Mitä mieltä 18-vuotiaista äideistä?
Ystäväni 18v tyttö on raskaana. Mä olen niin järkyttynyt asiasta, etten tiedä mitenpäin olisin ystäväni kanssa. Häiritsee asia kokoajan, haluttaisi sanoa ystävälleni pari valittua sanaa, eikö hän opettanut tyttärelleen, että ehkäisee?
Oma tyttäreni on myös 18v, en voisi ikinä kuvitella että hän olisi raskaana. Miten kehtaisin sanoa ystävälleni, että eikö hän tajua kuinka pilalla hänen tyttärensä ja tulevan lapsen elämä nyt on?
Kommentit (69)
Lisään vielä, että palstalaisilta on näköjään turha odottaa neuvoa miten saada ystävä tajuamaan kuinka pilalle hänen lapsensa ja lapsenlapsensa elämä menee.
Ei kenenkään elämä mene pilalle siitä ettei vanhemmilla ole ikää tai koulutusta, vaan he joutuvat opiskelemaan ja luomaan uraa samalla kun hoitavat vanhemman velvollisuuksiaan.
Minä olin 18-vuotias äiti joka raskauden alkuajan (17-vuotiaana) asui vielä vanhempiensa luona. Moni "kypsä" aikuinen taivasteli ja kauhisteli ääneen ja piti minun "lapsellista" innostusta ja odotusta vauvan suhteen typeränä (eihän sen ikäisellä tosiaan ole mitään elämänkokemusta ja ehkä naiivimpi maailmankuva kuin monilla vanhemmilla ihmisillä). Lapsi syntyi, maailmankuvat muokkautui vuosien myötä. Opiskeltuakin tuli ja työelämään lähdettyä (vanhempien yliopistohaaveita suhteeni en ikinä toteuttanut, mutta olen onnellinen näin "duunarina" hoitoalalla. Kun lapseni täyttää 18, olen 36 ja voin tuolloin opiskella vielä vaikka lääkäriksi, jos mieli tekee. Nyt keskitys muihin asioihin.)
Hassua oli, kun tilaani kovasti päivitelleeltä naiselta huostaanotettiin hänen sokerissa ja pumpulissa kasvatettu tyttärensä tytön mentyä yläasteelle. Olin todella syvästi loukkaantunut ja pahoillani siitä kohtelusta, minkä häneltä sain, kun olin raskaana ja kävin vanhempieni luona vauvan kanssa hänen ollessaan paikalla. Säälivät katseet ja "vihjailevat" lauseet joita en muka tajunnu. Olin todella yllättynyt, että heille kävi niin. Luulin pitkään, että heillä on kaikki todella hyvin, kun on varaa arvostella muita. Ei sitten ollutkaan. Nykyään tämä äiti on alkoholisoitunut ja eronnut miehestään. Vaikka oli uraa ja kouluja ja vakaa talous.
Olen samaa mieltä, että 18-vuotiaan äitiys on erilaista kuin vanhemman naisen, koska siinä on enemmän lapsellisuutta. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö nuori nainen osaisi olla äiti. Lapsi ei tarvitse hyvää teoriaosaamista ennen syntymäänsä. Eikä se kaupungin vuokra-asunto ole yhtään hullumpi koti. Itse tavallaan hyödyin siitä, että sain lapseni nuorena (minulla on kolme lasta), sillä nautin äitiydestä ja perhe-elämästä täysin rinnoin. Aion myös lasten kasvettua isoiksi opiskella lisää ja matkustella. Elämäni ei todellakaan loppunut lapsiin eikä kenenkään tarvinnut huostaanottaa heitä.
Ei ole ap mitään tiettyä kaavaa millä elämä eletään. Sinunkin tyttäresi saattaa saada vauvan nuorena. Aikuisena ihmisenä hänellä on oikeus päättää omasta elämästään niinkuin ystäväsikin tyttärellä.
normaali 18v ei ole enää lapsi. Ellei sitten vanhemmat ole kasvattaneet nuorta lapsen rooliin.
Jos sinun tyttösi on vielä lapsi ja lapsen tasolla, suosittelen katsomaan peiliin ja miettimään teetkö lapsellesi karhun palveluksen.
Miten niin ei voi käydä opiskella jos saa lapsen.??
Itselläni on 3kk vanha vauva ja olen lukiossa ja saanut synnytyksen jälkeen suoritettua 4 kurssia.. Viime keväänä osallistuin kirjotuksiinkin vaikka olin raskaana eikä se tehnyt siitä mitenkään hankalaa. Ensi keväänä olisi tarkoitus kirjoittaa loput aineet.
AP:llä taitaa nyt olla jonkin sortin vamma aivoissa kun luulee ystävänsä tytön elämän menevän pilalle..
Ja itselläni on monia nuoriä äiti-ystäviä jotka ei todellakaan ole sossupummeja tai kaupan kassoja. Enemmän niitä löytyy 30-40wee äideistä..
Sääliksi käy ystävääsi enemmänkin sen takia että hänellä on sinun kaltaisesi "ystävä".
Taitaa olla ap:lle käynyt itselle niin, että vauvan tulo on ollut suuri järkytys kun on kuvitellut sen olevan jotain todella helppoa ja autuasta ennen lapsia, eikä voi käsittää, että nuorempanakin kuin 30-vuotiaana voi siitä hommasta selvitä.
Itse sain 19-vuotiaana esikoisen ja nyt 20-vuotiaana odotan toista. Opiskelua en todellakaan jätä yo-tutkintoon vaan jatkan kunhan lapset ovat tarpeeksi isoja. Minulla oli etukäteen kokemusta pienistä lapsista ja tiesin suunnilleen mitä on tulossa ja todellakin olen voinut nauttia vauva-ajasta, enhän muuten toista tekisi näin putkeen ;)
En ymmärrä miksi jotkut kokevat elämän loppuvan lapsien tekoon. Miksi sellaiset ihmiset ylipäänsä tekevät lapsia!?
Ja minkä vuoksi sun pitäisi saada ystävä tajuamaan että tyttärensä ja lapsenlapsensa elämä tulee menemään pilalle??? A) ensinnäkään sinä et sitä tiedä meneekö pilalle vai ei ja B) toisekseen mitä hyötyä luulet tuosta olevan että nuo tuttavasi nyt alkaisivat ajatella että heidän elämänsä on pilalla?
Minä en pidä siitä et tehdään lapsia ja jonkun muun on kustannettava kaikki kulut ja tulla palkatta hoitamaan lasta koska sinä itse et jaksa, tai on muuta tekemistä.
Jos sulla on varaa palkata piika ja kodinhoitaja ja siivooja ja kokki ja lapsenvahti niin siitä vaan. Lisäänny ja täytä maa.
Jos mummon se kaikki palkatta tehtävä, niin ei
Minä en pidä siitä et tehdään lapsia ja jonkun muun on kustannettava kaikki kulut ja tulla palkatta hoitamaan lasta koska sinä itse et jaksa, tai on muuta tekemistä. Jos sulla on varaa palkata piika ja kodinhoitaja ja siivooja ja kokki ja lapsenvahti niin siitä vaan. Lisäänny ja täytä maa. Jos mummon se kaikki palkatta tehtävä, niin ei
Miten tämä liittyi mihinkään? Jos meinaat, että 18- tai 19-vuotiaat äidit tarvitsevat aina jotain ulkopuolista tukea niin väärässä olet. Omien lasteni mummo ei edes pysty hoitamaan lapsiani ja taloudellisestikin tulen ihan ok toimeen. Saan samat tuet kuin muutkin (itse asiassa kotihoidon tukea saan vähemmän kuin töissä käyneet), mutten mitään ylimääräistä.
-21-vuotias kahden lapsen äiti-
Omien lasteni mummo ei edes pysty hoitamaan lapsiani ja taloudellisestikin tulen ihan ok toimeen. Saan samat tuet kuin muutkin (itse asiassa kotihoidon tukea saan vähemmän kuin töissä käyneet), mutten mitään ylimääräistä. -21-vuotias kahden lapsen äiti-
et tule taloudellisesti toimeen. Saat tukia, joten et tule omillasi toimeen
Olet sosiaalitapaus. Yhteiskunnan alin luokka
Omien lasteni mummo ei edes pysty hoitamaan lapsiani ja taloudellisestikin tulen ihan ok toimeen. Saan samat tuet kuin muutkin (itse asiassa kotihoidon tukea saan vähemmän kuin töissä käyneet), mutten mitään ylimääräistä. -21-vuotias kahden lapsen äiti-
et tule taloudellisesti toimeen. Saat tukia, joten et tule omillasi toimeenOlet sosiaalitapaus. Yhteiskunnan alin luokka
Kirjoittajahan on vasta 21-vuotias. Ehtii vaikka minne. Ei voi yhteiskunnan alimmaksi kastiksi leimata tän hetkisen tilanteen mukaan,varsinkin kun kyseessä NUORI henkilö. Normaali 21-vuotias elää yleensä tukien varassa koska opiskelee.
Eli siis on sinun sanojesi mukaan "sosiaalitapaus" ja "yhteiskunnan alinta luokkaa".
Todella typerä sinä olet ei voi muuta sanoo :-D
Kirjoittajahan on vasta 21-vuotias. Ehtii vaikka minne. Ei voi yhteiskunnan alimmaksi kastiksi leimata tän hetkisen tilanteen mukaan,varsinkin kun kyseessä NUORI henkilö. Normaali 21-vuotias elää yleensä tukien varassa koska opiskelee. Eli siis on sinun sanojesi mukaan "sosiaalitapaus" ja "yhteiskunnan alinta luokkaa". Todella typerä sinä olet ei voi muuta sanoo :-D
Lasten tulee kasvaa rivitalossa tai hienommassa omakotitaloalueella. Ei kaupungin rauhattomalla alueella. Opiskelijat ovat varattomia, ei sellaisen kuulu lapsia kasvattaa. Lapset kärsivät kanssa.
Ensin talo kuntoon ja sitten kun voit lapsen kaikki kattaa, sitten lisäänny.
Tyhmää tehdä lapsi jos opinnot on kesken. Et ole edes valmistunut vielä. Sitten kun valmistut, jos valmistut, et voi omistautua tyollesi kun pitää aina hakea lapsi tarhasta tiettyyn kellonaikaan. Et voi olla heinäkuuta toissä koska tarha on silloin kiinni.
Olet uusavuton. Lapsellasi on sukulaisten ostamia vaatteita koska sinulla ei ole rahaa niihin laittaa.
Lapsella on yksinkertainen äiti joka ei tajunnut ajatella elämäänsä vähääkään pidemmälle
Huomaattekos, että kun normaalisti ihminen pyrkii tahtomattaankin jonkinlaiseen vuorovaikutukseen kanssakeskustelijan kanssa ( = keskustelu etenee ) ja kommentoi edes jotenkin provoepäilyjä jos niitä tulee useampi, niin ap ei näin toimi. Ap:n osalta keskustelu junnaa paikallaan, sanamuodot on huomionhakuisia sekä aikuisen lapsen koulutetulle äidille koko kirjoitustyyli on muutenkin... hmm, varsin epätyypillinen.
Toinen vaihtoehto on jokin sairaus, joka vaikuttaa sosiaalisuuteen ja vuorovaikutustaitoihin, mutta epäilen.
Lasten tulee kasvaa rivitalossa tai hienommassa omakotitaloalueella. Ei kaupungin rauhattomalla alueella. Opiskelijat ovat varattomia, ei sellaisen kuulu lapsia kasvattaa. Lapset kärsivät kanssa.
Ensin talo kuntoon ja sitten kun voit lapsen kaikki kattaa, sitten lisäänny.Tyhmää tehdä lapsi jos opinnot on kesken. Et ole edes valmistunut vielä. Sitten kun valmistut, jos valmistut, et voi omistautua tyollesi kun pitää aina hakea lapsi tarhasta tiettyyn kellonaikaan. Et voi olla heinäkuuta toissä koska tarha on silloin kiinni.
Olet uusavuton. Lapsellasi on sukulaisten ostamia vaatteita koska sinulla ei ole rahaa niihin laittaa.Lapsella on yksinkertainen äiti joka ei tajunnut ajatella elämäänsä vähääkään pidemmälle
Olisinko minä saanut tehdä lapsia? Asun omakotitalossa maalla, omistamme kaksi autoa, ikää minulla on 23v. Kolmas lapsi tulossa, esikoisen synnytin 19v iässä.
Ja sitten suuri kysymys, miten hemmetissä vanhemmat äidit voivat tehdä lapsia, he eivät voi omistautua työlle kun on lapsia, miten he tekevät töitä heinäkuussa kun tarhat ovat kiinni? Sukuko hoitaa? ;)
Kirjoittajahan on vasta 21-vuotias. Ehtii vaikka minne. Ei voi yhteiskunnan alimmaksi kastiksi leimata tän hetkisen tilanteen mukaan,varsinkin kun kyseessä NUORI henkilö. Normaali 21-vuotias elää yleensä tukien varassa koska opiskelee. Eli siis on sinun sanojesi mukaan "sosiaalitapaus" ja "yhteiskunnan alinta luokkaa". Todella typerä sinä olet ei voi muuta sanoo :-D
Lasten tulee kasvaa rivitalossa tai hienommassa omakotitaloalueella. Ei kaupungin rauhattomalla alueella. Opiskelijat ovat varattomia, ei sellaisen kuulu lapsia kasvattaa. Lapset kärsivät kanssa.
Ensin talo kuntoon ja sitten kun voit lapsen kaikki kattaa, sitten lisäänny.Tyhmää tehdä lapsi jos opinnot on kesken. Et ole edes valmistunut vielä. Sitten kun valmistut, jos valmistut, et voi omistautua tyollesi kun pitää aina hakea lapsi tarhasta tiettyyn kellonaikaan. Et voi olla heinäkuuta toissä koska tarha on silloin kiinni.
Olet uusavuton. Lapsellasi on sukulaisten ostamia vaatteita koska sinulla ei ole rahaa niihin laittaa.Lapsella on yksinkertainen äiti joka ei tajunnut ajatella elämäänsä vähääkään pidemmälle
Mun vanhemmat olivat 18-vuotiaita kun minä synnyin. Olin 2-vuotias kun muutimme omakotitaloon, eli minulla ei ole mitään muistikuvia lähiöasumisesta. Ensimmäisen viiden elinvuoteni taloudellista niukkuutta perheessäni en edes muista. Sen ajan mitä perheeni taloudellista tilannetta muistan, on kaikkea ollut yllinkyllin. Vanhempieni vuositulot ovat
n.150 000e. Perheeni ei ole ikinä ollut sosiaalitoimen asiakkaana. Tiedän, perheeni on poikkeus, mutta ei silti niin harvinainen sellainen. Sinun typeryydestäsi kertoo jo asenne "kaikki alle 30-vuotiaiden vanhempien lapset ovat reppanoita ja vanhemmat sosiaalitapauksia".
Toivottavasti oma elämäsi menee ns.putkeen, eikä lapsillesi tule ikinä ongelmia! :-)
Vanhempieni vuositulot ovat n.150 000e. Perheeni ei ole ikinä ollut sosiaalitoimen asiakkaana. Tiedän, perheeni on poikkeus, mutta ei silti niin harvinainen sellainen.
No olet aika yksinkertainen jos tuo mielestäsi on todella suuri
No, itse ajattelet että perheesi on poikkeus, ai miksi? Siksiko että olette nyt varakkaita, vai muita parempia?
Ei kukaan ole sanonut että alle 30v vanhemmat ovat sosiaalitapauksia tai lapset reppanoita. Kurjimmat tapaukset ovat juuri nuo teinien lapset.
Ja se on ikävää sivusta katsoa miten isovanhemmat jotuvat siitä lapsesta ottaa vastuun
Niin se vain menee
Vanhempieni vuositulot ovat n.150 000e. Perheeni ei ole ikinä ollut sosiaalitoimen asiakkaana. Tiedän, perheeni on poikkeus, mutta ei silti niin harvinainen sellainen.
No olet aika yksinkertainen jos tuo mielestäsi on todella suuri
No, itse ajattelet että perheesi on poikkeus, ai miksi? Siksiko että olette nyt varakkaita, vai muita parempia?
Ei kukaan ole sanonut että alle 30v vanhemmat ovat sosiaalitapauksia tai lapset reppanoita. Kurjimmat tapaukset ovat juuri nuo teinien lapset.Ja se on ikävää sivusta katsoa miten isovanhemmat jotuvat siitä lapsesta ottaa vastuun
Niin se vain menee
Aika hyvin kyllä tuo eräs väitti niin että nuoret äidit ovat automaattisesti sosiaalitapauksia vaikka saa vain tavallisia tukia. Kuten muutkin äidit. Silloin voi sanoa sosiaalitapaukseksi jos ramppaa sossun luukulla. (niin, vain nuorethan siellä käy;) )
Vanhempieni vuositulot ovat n.150 000e. Perheeni ei ole ikinä ollut sosiaalitoimen asiakkaana. Tiedän, perheeni on poikkeus, mutta ei silti niin harvinainen sellainen.
No olet aika yksinkertainen jos tuo mielestäsi on todella suuri
No, itse ajattelet että perheesi on poikkeus, ai miksi? Siksiko että olette nyt varakkaita, vai muita parempia?
Ei kukaan ole sanonut että alle 30v vanhemmat ovat sosiaalitapauksia tai lapset reppanoita. Kurjimmat tapaukset ovat juuri nuo teinien lapset.Ja se on ikävää sivusta katsoa miten isovanhemmat jotuvat siitä lapsesta ottaa vastuun
Niin se vain menee
En tarkoittanut, että 150 000e olisi jotenkin rikas tms. Sillä yritin valaista sitä, että emme todellakaan ole sosiaalitapauksia tai yhteiskunnan alinta kastia. Ja pointtihan oli juuri se, että olen teinivanhempien lapsi, mutta siltikään en ole ikinä ollut missään kontaktissa sosiaalihuollon kanssa tai kokenut jotenkin puutteellista lapsuutta, kuten kaltaisesi "fiksut" kuvittelevat. :-)
on ihan selkeästi joku Psykomamman kehittelemä provo. leikittelee ajatuksella että jollain menee vielä huonommin kuin hänellä?
emme todellakaan ole sosiaalitapauksia tai yhteiskunnan alinta kastia. Ja pointtihan oli juuri se, että olen teinivanhempien lapsi, mutta siltikään en ole ikinä ollut missään kontaktissa sosiaalihuollon kanssa tai kokenut jotenkin puutteellista lapsuutta, kuten kaltaisesi "fiksut" kuvittelevat. :-)
se ei tarkoita sitä että sossuluukkujen ja huostaanotettujen lapset eivät olisi sellaisia tapauksia jotka saivat lapset nuorena
Teillä varmaan oli todella suuri ja hyvä tukiverkosto. Se ei tarkoita sitä että jokaisella sellainen on.
Olen sen verran fiksu että en suosittele teiniäitiyttä kellekkään
Ja itse olet aika yksinkertainen jos mielestäsi teiniäitiys ei aiheuta ongelmia yhteiskunnalle
Kaverukset kävivät yhdessä pihalla tupakalla, kun paheksuvat katseet ärsyttivät. Ravasivat myös miestensä mukana baarissa ja yömyöhään riitelivät koko raskausajan. Välillä oli syntymänkin jälkeen huutamassa miehelle pihalla ja lapsi ilmeisesti oman onnensa nojassa sillä aikaa sisällä.
Muksut söivät alusta asti korviketta, kun yhdessä päättivät etteivät imetä. Ekaa kertaa oli toisen vauva mummulassa kahden viikon ikäisenä yökylässä, kun äiti lähti isin kanssa bilettämään. Muuta nämä teini-iskät ei sitten tehneetkään. Toinen teinipari erosi aika pian lapsen syntymän jälkeen.
Koulua ei käy näistä vanhemmista kukaan. Toinen teini-isi on nyt jossain päiväkodissa työharjottelussa, mutta näkyy silti pihassa tupakalla jatkuvasti pitkin päivää, eli ei taida pahemmin harjottelut kiinnostaa.
Ja jestas, mitä kieltä nämä vanhemmat lapsilleen käyttävät! Samalla, kun istuivat röökillä ja lapsi jotain lapsille tyypilliseen tapaan pyöriskelee, niin vanhemmat saattavat ojentaa esimerkiksi sanoilla "vitun idiootti". Oman lapsen kanssa on kuulkaa aivan ihanaa istua samalla hiekkalaatikolla. Äidit usein haikailevatkin siinä, että jos olis vapaa, niin asiat olis paremmin..
Ikinä ei pitäisi kakaran alkaa tehdä lapsia. Elämänkokemus on ainoa asia, millä lastenhoidossa voi pärjätä. Sitä ei teini-ikäisellä valitettavasti ole.
Millä ihmeen tavalla lapsen tulo pilaa elämän?
Tämä kyllä taisikin olla provo, ei kukaan voi olla noin tyhmä kuin ap.