Onko muita perheitä joita ei ikinä kutsuta jouluksi isovanhemmille?
(siis mikäli ovat elossa)
Meillä on tavallinen perhe, 2 pientä lasta. Kaikki isoisät ja äidit ovat elossa, tosin eronneita. Kukaan heistä ei ole ikinä kutsuneet perhettämme viettämään joulua. Minä ja mieheni olemme vanhempieni ainoita lapsia. En sano tätä katkeruudella, alan vain hivenen ihmetellä sitä kun "kaikki muut" tuntuvat menevän vanhempiensä luokse sukujouluihin. Musta on ollut kiva luoda meidän perheen oma joulu, joka toinen vuosi kutsumme myös osan isovanhemmista viettämään joulua kanssamme.
Kommentit (23)
ei kutsuta , kun olemme ilmoittaneet että haluamme olla lastemme kanssa omassa kodissa. On ihana tehdä joulu ja sitten rauhoittua omaan kotiin. välillä on kutsuttu sukulaisiakin, ny´t useammin aamupäivällä joulupuurolle, mutta täytyy sanoa että ihaninta on olla jouluaatto oman perheen kesken.
miehen äiti kutsutaan meille jouluksi:-). Miehen isä on kaukana, viettänee joulun uuden perheensä eli uuden vaimonsa perheen kanssa. Mun vanhemmat eivät ole elossa, joten helppo juttu: mummeli meille;-D!
Mutta ehkä tietävät, ettemme haluaisikaan mennä. Miksi ihmeessä menisimme, kun emme muutenkaan käy hirveän usein ja meistä olisi aika iso vaiva, koska perhe on iso. Useimmiten kyllä kyläilemme joulun tienoolla, mutta varsinaisesti emme vietä joulua yhdessä. Mieheni sisko kyllä perheineen viettää joulun vanhempiensa luona, mutta ei se minua häiritse. En itse viihtyisi siellä.
Äitimme (eli lasten mummot) ovat elossa, tosin eronneita. En muista että olisivat koskaan kutsuneet jouluksi. Tosin me olemme joskus kutsuneet mummoja meille.
Äitini vietää joulun joko miesystävänsä (toinen eri tänä aikana) kanssa tai nykyään isänsä kanssa, joskus sitten meillä.
Anoppini viettää joulun yleensä jollain pojallaan tai sitten kaverinsa kanssa.
En edes pidä tuota jouluksi kutsumattomuutta omituisena, meillä se on normi. Nämä mummot elävät omaa elämäänsä ja me omaamme. Mummot eivät ole mitään koko suvun hengettäriä, jotka haluavat ison perheen ympärilleen jouluksi. Viihtyvät omissa kuvioissaan parhaiten.
mieheni veli vaimoineen kutsuttiin joulun viettoon mutta meille sanottiin että eivät jaksa isompaa porukkaa eli miestäni, minua ja ensimmäistä jouluaan viettävää poikaamme! Tämä jo hieman loukkasi.. välit ovat tähän asti olleet todella hyvät ja lämpimät joten tämä tuli vähän puun takaa!
Kun olin itse lapsi, niin vietimme joulun kotona perheen kesken. Joskus äidin siskolla isommalla porukalla. Nyt kun on omia lapsia, niin kotona ollaan perheen kesken. Äitini olen kutsunut tänne.
Eli toivot että et kuulu lastesi jouluun sitten kun heillä on omat perheet?
että kiitos ei. Joulu on meillä perheen oma juhla, ei siis sukulaisia meille vaivoiksi.
Perheemme viettää sen verran erilaista joulua, että se joulu meni lähinnä hammasta purressa.
Miehen vanhemmat taas eivät vietä joulua juurikaan. Ovat usein ulkomailla tms.
mutta isovanhemmat (kaikki 4) tulee meille.
Itselleni joulu pelkän oman perheen kesken olisi jotenkin liian lähellä arkea. Lapsuudessani isovanhemmat olivat aina meillä jouluna ja nyt jatkan samaa perinnettä. Myös lapsemme pitävät jo itsestäänselvyytenä että mummot ja vaarit on meillä joulun vietossa. Joka toinen joulu meillä on myös veljeni perhe.
mutta mielummin vietämme aaton kotona. Minusta on ihanaa olla kotona, kun ensin laitetaan joulua, leivotaan jne. Mikä idea on lähteä sitten pois kotoa?
Joulunpyhinä sitten käymme sekä miehen vanhemmilla, että minun vanhemmilla.
Appilassa on yleensä jouluna iso sakki porukkaa, meteli on aivan sairasta! Riittää, kun siellä käväisemme. Ja omassa kotonani joulun laitton on ollut stressiä, joka purkaantuu tai sitten huipentuu alkoholin ottamiseen. Ja miehen vanhemmillakin saa aina miettiä, yöksi kun menee, että mitä jos ne sortuu juomaan... Siinä menee sitten pari päivää.. Nou thänks..
Mutta jouluaattoa vietetään, anpin kiukuttelusta huolimatta, minun isoäitini luona niin kauan kun hän vielä on hengissä (83-vuotias). Sen jälkeen alamme viettämään oman perheen kesken, joulupäivät sitten äideillä.
ja jos kutsutaan emme mene. Olisi niin tuskattuttavaa ensin raahat lasten lahjat juhlapaikkaan ja sitten vielä kotiin illalla.
Isäni haluaa viettää joulun rauhassa vaimonsa kanssa. Näin on ollut jo 15 vuotta. Äitini taas on jonkun kolmen lapsensa luona. Eli meillä tai sisarusteni luona.
Miehen äiti on taas miehen siskon luona aina ja sinne menee myös miehen muut sisarukset. Me asutaan heistä niin kaukana ettei sinne asti lähdetä.
Huh huh, mitä sitten tehdään kun heillä kaikilla on vaimot ja lapsia. Yhtä ei voi päästää joulunviettoon kun on heti toisen miniä sanomassa, että miksi ei heidänkin perhettään.
Olen niin monet isot sukujoulut laittanut, että en vain enää jaksa sitä siivoamista ja passaamista ja leipomista ja pöydän kattamista yms.
Eli me tulemme mieheni kanssa nähtävästi viettämään joulut kahdestaan, ettei lapsilta mene sopu keskenään. Jos yhden perheen päästää meille, toisessa on miniä heti naama norsunvitulla. Jos menemme jonkun pojan perheeseen niin heti ollaan toisessa naama norsunvitulla.
Taidamme viettää hotellijouluja sen jälkeen kun pojat löytävät vaimot itselleen.
Ajattelee mamma, kenellä 3 poikaa. Jos nämä 3 poikaa tekee kukin vielä 3 lasta niin tasapuolisuuden vuoksi minulla olisi 9 lasta,8 aikuista passattavana.
Kääk.....Olisi edes yksi tyttö niin voisi mennä aina tyttären perheeseen karkuun, ettei miniät saisi aina jotain haukkumisen aihetta.
mieheni veli vaimoineen kutsuttiin joulun viettoon mutta meille sanottiin että eivät jaksa isompaa porukkaa eli miestäni, minua ja ensimmäistä jouluaan viettävää poikaamme! Tämä jo hieman loukkasi.. välit ovat tähän asti olleet todella hyvät ja lämpimät joten tämä tuli vähän puun takaa!
meille ainakin ovat tervetulleita kaikki.
Eli toivot että et kuulu lastesi jouluun sitten kun heillä on omat perheet?
että kiitos ei. Joulu on meillä perheen oma juhla, ei siis sukulaisia meille vaivoiksi.
että lapseni olisivat tarpeeksi aikuisia perheineen tekemään omat jouluperinteensä, joihin minä en kuulu. Minun vanhempani tai mieheni vanhemmat eivät kuulu perheeni jouluun, tapanina käydään syömässä äidilläni ja se riittää ihan meille kaikille. Samaa toivon tulevaisuudessa lapsiltanikin eli että saan olla aaton ja joulupäivän juuri niin kuin tahdon ja korkeintaan tapanina nähdään, jos se lapsille ja perheilleen silloin sopii.
Huh huh, mitä sitten tehdään kun heillä kaikilla on vaimot ja lapsia. Yhtä ei voi päästää joulunviettoon kun on heti toisen miniä sanomassa, että miksi ei heidänkin perhettään. Olen niin monet isot sukujoulut laittanut, että en vain enää jaksa sitä siivoamista ja passaamista ja leipomista ja pöydän kattamista yms. Eli me tulemme mieheni kanssa nähtävästi viettämään joulut kahdestaan, ettei lapsilta mene sopu keskenään. Jos yhden perheen päästää meille, toisessa on miniä heti naama norsunvitulla. Jos menemme jonkun pojan perheeseen niin heti ollaan toisessa naama norsunvitulla. Taidamme viettää hotellijouluja sen jälkeen kun pojat löytävät vaimot itselleen. Ajattelee mamma, kenellä 3 poikaa. Jos nämä 3 poikaa tekee kukin vielä 3 lasta niin tasapuolisuuden vuoksi minulla olisi 9 lasta,8 aikuista passattavana. Kääk.....Olisi edes yksi tyttö niin voisi mennä aina tyttären perheeseen karkuun, ettei miniät saisi aina jotain haukkumisen aihetta.
Entäpä jos sopisit tulevien miniöidesi kanssa, että yhdessä laitatte sitä joulua? Älä ala passaamaan vaan anna miniöiden myös osallistua vai eikö miniä sovi keittiöösi. Tai sitten kiertävä systeemi eli joka poika vuorollaan. Onko pakko viettää joka joulu saman pojan perheen kanssa? Kyllä minäkin vetäisin herneen nenään, jos anoppi suosisi koko ajan yhtä poikaansa ja jättäisi muut vähemmälle... ihan vain mieheni puolesta pahoittaisin mieleni.
Huh huh, mitä sitten tehdään kun heillä kaikilla on vaimot ja lapsia. Yhtä ei voi päästää joulunviettoon kun on heti toisen miniä sanomassa, että miksi ei heidänkin perhettään. Olen niin monet isot sukujoulut laittanut, että en vain enää jaksa sitä siivoamista ja passaamista ja leipomista ja pöydän kattamista yms. Eli me tulemme mieheni kanssa nähtävästi viettämään joulut kahdestaan, ettei lapsilta mene sopu keskenään. Jos yhden perheen päästää meille, toisessa on miniä heti naama norsunvitulla. Jos menemme jonkun pojan perheeseen niin heti ollaan toisessa naama norsunvitulla. Taidamme viettää hotellijouluja sen jälkeen kun pojat löytävät vaimot itselleen. Ajattelee mamma, kenellä 3 poikaa. Jos nämä 3 poikaa tekee kukin vielä 3 lasta niin tasapuolisuuden vuoksi minulla olisi 9 lasta,8 aikuista passattavana. Kääk.....Olisi edes yksi tyttö niin voisi mennä aina tyttären perheeseen karkuun, ettei miniät saisi aina jotain haukkumisen aihetta.
Entäpä jos sopisit tulevien miniöidesi kanssa, että yhdessä laitatte sitä joulua? Älä ala passaamaan vaan anna miniöiden myös osallistua vai eikö miniä sovi keittiöösi. Tai sitten kiertävä systeemi eli joka poika vuorollaan. Onko pakko viettää joka joulu saman pojan perheen kanssa? Kyllä minäkin vetäisin herneen nenään, jos anoppi suosisi koko ajan yhtä poikaansa ja jättäisi muut vähemmälle... ihan vain mieheni puolesta pahoittaisin mieleni.
Entä jos tuo kirjoittaja asuu kaksiossa ja sinne haluaa tulla 9 lapsenlasta ja 3 poikaa vaimoineen eli yhteensä siis 19 ihmistä. Jaetaanko miniöille keittokomerovuorot vai miten toimitaan?Ja ihan oikeasti, miniät tuntuvat vetävän herneen nenään jo siitä, että yksi lapsi saa laittaa kuusenkoristeen haluamaansa paikkaan ja toista pitääkin auttaa vastaavassa puuhassa. Heti syttyy sota, että yhtä lapsenlasta lellitään.
Omille tyttärilleni en missään nimessä tuollaista tulevaisuutta toivo että joutuvat passaamaan anopinkin luona kun mies vaan löhöää sovalla veljiensä kanssa. Yäk!
Mitä ihmeen sohvaperunapoikia kasvatatte?
Taitaa käydä niin, ettei mitään miniöitä ikinä tulekaan...