Kuinka tehdä ruokaa ILMAN sipulia?
Mielestäni sipuli antaa hyvää makua joihinkin ruokiin, esim makaroonilaatikko ilman ei maistu millekkään.
Kuinka jättää sipuli pois ruoasta ja mitä mausteita tilalle?
Kommentit (64)
Hing eli hajupihka (pirunpaskaksikin kai nimitetty) on mauste, jolla sipulin voi "korvata". Esim. monet joogista ruokavaliota noudattavat korvaavat sipulin tällä.
lainaus tuolta:
http://www.kasvisruoka.com/index.php?artikkeli=19
"Hing eli Asefetida (Ferula assafoetida)
UMBELLIFERAE Sarjakukkaiskasvit
Hing saadaan jättiläisfenkolin juuresta. Hing on hyvin voimakasarominen mauste, jota on syytä käyttää varovasti. Sopivasti annosteltuna se antaa sipulisen aromin ruokaan, liika hing pilaa ruoan kuin ruoan. Itämaisten elintarvikkeiden myymälöistä saa hingiä valmiina jauheena, johon on tosin sekoitettu yleensä vehnäjauhoja – miedontamaan hurjaa aromia. "
Jättää vaan sipulin pois. Lihapullatkin maistuvat ihan lihapullille ilman sipuliakin. Makuun tottuuu nopeasti.
Valkosipuli ei tietenkään maistu samalta kuin sipuli, mutta tuo makua kuitenkin. En tunne sen paremmin biologiaa/kasvitiedettä, mutta nimestään huolimatta valkosipuli ei ole siinä mielessä sipuli että ainakin pari mun tuntemaa sipuliallergikkoa voi syödä valkosipulia, vaikka ovatkin allergisia kelta- ja punasipuleille.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 18:43"]
No älä usko, mutta kerro kuinka kuvittelen kivut ja hengitysoireet? Luuletko, että on hauskaa olla allerginen kaikille maitotuotteille, ananakselle, banaanille, kiiville ja sipuleille? Näiden lisäksi vatsani menee sekaisin kaaleista ja perunasta, mutta ne eivät ole niin vakavia. Olin sunnuntaina hotellissa ja aamiaispöydässä oli ihana hedelmävati, koska olen joskus pystynyt syömään pieniä määriä ananasta, otin pienen palan ja maistoin (uskallan tehdä näin, koska tiedän etten kuole allergioihini). Joo ei olisi kannattanut, n. 5 sek maistamisen jälkeen tunsin kuinka kieleni paloi ja poskien sisäpintaan alkoi nousta rakkuloita. Edellisenä iltana ruoassani oli ollut valkosipulia, yöllä kärsin kovista kivuista ja oudoista tuntemuksista kurkussa. Joten haluatko vielä kertoa, mikä tässä on epäuskottavaa? Täytyykö ihmisille todistella jotenkin, ennen kuin voi uskoa?
[/quote]No jos et sä kuole, niin siedätys tekee vain hyvää. Mutta tosiaan, en niitä salassa sulle syötä, kunhan mietin vain takana päin että siinä on tasan yksi luulotautinen vaan. Niin paljon niitä on nähty, jopa laktoosivammaisia jotka sitten yhtäkkiä syövätkin sitä tavallista maitoa sisältävää, kun se on tarpeeksi herkullista.
[/quote]
Et ole kuullut, että "laktoosivammaa" on eri asteista, täydellinen laktoosi-intoleranssi tai esim. huono laktoosin imeytyminen. Intolerantitkin voivat tavallisia maitoherkkuja nauttia, jos ottavat laktaasientsyymiä pillerinä, kapselina tai sekoittavat entsyymiä siihen herkkuun :)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 11:27"]
Valkosipuli ei tietenkään maistu samalta kuin sipuli, mutta tuo makua kuitenkin. En tunne sen paremmin biologiaa/kasvitiedettä, mutta nimestään huolimatta valkosipuli ei ole siinä mielessä sipuli että ainakin pari mun tuntemaa sipuliallergikkoa voi syödä valkosipulia, vaikka ovatkin allergisia kelta- ja punasipuleille.
[/quote]
Kasvitieteen kannalta katsottuna valkosipuli on nimenomaan sipulikasvi. Kuten myös tulppaani ja narsissi, mutta niitähän ei ihmiset syö ollenkaan. Kaikki sipulit eivät sisällä samoja aineita, siksi makukin eri.
12, kuulehan tuli mieleen, ettei mitään freesauksia harrastettu, eikä koko juttua tunnettu 60-luvulla. Sipuli pilkottiin ja heitettiin raakana esim. lihamureketaikinaan. Koulun köksätunneillakaan ei freesattu, sipuli laitettiin pilkottuna raakana ruoan sekaan, eikä se taatusti ehtinyt kypsyä.
Nyt on myönnettävä, että on yksi sipuliruoka, josta pidän. Edellyttäen kuitenkin, että se on tehty hyvin eli pitkään ja hartaasti miedolla lämmöllä haudutellen. Kyseessä on sipulikeitto, mutta sitä pitää hauduttaa ainakin pari tuntia, jotta siitä tulee suorastaan makeaa. Ei siis mitään näitä "vartissa valmiita ruokia".
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 18:43"]
No älä usko, mutta kerro kuinka kuvittelen kivut ja hengitysoireet? Luuletko, että on hauskaa olla allerginen kaikille maitotuotteille, ananakselle, banaanille, kiiville ja sipuleille? Näiden lisäksi vatsani menee sekaisin kaaleista ja perunasta, mutta ne eivät ole niin vakavia. Olin sunnuntaina hotellissa ja aamiaispöydässä oli ihana hedelmävati, koska olen joskus pystynyt syömään pieniä määriä ananasta, otin pienen palan ja maistoin (uskallan tehdä näin, koska tiedän etten kuole allergioihini). Joo ei olisi kannattanut, n. 5 sek maistamisen jälkeen tunsin kuinka kieleni paloi ja poskien sisäpintaan alkoi nousta rakkuloita. Edellisenä iltana ruoassani oli ollut valkosipulia, yöllä kärsin kovista kivuista ja oudoista tuntemuksista kurkussa. Joten haluatko vielä kertoa, mikä tässä on epäuskottavaa? Täytyykö ihmisille todistella jotenkin, ennen kuin voi uskoa?
[/quote]
Meillä on 1-vuotias lateksi(=luonnonkumi)allerginen tyttö, joka saa samanlaiset reaktiot samoista aineista eli ristireagoi hedelmille. Suu menee rakkuloille ja hengitystiet turpoavat, ihan pienestäkin annoksesta. Tuskin tuonikäinen vielä tajuaa kuvitella olevansa allerginen, varsinkin kun söisi ihan mitä tahansa.
Lateksiallergia ei koskaan katoa, voi ehkä vähän lieventyä iän myötä, mutta eroon siitä ei pääse edes siedättämällä. Tässäpä teille mietittävää, oi allergian suhteen erittäin epäluuloiset ihmiset.
P.S. Jos kerron etukäteen, että lapseni saa hengenvaarallisen reaktion tietyistä ruoka-aineksista ja haluat ehdottomasti kokata tullessamme kylään ja työnnät sipulia salaa ruokaan, selviäisitköhän murhasyytteellä?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 11:31"]
Et ole kuullut, että "laktoosivammaa" on eri asteista, täydellinen laktoosi-intoleranssi tai esim. huono laktoosin imeytyminen. Intolerantitkin voivat tavallisia maitoherkkuja nauttia, jos ottavat laktaasientsyymiä pillerinä, kapselina tai sekoittavat entsyymiä siihen herkkuun :)
[/quote]
Itse asiassa nuo laktoosinhajottajat toimivat vain pienellä osalla laktoosi-intolerantikkoja, sellaisilla, joilla hyla-tuotteet toimivat muutenkin. Osalta ihmisistä tuo entsyymi puuttuu kokonaan (meillä suomalaisena geeniperintönä) eikä pieni entsyymilisä vaikuta mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 11:31"]
[/quote]
Itse asiassa nuo laktoosinhajottajat toimivat vain pienellä osalla laktoosi-intolerantikkoja, sellaisilla, joilla hyla-tuotteet toimivat muutenkin. Osalta ihmisistä tuo entsyymi puuttuu kokonaan (meillä suomalaisena geeniperintönä) eikä pieni entsyymilisä vaikuta mitenkään.
[/quote]
Tiedän kyllä, mistä laktoosi-intoleranssi johtuu itsekin geenitestin läpikäyneenä. Hassu juttu, että minulla entsyymi tehoaa. Kunhan sitä ottaa riittävästi ja oikeaan aikaan. No muutama ylimääräinen pieru saattaa tulla, mutta sen pahempaa tuskaa. Kysehän on kemiallisesta reaktiosta laktaasientsyymin ja laktoosin kohdatessa, epäilen, että on kyse jostain muustakin maidon huonosti siedetystä osasta, jos entsyymi ei toimi.
Mä vaan jätin sipulin pois esikoista odottaessa, tuli niin paha olo, ettei voinut syödä jos sipulia oli vähänkin.
Minä rakastan sipulia, mutta en voi sitä enää käyttää ollenkaan ruuissa. Vatsa turpoaa ja tulee niin kamalat krampit, että pahimmillaan on kuin synnytyssupistuksia... lievempi kupliminen ja turvotus, ilmavaivat ja yleinen huono olo kestävät liki viikon. Tämä ongelma siis tullut näin aikuisiällä, ennen söin välillä jopa pelkkää sipulia paistettuna.
Mä en ymmärrä näitä keskusteluja. Mulle tulee sipulille allerginen vieras, löydän netistä kysymyksen Mitä sipulin tilalle? Taivaan pitkä vastauslista, jossa yksi ainoa vastaa esitettyyn kysymykseen. Osa on sentään tulkinnut, ettei sipulia haluta laittaa ja tarjoaa ruokaa ilman sipulia ja sen makua. Veikkaan, että kysymyksen tekijä on jo päättänyt, ettei pelkkä sipulin poisjättö ole ratkaisu.
Lapsellani todettiin allergia sipulille ja aloin laittaa ruokaa ilman sipulia, maistuu hyvälle ilmankin. Sen lisäksi hän on allerginen pippurille ja muille voimakkaille mausteille joten niitäkään ei voida käyttää. En tiedä sitten olisiko pulma jos söisimme ruokia joissa on punaista lihaa, niissä sipuli on aika tyypillinen/tarpeelliseksi koettu mauste.
Onneksi sipulin maku on vain yksi maku muiden joukossa, ei mikään kaiken peittävä aromi jota ilman mikään ei maistu miltään. Muissakin kasviksissa löytyy hyviä makuja.
Oho. Ekaa kertaa kuulin et joku laittaa sipulia makaronilaatikkoonkin. =D
Mitä tarkoittaa freesata? Onko sipulilla joku muukin tapa kuin pestä, pilkkoa ja suoraan ruoan sekaan? Miksi se ei käykään enää?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 18:21"]
Oottepa ihania. En voi syödä sipulia, enkä varsinkaan valkosipulia. Kerron tämän etukäteen, jos minut on johonkin kutsuttu ruokailemaan. Piilottaisitteko ruokaani sipulia, vaikka olen kertonut etten sitä voi syödä? En kuole siihen, joten on ok, että voin seuraavan vuorokauden huonosti, ruokatorveani polttelee jne?
Mut allergiathan on ihan keksittyjä, eilen kouristelin banaanin vuoksi. Jee!
[/quote]
Saitko sappivaivoja banaanista?? Se saattoi itseasiassa tulla banaanin kuoreen laitetusta myrkystä eikä itse banaanista. Olen kerran joutunut sairaalaan vastaavassa tilanteessa, taju lähti kun kivut oli niin kovat. Sen jälkeen opin pesemään jopa banaanit ennen avaamista enkä koskaan koske hedelmälihaan jos olen koskenut kuoriin - esim appelsiinit ja mandariinit siis pesen ensin, sitten pudotan hedelmän kuoren sisältä, pesen kädet ja vasta sitten kosken hedelmään:) Mutta ei siis ole allergiaa vaan myrkytysreaktio.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:17"]
Mitä tarkoittaa freesata? Onko sipulilla joku muukin tapa kuin pestä, pilkkoa ja suoraan ruoan sekaan? Miksi se ei käykään enää?
[/quote]
Mä kuullotan (freesaan) sipulin ensin voissa tai öljytilkassa pehmeäksi ennenkuin lisään esim jauhelihan, inhoan kovia väkeviä sipulinpaloja ruuassa!! Pataruokiin taas toisinpäin - ensin liha voihin ruskistumaan ja siihen sipulit imemään lihan ihanaa makua ja päinvastoin. PItkään haudutettaessa sipuli hajoaa liemeen ja antaa hienon maun.
Mutta on toki paljon ruokia missä ei käytetä sipulia ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 18:43"]
[/quote]No jos et sä kuole, niin siedätys tekee vain hyvää. Mutta tosiaan, en niitä salassa sulle syötä, kunhan mietin vain takana päin että siinä on tasan yksi luulotautinen vaan. Niin paljon niitä on nähty, jopa laktoosivammaisia jotka sitten yhtäkkiä syövätkin sitä tavallista maitoa sisältävää, kun se on tarpeeksi herkullista.
[/quote]
Mä olen maitovammainen ilman lääkärin antamaa diaknoosia, sillä olen itse havainnut oireet enkä koe tarvitsevani enää aikuisena siihen diaknoosia koska voin itse valita mitä syön. Kahviin laitan tavallista maitoa jos laktoositonta ei jostain syytä ole saatavilla, mutta montaa kupillista en näin voi juoda. Voin myös syödä ruokaa jossa on tavallista maitoa esim lasagne, se riippuu niin päivästä tuleeko oiretta vai ei. Mutta esim keittoja jotka on tehty tavalliseen maitoon en voi syödä enkä todellakaan juoda lasillista tavallista maitoa. Sitten pierrään niin että haisee naapuripitäjään asti ja juostaan loppupäivä ripuloimassa, vatsaa polttaa ja tuskan hiki tulee. Olenko minäkin luulosairas?
Mun ystävä on myös ihan aidosti sipuliallerginen, ja se on kyllä hankalaa koska tuntuu että juuri mitään ei tehdä ilman sipulia, siis ravintolassa tai eineksiä. Hän on kuitenkin taitava kokki ja osaa tehdä supermaukasta ruokaa, on sitten vain opetellut monipuolisemman mausteiden ja yrttien käytön.