Joulukalenteri kertoo luonteen aikuisena raha-asioissa
Tutkimusotantani on melko pieni, minä ja veljeni, mutta tulos on tämä:
lapsena minä en syönyt suklaajoulukalenterin suklaita, kuin ehkä joka kolmas päivä jos sitäkään, vaan säästin ne ja söin sitten jouluna erittäin säästellen.
Veljeni söi heti luukut tyhjiksi ja yritti huijata multa niitä säästettyjä suklaita.
Nyt aikuisena olen säästäväinen, rahaa on aina tillillä pahanpäivän varalle, on ollut myös silloin kun olin opiskelija ja työtön. Tulot samat kuin veljelläni ja talo melkein maksettu.
Veljeni tuhlaa heti mitä tulee, ostelee visalla ja osamaksulla, säästöjä ei ole. Vuokralla asuu edelleen, on 45v.
Kommentit (16)
siskoni ei syönyt suklaita, samoin hän säästi rahat.
Itse söin ja tuhlasin kaikki
sama meno jatkuu nytkin
Analysoi minun raha-asiani: lapsena avasin kiltisti yhden luukun kerrallaan, niin kuin kuuluukin :)
mutta säästöönkään ei juuri jää.
ap.
jonkun tutkimuksen, jossa lapsi oli laitettu huoneeseen ja karkki eteen pöydälle. Sitten oli sanottu, että jos et syö karkkia xx ajan sisällä, niin saat paljon lisää karkkia. Ne jotka olivay odottaneet vaaditun ajan olivat pärjänneet elämässään hyvin, kun taas karkin heti vetäisseet eivät.
joulukalenterin luukut oikeina päivinä, ei tullut mieleenkään avata etukäteen. Jotkut kaverit avasivat kaikki heti.
Raha-asiani on aina olleet kunnossa, en tiennnytkään sen näkyvän jo joulukalenterista:)
söin omani heti ja sain ylipuhuttua myös siskon säästämät suklaat itselleni. Olen nykyään varakas sijoittaja ja rahasto-alalla töissä.
Minulla otanta on isompi, minä ja kaksi siskoani ja me kaikki söimme kalenterisuklaat niinkuin kuuluukin yhden per päivä. Mutta raha-asiat menevät menevät ristiin.
söin omani heti ja sain ylipuhuttua myös siskon säästämät suklaat itselleni. Olen nykyään varakas sijoittaja ja rahasto-alalla töissä.
makselee takaajana muiden velkoja?
Kertoo vain hänen suhteestaan ruokaan ja herkkuihin :) Raha-asiat ja velvollisuudet on aina hoitanut mielettömän säntillisesti.
Meitä kolme sisarusta, vanhin sisko taisi syödä jo etukäteen suklaat, minä tunnollisimpana avasin luukut oikeina päivinä ja nuorin sisko söi ehkä etukäteen mutta avasi silti luukut oikeinakin päivinä.
Minä olen meistä koulutetuin ja ehkä parhaiten tienaava, ja harkitsevin. Voin miettiä esim. uuden tv:n ostoa useamman vuoden, ja sitten hankkia laadukkaan ja melko hintavankin. Samoin olen tehnyt asuntoni ja autonkin kanssa. Ja velkaa ei ole mitenkään hurjasti.
Vanhimmalla meistä ei raha viihdy lompakossa sekuntia kauemmin ja kaikki pitää saada heti, jos ei omat rahat riitä, niin sitten luotolla.
Nuorin meistä ei ehkä tienaa hyvin, mutta on säästäväinen ja on pystynyt niukoista tuloista huolimatta hankkimaan itselleen kivan asunnon ja remontoimaan sen itse sellaiseksi, että kelpaisi sisustuslehtiinkin. Muutenkin ahkera opiskelemaan ja tekemään töitä.
Allekirjoitan..
Minä söin suklaat heti ja joskus veljenikin suklaat.
Veli söi säntillisesti ajallaan jos luukuissa oli armostani jotain.
Nyt hävettää.
Mulla on rahatasiat päin honkia ja luottotiedot menneet, asun vuokralla.
Veli asuu omassa talossaan ja kaikki kuten "kuuluukin"
Itse syön muutaman päivän suklaat kerralla (ja esim. joulukalenteriraha-arvan raaputan viikkotasolla paisti loppupäivinä) ja olen erittäin säästäväinen ja taloudellinen ihminen.
taida toimia tuo sinun luonneanalyysisi... Itse söin varmasti heti jokaisen päivän kalenterisuklaat (tai avasin paketit aamulla ensimmäisenä, kun oli itse tehty kalenteri), mutta raha-asioissa olen tarkka. Rahaa on kuun lopussa aina enemmän kuin edellisessä kuussa, säästöön jää kotihoidontuestakin.
söin yleensä kaikki suklaat jo ennen joulukuuta :p
Ne suklaat kun on semmoisessa levyssä, jonka pystyy vetämään kalenterin reunasta siististi ulos.
Joulukuussa availin sitten pelkät luukut .. no, oli niissä sentään kuvat ;)
Raha-asiani olen silti hoitanut säntillisesti enkä tuhlannut rahojani etukäteen.
Ainoa asia minkä muistan joulukalentereista on se että niitä oli meillä ja smurffitarrakalenterit oli hienot.
Mutta sitä en kyllä muista mihin tahtiin luukut avattiin.
jonkun tutkimuksen, jossa lapsi oli laitettu huoneeseen ja karkki eteen pöydälle. Sitten oli sanottu, että jos et syö karkkia xx ajan sisällä, niin saat paljon lisää karkkia. Ne jotka olivay odottaneet vaaditun ajan olivat pärjänneet elämässään hyvin, kun taas karkin heti vetäisseet eivät.
Tutkimuksessa luvataan iso palkinto jos malttaa odottaa.
Joulukalenterin suklaat eivät kuitenkaan lisäänny vaikka kuinka kauan odottaisi :)
Mitään erityispalkintoa ei kalenterin kanssa odottamisesta ole luvassa.
Analysoi minun raha-asiani: lapsena avasin kiltisti yhden luukun kerrallaan, niin kuin kuuluukin :)