Koska siivoatte jos teillä on alle 4vuotiaita lapsia?
Itse en saa juuri siivottua kun he ovat paikalla. Pyhitän siis kerran viikossa siivouksen muutamalle tunnille kun lapset vielä hoidossa. Muuten siihen mitä saan 2,5h aikaiseksi kuluisi ainakin kaksi iltaa...
Kommentit (32)
on näitä sarjassamme järkyttävät kysymykset. Joo lapsen isä teki musta lastensuojeluilmoituksen, kun lapsi riepu (10v) joutuu siivoamaan kotona :D
Minä olen siis tuon kopsaamani viestin kirjoittaja ja joku ihmetteli miten jaksan joka päivä siivota.
Imurointi vie max 30 minuuttia, vessanlavuaariin suihkasen ainetta vessareissulla ja huuhtasen + vaihdan pyyhkeen (vie sen 5 minuuttia max). Astiat koneeseen heti ruokailun jälkeen, samoin vaatteet pyykkiin ja koneeseen. En kerää vuoria.
Näihin menee se tunti korkeintaan päivässä. Mä en löhöile sohvalla.
Päivittäin siivoan, perjantaisin suursiivous.Päivittäinen siivous imurointeineen sujuu ihan lasten paikalla ollessa.
Perjantaisiivouksen teen niin, että heti aamulla vedän lakanat pedeistä ja heitän koneeseen ja peitot&tyynyt ulos (menee max 5 minsaa) pesen vessat ym myös heti aamulla ja kun vauva menee aamupäikkäreille, laitan isommat keskenään omaan pihaan leikkimään. Sillä aikaa sitten hinkkaan nopeasti kaiken muun kuntoon.
Jos ulkona sataa, laitan isommat pölyjä pyyhkimään (tekevät sitä mielellään) ja siivoan itse samalla.
Tai sitten dvd pyörimään :)
Kyllä meillä ainakin sujuu ongelmitta. Ja on tässä oppinut olemaan nopea myös.
Keittiön siivoan joka päivä, esikoinen on ihan into piukeena (nyt, huomenna voi olla toisin) auttamassa.
Imuroin 2 kertaa viikossa, makkarit kerran viikossa.
Luuttuan lattiat (paitsi ruokapöydän ympäriltä) ehkä kerran viikossa.
Pyyhin pölyjä satunnaisesti.
Vessan pesen 2 (?) kertaa viikossa.
Kyllä siinä ehtii leikkimään, ulkoilemaan, pelaamaan ja puuhaamaan muutakin.
Totta, siivoaminen olisi nopeampaa yksin, mutta ainakin tällä hetkellä se on lapsestakin ihan kivaa puuhastelua. Vauvalle nyt riittää kun saa olla mukana.
vanhempi oli kyläilemässä ja annoin nuoremmalle rätin käteen. Hän kovasti siinä siivoili, mutta kun oli imurina aika, tappelimme siitä suurimman osan ajasta. Sain alakerran imuroitua. Siihen meni loppujen lopuksi yli 30 minuuttia kun yksin kestäisi varmaan 10-15 min. Isompi myös haluaa kovasti olla mukana siivoamisessa, mutta siivous katkeaa koko ajan ja tosiaan se mikä kestää sen 2h yleensä kestää sitten 3pv. Aina jotain tulee siihen väliin:tappelua, huomiota, lisää sotkua. Kuinka ihmeessä jotkut teistä jaksaa siivota koko ajan? Jääkö siinä lapsille aikaa. Minusta se oma siivous silloin kun lapset hereillä ja kotona vie vain pois sitä laatuaikaa. ap
kotiäidin ja työssä käyvän päivä on aika erilainen. Ja toisaalta vähemmän sotkua syntyy kun ei olla päivällä kotona vaan hoidossa ja töissä. Mutta jos tulemme kotiin klo. 16.30-16.45 ja laitan ruoan sillä aikaa kun lapset leikkii/katsoo tv:tä, syömme ja rauhoitumme illan viettoon klo. on jo 17.30. Sitten kun alkaisin siivoamaan tunnin verran olisi jo aika iltavalmisteluiden. Ei siis työssä käyvälle perheelle sovi ja ei välttämättä tarvitsekaan.
Tosin keittiö ja tavaroiden paikalleen laitto kuuluu nyt jokapäiväisen toimintaan muutenkin. Mutta imuria ja vessoja en kerta kaikkiaan pysty päivittäin tekemään vaikka kissakin talossa on.
ap
"sotkemassa"
Kerran viikossa siivous riittää teille varmasti hyvin ja lopun ajan kun kotona olet, niin nautit lapsistasi parhaasi mukaan ja unohdat siivoukset.
T: Se kotona oleva päivittäin siivoava
nykyisin vain nuorin haluaa olla siinä väen väkisin mukana, muut puuhaa omiaaan, mutta kaikki ne vuorollaan on olleet siinä iässä, että pitää tehdä sitä mitä äiti... (siis just vaikka se 1½ v. Pahimassa vaiheessa lapsi kainalossa samalla kun imuroi, jos ei siitä tule mitään muuten. Se nyt onkin se aikaa vievin juttu, hoitaa vessan pesun esim. niin että nyt pintojen pyyhintä, sitten jos lapsi jo jotain vaatii niin sen hoitaminen, sitten vessanpöntön pesu, taas vastaaminen lapsen vaatimukseen, sitten lattian pyyhkiminen jne... ei ollankaan hankalaa ja kaikkiin yksittäisiin juttuihin menee niin vähän aikaa, ettei siinä ehdi lapsi pahojaan tehdä.
Ja todellakin jää lapsille aikaa! Ja miten ihmeessä imuroinnissa menee lapsen kanssa enemmän aikaa kuin yksin? Siis tietty jos antaa lapsen työntää sitä imurin harjasosaa sen koko ajan, mutta muuten...
Jos teen pikasiivouksen, niin toki olen nopeampi, mutta silloin en imuroi kunnolla joka nurkkaa, en moppaa ja heittelen tavaroita vaan pois silmistä.
Vessanpesu ei esim. ikinä suju 5 minuutissa tai sitten vaan vähän hutasen. Jos pesen kunnolla, niin pyyhin kaikki tasot, kaappien ovet, pesen lavuaarin ja vessanpytyn sisältä ja ulkoa, vaihdan pyyhkeet, pyyhin kahvat ja naulakot sekä pesen vessan lattian. Tosi nopeasti ja keskeytyksettä saan tämän kaiken tehtyä 15-20 minuutissa. Päivittäiseen pyykin pesuun menee se 20-30 minuuttia AINA (viikkaan kuivat pinoihin, jotka vien kaappeihin/silityspinoon, ripustan märät ja laitan uuden koneen pyörimään, kun olen lajitellut pyykit). Tähän ei sisälly silittäminen, ja meillä on aina valtavat silityspinot, kun en ikinä ehdi kaikkea silittämään.
Imurointiin menee 45 minuuttia. Moppaaminen on nopeampaa, ehkä 15 minuuttia, jos en vie mattoja ulos ja siivoan vain niiden mattojen alta, joiden päällä ei ole huonekaluja. Pölyjen pyyhkimiseen menee vähintään se 20 minuuttia.
Nämä ajat siis sellaisia keskeytymättömiä aikoja eli saan tehdä siis rauhassa. Jos lapset ovat paikalla, niin mitään en saa tehtyä loppuun asti, ellei sitten ole loputtomasti aikaa esim. edelliseltä päivältä jäänyt ruokaa, eikä tarvitse alkaa sitä väsäilemään.
Ihailen ihmisiä, jotka ovat nopeita. En hidastele tahallisesti ja yritän tehdä niin nopeasti kuin pystyn, mutta en vain saa noita aikoja mitenkään pienemmiksi. Ja nytkin ehkä laitoin vähän alakanttiin... :(
Meillä on 6vee ja yksi kaksivuotias, sekä pikkuvauva. Ennen oli jos jonkinlaisia "yhteissiivouspäiviä" joiden päätteeksi saunottiin ja syötiin jäätelöa jne. Aina ne päivät oli hirveetä riitelyä: miehen mielestä mä vitkuttelen ja teen kaiken hitaasti ja mun mielestä mies hutiloi ja tekee kaiken vain puoliksi hyvin, jos sitäkään (imuroi matot vaan yhestä kohtaa, pyyhkii pölyt niin, et jää raitoja jne.) Lasten keskittymiskyky riittää johonkin pikkuaskareeseen, mutta kokonainen siivouspäivä on liikaa.
Nyt käytössä on hyvin toimiva ihana systeemi: kerran viikossa lauantaina mies ottaa lapset ja lähtee heidän kanssaan jonnekin (yleensä mummolaan). He ovat siellä melkein koko päivän. Sillä aikaa minä vien matot ulos, pistän pyykkikoneen soimaan ja musanapit korville ja alan siivoilla. Lauantai on siis mulle sekä omaa aikaa, että "terapiaa", kun saa sotkut siistittyä. Ne, kun tuppaa stressaamaan mua, jos en hoida niitä.
Ja lapsilla on kivaa, kun miehen vanhemmat asuu maalla ja siellä voi touhuta kaikkea kivaa sil aikaa, kun iskä laittelee autoa isossa tallissa (heil on siel aina joku museorauta "projektina" vaarin ja veljen kanssa). Mummokin tykkää nähä lapsenlapsiaan ja touhuta heidän kanssaan.
Toistaiseksi systeemi on toiminut parhaiten. Viikolla lapsilla on omia tehtäviään kodinhoidon suhteen ja ennen lauantaista lähtöään lelut pitää olla pois lattialta (isommat siivoo vauvankin lelut) ja likapyykki likakorissa (minä tai mies valvoo, että lastenhuoneen vaatekasat on läpikäyty ja mahdolliset puhtaat "ylimääräiset" vaatteet pistetään samalla takaisin kaappiin).
Suosittelen kaikille pikkulasten äideille, jos vain mahdollista!
En tee suursiivousta enää koskaan.
nuorimmat 5v ja 4v
Ja siis voihan sen siivouksen hoitaa koko perheen ollessa kotona, mutta minä pystyn keskittymään paremmin, kun olen yksin. Perusjutut meillä tehdään päivittäin, mutta viikkosiivouksen teen yksin, vaikka voisin kyllä kantaa sitteriä mukana ja ratkoa isompien lasten kinoja samalla, kun siivoan. Meidän tapa on kuitenkin meille parempi: iskällä laatuaikaa lasten kanssa ja minulla oma rauha kotona moppeineni.
Meilläkin on suursiivoukset unohdettu! Perusjärjestystä pidän yllä pitkin viikkoa, myös 3v ja 2v auttavat esim. lelujen keräämisessä. Pieni leikkisotku pitkin päivää ei haittaa minua eikä lapsia, mutta illalla pannaan viimeistään lelut paikoilleen.
Perjantaina siivotaan viikkosiivous pikkuhiljaa päivän toimien lomassa, lapset auttaa ja touhuaa välillä omiaan. Joka toinen viikko vaihdan kaikki lakanat ja joka toinen viikko vain aluslakanat ja tyynyliinat, näin pyykkiä ei tule niin paljon joka kerta. Kerran viikossa teen jotain ekstraa, siivoan jonkin kaapin tai komeron tai liedentakusen tms. Mies on töissä ja minä kotona - minä hoidan suurimman osan siivouksesta, mutta yleensä mies tekee jonkin jutun, imuroi tai pesee kylppärin. Tai joskus lähtee ulos lasten kanssa lattian luutuamisen ajaksi.
vanhempi oli kyläilemässä ja annoin nuoremmalle rätin käteen. Hän kovasti siinä siivoili, mutta kun oli imurina aika, tappelimme siitä suurimman osan ajasta. Sain alakerran imuroitua. Siihen meni loppujen lopuksi yli 30 minuuttia kun yksin kestäisi varmaan 10-15 min. Isompi myös haluaa kovasti olla mukana siivoamisessa, mutta siivous katkeaa koko ajan ja tosiaan se mikä kestää sen 2h yleensä kestää sitten 3pv. Aina jotain tulee siihen väliin:tappelua, huomiota, lisää sotkua.
Kuinka ihmeessä jotkut teistä jaksaa siivota koko ajan? Jääkö siinä lapsille aikaa. Minusta se oma siivous silloin kun lapset hereillä ja kotona vie vain pois sitä laatuaikaa.
ap