Mitä mieltä 18-vuotiaista äideistä?
Ystäväni 18v tyttö on raskaana. Mä olen niin järkyttynyt asiasta, etten tiedä mitenpäin olisin ystäväni kanssa. Häiritsee asia kokoajan, haluttaisi sanoa ystävälleni pari valittua sanaa, eikö hän opettanut tyttärelleen, että ehkäisee?
Oma tyttäreni on myös 18v, en voisi ikinä kuvitella että hän olisi raskaana. Miten kehtaisin sanoa ystävälleni, että eikö hän tajua kuinka pilalla hänen tyttärensä ja tulevan lapsen elämä nyt on?
Kommentit (69)
..se ei ole sinun asiasi.:-)
Lohdutukseksi voin kertoa, että hyvin todennäköisesti tyttö tulee pärjäämään.
kyllä sen ikäinen kykenee ihan hyvin äidiksi. Luultavasti harvemmin kuin vanhempi mutta ne jotka eivät kykene tekevät varmaan abortin.
tuossa tilanteessa ei enää valitut sanat auta. Toisekseen asia ei ap:lle kuulu. Jos on todellinen ystävä, niin hyväksyy asian ja on ystävälle/hänen tyttärelleen avuksi ja tueksi sen mikä pystyy.
Koska tulin raskaaksi 15v ja olen nyt 16v? Mä en ole muuta tehnytkään vauvan syntymän jälkeen kun ollut pikkuisen kanssa nyt 9kk. Vain pari kertaa vauva on ollut hoidossa pari tuntia ja kerran yön yli kun olin sairaana ja jouduin yöksi sairaalaan. Olenko hirveän huono äiti?
että aikuinen ihminen (joka ei edes ole sinulle mitään sukua) on raskaana?
ainut, millä todella on väliä, että kykenee ja haluaa olla tarpeeksi hyvä äiti lapselleen hänen kasvaessaan ja kehittyessään, jotta hän tuntee itsensä rakastetuksi ja kasvatus on sellaista, että lapsesta tulee tasapainoinen ja onnellinen= rakkautta, rakkautta ja rakkautta.
Myös 18-vuotias voi kyetä tähän. Opiskelemaan äiti ehtii myöhemminkin kyllä.
Tosin omalle tyttärelleni en missään nimessä soisi raskautta vielä vuosiin, ei ole tarpeeksi kypsä.
ei kyllä sinulle kuulu, mutta 18-vuotias voi olla jo täysin kypsä äidiksi, se kun riippuu niin paljon ihmisestä. Asuuko kyseinen nuori nainen omillaan, entä elääkö hän vakaassa parisuhteessa? Ole vain onnellinen hänen ja ystäväsi puolesta, valitut sanat eivät enää tässä vaiheessa joka tapauksessa auta. :)
asenteen takia vain. Lapsi on lahja ja ilon ja onnen tuoja myös nuorelle äidille.
Tyttö muka onnellisena selittelee asiasta, musta tuntuu että voisin oksentaa! Oikeasti 18-VUOTIAS ON VIELÄ LAPSI ITSEKKIN!! En ymmärrä miten tyttö aikoo pärjätä esim.rahallisestikkin. Jos tyttö olisi tarpeeksi kypsä äidiksi niin hän tajuaisi kuinka elämä menee nyt pilalle! No ehkä en sitten sano ystävälleni asiasta mitään, kun näköjään muut ihmiset eivät tätä asiaa tajua. Toivottavasti sosiaalitoimi huolehtii lapsesta!
Ja sinulle 6: En ala äitiyttäsi arvostelemaan, mutta mielestäni on kamalaa että lapset tekevät lapsia.
kuten moni edellä jo todennut, ei ap asia sinulle kuulu etkä varmasti paranna tilannetta "sättimällä" ystävääsi.
Toivon, että tällä 18v riittäisi tukevia ja kannustavia kypsiä ihmisiä lähellään (ei ap:n kaltaisia), jotka ovat valmiita auttamaan häntä ilman taka-ajatuksia tai moraalisaarnoja. Tukea nuori-äiti tulee todennäköisesti tarvitsemaan, ei arvostelua.
Siis kunhan itse haluaa lapseen sitoutua.
Lisään vielä, että palstalaisilta on näköjään turha odottaa neuvoa miten saada ystävä tajuamaan kuinka pilalle hänen lapsensa ja lapsenlapsensa elämä menee.
Aika moni 18v. harrastaa seksiä, ja sen seurauksena voi olla myös ei-toivottu raskaus. Kaikki eivät kuitenkaan halua (onneksi) tehdä aborttia. 18-vuotias on aikuinen ihminen ja joissakin kulttuureissa länsimaista täysi-ikäisyyden käsitettä ei edes ole. Joten ap puhut aika ilkeästi.
Tyttö muka onnellisena selittelee asiasta, musta tuntuu että voisin oksentaa! Oikeasti 18-VUOTIAS ON VIELÄ LAPSI ITSEKKIN!! En ymmärrä miten tyttö aikoo pärjätä esim.rahallisestikkin. Jos tyttö olisi tarpeeksi kypsä äidiksi niin hän tajuaisi kuinka elämä menee nyt pilalle! No ehkä en sitten sano ystävälleni asiasta mitään, kun näköjään muut ihmiset eivät tätä asiaa tajua. Toivottavasti sosiaalitoimi huolehtii lapsesta! Ja sinulle 6: En ala äitiyttäsi arvostelemaan, mutta mielestäni on kamalaa että lapset tekevät lapsia.
Se on mielestäni oikea syy saada lapsi tuossa iässä, mutta jos isä puuttuu kuvioista heti alkujaan tai ei ole kunnollinen, niin olen eri mieltä.
Mä sitten en mitään niin paljon inhoa, kuin tätä yleistämistä! Minä en koe enää olevani lapsi, olen 19v. ja asunut jo kaksi vuotta omillani, kolme vuotta käynyt säännöllisesti opiskelujen ohella töissä. Nyt valmistuttuani olen saanut vakituisen työpaikan ja olisin ehdottomasti valmis äidiksi.
Kyllä 18-vuotias voi hyvinkin olla valmis äidiksi.
alussa kolme 18-vuotiaana äidiksi tullutta tyttöä. Hirmu hienosti tytöt lapsensa hoitivat. Nyt nämä lapset ovat parikymppisiä ja hyvin menee edelleen äideillä ja lapsilla. Äidit hankkivat koulutuksen ja työn lapsen teon jälkeen, kaksi lapsista opiskelee yliopistossa ja yksi amk:ssa.
hieman ennen kuin täytin 19. Ensimmäiset pari vuotta menin kyllä ihan tuilla ja yksin, koska lapsen isää ei kiinnostanut eikä kiinnosta vieläkään.
Kävin koulun loppuun ja sain työpaikan (jossa olen edelleen). Nuoruuteni ei pilannut lapseni eikä minun elämääni. Kuten yksi aikaisemmin mainitsi, se on täysin asenteesta kiinni.
Jotkut ovat kympsempiä kuin toiset. Jotkut eivät ole kypsiä vaikka olisivat nelikymppisiä. Ei se ikä autuaaksi tee.
Se on mielestäni oikea syy saada lapsi tuossa iässä, mutta jos isä puuttuu kuvioista heti alkujaan tai ei ole kunnollinen, niin olen eri mieltä.
Tyttöparka seurusteli 4-vuotta lapsen isän kanssa, kunnes tuli raskaaksi ja isä tietenki säikähti ja jätti tytön. Tyttö saa siis lapsen yksin ja kirjoitukset vielä keväällä! Lahjakas tyttö menee aivan hukkaan nyt.
Itse olin 19 kun sain esikoiseni, olimme mieheni kanssa seurustelleet jo 5 vuotta ja asuneetkin jo yhdessä vuosia. Olimme siis rahallisestikin oikein hyvin tolpillamme enkä kyllä koe vieläkään että elämäni olisi pilalla tai että olisin tehnyt lapsen lapsena.
Huvittavia ennakkoasenteita.
Mä tulin raskaaks ku olin 18 ja terve ilonen 1,5w poika on pelastanut elämäni :))