Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka tehdä ruokaa ILMAN sipulia?

Vierailija
08.12.2010 |

Mielestäni sipuli antaa hyvää makua joihinkin ruokiin, esim makaroonilaatikko ilman ei maistu millekkään.

Kuinka jättää sipuli pois ruoasta ja mitä mausteita tilalle?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun sairaalaan jos vedän laktoosii. Lääkäri kans kieltäny kaikki siedätyshoidot yms koska kroppa ei enää kestä sitä rasitusta. Ihmiset on ihan oikeesti kuolemanallergisia - ei se oo vaa "in" olla allergikko.

Tottakai on noitaki jotka väittää ettei jotai voi syödä koska ei tykkää. Muttei ei tod kannata leikkiä ihmisten allergioilla. nimim. olin töissä (kokki) kun ruokavieras joutui lanssil sairaalaan yhden Ekoodi-aineksen takia. Et silleen.

Vierailija
42/64 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi tuosta aiemmasta kommentista pois sellainen juttu, että minulla sipuli aiheuttaa vatsavaivoja ja jos joskus erehdyn syömään sitä, kypsennettynä tai raakana etenkin, syön sipulia sitten vielä pari päivää. Eli elimistöni ei hyväksy sitä. Ei ole mukavaa, kun sipulin maku nousee suuhun vähän väliä. Mielestäni sipulin maku myös peittää alleen esimerkiksi tomaatin maun. Mielummin käytän tomaatin kanssa basilikaa, kuin sipulia. Ehkäpä jo lapsena tuntemani kammo sipulia kohtaan johtuikin siitä, että sain siitä vatsavaivoja. Silloin yli 50 vuotta sitten ei vain tajuttu, että sipulista joku voi saada ihan oikeasti vatsavaivoja. Niinpä äiti yritti sitkeästi laittaa sipulia makaronilaatikkoon ja lihapulliin ja uskoi, että sillä tavalla oppisin syömään sipulia. En oppinut, ja hyvä niin, parempi olla ilman sipulia kuin vatsavaivainen elämä sipulin takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulista saan huulet ja naaman turvoksiin pariksi päiväksi, hirmuisen polttavat tuntikausien vatsakivut, verta takaosastosta sekä nahanlähtö samalta alueelta - kahta viimeistä parannellaan pari viikkoa... Tuota pakettia en millään vapaaehtoisesti ota päiväohjelmaan, joten ilmoitan sipulivamman etukäteen - tai vien suosiolla omat eväät. En käytä eineksiä ja ravintolassakin käyn todella harvoin. Salaattiruokailu yleensä onnistuu ilman sipuliakin, kun vielä pyytää olemaan tarkkana, ettei sipulia ole pilkottu samalla veitsellä tai alustalla salaattiainesten kanssa. Kotona kokkaan joka päivä tuoreista raaka-aineista mahdollisimman monipuolisia aterioita :)

Vierailija
44/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin sipuliallergia. Pistää vatsan täysin toimimattomaksi, monen tunnin kipua ja ilmavaivoja seuraa muutaman päivän ummetus, jonka jälkeen kaikki tulee ripulina ulos. Kaikissa eineksissä ja valmisruoissa on sipulia, joten olen opetellut maustamaan ruokani muilla mausteilla. Riippuu ihan ruoasta mitä mausteita pistää, mutta sen voi sanoa että sipuli on vähän kuin suola. Se peittää ruoan muut maut ja kieli ei kykene enää erottamaan mausteita, ikäänkuin tottuu siihen sipuliin. Siksi "ruoka ei maistu miltään" ilman sipulia. Sekin ongelma onneksi lähti muutaman viikon päästä kun olin lopettanut sen syönnin kokonaan, kaikki ruoat maistuvat ihan erilaisilta.

Vierailija
45/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäisenä inhosin tavallista sipulia, siis niitä velttoja sipulin kappaleita, jotka ronkin aina lautasen reunalle. Mutta ei äiti sen takia lakannut käyttämästä sipulia. Keitoissa sipulit eivät niinkään haitanneet, niissä palaset kiehuivat ja hajosivat monesti liemeen. Ruohosipulia ja sipulinvarsia sen sijaan söin suurella halulla.

Kun istse aloin laittaa ruokaa, en jättänyt sipulia suinkaan pois, mutta olin jo ehtinyt oppia silppuamaan sipulin niin pieneksi, ettei tullut niitä lötköjä kappaleita. Kyllähän sipuli antaa monelle ruualle hyvää makua. Purjokin menee pienessä määrin, mutta liika aiheuttaa närästystä. Suu söisi myös valkosipulia, mutta vatsa panee hanttiin. Valkosipuliperunat esim. olisivat suurta herkkua, mutta sitten saan kärsiä vähintään pari päivää. Kyse ei ole suoranaisesta närästyksestä, mutta jotain sinne päin se on, kun valkosipuli (siis maku tai aromiaineet tai mikä lie) seilaa edestakaisin ruokatorvessa.

Vierailija
46/64 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todella allerginen valkosipulille. En voi syödä mitään missä sitä on missään muodossa. Olen myös allerginen pujolle ja nää kaksi ovat ristiinreagoivia.

Onneksi tavallisessa suomalaisessa ruoassa ei sitten ole mitään muuta mille olisin allerginen, muutama yliherkkyys josta ei vakavampaa. Itämaisissa keittiöissä sitten taas on jotain erikoisuuksia eli olen syönyt, tullut pahoja oireita mutta en ottanut selvää mikä oli kyseesä. Olen vaan syömättä.

Vierailija
47/64 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien vatsa ei kestä sipulia, joten millä sen voi korvata???

Vierailija
48/64 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli on vaaa niin pahaa :D se tunnne ku rouskuu suussa yäk :s ja se haju ( kyllä haju ei tuoksu) ja maku kans iha karsee :D

valkosipuli o ainoo :D

Vierailija
49/64 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihan oikea vastaus! Pirunpaska (Asafoetida) on melko samankaltaista maultaan. Sitä voisi varmasti kokeilla.

Vierailija
50/64 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulimausteella pystyy hyvin korvaamaan ja maukkaampaa tulee! Itse en voi sietää normaalia sipulia, valkosipuli tosin kyllä menee, mutta itse eniten tykkään mausteina.

Vierailija
51/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa sipulista järkyttävät monen päivän vatsakivut, uskaltaako käyttää sipulijauhetta ruoanlaitossa?

Vierailija
52/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipuli kuuluu ruoanlaiton perusaineksiin.

Sipulin voi piilottaa niin ettei sitä syöjä tiedä ruoassa olevan, olen tässä mestari.

Se ei oikein onnistu, eikä asenteesi ole mukava. Huomaan sen: vatsani turpoaa niin, että vyö ei sovi kiinni ja suuhun nousee sipulisen oksennuksen maku koko loppupäiväksi Ja sinäkin huomaat: jos piilotat ruokaani sipulia, et halua olla samassa huoneessa kanssani, kun se tulee kaasumaisena toisesta päästä ulos.

Lääkäri kielsi minulta sipulinsyönnin pahojen refluksioireiden takia: ruokatorveen nousee vatsahappoja, mikä pitemmän päälle vahingoittaa ruokatorvea.

Kannattaa ottaa muut huomioon, koska vaikka se sinulle on perusaines, kaikki eivät vain voi sitä syödä.

Vierailija
53/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännä miten sipuli voi jakaa mielipiteet noin radikaalisti. Mä pidän sipulista aidosti kaikissa muodoissa... joskus paistetaan iso sipulirengas kasa voissa ja hippusessa suolaa pihviaterialle. Toisinaan lorautan siihen kermaa ja laitan sieniäkin. Eli mun täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä.. En oikein inhoa mitään ruoka-ainetta noin perinpohjaisesti.

Mitään hyvää ruokaa ei tule ilman sipulia. Joku puhui täällä inhokkilihapullien isoista sipulikököistä, jotka ei edes olleet kypsiä. Sipuli pitää kuullottaa eli pehmentää pannulla ennen kuin se sekoitetaan lihaan. Samoin keittoon ei viskata raakaa sipulia, vaan se kuullotetaan kattilan pohjalla ekaksi.

Sillä tavalla sipulista häviää karvas maku, jota varmaan moni juuri inhoaa.

Parhaita piiraita joita tiedän on sipulipiirakka. Siihen suikaloitua sipulia haudutellaan pitkään ennen kuin laitetaan piiraan päälle. Sillä tavalla sipuli on suorastaan makeaa.

Itse käytän sipulia myös raakana voileivän päällä.

Jos haluaa oikaista,lihapulliinkin voi murustaa paahdettua sipulia. Ja se on niin hyvää, että salaatin päälle käy sellaisenaan.

Vierailija
54/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. No täytyy sanoa että jos yhden kerran meillä syö joku sipulivammainen, niin en silloin tee ruokaa joka vaatii sipulia, eiväthän kaikki ruoat sitä vaadi.

Mikään ruoka ei VAADI sipulia! Korkeintaan ranskalainen sipulikeitto, mutta se ei ole pakollinen missään muussa ruuassa.

Vierailija
55/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan sipulia, mutta en voi sitä enää käyttää ollenkaan ruuissa. Vatsa turpoaa ja tulee niin kamalat krampit, että pahimmillaan on kuin synnytyssupistuksia... lievempi kupliminen ja turvotus, ilmavaivat ja yleinen huono olo kestävät liki viikon. Tämä ongelma siis tullut näin aikuisiällä, ennen söin välillä jopa pelkkää sipulia paistettuna.

Syötkö jotain lääkkeitä tai vitamiineja jotka voisivat tuollaista aiheuttaa sillä muuten tuntuu ihmeelliseltä. 

Vierailija
56/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se jännä miten sipuli voi jakaa mielipiteet noin radikaalisti. Mä pidän sipulista aidosti kaikissa muodoissa... joskus paistetaan iso sipulirengas kasa voissa ja hippusessa suolaa pihviaterialle. Toisinaan lorautan siihen kermaa ja laitan sieniäkin. Eli mun täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä.. En oikein inhoa mitään ruoka-ainetta noin perinpohjaisesti.

Mitään hyvää ruokaa ei tule ilman sipulia. Joku puhui täällä inhokkilihapullien isoista sipulikököistä, jotka ei edes olleet kypsiä. Sipuli pitää kuullottaa eli pehmentää pannulla ennen kuin se sekoitetaan lihaan. Samoin keittoon ei viskata raakaa sipulia, vaan se kuullotetaan kattilan pohjalla ekaksi.

Sillä tavalla sipulista häviää karvas maku, jota varmaan moni juuri inhoaa.

Parhaita piiraita joita tiedän on sipulipiirakka. Siihen suikaloitua sipulia haudutellaan pitkään ennen kuin laitetaan piiraan päälle. Sillä tavalla sipuli on suorastaan makeaa.

Itse käytän sipulia myös raakana voileivän päällä.

Jos haluaa oikaista,lihapulliinkin voi murustaa paahdettua sipulia. Ja se on niin hyvää, että salaatin päälle käy sellaisenaan.

Minä siivutan mandoliinilla ohuita siivuja leivän väliin ja mistään ruuasta ei tule hyvää ilman sipulia. 

Sämpylöihin käytän tätä 

Rainbow paahdettu sipulirouhe 200 g

https://www.s-kaupat.fi/tuote/rainbow-paahdettu-sipulirouhe-200-g/64157…

Vierailija
57/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli aiheuttaa oireita jos on ärtynyt suoli (IBS). Silloin voi kokeilla pieniä määriä kuivattua ruohosipulia korvikkeeksi ruokaan. Valkosipuli aiheuttaa myös IBS-oireita, mutta myös närästystä. Muuta ei voi kuin jättää sen pois ja jos joutuu syömään ulkona, missä ei ole takuuta siitä ettei valkosipulia ole, silloin otetaan närästyslääke etukäteen.

Jos on allerginen sipulille, oletan ettei voi syödä mitään Allium-sivun kasveja, eli ei käy ruohosipuli, valkosipuli, eikä mitkään kepa- eli ruokasipulit.

Silloin pitää vaan opetella kokkaamaan muilla mausteilla. Suosittelen itse yrttejä, etenkin lipstikka sekä tuoreena keitossa että kuivattuna ruoassa antavat sellaista "lihaliemimakua" ruokaan. Mausteista erittäin kiva on korianteri. Monet tuntevat lehtikorianterin joita käytetään tuoreena mm. keittoihin. Mutta kannattaa kokeilla myös kuivattuja korianterin siemeniä. Ne voi sitten itse murskata huhmareessa ennen käyttöä. Kokonaisina siemenet maistuvat pähkinäisiltä, mutta kun ne jauhaa, niihin tulee kiva sitruunainen vivahde. Korianteria kun lisää jauhettuna liemeen, se suurustaa sitä hieman.

Korianterin siemenet sopivat hyvin kesäkurpitsan maustamiseen tomaatin kanssa.

Toinen hyvä mauste on curry. Suosittelen Urtekramin mietoa curryä. Sitä kun käyttää pieniä määriä, se tuo ruokaan täyteläisyyttä ja ehkä hieman sipulinkin makua (siinä on fenkolia). Kun curryä lisää enemmän, siitä saa tyypillistä curry-kastiketta tms.

Sipulin korvikkeeksi ehdotetaan usein fenkolin lisäksi selleriä, mutta se taitaa olla usein monen allergikon kieltolistalla.

Vierailija
58/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä punasipulia ja leiikkaa se oikein pieneksi. Sinne se katoaa muiden aineiden sekaan.

Kastikkeet, keitot yms. voit laittaa vaikka sipulin puolikkaita valmistuksen ajaksi sekaan ja poimia ne pois ennen tarjoilua.

Vierailija
59/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan sipulia, mutta en voi sitä enää käyttää ollenkaan ruuissa. Vatsa turpoaa ja tulee niin kamalat krampit, että pahimmillaan on kuin synnytyssupistuksia... lievempi kupliminen ja turvotus, ilmavaivat ja yleinen huono olo kestävät liki viikon. Tämä ongelma siis tullut näin aikuisiällä, ennen söin välillä jopa pelkkää sipulia paistettuna.

Syötkö jotain lääkkeitä tai vitamiineja jotka voisivat tuollaista aiheuttaa sillä muuten tuntuu ihmeelliseltä. 

Kannaattaa myös kokeilla muita kuin tavallista sipulia.

Vierailija
60/64 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipstikka tuo hyvän maun ruokiin.