Te, jotka haukuitte lapsettomat häämme...
Tein jokin aika sitten aloituksen yhdestä pariskunnasta joka todellakin suuttui kun ei ollut vieraitten lapsia kutsuttu, ainoastaan omamme...
Silloin serrku ilmoitti etteivät todellakaan tule paikalle kun ei ole heidän lapset tervetulleita (ei ollut vahdista ongelmaa) eivätkä ota osaa muihinkaan juhliin vastaisuudessa.
Noh, eivät tosiaan meinaa tulla vanhempieni luokse joulupäivänä syömään, koska meidän perhe on siellä myös. Ja tämä siis ihan suoraan sanottiin meille.
Olemme kokoontuneet joka joulu isolla suvulla jonkun luokse ja nyt he jättävät väliin vain siksi, että vietimme lapsettomat häät.
Eipä mahda mitään.
Nyt itse aloituksen syy: Moni täällä sanoi, ettei usko kovinkaan monen saapuvan paikalle kerta lapsia emme häihin halunneet... Kaikki tulivat paitsi tämä kyseinen pari.
Eikä kukaan ihmetellyt miksi minun lapsi ja miehen kaksi lasta oli itse vihkimisessä paikalla sekä ruokailun ajan.
Tämän jälkeen lapset lähtivät hoitajan kanssa kotiin meidän aikuisten jatkaessa iltaa.
Tasan jokainen ymmärsi, miksi meidän lapset olivat hetken mukana, tässähän yhdistyi nyt kaksi perhettä yhdeksi ja lapsien oli tärkeää olla paikalla.
Ajattelin vain tulla kertomaan, että meni suurimman osan veikkaukset pieleen
Kommentit (72)
oletko nyt tyytyväinen
voihan viddu mikä ketju taas....
ja serkkus välillä. Jotain mitä et vaivaudu kertomaan.
Auttoiko serkkusi häävalmisteluissa? Oletteko kovinkin läheisiä? Entä serkkusi lapset?
näe mitään eroa jos paikalla on parin aiemmasta suhteesta olevat lapset ja näin lapset myös konkreettisesti ymmärtävät, että isä ja äiti ovat nyt naimisissa ja tavallaan hitsaudutaan perheeksi?
Noh, se on teidän mielipide :)
Ahneeksi meitä ei voi kyllä mitenkään päin sanoa, sillä kutsuun oli runon muodossa muotoiltu ettemme toivo lahjoja emmekä rahaa, ainoastaan haluamme tärkeät ihmiset juhlimaan kanssamme.
Moni vielä kysyi tästä ilmottautuessa juhlaan.Paljon saimme kortteja, mutta emme lahjoja omasta toiveestamme.
Niin ahneita olemme :)
ap
Itse olisin kummastellut, jos teidän lapsukaisenne eivät olisi olleet paikalla, kun oma isä tai äiti menee naimisiin. Ja hehän lähtivät ruokailun jälkeen pois.
Mistä näitä ihmisiä oikein sikiää? Miten Linnan juhlat? Olisitteko boikotoineet niitäkin, kun että saa viedä niitä nicojassicoitanne, mutta Haloskalla oli oma tytär paikalla? Imetyskin varmaan olisi sujunut siellä vanhojen kenraalien ja muiden ex-presidenttien pöydässä vaihvihkaa harson alla... ARRRGH!
Ap, kiva kuulla, että juhlanne olivat mukava. Onnea kovasti. Ikävä kuulla serkusta, joka ei taida olla kuusen kirkkain kynttilä (hih) samoin kuin moni täällä inttävistä äideistä!
Minusta on törkeää pitää LAPSETTOMAT juhlat ja tuoda paikalle OMAT LAPSET!
Ajattele nyt itse. Kyllä sinustakin tuntuisi pahalta jos sanotaan ettei sun ipanat tule juhliin ja sitten sielä on muitten muksut.
Olin semmosissa hautajaisissakin, jossa saatteeksi tuli että ei isoja kukkakimppuja vaan yksi ruusu per henkilö ja lapset jäisi kotiin: paikalla oli kaikilla muilla lapsia.
Siitä tulee vieraalle olo että miksi minun lapseni ei ole tervetulleita mutta muitten on?Minusta on OK jos juhlistaa jotain ilman lapsia, mutta silloin ne samat säännöt koskee KAIKKIA, myös niitä omia.
Jos juhlat vietetään "vaarallisessa paikassa" niin ei yhtään ipanoita (omiakaan) tai luotetaan vanhempien vahtiin tai juhlat pidetään toisaalla.Minä en koskaan voisi vaatia esim. veljeäni jättämään lapsiaan pois juhlistani jos sinne vien omani. Mutta ihmisillä ei tunnu olevan häpyä; on vaan MINÄ, MINÄ ja MINÄ.
lasten oli tärkeä kokea olevansa perheenjäsen. Ja sitä paitsi. Eikö jokainen hääpari saa pitää sellaiset juhlat kuin haluaa!?
Kyllä alan itsekin huomaamaan että miten pahasti jotkut elävät lastensa kautta. Vaikka luulisi että aikuinen ihminen osaa säilyttää oman itsensäkin sen äitiyden alla.
Järjestimme lapsettomat häät, joihin kuitenkin oli kutsuttu sisareni lapset, koska heillä oli vihkiseremoniassa tehtävät. He lähtivät pian ruokailun jälkeen pois. Myös rintaruokinnassa olevat lapset oli tietenkin kutsuttu.
Yksi serkkuni puolisoineen jätti tulematta protestina siitä, että heidän lapsiaan ei kutsuttu. Hän myös kommentoi asiaa melko tökerösti.
KAIKKI muut perheelliset tulivat erikseen illan aikana kiittämään ja sanomaan, että oli virkistävää juhlia ilman lapsia ja että nähtyään juhlapaikkamme he olivat sitä mieltä, että se olisi ollut lapsilauman kanssa aivan mahdoton (harva tätäkään etukäteen uskoo, vaikka kuinka selittäisi). Ne pari paikalla ollutta lasta meni, koska heitä oli valvomassa useita aikuisia/pää. Silti huokaisin helpotuksesta, kun he lähtivät nukkumaan.
Tuo protestiserkku on edelleen viileissä väleissä meihin, vaikka mielestämme he toimivat tässä epäkorrektisti. Kutsuun voi vastata "kiitos ei" ja asia on sillä selvä, mutta tämä serkkuni ryhtyi vittuilemaan minulle mm. nykymorsiamien tyhjäpäisyydestä jne. Täysin sopimatonta, vaikka toki ymmärrän, että asia oli heille pettymys.
että KENEN juhlat ne häät oikeastaan on, hääparin vai vieraiden?
Miten ihmeessä vieraat kuvittelevat olevansa pääosassa ja jopa katsovat voivansa päättää, ketä juhlaan kutsutaan??
lukeneeni tämän aiemman kirjoitusketjun lapsettomista häistä ja ihmettelin silloin vastausten jyrkkiä mielipiteitä. No, oikeassa olin, vain yhden maailmannapa-perheen protestiksi jäi, tuskin nyt niin paljon menetätte, vaikka vietätte joulun ilman tätä serkun perhettä...
Ja onnittelut siitä, että muut sukulaisenne on varustettu aivoilla ja muilla kuin jämä-geeneillä!
meillekkin olisi ollut todellakin ok jos vain olisi ilmoittettu ettei pääse paikalle.
Ensin kamala vänkääminen asiasta ja monesti vielä piti yrittää eikö tehdä poikkeusta, kun emme joustaneet ilmoittivat etteivät tule vaikka lapsenvahtikin olisi koska eivät tunne oloaan tervetulleiksi kun ei lapset ole mukana.
Lopulta koko suku on saanut kuulla miten he eivät osallistu mihinkää meidän järjestämään juhlaan vaikka olisi lapsiakin paikalla.
Ja muidenkaan juhliin ei tule mikäli me olemme siellä.
Eli kunnon teatteri lähti käyntiin :(
Harmittaa tietenkin kovastikkin, mutta emme mahda hänen käytökselleen mitään.
Joku sanoo, että tässä olisi jotain muutakin takana: Ei tasan ole, aina on välit olleet hyvät, muissakin häissä olemme nähneet, aina jouluisin sukukokouksessa muissakin juhlissa ja melko usein vuoden aikana kahvitellaan toistemme luona jne
Nämä nyt olivat ensimmäiset häät, joihin ei lapsia kutsuttu ja tämä oli siinä tuloksena.
ap
No tuskin kukaan tuli päin naamaa sanomaan. Selän takana saattavat ihmetellä.
Yleensä on tapana jokaiselle hääparille kehua, että olivat parhaat juhlat, missä on oltu.
Me oltiin just yhden lapsemme kummisedän häissä. Ollaan myös tämän perheen lasten kummeja. Paikalla oli perheen ja suvun lapset, mutta ei kavereiden lapsia, esim. tätä sulhasen kummilasta ei kutsu koskenut (hän on jo täysi-ikäinen niin että olisi luultavasti osannut käyttäytyä...) vähän kyllä ihmettelin, kun kuitenkin hyvin läheisiä ollaan. Mutta en ole ihmetellyt asiaa hääparille ääneen, en tietenkään.
Järjestimme lapsettomat häät, joihin kuitenkin oli kutsuttu sisareni lapset, koska heillä oli vihkiseremoniassa tehtävät. He lähtivät pian ruokailun jälkeen pois. Myös rintaruokinnassa olevat lapset oli tietenkin kutsuttu.
Yksi serkkuni puolisoineen jätti tulematta protestina siitä, että heidän lapsiaan ei kutsuttu. Hän myös kommentoi asiaa melko tökerösti.
KAIKKI muut perheelliset tulivat erikseen illan aikana kiittämään ja sanomaan, että oli virkistävää juhlia ilman lapsia ja että nähtyään juhlapaikkamme he olivat sitä mieltä, että se olisi ollut lapsilauman kanssa aivan mahdoton (harva tätäkään etukäteen uskoo, vaikka kuinka selittäisi). Ne pari paikalla ollutta lasta meni, koska heitä oli valvomassa useita aikuisia/pää. Silti huokaisin helpotuksesta, kun he lähtivät nukkumaan.Tuo protestiserkku on edelleen viileissä väleissä meihin, vaikka mielestämme he toimivat tässä epäkorrektisti. Kutsuun voi vastata "kiitos ei" ja asia on sillä selvä, mutta tämä serkkuni ryhtyi vittuilemaan minulle mm. nykymorsiamien tyhjäpäisyydestä jne. Täysin sopimatonta, vaikka toki ymmärrän, että asia oli heille pettymys.
Olin myös näitä, jotka samoilla linjoilla ap:n kanssa alkup ketjussa (hyväminä!) ja kiva, että teillä oli onnistuneet juhlat. Jos joku tuollaisesta haluaa katkaista välit ja aloittaa pitkävihaisuuden (serkku), niin hänen elämässään lienee asiat todella hyvin, kun draamaa kehitetään näin hassusta asiasta.
Ja lainattuun kommenttiin: sama kokemus, olin vieraana lapsettomissa häissä, missä pariskunnan yhteiset lapset kuitenkin olivat seremoniasssa ja syömässä. Olisin TODELLA ihmetellyt, jos heidän lapsensa eivät olisi olleet yhtenä heidän perheensä suurista juhlapäivistä mukana! Ja kaikki vieraista jotka olivat jättäneet lapset hoitoon kiittelivät, että onpa kiva, kun ollaan porukalla juhlistamassa, saa rauhassa jutella vanhojen tuttujen kanssa jne. Ehkäpä siinä oli myös se pointti, että kun kutsussa luki lapseton juhla, KAIKKI tiesivät, että vieraat tulevat ilman lapsia ja asennoituivat jo siihen, että on pitkä (aikatauluton) ilta tulossa ja saivat keskittyä hääparin kanssa juhlimiseen lasten valvonnan jne. sijaan.
Siis tän ketjun pointti ei ollut tämä, tiedän, mutta yritän todella ymmärtää, miksi lasten kutsumattomuus on niin arka asia: eletään vain lasten kautta? Omien lasten "näyttely"? Miksei häitä voida nykyään nähdä juhlina, joihin morsiuspari kutsuu parhaaksi näkemänsä vierasjoukon. Ja kutsuun vastataan kyllä / ei kiitos ilman sarvia ja hampaita. No draamaahan voi kehitää pienemmästäkin!
sillä hän ei ole typerä, eikä paska.
Tässä asiassa hän vain heittäytyi lapseksi. Mikäli haluaa tälläisen hulabaloon nostaa niin minkäs minä sille mahdan, harmittaa vain kamalasti.
ap