti ole apua.

Olen pyytänyt apua neuvolasta, sieltä on tarjottu vain hoitopaikkaa 3v ja 5v lapsillemme, mutta se ei kauheasti auta, koska minulla on myös kaksoset, jotka ovat nyt 4kk ikäisiä ja lisäksi kaksi koululaista.

Lasten kanssa on nyt muutenkin paljon raskaampaa tai siltä ainakin tuntuu, koska 3v ja 5v ovat alkaneet heräillä öisin isänsä kuoltua, 3v ei myöskään enää puhu, tämä puhumattomuuskin alkoi isänsä kuoleman jälkeen.

En enää tiedä millä jaksan päivästä toiseen, voimat on täysin loppu ja apua näyttää olevan mahdoton saada kun ei ole rahaa palkata esim. hoitajaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo homma pysyy edes jotenkin kasassa. Isä palvelutaloon, 3v ja 5v päivähoitoon. Jos neuvolan kautta ei tule apua, niin yritä jotain muuta kautta. Pakkohan sun on saada apua ja lastenkin, kun kerran oireilevat noin.

Osaako kukaan sanoa, mihin ap:n kannattaisi ottaa yhteyttä?

Vierailija
2/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, missä asut vaikuttaa valitettavan paljon tilanteeseesi, silti jotain apua sun on pakko saada! Entä sos.toimen perhetyö? Niin, että tulevat kotiin ja auttavat arjen pyörittämisessä ja samalla voi puhua mieltä painavista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän vain keskustelee eikä auta lastenhoidossa tai missään muussakaan, koska se ei kuulemma kuulu hänen työhönsä. Tuo keskustelukin tuntuu aika turhalta, koska tämä perhetyöntekijä kyselee mm, että millaista apua tarvitsisin ja kun kerron niin hän sanoo, että olisi palkattava hoitaja ja hoitajaan minulla ei todellakaan ole varaa. Rahat riittää nippa nappa elämiseen, mutta ylimääräistä ei jää.

ap

se, missä asut vaikuttaa valitettavan paljon tilanteeseesi, silti jotain apua sun on pakko saada! Entä sos.toimen perhetyö? Niin, että tulevat kotiin ja auttavat arjen pyörittämisessä ja samalla voi puhua mieltä painavista asioista.

Vierailija
4/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhetyöntekijän työnantaja nyt onkaan ja kerro samat asiat, mitä täällä kerroit. Uskomatonta, kun ihminen tarvitsee apua ja sitten lähetetään tuollainen lässyttäjä paikalle. Tsemppiä ap! Toivon todellakin, että saatte tarvitsemaanne apua.

hän vain keskustelee eikä auta lastenhoidossa tai missään muussakaan, koska se ei kuulemma kuulu hänen työhönsä. Tuo keskustelukin tuntuu aika turhalta, koska tämä perhetyöntekijä kyselee mm, että millaista apua tarvitsisin ja kun kerron niin hän sanoo, että olisi palkattava hoitaja ja hoitajaan minulla ei todellakaan ole varaa. Rahat riittää nippa nappa elämiseen, mutta ylimääräistä ei jää.

ap

Vierailija
5/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkavereita, mitään muita tuttuja? Viralliset tahot auttavat kovin huonosti, parempi olisi jos ystäväpiiristä tai sukulaisista löytyisi vaikka edes henkistä tukea.

Seurakuntaan voi menneä kyselemään. Sieltä pitäisi ainakin lämmintä kättä löytyä.

Vierailija
6/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kuulostaa aivan kauhealta sun tilanne, mulla nousi oikein karvat pystyyn ja mietin kuinka oikeesti JAKSAT???!!! Yleensä kun näitä viestejä lukee on joku aivan pikkujuttu takana, ei jaksa itsensä kanssa, tai kahden terveen lastensa kanssa tms mutta nyt oikeesti oli viesti joka kosketti aidosti. Näin kukaan ei VOI jaksaa!!!

Otat yhteyttä sosiaalitoimistoon tänään, itket ja pyydät ja uhkailet jos eivät sua usko. Konkreettista mitä nyt tarvitset on varmasti vaikeaa sanoa koska sulla on suru niin päällimmäisenä, jokaisen pitäisi saada aikaa käsitellä suruaan edes vähäsen ja sitä sulla ei ole ollut. VAADIT apua heiltä nyt, yhdessä varmasti keksitte jotain. Auttaako sun isä? Tai hoidatko hänetkin? hänen paikka ei ole nyt teillä jos sinä hoidat hänetkin!!

En voi edes kuvitella sun oloasi, en voi muuta kun lähettää ison halin, mutta sinun on pakko saada nyt jostain apua!!!!

Vierailija
7/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tarkoituksella vai eivätkö halua häiritä tmv. Olen itse kyllä heille soittanut ja pyytänyt välillä apuakin, mutta heillä on ollut aina jotain muuta. Pari ystävää on säilynyt, mutta heidän oma elämäntilanteensa on tällä hetkellä vaikea, toinen heistä on itse vakavasti sairas, toisella taas lapsi.

Kirjoitinkin jo aloituksessa, ettei isäni pärjää yksin ja siksi asuu meillä. Ei ole täysin autettava, mutta tietyissä asioissa häntä täytyy auttaa. Joksikin aikaa isäni voi jättää vahtimaan 3v ja 5v ikäisiä, ei kuitenkaan niin, että poistuisin kotoa.

ap

siis kuulostaa aivan kauhealta sun tilanne, mulla nousi oikein karvat pystyyn ja mietin kuinka oikeesti JAKSAT???!!! Yleensä kun näitä viestejä lukee on joku aivan pikkujuttu takana, ei jaksa itsensä kanssa, tai kahden terveen lastensa kanssa tms mutta nyt oikeesti oli viesti joka kosketti aidosti. Näin kukaan ei VOI jaksaa!!!

Otat yhteyttä sosiaalitoimistoon tänään, itket ja pyydät ja uhkailet jos eivät sua usko. Konkreettista mitä nyt tarvitset on varmasti vaikeaa sanoa koska sulla on suru niin päällimmäisenä, jokaisen pitäisi saada aikaa käsitellä suruaan edes vähäsen ja sitä sulla ei ole ollut. VAADIT apua heiltä nyt, yhdessä varmasti keksitte jotain. Auttaako sun isä? Tai hoidatko hänetkin? hänen paikka ei ole nyt teillä jos sinä hoidat hänetkin!!

En voi edes kuvitella sun oloasi, en voi muuta kun lähettää ison halin, mutta sinun on pakko saada nyt jostain apua!!!!

Vierailija
8/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin että heti alla olisi liuta viestejä, joissa ongelmasi ratkaistaisiin... :) No mutta eihän asiat niin mene. Sinä olet jaksamisesi äärirajoilla - moni olisi jo murtunut, joten älä sitä häpeile, ettet meinaa jaksaa.

Vielä kun saisit puserrettua itsestäsi sen verran voimaa, että todellakin menet vaatimaan sitä apua. Miten - en osaa sanoa, valitettavasti. Jokainen meistä ymmärtää täällä, että apua tarvitset ja pian, pakkohan niidenkin on nähdä, pakko pakko!

Lämmin halaus täältäkin ja suuri osanotto menetyksiisi, sinä olet nainen rautaa, mutta et kaikkea kestävä sinäkään. :(

Toivo

Vierailija
9/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v ja 5 v sinne päivähoitoon. Kirjoitit, että ei se kauheasti auta, mutta auttaa se jonkun verran. Sun tilanne tuntuu niin raskaalta, että pienikin apu luulisi olevan tarpeen.

Vierailija
10/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa apua niin vaatiessaan niin kuka sitten Suomessa yleensä saa? Vaadi, itke, uhkaile, apua sinun täytyy saada! Se päivähoito ei sinänsä ole ratkaisu, otat siis ne 4kk kaksoset aamulla ja illalla mukaan kun viet ne kaksi lasta sinne päivähoitoon? Lisää työtä vaan siitäkin. Kodinhoitoapua ja lastenhoitoapua sinä tarvitset ja sinun kuuluu sitä myös saada.

Vierailija
11/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti tuntuu pahalta, että kun lapset ovat menettäneet isänsä ja mummonsa, niin sitten vielä joutuvat hoitoon ja eroon minusta. Ymmärrän kyllä liiankin hyvin sen, että näin ei voi enää jatkua, koska en jaksa. Jotenkin omalla järjellä ajateltuna tämä olisi paljon helpommin ratkaistu sillä, että lapsille tulisi hoitaja meille kotiin, niin saisivat olla lähelläni, vaikken heitä hoitaisikaan koko ajan.

ap

3 v ja 5 v sinne päivähoitoon. Kirjoitit, että ei se kauheasti auta, mutta auttaa se jonkun verran. Sun tilanne tuntuu niin raskaalta, että pienikin apu luulisi olevan tarpeen.

Vierailija
12/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaa. Ja minä kun olen luullut, että minulla on rankkaa... On siinä sinulla pesue hoidettavana. Kyllä se nyt on niin, että lapset tarvitsevat sinua täysjärkisenä. 3 v ja 5 v hoitoon ja pappa palvelutaloon. Onko pappa henkisesti ihan ok, voitko jutella hänelle jaksamisestasi, ymmärtäisikö palvelutalon edun teidän koko porukalle? Toinen vaihtoehto on hoitaja lapsille kotiin. Sekään ei kuulosta huonolta. Itse olen kotona töissä ja joka-aamuiset hoitoon ja kouluun kuljettamiset kyllä ovat rankkoja (meillä 3 lasta, kaikilla eri hoitopaikka.) Siksi kotihoitaja voisi olla sinulle hyvä. Hyvä, kun purat oloasi tänne.

Vierailija
13/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ym. Olen tästä hänelle keskustellutkin ja isäni ymmärtää, jos päädyn siihen, että hän menee palvelutaloon. Tuskin häntä silti täysin hylkäisin, varmasti lasten kanssa käytäis katsomassa jne.

Hoitajaa olen yrittänyt saada kotiin, mutta neuvolasta sitä ei saa ja taisin jo kirjoittaa, että perhetyöntekijänkin mukaan hoitaja on palkattava itse. Palkkaisin, jos olisi rahaa palkata.

Sekin tietää lisää työtä, jos ja kun 3v ja 5v menevät hoitoon niin heidät on vietävä ja haettava ja kaksosetkin aina otettava mukaan.

Saisin kyllä sitten muutaman tunnin olla hieman rennommin, mutta silti se hoitaja kotiin olisi se paras ratkaisu.

ap

jaksaa. Ja minä kun olen luullut, että minulla on rankkaa... On siinä sinulla pesue hoidettavana. Kyllä se nyt on niin, että lapset tarvitsevat sinua täysjärkisenä. 3 v ja 5 v hoitoon ja pappa palvelutaloon. Onko pappa henkisesti ihan ok, voitko jutella hänelle jaksamisestasi, ymmärtäisikö palvelutalon edun teidän koko porukalle? Toinen vaihtoehto on hoitaja lapsille kotiin. Sekään ei kuulosta huonolta. Itse olen kotona töissä ja joka-aamuiset hoitoon ja kouluun kuljettamiset kyllä ovat rankkoja (meillä 3 lasta, kaikilla eri hoitopaikka.) Siksi kotihoitaja voisi olla sinulle hyvä. Hyvä, kun purat oloasi tänne.

Vierailija
14/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, kyllä se voi helpottaa sua paljonkin, jos sulla on osa päivästä sellaista, että sulla on vain 2 hoidettavaa neljän sijasta. Samalla sulla on myös vain 2 suurinpiirtein samoilla tarpeilla varustettua lasta hoidettavana, kun taas eri-ikäisten lasten kanssa niillä kaikilla on myös erilaiset vaatimuksensa.

Toisenakin, jos käy niin, että päivähoito ei riitä tueksi voit saada lisää KUNHAN OLET ENSIN KÄYTTÄNYT TÄTÄ TUKIMUOTOA. Mutta eihän kunta tai perhetyö tiedä, ettei se riittänyt, jollei sitä ole kokeiltu, vai mitä?

TÄmän ulkopuolelta, onko se isä ihan autettava? Jos on, niin sulla on oikeus saada kotisairaanhoitaja tai avustaja käymään teillä pari kertaa päivässä isän takia, tai sit hänet on todella parasta laittaa palvelutaloon. Ymmärrän, ettei hän halua sinne, mutta ei hän oikeasti voi myöskään haluta tappaa omaa tytärtään työhön. Ehkä hän ei ymmärrä, mistä on kyse. EIkä ne palvelutalot oikeasti mitään huonoja paikkoja ole. Sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastot on ikävämpiä, palvelutalot ei. Ja sinä voisti käydä siellä katsomassa, toisina päivinä ne kouluikäiset lapset voivat käydä itsekseenkin katsomassa. Ei siellä tarvitsisi yksin olla.

Koita myös rauhoittaa teidän illat mahdollisimman pitkälle niin, että niissä ei tehdä mitään meluisaa tai vaativaa. Tyytykää ihan vain siihen, että istutte sohvalla ja katselette telkkaria tai pelaatte jotain helppoa lautapeliä. Unohda liika siivoaminen ja imurointi.

Ja jos jossain on yhtään ylimääräistä rahaa niin minä luulen että olisi viisaampi käyttää se siivoajaan kuin lastenhoitajaan. Siivoamisen sä uskallat luottaa kelle vaan, kaksosiasi ehkä et ilman stressiä jättäisi kuitenkaan.

Vierailija
15/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitajan avuksesi ja myös kotiavusta joku joka käy isääsi auttamassa. Nämä sinun ehdottomasti kuuluu saada, ainakin me saimme pari vuotta sitten kun oltiin aika lailla samanlaisessa tilanteessa. Vai onko tässä tullut niin paljon takapakkia, ettei apua enää saa?

Vierailija
16/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jokin muu tieto itsestäsi. Mä voin maksaa sulle MLL:n lastenhoitajan neljäksi tunniksi yhden kerran. Eikös se ole n.8€/h?

Vierailija
17/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso halaus sinulle, ja roppakaupalla voimia. Olet jaksanut jo paljon.

En pysty käsittämään, että Suomessa on asiat tällä tolalla: apua ei saa silloin kun sitä tarvitsee!!??

Siis mikä helevetin järki tuommoisessa perhetyöntekijässä on, joka ei auta?! Vastaavasta ongelmasta olen kuullut aikaisemminkin; perhetyöntekijä tulee perheeseen istumaan sohvalle ja jauhamaan paskaa, kun avuntarve olisi ihan toisenlaista. Mitä ajan ja rahan haaskausta!

Ap, en osaa auttaa sinua. Jos vaan jaksat niin rukoile, pyydä, vaadi, jotta sos.toimi ottaisi puheesi tosissaan, ja antaisi sinulle apua lastenhoitoon. Saisitko toimeentulotukea tai jotain, jotta voisit ostaa lastenhoitopalvelua?

Vierailija
18/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta varulta vielä...

Olethan soittanut kuntanne päivähoitovastaavalle, ja kertonut teidän tilanteenne? Luulisin, että voisitte saada kunnallisen lastenhoitajan kotiinne, kun on neljä hoidettavaa. Muutamia vuosia sitten sai hoitajan kotiin jo kolmelle lapselle.

Kaikkea hyvää toivon sulle

Vierailija
19/25 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteesi kuulostaa todella raskaalta.

Nyt tärkeintä on, että huolehdit omasta jaksamisesta. Mieti, miten muut pärjäisivät ilman sinua.

Kysy apua neuvolasta, kaikilta ystäviltä jne. Olisiko lähistöllä/samassa taloyhtiössä jotain vanhusta, jota voisit pyytää varamummoksi lapsillesi.

Isä palvelutaloon (vai miten autettava on). Toisaalta jos on teräväpäinen, onhan siinäkin aikuisseuraa sitten ja välillä lastenhoitoapua.

Lapset ainakin päiväkotiin, osa-aikaisesti ja vaikka kolme päivää viikossa. jos saat samaan ryhmään, pärjäävät kyllä. Ehkä voisi olla hyväksikin, kun pääsevät välillä pois kotoa.

Lopeta imetys, jos imetät. Pyydä koululaisilta apua.

Meillä on nyt vähän tiukkaa rahasta, mutta jos laitat tilinumeron, voin maksaa MLL-hoitajan pariksi tunniksi.

Vierailija
20/25 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mistä tuo perhetyöntekijä onkin ja sano, ettet jaksa yksin ja että tarvitset apua, siis konkreettista lastenhoitoapua, se sinun sitäpaitsi kuuluu saada, ei tuollaisesta tarvitse kenenkään selviytyä yksin!