Koska siivoatte jos teillä on alle 4vuotiaita lapsia?
Itse en saa juuri siivottua kun he ovat paikalla. Pyhitän siis kerran viikossa siivouksen muutamalle tunnille kun lapset vielä hoidossa. Muuten siihen mitä saan 2,5h aikaiseksi kuluisi ainakin kaksi iltaa...
Kommentit (32)
Pidän vain järjestystä yllä ja mies tekee viikkosiivouksen, kun olen lasten kanssa poissa.
mutta aina oon siivonnu lapsen kanssa. Yhdessä järjestellään etenkin lapsen omat tavarat ja sitten oma rätti käteen. Lapsi haahuilee ympäri kämppää pölyjä pyyhkien. Koko aikaa ei lapsi jaksa olla mukana, mutta sitten lastenohjelmat pyörimään.
Ja joka päivä siivoan, pidän perusjärjestyksen.
Lapset leikkii rauhassa siinä sivussa, ja myös 3 vanhinta tyttöä haluavat auttaa. Vauva vain nukkuu.
Meillä sääntönä, että lelut kerätään leikkien jälkeen itse, ja hyvin on pitänyt kolmen vanhimman kohdalla.
Ja myös keittiön siivoan aina heti ruokailun jälkeen. Siinä menee n. 15 minuuttia.
Vessan siivoan joka päivä, siinä menee n. 15min, lapset leikkivät omissa huoneissaan sillä välin.
Tänäänkin olen siivonnut aamupäivän, ja koti on nyt ihan siisti, tytöt leikkii yhdessä petshopeilla.
Tai siis joka päivä. Perussiivous ja järjestys pidetään yllä joka päivä ja lisäksi joku siivousjuttu päivän lomassa. Esim. vessat, keittiön tasot, pölyjen pyyhintä, makuuhuoneiden siivous, imurointi. Isommin siivoan kerran viikossa ja lapset siivoavat omia huoneitaan ja kuopus yleensä nukkuu. Lapset nyt 1, 3 ja 6v.
perusteellisemmin eli imuroin, pesen lattiat ym.
Silloin kun pelkästään imuroin niin pyörivät menossa mukana.
Imuroin keittiössä ja eteisessä joka päivä, keittiön siivoan tietysti aina ruuanlaiton ja syömisen jälkeen. Pölyjä pyyhin ja vessaa pesen tarpeen mukaan. Lapset touhuavat siinä sivussa omiaan.
Myös isompi siivous onnistuu aika hyvin vaikka lapset siinä pyörivätkin, en saisi oikeastaan ikinä siivottua, jos odottaisin että lapset ovat jossain. Aamulla imuroin matot ja heitän ne pihalle, tamppaan ne kun ollaan ulkona. Sitten jossain välissä pesen lattiat, lapset leikkivät tai sitten annan niille rätit käteen. Jotenkin se siivous vain hoituu kun ei pingota liikaa, enemmän on ongelmaa saada itsensä siivoamaan :D.
Kerran viikossa käy siivoja pesemässä lattiat ja siivoaa myös vessan & kylpyhuoneen perusteellisemmin.
ystävälleni, kun hän ei voi siivota lasten kanssa, vaan lapset menevät mummolaan siksi aikaa. Laiskuutta se vaan on
Siivooja siivoaa 2h viikossa, kun olemme poissa. 2 lasta alle 4 v.
Jos taas yritän tehdä jotain muuta, kuten puhua puhelimessa, istua tietokoneen ääreen tai lukea lehteä, niin johan alkavat heti roikkua lahkeessa tai muuten vinkua ja vonkua...(lapsen 6kk, 2,5 ja 5 v).
en nyt tajua että miten ne lapset vaikuttaa siihen siivoamiseen..?
Lapset on 3v ja 10kk ja yhdessä kerätään ensin lelut lattioilta ja sitten 3v imuroi ensin, minä myöhemmin imuroin uudelleen. 10kk tykkää kontata imurin perässä. Moppaaminen kyllä jää iltaan kun lapset jo nukkuu, samoin vessan pesen silloin kun mies on kotona.
Siivoan kun ehdin ja jaksan.Esim. astiat yrit'n kylla heittaa heti koneeseen ja pyyhkia tasot.Muuten odotan sopivaa hetkea.Ihmetyttaa etta joku heittaa matot pihalle joka paiva!Miksi ihmeessa
Joskus saatan rullata matot tai jopa viedä pihalle jo illalla. Imuroin ja pesen lattiat, kun lapset kattoo dvd:tä. Sitten pyyhin ja pesen tasot ja wc:t, kun sopivia välejä tulee. Lapset, 3 ja 2.
Päivittäin siivoan, perjantaisin suursiivous.
Päivittäinen siivous imurointeineen sujuu ihan lasten paikalla ollessa.
Perjantaisiivouksen teen niin, että heti aamulla vedän lakanat pedeistä ja heitän koneeseen ja peitot&tyynyt ulos (menee max 5 minsaa) pesen vessat ym myös heti aamulla ja kun vauva menee aamupäikkäreille, laitan isommat keskenään omaan pihaan leikkimään. Sillä aikaa sitten hinkkaan nopeasti kaiken muun kuntoon.
Jos ulkona sataa, laitan isommat pölyjä pyyhkimään (tekevät sitä mielellään) ja siivoan itse samalla.
Tai sitten dvd pyörimään :)
Kyllä meillä ainakin sujuu ongelmitta. Ja on tässä oppinut olemaan nopea myös.
Pientä ylläpitoa on päivittäin, lähinnä raivausta. Lelut kerätään yhdessä lasten kanssa joka ilta, sen jälkeen siistin pintapuolisesti olohuoneen ja keittiön. Tiskikone, pyykit, sänkyjen petaus ym. kuuluu tietty päivittäisrutiineihin. Joitakin isompia urakoita, kuten kaappien siivousta, teen usein aamupäivisin esikoisen tarhapäivinä, kuopus nukkuu silloin päikkäreitä.
Perusviikkosiivous tehdään, kun miehellä on vapaata (ei välttämättä viikonloppuna), silloin jaetaan hommat toki. Toisella on päävastuu lapsista sillä aikaa, kun toinen siivoaa. Esikoinen kyllä osallistuu usein mielellään oman rätin kanssa. Se siivoaa enemmän, jolla on fiilis - yleensä minä, koska saan lasten seuraa ns. tarpeeksi viikon mittaan muuten. Tyypillisesti miehelle jää joku yksi isompi urakka, kuten imurointi tai vessan/keittiön pesu.
ainakin meidän 1v5kk kiipeää joka paikkaan ja putoaakin sieltä kun silmä vältttää, en siis voi uppoutua puoleksi tunniksi siivoamaan vessaa ja kylppäriä. Jos taas otan mukaan niin tekee siellä tuhojaan ja mun aika menee lapsetn kaitsemiseen. Nukkuu huonosti päivällä eli ei onnistu unien aikaan ja mieluiten unien aikaan teen jotain muuta kun siivoan..
Siivotaan päivällä lasten kanssa. Joitakin juttuja (esim. vessan pesu) teen vauvan päiväunien aikaan, mutta muuten siivotaan kimpassa. En halua käyttää perheen yhteistä aikaa tai omaa mahdollista iltavapaata siivoamiseen.
Pitkin viikkoa, 10-15 min kerrallaan.
Lapset osallistuvat siivoukseen, leikkivät esim imurilla kun moppaan tai "tiskaavat" kun pesen keittiötä jne