Onko muita perheitä joita ei ikinä kutsuta jouluksi isovanhemmille?
(siis mikäli ovat elossa)
Meillä on tavallinen perhe, 2 pientä lasta. Kaikki isoisät ja äidit ovat elossa, tosin eronneita. Kukaan heistä ei ole ikinä kutsuneet perhettämme viettämään joulua. Minä ja mieheni olemme vanhempieni ainoita lapsia. En sano tätä katkeruudella, alan vain hivenen ihmetellä sitä kun "kaikki muut" tuntuvat menevän vanhempiensä luokse sukujouluihin. Musta on ollut kiva luoda meidän perheen oma joulu, joka toinen vuosi kutsumme myös osan isovanhemmista viettämään joulua kanssamme.
Kommentit (23)
Sekä miehen että minun vanhemmat on aikaisemmin olleet meillä, mutta tänä vuonna miehen vanhemmat päättivät lähteä sukujouluun 500 km päähän appiukon siskolle ja minun vanhempani menevät veljelleni, jossa eivät ole koskaan ennen olleet jouluna.
Lasten takia on paha mieli, kun molemmat isovanhemmat hylkäävät juuri jouluna. Tulee olemaan ihan erilaista kuin ennen, joudutaan yksin tekemään kaikki ja se kiva hyörinä puuttuu. Oikein ei edes tiedetä, ehditäänkö sitä kaikkea, mikä ennen tehtiin yhdessä ja toisia autellen. Joulu ei tunnu joululta, kun yksin täytyy tehdä ruuat ja muistaa hautausmaalla käydä, koristella kuusi ja lastenkin kanssa olla.
Kaikki 4 lasta perheineen asuvat yli 400 km päässä meistä. Sitä mukaa, kun perustaneet perheitä, ovat alkaneet viettää omia jouluaattojaan. Lapset syntyneet 13 vuoden akselilla, joten aika pitkään nuorimmat, sitten nuorin vielä olivat joulun kotona. Mutta kun kaikilla lapsia ja meitä olisi kaikkiaan 16 ja meillä vain 90 neliön omakotitalo, joulu olisi yhtä petiä. Joku perhe tulee joskus jouluksi, mutta monia aattoja olemme viettäneet kahdestaan. Joulupyhien, uudenvuoden tai loppiaisen aikaan perheet vierailevat, usein eri aikaan, että mahtuisi paremmin. Lasten perheet asuvat samoilla paikkakunnilla, niin näkevät keskenään muulloinkin.
Tottakai jouluna on hirveän haikea ja ikävä. Kadehdin niitä perheitä, joiden lapset asuvat lähellä ja voivat käväistä olematta yötä.
Muuna vuodenaikana kuin jouluna pidämme tosi paljon yhteyttä, kyläilemme puolin ja toisin sekä hoidamme lastenlapsia nyt, kun eläkkeellä jo olemme.
ja miniä menee omille vanhemmilleen. Näin ovat tehneet jo pari vuotta ja minusta se on hyvä systeemi. Molemmat saavat haluamansa joulun. Lapset tulevat vuorotellen toisen vanhemman mukana eli tänä vuonna menevät äitinsä kanssa.