Te, jotka haukuitte lapsettomat häämme...
Tein jokin aika sitten aloituksen yhdestä pariskunnasta joka todellakin suuttui kun ei ollut vieraitten lapsia kutsuttu, ainoastaan omamme...
Silloin serrku ilmoitti etteivät todellakaan tule paikalle kun ei ole heidän lapset tervetulleita (ei ollut vahdista ongelmaa) eivätkä ota osaa muihinkaan juhliin vastaisuudessa.
Noh, eivät tosiaan meinaa tulla vanhempieni luokse joulupäivänä syömään, koska meidän perhe on siellä myös. Ja tämä siis ihan suoraan sanottiin meille.
Olemme kokoontuneet joka joulu isolla suvulla jonkun luokse ja nyt he jättävät väliin vain siksi, että vietimme lapsettomat häät.
Eipä mahda mitään.
Nyt itse aloituksen syy: Moni täällä sanoi, ettei usko kovinkaan monen saapuvan paikalle kerta lapsia emme häihin halunneet... Kaikki tulivat paitsi tämä kyseinen pari.
Eikä kukaan ihmetellyt miksi minun lapsi ja miehen kaksi lasta oli itse vihkimisessä paikalla sekä ruokailun ajan.
Tämän jälkeen lapset lähtivät hoitajan kanssa kotiin meidän aikuisten jatkaessa iltaa.
Tasan jokainen ymmärsi, miksi meidän lapset olivat hetken mukana, tässähän yhdistyi nyt kaksi perhettä yhdeksi ja lapsien oli tärkeää olla paikalla.
Ajattelin vain tulla kertomaan, että meni suurimman osan veikkaukset pieleen
Kommentit (72)
Ei varmaan ihmiset kunnioittanut toivetta ettei tuoda lahjoja?
18
Isäni on mennyt kirkossa naimisiin uuden naisena kanssa aikanaan ja oltiin siellä me muksut.
Mutta oli muittenkin lapset.
Lapsettomat häät on lapsettoman: kun sielä ei ole niitä lapsia (ja sinun ja miehen lapset kuuluu lapsiin myös).
Minusta tuollainen on hävytöntä, eikä siinä mitään.
On vaikeampaa että on häpy ja toimii asiallisesti ja kunniallisesti muita kohtaan.
Sinä päätät ettet halua muitten ipanoita juhliisi ja samaan aikaan omat lapset voi tulla "hurmaamaan". Minusta tollanen on kaksinaamaista.
Äitinä häpeisin noin lapseni käytöstä jos pitää lapsettomat juhlat mutta omat ipanat vie sinne.
18
kyllä kunnioitti toivettamme, muutamat vanhemmat toivat kortin mukana lahjakortin.
Näin on parasta, sillä emme tarvitse tosiaankaan yhtään tavaraa lisää kotiimme, emmekä myöskään rahaa.
Mukavat juhlat ilman kamalaa lahjamäärää.
ap
Silti on turha puhua lapsettomista häistä mikäli lapsia on ollut paikalla, eikö? Muutenkin, ei se hääjuhla ja naimisiinmeno mitään muuta, jos lapsenne eivät yhdessä asumisestanne ja perheenä olemisestanne vielä ole tajunneet olevanne yhtä perhettä niin turha odottaa sitä yhdeltä juhlalta. Muuten kyllä ymmärrän päätöksenne rajoittaa vierasmäärää kun molemmat selkeästi olette toisella kierroksella, riippumatta siitä olitteko aiemmin naimisissa. Etenkin jos molemmat tai toinen on jo naimisissa ollut, niin onhan se vähän kornia isolla joukolla juhlistaa.
Teitte selväksi että ette halua lasten (paitsi omienne) kanssa juhlia ja serkku ei nyt sitten ipanoitaan riesaksesi ole tuomassa. Tai ehkä käyttää vaan tekosyynä voidakseen jättää tylsät sukujuhlat väliin ja voi viettää rauhallista aikaa oman perheensä kanssa?
Tein jokin aika sitten aloituksen yhdestä pariskunnasta joka todellakin suuttui kun ei ollut vieraitten lapsia kutsuttu, ainoastaan omamme...
Silloin serrku ilmoitti etteivät todellakaan tule paikalle kun ei ole heidän lapset tervetulleita (ei ollut vahdista ongelmaa) eivätkä ota osaa muihinkaan juhliin vastaisuudessa.
Noh, eivät tosiaan meinaa tulla vanhempieni luokse joulupäivänä syömään, koska meidän perhe on siellä myös. Ja tämä siis ihan suoraan sanottiin meille.Olemme kokoontuneet joka joulu isolla suvulla jonkun luokse ja nyt he jättävät väliin vain siksi, että vietimme lapsettomat häät.
Eipä mahda mitään.Nyt itse aloituksen syy: Moni täällä sanoi, ettei usko kovinkaan monen saapuvan paikalle kerta lapsia emme häihin halunneet... Kaikki tulivat paitsi tämä kyseinen pari.
Eikä kukaan ihmetellyt miksi minun lapsi ja miehen kaksi lasta oli itse vihkimisessä paikalla sekä ruokailun ajan.
Tämän jälkeen lapset lähtivät hoitajan kanssa kotiin meidän aikuisten jatkaessa iltaa.
Tasan jokainen ymmärsi, miksi meidän lapset olivat hetken mukana, tässähän yhdistyi nyt kaksi perhettä yhdeksi ja lapsien oli tärkeää olla paikalla.Ajattelin vain tulla kertomaan, että meni suurimman osan veikkaukset pieleen
Mun mielestä se on häitten järjestäjän asia ketä sinne häihin kutsutaan, sillä ne on heidän häät. En mäkään halua meidän häihin muitten huutavia pentuja vaan siksi että niiden pikkusieluiset äidit loukkaantuu kun seija-eemeli ei pääse huutaan ja riehuun hienoihin juhliin.. Jokainen saa pitää sellaset häät kun haluaa, eikä mun mielestä muilla oo oikeus valittaa.. Enkä usko että te valittajatkaan tykkäisitte jos joku kertois että miten teidän tulee juhlia ja ketä saatte kutsua.
ole olleet ennen aviossa, molemmat avoliitossa kylläkin.
Lapsemme olivat vihkimisen hetkellä mukana seremoniassa, kaikki kolme saivat samanlaiset rannekorut muistuttamaan päivästä.
Melko isot juhlat kyllä olivat, 70hlö ja enempää ei olisi tosiaankaan mahtunut paikalle.
ap
jo toinen kierros menossa, niin olisiko voinut jättää kutsumatta ne aikuisetkin ja mennä naimisiin ihan vaan maistraatissa...
Minä ymmärrän täysin lapsettomat häät ja ymmärrän myös sen että omat lapset ovat häissä mukava vaikka muiden lapsia ei olisikaan kutsuttu. Ehkäpä pitäisikin luopua sanonnasta "lapsettomat häät". Olisi vain kutsuttuja vieraita, ikään katsomatta. Jos jotakuta ei kutsuta, olipa sitten vauva tai vaari, se on sitten kutsutun ongelma jos vetää siitä herneen nenään. Hääpari saa itse päättää vieraansa, aivan niin kuin missä tahansa juhlissa ja jos Matti-setää ei kutsuta koska hän riehuu kännissä tai serkun lapsia, koska hekään eivät osaa käyttäytyä, sille ei vain voi mitään.
ole olleet ennen aviossa, molemmat avoliitossa kylläkin.
Lapsemme olivat vihkimisen hetkellä mukana seremoniassa, kaikki kolme saivat samanlaiset rannekorut muistuttamaan päivästä.
Melko isot juhlat kyllä olivat, 70hlö ja enempää ei olisi tosiaankaan mahtunut paikalle.
ap
toiveidemme mukaan!
Jos joku muistaa alkuperäisen ketjun, hän ilmoitti tulevansa paikalle lapsien kanssa ja jos se ei sovi eivät vaivaudu paikalle vaikka kuulema lapsille hoitaja olisikin.
Teki myös hyvin selväksi etteivät meinaa osallistua jatkossakaan yhteenkään juhlaan vaikka lapset olisivatkin kutsuttuna. (synttärit,riparit,tuparit jnejne)
Mikäli olisimme heidän kohdalla tehneet poikkeuksen olisivat asiat normaalisti.
Emme tehneet ja tässä on nyt tulos.
Kummasti 99% vieraista tulivat paikalle ilman draamaa kun lapsia ei kutsuttu, kukaan muu ei vielä moneen kertaan yrittänyt pyytää lupaa lapsien pääsyyn..
Tietenkin harmittaa kun välit tähän kaatuivat, mutta meinaan jatkossakin lähettää joulukortin jne perusjutut, en kyllä meinaa soitella ja kuulumisia kysellä.
Jos haluaa noi käyttäytyä niin siitä vain.
ap
Mun mielestä se on häitten järjestäjän asia ketä sinne häihin kutsutaan, sillä ne on heidän häät. En mäkään halua meidän häihin muitten huutavia pentuja vaan siksi että niiden pikkusieluiset äidit loukkaantuu kun seija-eemeli ei pääse huutaan ja riehuun hienoihin juhliin.. Jokainen saa pitää sellaset häät kun haluaa, eikä mun mielestä muilla oo oikeus valittaa.. Enkä usko että te valittajatkaan tykkäisitte jos joku kertois että miten teidän tulee juhlia ja ketä saatte kutsua.
Sellaiset asiat kuin käytöstavat ja muut soveliasuuskäytännöt ovat menneen talven lumia, muinaisjäänteitä. Nyt on vaan minä, minä, minä, minun, minä...
te omanne.
Sitä ihmettelen, miksi sinulle on tärkeää tehdä asiasta jo toinen aloitus av.lle ja pönkittää itseäsi sillä.
Tulee mieleen joku teini tyyliin "hirihiri, minäpä voitin tän kilpailun ja kaikki mun kamut tykkäs mun ideasta ja sainpa näpäyttää serkulle kun pääsin haukkumaan sitä nettiin"
Ok, serkkus on paska. Oletko nyt tyytyväinen?
toiveidemme mukaan!
Jos joku muistaa alkuperäisen ketjun, hän ilmoitti tulevansa paikalle lapsien kanssa ja jos se ei sovi eivät vaivaudu paikalle vaikka kuulema lapsille hoitaja olisikin.
Teki myös hyvin selväksi etteivät meinaa osallistua jatkossakaan yhteenkään juhlaan vaikka lapset olisivatkin kutsuttuna. (synttärit,riparit,tuparit jnejne)
Mikäli olisimme heidän kohdalla tehneet poikkeuksen olisivat asiat normaalisti.
Emme tehneet ja tässä on nyt tulos.Kummasti 99% vieraista tulivat paikalle ilman draamaa kun lapsia ei kutsuttu, kukaan muu ei vielä moneen kertaan yrittänyt pyytää lupaa lapsien pääsyyn..
Tietenkin harmittaa kun välit tähän kaatuivat, mutta meinaan jatkossakin lähettää joulukortin jne perusjutut, en kyllä meinaa soitella ja kuulumisia kysellä.
Jos haluaa noi käyttäytyä niin siitä vain.
ap
että juhlien järjestäja päättä ketkä kutsutaan. Kutsukortti on osoitettu, kutsutun/kutsuttuje nimillä ja siinä vai lukea avec tai perheineen tai olla lukematta. Jos ei lue, niin sitten ei ole kutsuttu. Lasten (ei tietenkään omien) poisrajaaminen on ihan luonnollista jos vaikkapa juhlan järjestäjä haluaa aikuiset juhlat. Ainakin meidän tuttavapiirissä lapsettomat juhlat ovat hyvin suosittuja, koska tässä neljänkympin iässä saa enää niin harvoi räällästää (sivistyneesti, mutta silti).
Onko kyse siis jostain ohjelmanumerosta vai mistä?
Mikäli joku olisi jättäytynyt pois juhasta, koska ei saa lapsenvahtia olisi se ollut kurjaa, mutta ymmärrettävää. Emme olisi loukkaantuneet mikäli joku ei pääse paikalle.
Serkun teatteri on tässä se mikä ottaa päähän, katkaista nyt välit kokonaan ja tehdä selväksi, että olemme loukanneet hänen lapsiaan todella pahasti.
Mikäli olisi vain ilmoittanut etteivät saa hoitajaa asia olisi ok.
Hän moneen otteeseen vaati saada lapsensa mukaan, ei ymmärtänyt miksi emme tee heidän kohdallaan poikkeusta, lopulta ilmoitti ettei tule koskaan mihinkää muihinkaan juhliin jos näihin ei lapset pääse mukaan.
Eli kamala kiukuttelu ja show päälle.
Olisi voinut vain kieltäytyä juhlista.
Ymmärretty?
Vieläkö tässäkin ketjussa pitää selittää miksi tähän päädyimme: Tilat olivat rajalliset, mikäli olisimme kutsuneet kaikk ilapset olisi omien lisäksi ollut 27 lasta 1-10vuotiaita ja meno olisi takuulla ollut sen mukainen.
Tilassa olivat todella jyrkät rappuset josta olisi vaaratilanteita syntynyt monien lapsien kiippeillen niissä.
TIEDÄMME pari perhettä joissa on 3-4 lasta ja he eivät vahdi saatika kiellä lapsiaan ollenkaan.
Myöskin menu tuskin olisi pieniin vieraisiin uponnut.
Ei kai kukaan väitä, ettei juhlien luonne muutu yhtään jos on 30 pientä lasta mukana?
ap
en voi käsittää näitä ihmisiä jotka vetää herneet nenään jos lapsia ei kutsuta! Me kutsuttiin omiin häihimme kaikki perheinä, mutta yhtä pariskuntaa lukuunottamatta kaikki jättivät lapset hoitoon ihan omasta tahdostaan. Ja se yksikin perhe totesi että olisi kannattanut jättää poika mummolle...
Ymmärrän myös sen että jotkut lapset (ne läheisimmät) kutsutaan mutta ei kaikkia. Työkaverinikin kertoi että heidän häihinsä olisi tullut 40 lasta jos sitä ei olisi rajoitettu! Kyllä minä ainakin ottaisin mielummin vieraakasi salillisen läheisiäni kuin puoli salia läheisiä ja toinen puolisko vieraita lapsia!
karsia, helpoin tapa oli jättää lapset pois. Tätä päätöstä vahvisti vielä paikan sijainti, veden äärellä, tanssilava laiturilla jne. Enkä suoraan sanottuna niin kovasti pidä myöskään siitä, että vanhemmat eivät juhlissa huolehdi lapsistaan vaan niiden annetaan sörkkiä seisovassa pöydässä, juosta missä sattuu jne.
kutsuttu muidenkaan lapsia..ja ilman muuta oman perheen lapset osallistuvat omien vanhempiensa hääjuhlaan....
Enemmän minusta oli outoa, kun oli naapurin syntymäpäivä juhlat: Minut ja mieheni oli sinne kutsuttu, ilman lapsia...toinen naapuri lasten kanssa ja kolmas naapuri mies, vaimo ja yksi lapsi (perheessä kolme lasta) tämä on minusta jo hieman outoa...ja kun vielä kaikki tietää että ne meidän lapset osaavat käyttäytyä juhlissa...istuvat nätisti eivätkä kitise ja temppuile...huvittavaa toimintaa...no, emme edes päässeet kyseisiin juhliin...enkä tiedä jos ei olisi estettä ollut, olisimmeko edes menneet